[VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-24 14:56

jokari schreef:
Super dat beide dames het zo goed doen !
Als jouw lijf nou ook eens zou willen meewerken… Knuffel.

Ach ik mag niet klagen. Nou ja, dat mag wel als je altijd veel pijn hebt, maar ik voel me gezegend dat het nu zo goed gaat met de paardjes. Het is lang anders geweest. Dat stemt me toch een stuk vrolijker.
Momenteel beroerd. Geen idee wat ik onder de leden heb, maar iets. }:0

gerlindie schreef:
Hoe kan het dat Tekens zo kieskeurig zijn met eten?
Ik zou denken dat ze als echte woestijnpaarden wel zouden 'pakken wat ze pakken kunnen'
Mijn shetten, die tenslotte ook sober zijn, doen dat in elk geval wel :')

Qua bijvoer zijn ze echt kieskeurig. Ik kan ze nergens mee foppen. Als er iets in zit dat ze niet lusten hoef ik er nog geen theelepel van door te doen want dan willen ze het niet. Maar ondertussen wel hele distels verorberen… :') Misschien moeten ze juist in de woestijn voorzichtig zijn met wat eetbaar is en wat niet. Zoiets? Ik weet het niet.

Manari is stout geweest. Ze hadden de vitaminebrok die we normaal geven niet dus hebben we vitalbix meegenomen… en nu schuurt Manari met als gevolg dat ze de paal van de camera heeft omgeduwd en nu is de camera stuk. Nou ja, hij doet het nog maar laadt niet meer.
Nu geen geld voor een nieuwe dus dat was voorlopig dan mijn paardjes spieken vanuit bed avontuur. -O-

Afbeelding

Ter compensatie wat foto’s van de telefoon van mijn man:

Afbeelding

Afbeelding
Al wat ouder, maar laat zien hoe gezellig ze uit de speciekuip kunnen eten samen. <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-24 15:14

Kind was weer in z’n nopjes want er zat een enorme roofvogel in de wei die kalmpjes opvloog toen we de stal naderden. Hij bleek er rustig een prooi aan het verorberen: een konijn.
Stukjes vacht, twee oren en voor de rest een geraamte met hier en daar nog wat vlees. Dus dat was even een interessante biologieles over de kringloop van het leven.
Konijntje opgegeten om nom nom nom. :=

Wel een klus gehad de wolfhond ervan weg te houden want die zag een snackje ook wel zitten.
En dat zie je hier toch wel met enige regelmaat. Veel wild: reetjes, konijnen, kwartels, patrijzen, roofvogels, dassen.

Met mij gaat het nog steeds niet geweldig. Eerste oefendag gehad voor de kleuterschool en het hele gezin heeft direct een of andere kinderziekte te pakken. Niet echt lekker voor je geestelijke gesteldheid om je nog ellendiger te moeten voelen terwijl je kind ook niet lekker is. Ik wil het eigenlijk gewoon alleen maar van me af slapen. Uiteraard ben ik dan weer het hardst getroffen. Maar liever ik dan de kleine.

Paarden gaan wel nog steeds heel goed.
Overschakelen van voer is super gegaan en Muzanna eet het ook graag. Ze morst daarnaast minder, waarschijnlijk omdat slobber toch wat makkelijker te eten is dan brok. Gelukkig gaat het er koud ook in. Voor de gemakzucht van manlief :') wel zo prettig.

We zijn inmiddels aan het overschakelen naar hooi van de boer, omdat het goed uit de ruwvoer analyse is gekomen en ook dat gaat tot nu toe heel best. Gaat al met al zeker 50 euro per maand schelen bovenop het voer dat we al konden minderen is dat waarschijnlijk maandelijks een paar 100 euro dat we meer overhouden. Dan kan er hopelijk op termijn weer worden gespaard.

Ik heb helaas nog steeds geen bericht van de gemeente dus verwacht ergens een negatief antwoord wat betreft scootmobiel en verdere ondersteuning. Als het zo lang moet duren dan zullen ze er wel mee in hun maag zitten van geen nee willen zeggen omdat het eigenlijk niet “kan” maar toch nee moeten zeggen omdat het eigenlijk niet kan. Zoiets. Geen idee of dat logisch klinkt.
Juf was trouwens vol lof over kind want wat kan ie al veel en wat weet ie al veel en wat ziet ie veel. Meteen ook vriendjes gemaakt. Super schattig.

Maar alleen voor mij zo enorm balen dat ik er dan gelijk zo ziek door word. Dat belooft nog wat… het hoort erbij maar voor mij is dat echt even extra pittig, zeker omdat ik deze zomer zo enorm heb moeten inleveren.

Maar ik mag wat de paarden betreft even zeker niet klagen.
Manari hangt weer de hooligan uit dus er staat weer stroom op de omheining en Muzanna heeft de pas er nog steeds behoorlijk in. Blij mee.
Nu eens zien dat alles even wat stabiel gaat blijven, zodat we op alle fronten weer wat meer ademruimte hebben. En positief geluid van de gemeente, hopelijk. Anders moet ik weer even hard aan het werk met de gofundme nieuw leven inblazen. Daar had ik echt even helemaal geen energie meer voor.

Komende dagen maar weer even rustig aan blijven doen… want energie is echt even een punt. Ziek, zwak en misselijk. Toch wel…

Maar de paardjes *\o/* *\o/* *\o/*

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 15:24

Fijn Jorieke dat het met je meiden zo goed gaat. Hoor je ook nog wel eens wat van Muniya? Hoe ze aan het uit groeien is, die is inmiddels ook 2 jaar zeker?
Balen dat het met jou weer wat minder gaat. Dat is het nadeel met kleuterscholen, ze krijgen gelijk alles ( tenminste dat was met mijn 2 blagen 26 en 28 jaar geleden zo ) wat er heerst. En ik heb de mazzel dat ik een afweer stof in mijn bloed niet heb en daardoor ook alles op pakte wat er heerste.
En helaas is dat nog steeds zo..
Is dit inherent aan je ziekte of heb jij, net als ik, geen immunoglobuline? Ik mis de A variant en de andere 2 ( M en G uit mijn hoofd ) zijn ook niet overactief aanwezig.
En is het nog de bedoeling om op termijn Manari onder het zadel te brengen?
Wel fijn btw dat je het voer zo aan kan passen dat het je veel geld kan gaan schelen. Ik hoop echt dat the wheel of fortune nou eindelijk jouw kant eens op gaat draaien, qua gezondheid zeker.

joey2010

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 20:23

Ben zo blij Jorieke dat de paardjes het super doen..
Daar heb je nu een pak zorgen minder om , dat vind ik zo fijn voor jullie.

Wel weer jammer dat je nog steeds geen bericht hebt gekregen van de gemeente wat betreft de scootmobiel.

Hopelijk knappen jullie allemaal snel op, veel beterschap.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-24 19:11

Ik weet niet of mijn afweer gewoon minder is. Met de pandemie was ik niet besmet te krijgen, ook niet toen mijn baby het kreeg. Al was ik wel erg voorzichtig toen vanwege zwangerschap en daarna met baby. Maar als ik dan wel wat oploop ben ik meteen ook goed ziek ja…

We hebben in goed overleg met de boer besloten een deel van “ons” weitje af te staan aan een ander. Zij belde hem namelijk huilend op dat ze per 1 november moest vertrekken en of hij niet een weitje voor haar en haar pony’s had (ze staat hier verderop; zij komt geloof ik uit het dorp). Uiteindelijk had hij wel een wei, maar er mocht geen stal op. Op onze wei wel dus daar zal dan stal en ruif en dergelijke komen. Tuurlijk had ik het liefst het hele stuk gehouden, ook gezien de hoop ooit te fokken en omdat Manari andere paarden tegenwoordig heel slecht tolereert, maar andermans paardjes moeten ook kunnen schuilen. Beetje goodwill. :j

We moeten het dan dus wel extra afzetten want ik denk niet dat Manari andere paarden zomaar gaat accepteren en ik wil ook niet dat die pony’s onder het draad door kunnen want ik weet niet hoe dat met die pony’tjes afloopt dan. Ook niet na verloop van tijd. Daar moet dus flink stroom op anders klapt Manari mogelijk door het draad. Of dat uiteindelijk weer betert of na alles wat ze hebben meegemaakt een blijvend iets is merken we vanzelf.

Beleren zou ik echt nog graag willen, maar als ik eerlijk ben zie ik dat voorlopig niet gebeuren. Daarvoor zijn er teveel obstakels die dat momenteel nog altijd in de weg zitten. Ik had dat graag anders gezien, maar we zijn nog teveel bezig met het herinrichten van ons leven als gezin. Daarin hebben nog teveel andere dingen prioriteit en is er de ruimte niet om aan beleren toe te komen of om dat uit te besteden.
Het doet wel pijn om hier op het forum mensen bezig te zien met hun paard van dezelfde leeftijd of jonger.
Manari was 2 toen ons dit overkwam. Toen was alles anders.
Ik had onze situatie graag anders gezien. Dat vind ik erg spijtig, maar ik moet ook realistisch zijn.
Eerst maar eens de winter doorkomen.

Met Muniya gaat het goed. Ze is leider van haar kudde en spelenderwijs wordt er al van alles met haar ondernomen wat ze super oppakt.
Ik ben blij dat ze haar mens zelf heeft mogen uitkiezen. Ik hoop dat het me ooit nog gegund is nog een merrieveulen te fokken om aan te houden. Dat zal er voorlopig wel niet inzitten.
Ook dat vind ik uiteraard spijtig.

Dat steekt, maar ik moet niet vergeten dat we weer een pittig jaar achter de rug hebben. Het idee was in januari de paarden verhuizen en dan rust, maar dat liep heel anders. Het is een worsteling geweest tot we ze pas een halfjaar later definitief konden verhuizen naar hun eigen wei.
Daar ging het snel veel beter met ze, maar dat heeft bloed, zweet en tranen gekost. En veel geld ook.
Terwijl we daarin al heel veel klappen te verduren hadden gehad.
Dan kun je alsnog geen buffer opbouwen dus wat dat betreft is dit jaar ook “weer” een “weggegooid” jaar geweest. Maar we hebben doorgezet en ik heb een potje voor de scootmobiel dankzij de donaties.
Hoe dat gaat uitpakken zullen we waarschijnlijk dit jaar ook nog wel vernemen en dat zal ook duidelijkheid bieden over hoe verder.
Op welk standje overleven we door moeten, of dat het ook een tandje minder kan voor een duurzamer bestaan in plaats van enkel roofbouw.

Ik moet niet vergeten dat het alweer een pittig jaar is geweest. De problemen met de paarden waren helaas met de verhuizing niet opgelost maar er kwamen andere problemen voor terug.
En door de extreme regenval kwam de wei niet in april maar pas in juli vrij.
Vervolgens heb ik door nieuwe medicatie een ronduit vreselijke zomer gehad die op het hele gezin een enorme wissel heeft getrokken. Dan is ineens zomaar driekwart van het jaar voorbij… en dan moet je de boel weer enigszins op de rit krijgen terwijl het al niet van een leien dakje ging voor die tijd.
Dus het is geen verloren jaar, het was gewoon weer geen makkelijk jaar en we hebben veel tijd, geld en energie moeten steken in randzaken die je er in zo’n situatie eigenlijk niet bij kunt hebben.

Ook dat maakt dat ik wat de paarden betreft eigenlijk nog niet heel erg vooruit kijk.
Beleren, fokken, ooit nog eens wat meer dan enkel therapeutische bezigheid zoals twee keer per jaar borstelen en voor de rest grasmaaier… ik hoop het… maar we moeten eerst komende winter doorkomen en zien of er enige stabiliteit te vinden is… ik moet ook realistisch zijn.
En beleren, bijvoorbeeld, is nu gewoon even niet realistisch. Simpelweg niet haalbaar.
Dus eerst de komende winter door.

Tot die tijd… tja… toch nog even overleven in plaats van leven…
En al is het maar een beetje leven, dan is dat al heel wat… :j

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 09:06

Heb je al weer eens contact gehad met de gemeente over de scootmobiel?

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-24 12:14

Ja, anderhalve week geleden. :j Ze willen het allemaal tegelijk bespreken, dus niet alleen de scootmobiel maar ook het kinderzitje en ook verdere ondersteuning. Dus het is niet een agendapunt dat snel tussendoor kan en dan is er nog de herfstvakantie. Zo heb ik het begrepen tenminste.

Hier is het momenteel weer even ziekenhuis in en ziekenhuis uit. Even afwachten wanneer ik weer moet. Geen idee of dat dit jaar nog lukt. Soms is het heel snel en soms duurt het ineens weer maanden. Maar wel enorm vermoeiend elke keer, zeker met de zware wissel die afgelopen zomer getrokken heeft.
Ik ga me met mijn therapeut ook proberen te richten op toch een beetje opkrabbelen, want dit is ook niks, zo.

Hier zon met frisse ochtenden en tot nu toe gaat zelfs dat met 24/7 weidegang goed. Benieuwd hoe de rest van de week verloopt. Fingers crossed.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-24 14:50

Gemeente heeft voor eind volgende maand een huisbezoek ingepland. Ik heb er een hard hoofd in. En ik baal ervan dat het zo lang duurt en met weer een huisbezoek, maar dat zal zo z’n redenen hebben. