Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 14:05

Mrs Midnight, ruinen en hengsten plassen ook vaker kleine plasjes heb ik gemerkt.

Gimli voelde zich daarnet niet zo goed meer, hij zweette erg na en kreeg het koud, stond heel zielig te bibberen dus nu staat hij er zo bij.

Afbeelding

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 14:12

Ach jeetje MF! Hopelijk niets ernstigs?! :(:)

Hier een hele blije Joy! Zondag mochten ze voor het eerst het land op! :):)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

MirandaMalik

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 14:14

Dat ze nog gerend heeft.. := _O-

Gimli zijn paaseieren zijn verwijderd. :D

Mrs_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 14:28

och arme Gimli. Valt ook niet mee!
GJ, alle ruinen en hengsten die ik tot nu heb gehad plasten ook gewoon 1 grote plas, vandaar dat ik het verder ook niet ken ;-) Joy heeft het in ieder geval naar haar zin gehad zo te zien!

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 14:45

Oh! :oo := Helemaal gemist... En hij maar zoeken naar die eieren... wat een rot Paas heeft hij gehad dan :+ :')

Zowaar rende ze nog een paar extra rondjes toen de rest al stond te eten :o . Want iets dat nog net even wat leuker is dan eten is... Showen! <<) If you have it, flaunt it :))

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 14:57

Hier ook wel hengsten die soms kleine plasjes doen, maar dit doen ze dan meestal over een plasje/mesthoop van een ander paard.. dus territoriaal..

Ahhh balletjes weg :(:) Hopelijk voelt Gimli zich snel weer 't mannetje :D

Leuke foto's van Joy :D Duidelijk een blij paard :):)

s1993 schreef:
Fijn dat Dije het zo goed oppakt en leuk dat je vriend ook wil en kan helpen! Mijn vriend wil best maar heeft geen ervaring met paarden dus die is niet zo handig. Sommige dingen is Koda heel braaf mee en kunnen prima (poetsen, wandelen in de bak/op het erf of ergens in het bos maar niet langs de weg. Op de vorige stal hadden we een roundpen dus ging 'longeren' zonder lijn ook wel prima), maar andere dingen doe ik liever zelf :)

Met Koda gaat het ook goed, hij went steeds meer op zijn nieuwe plekje. Merkte wel met de warmte dat hij weinig actief was terwijl hij normaal echt veel energie kan hebben. Beetje gebruik van gemaakt en er weer even op gezeten (zonder zadel rondje linksom en rechtsom door de bak gestapt en een paar pasjes zijwaarts gevraagd wat hij ook weer verbazingwekkend goed oppakte). Eerste paasdag ook voor het eerst van het erf af geweest, is een smalle landweg met aan beide kanten bomen dicht langs de weg, beetje onhandig. Maar meneer was superlief en trok zich niks aan van alle fietsers, motoren en ander verkeer. Blaffende hond op een erf dat behoorlijk galmde was een beetje spannend dus heeft hij zich weer achter mij verstopt. Toen heb ik gewacht totdat Koda weer écht ontspande en tegen die tijd was de hond ook gestopt met blaffen :)

Mijn vriend heeft eigenlijk ook nog geen/weinig ervaring. Hij is pas met paarden in aanraking gekomen toen hij wat met mij kreeg, en dat is nu bijna 2 jaar geleden :P En pas na een half jaar had ie zoiets van: ik wil er wel meer van leren :P En nu dan samen met Dije leren :D <3

Mooi om te horen dat het met Koda goed gaat :+:

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-20 14:58

Ahww Gimli haha, Duke was toen ook zo zielig :+

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 15:01

Aan Gimli.. De verdoving en pijnstilling is uitgewerkt -O- :(:)

Joy ook lekker op de wei!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 15:41

fransje23 schreef:
Aan Gimli.. De verdoving en pijnstilling is uitgewerkt -O- :(:)

Joy ook lekker op de wei!

Hij gaat meestal erg zweten en wordt een beetje narig van de verdoving, trillerig en koud. De pijnstilling zal hij nog wel wat aan hebben vandaag.
Daarnet stond hij ook alweer te steigeren met Zosja. :=

Gimme_Joy ah leuk hoor fftjes showen!
Malik stond de eerste tijd nog alleen op de wei dus die heeft geen stap verder gezet dan waar hij kon beginnen met grazen. :+
Maar nu met de andere paarden erbij raced hij wel meer rond gelukkig.

Xutopia mijn man en het vorige paard gingen niet zo goed samen maar met Malik kan hij het heel goed vinden.
Hij voert smorgens altijd en Malik wordt altijd flink geknuffeld dan. :D

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 15:51

Mrs Midnight enig idee hoeveel hij drinkt? Kleine geconcentreerde plasjes klinkt mij ook een beetje als weinig drinken. Mijn verzorgpaard heeft ook vaak kleine plasjes (ook een ruin, jaar of 8), die had vorig jaar ineens af en toe wat bloed druppeltjes na het plassen. Eerst heb ik zijn hele koker toen schoongemaakt en vervolgens is hij onderzocht door DA (urine ingeleverd en ze hebben ook fysiek onderzoek gedaan). Daar kwam niks uit en een tijd later was dat bloed weer over.

Ahh arme kleine poownie. Één van Koda zijn vriendjes is afgelopen week ook gecastreerd, merk je niks van :P Ben je met Malik nog aan het oefenen met dingen of doen jullie even rustig aan? Vind je filmpjes altijd zo leuk _/-\o_

Lekker Joy op de wei!

Leuk als de mannen met de paarden bezig zijn :D Mijn vriend is ook wel gek op Koda <3 Alleen ik heb een hekel aan met de auto gaan en hij heeft een hekel aan fietsen dus we gaan niet heel vaak samen om praktische redenen :')

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 15:53

Veel beterschap aan Gimli! Hopelijk voelt hij zich snel beter.

Mooie foto’s van Joy! Dat is nu eens een blij paard :D

Marie was vandaag weer een lammetje. Dus zadel (zonder stijgbeugels) maar al eens er op gelegd. En dat ging goed! Eerste galop een beetje rennen, maar daarna geen kick meer gegeven, juist het opleggen en afhalen is nog eng. Aansingelen ging ook goed. Daarna manen geknipt, dat was toch weer moeilijker maar uiteindelijk ook goed gelukt. Ze begint echt een knap paard te worden!

Afbeelding

Nu is haar wonde in haar linkervoorbeen/oksel terug wat dik en open gegaan op de weide dus heeft het weer wat gebloed. Ze mankt er gelukkig niet op, het is ook niet ontstoken en er komt onmiddellijk terug een korst op dus dat is goed, maar het blijft nu wel al een dikke week open en dicht gaan. Ik wacht nog even af, maar als het nu nog een keer open gaat bel ik wel even de dierenarts.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 16:23

Mooie maat heeft hij Kruimellover, toont goed zo! :j

Wat tof GJ, weer een wedstrijdje! Leuk concept zo ook. Blij ei in de wei, heerlijk :D

Marie doet het knap, heel braaf zo! Fijn dat het zo lekker gaat, ze loopt er stukken beter op haar gemak bij ook :j

Wat is ze enorm veel meer ontspannen dan het laatste filmpje Phuddle, fijne vooruitgang zo! +:)+

Hengstige merries zijn evil, arme Prazani :)) Die reactie is wel herkenbaar met dat dekje :))

Slimme beslissing Hannanas, terug naar de basis lijkt me nooit verkeerd. Beter dan stil staan :) Tof kleurtje dat dekje, staat hem goed :))

Tof dat je vriend zo leuk met Dije aan het werk kan, braaf paard dat hij als gup met een beginner het zo netjes doet! Balen van de mijt, gelukkig heeft hij al minder last.

Verstandig PowerOfZoef, je kunt het maar 1 keer meteen goed doen qua inrijden dus bij twijfel mooi uitbesteden :j Fijn dat dat op stal kan, ideaal!

Knappe Joya gaat goed vooruit! Mooie bloemenvelden op de achtergrond ook trouwens :)

Wat goed dat Koda zo braaf was bij de eerste keer het erf af gaan! +:)+ Mooi dat hij zo snel al went.

Qua plasjes, geen idee...ik ken dat alleen bij mijn dames bij de hengstigheid, maar dat lijkt me sterk bij Timmie :P Zou gewoon even navragen bij de DA als je langer twijfelt.

Ocharme Gimli :(:) Sneu altijd hoor! Gelukkig heeft hij toch alweer wat praatjes :) Paaseiloos ponietje }>
Jipje had toen complicaties na zijn castratie, zó sneu zo'n menneke van net aan 70cm hoog die zich zo ellendig voelde :(:)

Ik heb het minst debiele filmpje gedeeld hoor, de andere 90% is oren-in-mijn-neus :)) Het beeld wordt dan ook wel positief vertekend, maar de andere filmpjes durf ik echt niet te delen :') Niet dat het heel dramatisch is, maar het is voor mij erg confronterend om te zien dat ik enorm in mijn oude valkuilen stap (spanning -> niet meer rijden/begeleiden en wat blokkeren) en brave Pinda'tje die dat natuurlijk niet snapt en ook nog eens in de knup gaat met haar lange slappe lijf als ik blokkeer :(:) Maar goed, eergisteren weer les gehad en instructrice heeft ons super fijn daarmee geholpen, ik weet wat me te doen staat (het ligt gelukkig zowat geheel aan mij :D ) dus we puzzelen vrolijk verder. Pinda heeft nu eerst 2 dagen vrij gehad en dan morgen weer eventjes rijden, daarna komt als het goed is vrijdag de amazone die Pinda doorgereden heeft nog weer even helpen, en zondag dan weer les. Dus even extra onder toezicht verder werken, dat is wel echt nodig :)

Van het weekend zijn we gaan wandelen met dat mooie weer, de alpaca's waren weer terug in de straat en die kwamen in kuddevorm op Pinda afgestuiterd :wow: Dat was even heeeeeel spannend en ze bleef dus echt aan de grond genageld al snurkend staan....totdat ik aan het uiteinde van de leadrope de brutaalste alpaca ging staan kriebelen, toen wist ze niet hoe snel ze haar dikke neus ertussen moest proppen om ook mee alpaca te kriebelen :+ Stond ze door het hek heen te knuffelen met die alpaca :)) Dapper ding :+:

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 16:26

s1993 schreef:
Leuk als de mannen met de paarden bezig zijn :D Mijn vriend is ook wel gek op Koda <3 Alleen ik heb een hekel aan met de auto gaan en hij heeft een hekel aan fietsen dus we gaan niet heel vaak samen om praktische redenen :')

Te grappig _O-

Leuke foto van Marie <3 Tis echt een knap paard!! Wel stom van het wondje.. :(:)

Ahh wat lief dat ie zo met Malik doet knuffelen Miranda :+: Kleine hartjes stiekem, die mannen :P

Haha die Pinda, met d'r alpaca's _O-

Ik ben gewoon Dije z'n verjaardag vergeten.... := Zondag is hij 3 geworden!! :oo
Nu hebben we het niet gevierd.. -O- Knappie :+:

Afbeelding

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 17:22

Nog gefeliciteerd dan maar met Dije! *\o/*
Hij heeft er zelf vast niks van gemerkt. :P
Ja mijn man vindt hem heel leuk en Malik vindt het ook heel gezellig dus ze liggen ook samen in de stal enzo. :D

Vientje ik vind het juist heel goed hoe je er mee bezig bent en over nadenkt, dat is toch wel een heel belangrijk deel van beleren.
Niet zozeer dat het allemaal perfect moet.
Tuurlijk wel superfijn dat je hulp hebt!
Haha, alpacaliefde!
Hopelijk krijgt Gimli verder nergens last van, hij krijgt nog wel ab de komende dagen.
Wat was er precies met Jip?

Marie is wel erg knap!
Ze loopt lekker rond.
Vervelend van de wond, soms duurt het lang maar zolang het er verder goed uitziet valt het wel mee denk ik.

S1993 haha ja wij hebben dat vervoersprobleem niet, hoeven alleen naar buiten te lopen, dat scheelt!
Malik komt zo moe uit de wei dat ik hem maar eventjes laat en ik heb het toevallig net ook even wat drukker dus dat komt goed uit.
Maar binnenkort wil ik wel weer wat meer doen anders kom ik er ook nooit op te zitten. :')

Hananass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 18:40

Dit topic is echt topsport hoor met dit tempo :D

@ MirandaFuego; Bedankt :D Jouw pony ziet eruit alsof het allerergste hem is overkomen :D

@ xXutopiaXx; ziet er goed uit! Dat is ook wel de kracht van Friezen denk ik. Braaf zijn, maar toch schrikken van het onmogelijke :P Heel herken baar.

