Babootje schreef:Misschien zie ik het niet goed, maar ik heb de indruk dat je haar beloont voor het naar je toe komen.Ze stopt en draait zich in 1 beweging naar jou toe en wordt beloond.
Avalanche schreef:Ik werk met clickertraining he. Ik klikte toen ze aan het draven was. Die klik is de markering voor goed gedrag, en dan mag ze de beloning die er aan vast zit komen halen.
Dat ze dat goed begrijpt zie je uiteindelijk ook op het laatste filmpje. De beloning is dus niet voor het naar me toe komen.
Het is juist het laatste filmpje waarop ik mijn opmerking maak. Goed dat je tussen halt houden en naar je toe laten komen nog beloont. Maar voor mij leek het zo op 1 beweging dat je bijna geen pauze ziet. Misschien is het nog duidelijker voor haar als je nog iets meer tijd neemt tussen het halt houden (op de cirkel) en het naar je toe laten komen.
Babootje schreef:Met een in potentie gevaarlijk paard (ook al vertrouw je haar nu nog zo goed) neem je best een groot risico met zo'n korte lijn voor het longeren in zo'n grote bak. Bij jonge paarden die ook niet altijd zo berekenbaar zijn, ook al zijn ze niet per se gevaarlijk, blijven we graag uit de buurt van de achter- en voorbenen en zetten we ook nog een cap op voor de zekerheid. Een ring afzetten met prikpaaltjes en lint dat ze goed kan zien is een goede en niet zo kostbare tip. Als dat echt niet lukt is het handig om een hoekje van de bak uit te zoeken zodat je 2 wandjes hebt en zo een kleiner stuk overhoudt waar ze zou kunnen uitbreken.
Het zijn maar tips, maar misschien heb je er wat aan.
Avalanche schreef:De bak afzetten was een gedachte waar ik idd al mee liep te spelen

ik mis een roundpen, die zou echt ideaal zijn

Hahaha ik heb werkelijk nooit een cap op gezet voor grondwerk of longeerwerk. Ik denk dat ik me er heel ongemakkelijk mee zou voelen als ik eerlijk ben.
Doen jullie dat wel?
Absoluut. Het is meestal helemaal geen kwaad gedrag, meer spelerij van die jonge paarden maar uitkijken voor de voor- en achterbenen vind ik echt noodzakelijk. En een cap op ook. Klinkt misschien raar onnodig maar een vriendinnetje heeft een stalgenote moeten redden die in haar gezicht was geslagen door haar paard terwijl ze aan het longeren was. Lag bewusteloos te stikken in haar eigen bloed, terwijl het paard nog in de longeerring stond. Traumaheli en alles erbij. Als je zoiets meemaakt weet je wel wat de risico's zijn. Het beschermt misschien niet alles maar we doen hem echt op als we met een jong, fris paard bezig zijn en houden ook voldoende afstand van de benen. Als ze echt in de hand staan dan is het risico niet meer zo groot, maar gespetterd wordt er altijd wel even. Ongelukken zijn in de regel vaak zo onnodig.
Elisa2 schreef:Het is Bokt, en iedereen oordeelt zonder alle achtergrond informatie te kennen en het paard te kennen. Vandaar ook mijn voorzichtige vragen omdat ik dat niet wil doen maar alleen wil begrijpen waarom je doet wat je doet.

En op Bokt weet iedereen het altijd beter ;-b, maar het is eigenlijk dat het niet uitmaakt hoe je iets doet zolang het maar werkt denk ik altijd.
Ik zet zelf ook graag de bak af als er geen roundpen is, maar ken ook wel paarden waar je vervolgens niets meer mee aan kunt vangen omdat de commando's er nog niet op zitten en/ of er teveel spanning/ slechte ervaringen zijn. Dan kan een dubbele longe fijn zijn maar wel weer alleen als je zelf handig en snel genoeg bent etc. Oftewel, het is allemaal nog niet zo makkelijk en iedere combinatie uniek. Zolang het maar werkt.

Avalanche schreef:Het blijft puzzelen.
Het is ook dubbel, want omdat ze weg kán is de druk minder en dus de kans op spanning en stress, en ik vraag me af wat in deze dan wijs is. Wat jij zegt kan heel goed het geval zijn, zeker bij haar.
Helemaal waar hoor. Als je het paard niet kent verder en de achtergrond niet, dan is dat altijd lastig.
Daarom, ik kan ook alleen maar uit eigen ervaring spreken. Maar heel soms, kun je de achtergrond beter niet weten. Soms kan het zijn - als je de achtergrond weet - dat je dingen ook zelf invult voor haar. Dat je ook dingen laat, terwijl ze er best aan toe is. Snap je? Het blijft puzzelen met zo'n paard. Dat snap ik ook best.
8Daan8 schreef:Wat gaaf dat je dit doet! Als ik het zo lees ben je al heel bewust bezig met uitvogelen wat wel en niet werkt.
Mijn pony was ook zo'n explosief geval, bij hem lag het aan een trauma voortvloeiend uit een complete mismatch tussen hem en zijn eerste eigenaar. Ook hij leek uit het niets te exploderen tot ik de reden zag en leerde herkennen. Ik herken dus veel van het gedrag van jouw paard, maar zie ook veel verschillen en vind het leuk om mee te lezen. Ben ook heel benieuwd hoe de clickertraining werkt. Bij mijn pony sloeg het niet aan, maar het kan soms juist geweldige resultaten geven.
Avalanche schreef:Clicker training werkt hier echt geweldig. Sowieso dat ze veel meer beloond wordt doet heel veel, want angst zie ik nu niet meer, en het zelfvertrouwen groeit met de dag.
Wij werken niet 'bewust' met clicker, maar in principe wel hetzelfde. Aan de hand: beloning, snoepje, stem. Erop stembeloning. Als je daar maar consequent in bent snappen ze het best snel.