@ PowerOfZoef; Ik heb hem na november niet meer durven te meten. Zo blijft hij in gedachten nog 172... maar goed dat is alweer bijna een half jaar geleden.

@ fransje23; Zeker balen dat de lessen nu niet door kunnen gaan. Wel fijn om te horen dat ze het goed doet.

@ a1993; Braaf paard is goud waard :) Hopelijk is de mijne net zo braaf!

@ Gimme_Joy; Wellicht heb ik het gemist, maar is er een reden dat jouw paard enkel achter bescherming heeft?

@ CalypsoLover; Wat een knapperd!

@ Vientje; Bedankt :D Ik merk ook dat hij weer wat relaxter is. Door het mooie weer kreeg hij het ineens in zijn bol.

Voorlopig mag mijn kleine Carl nog even in de wei staan. Heeft zijn heup geschuurd tegen de deur (geen idee hoe), maar er zit nu een flinke schuurplek. Als die mooi dicht is, dan gaan we weer aan de slag!

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 18:58

Nee hoor Hananas, dat heb je niet gemist, ik heb het nog niet gezegd :)

Joy heeft sinds een maand ijzers achter. Normaal krijgt ze nooit bescherming om op het land, maar zo'n eerste weidegang vond ik te risicovol zonder. En dus alleen achter. Het was best warm en ik wilde niet dat ze met die hete voorbeschermers op het land stond. Beetje kiezen tussen twee kwaden. :+

Maar achteraf had het niet gehoeven. Gister had ze ze al niet meer om.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 22:16

Even een egopost.. Eerste echte buitenrit, volledig los, hebben we vanavond gemaakt! *\o/*
De eerste keer onder het zadel buiten zat Joya aan de leadrope maar nu dus niet!

Eerste stuk vanaf stal er naast gelopen om haar bui te checken. Ze was relaxed dus na de drukke weg opgestapt bij een bankje. Inparkeren en blijven staan doet ik zit doet ze erg netjes. Daarna begon ze de gras te eten.. :roll: Weg gestapt en ze heeft het hele stuk voorop gelopen.
Was met een stalgenoot te paard en haar man, te voet, mee.
Joya neemt zulke grote passen dat paard van stalgenoot regelmaat bij moest draven.
Regelmatig de "rem" getest want in haar enthousiasme vergat Joya bijna dat ik er ook nog was.

Na afloop was ze wel moe, vooral mentaal. Stond ook te gapen en het allemaal te verwerken.

Afbeelding

Phuddle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 22:22

Wat super knap van haar zeg! Ik snap dat je staat te stuiteren! Echt heel gaaf!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 22:40

Wat gaaf Fransje!
Superbraaf! +:)+

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-20 23:07

Ahhh super goed van Joya!!

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 05:49

Wat goed zeg!

Mrs_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 08:16

Wat tof Fransje!!
En wat leuk dat er toch best een aantal mannen ook aangestoken worden met het p-virus hahaha!
Die van mij vind ze best grappig maar heeft niet perse de wens om er veel mee te doen, als ik vraag of hij ergens mee wil helpen dan doet hij dat braaf, bang is hij niet en hij kan rijden.
Pinda komt altijd zoooo lief over uit je verhalen Vientje!
Bedankt voor het meedenken over het plassen, ik weet niet hoeveel hij drinkt, hij staat op een PP dus ik weet niet eens hoeveel hij in totaal plast. Er staat nagenoeg geen druk op, hij laat het gewoon lopen zeg maar. Dominantie denk ik niet aan (hij is echt nog het banketstaaf van de kudde).

Gister nog maar eens aan de longe gezet, ik laat de galop nog maar even achterwege, paar keer geprobeerd maar hij raakt dan erg in de war (onzeker), dus eerst stap en draf maar eens goed zelfzeker maken.

kruimellover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 08:40

Zo, ik heb ook weer bijgelezen. Iets over Gimli zonder paaseieren.. :(:)

En dappere Joya helemaal los naar buiten. Lekker hoor! :):)

Ook mooie foto's van een blije Joy gezien op de wei. Genieten als ze dat zo leuk vinden he. :)

Verder nog een knappe, brave en jarige Dije voorbij zien komen. Gefeliciteerd nog! *\o/*

En allemaal mannen die ook lief zijn voor jullie paarden. Leuk hoor! Die van mij heeft er niet veel mee, maar vindt ze inmiddels lief. Hij zorgt ook hartstikke goed voor ze als ik niet kan gaan voeren. En hij zorgt altijd dat de weides er netjes bij liggen (dan kan ie zijn eigen hobby met zijn tractors beoefenen haha). Guinness vindt ie volgens mij wel erg leuk, hij houdt steeds vol dat die voor de helft van hem is :=

Ik heb gisteren voor het eerst thuis op mijn GVR gereden. Hij vond het heel raar en wordt dan onzeker en gespannen. Maar de trainster waar hij gestaan heeft, was er en heeft ons goed geholpen. In het begin dacht ik: als ik een paar rondjes beide kanten op gestapt heb, is het wel goed. Maar ik heb zelfs beide kanten op gedraafd en uiteindelijk zijn we zelfs in de bak een paar rondjes gaan rijden ipv in de paddock. Heel grappig, want ik bleef erop zitten terwijl we naar de bak stapten. Daar snapte hij echt niks van :wow: hij vond dat ik echt in de paddock af hoorde te stappen. Met wat hulp van de trainster is het uiteindelijk toch gelukt en liep hij kei stoer rond.
Ik ben best een beetje trots <3

Goed oefenen en hopelijk kunnen we dan straks lekker het bos in en hem sterker maken op de lange, rechte stukken. Hij begint steeds meer controle over zijn lijf te krijgen gelukkig. Alleen soms is ie te enthousiast en dan raakt ie het weer helemaal kwijt. Zondag ging ik hem longeren en toen wilde hij rechtsom alleen maar hard, want zijn maatje stond binnen te hinniken. En als ie dan heel hard draaft, raakt ie de controle over zijn linkervoorbeen kwijt. Die zwaait ie dan alle kanten op, net alsof hij een soort Spaanse pas doet maar dan ongecontroleerd. Heel apart. Als ik hem dan weer rustig krijg, dan is het ook meteen over. Maar het is heel apart, want hij vergeet soms gewoon heel zijn eigen lijf. :')

Ik zal eens kijken of ik van de week ook een filmpje kan plaatsen. Heb wel wat filmpjes intussen.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 10:24

Ik ben wel jaloers op de mensen die al lekker rijden hoor :+ Ik wil ook!

Gisteren weer gelongeerd, dekje gaat steeds beter. Iets verderop waren mijn vriend en de kinderen aan het voetballen en is er tot 2x toe een bal de longeercirkel ingeschopt := Prazani keek wel naar de bal op de grond, maar verder viel het gelukkig mee met de reactie. Waar ik ook heel blij om ben is dat hij gelijk stopte en naar me toe kwam toen ik dit vroeg, dat is ook nog weleens een dingetje geweest :)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 10:55

Dat herken ik wel GA! Ik kijk vooral heel erg uit naar onze toekomstige buitenritjes :+: Maar goed, als ik dan naar Feyre kijk zoals ze nu is dan is dat nog wel even weg. Ze wordt dan wel drie over een maand en ze is ook al echt heel erg groot en stoer maar het is ook nog zo'n gup. En gelukkig hebben we alle tijd!

Fijn dat Dije straks weer jeukvrij is! Hij doet het netjes aan de longeerlijn hoor! Feyre doet braaf haar rondjes (in stap :') ) maar je ziet haar denken 'tha fiets? :? '. De bak is door de droogte nu ook wel zwaar, dus voorlopig houd ik het maar bij wandelen. En wandelen. En wandelen.

Joya op buitenrit, dat ziet er echt super uit! Wat goed!!

Knappe Marie! Ik dacht dat bij het filmpje stond 'Marie de Monsterrat', dat vond ik zó onaardig _O- Maar goed, dat stond er dus niet :')

Pinda en de Alpaca's, dat klinkt haast als een boek! Fijn dat ze dan alsnog zo dapper doet. Mijn volwassen merrie had alsnog bedacht dat dat het begin van de apocalyps was denk ik.

Joy lekker op het land, fijn!

En nog een ventje die wat essentiele onderdelen moet missen :(:)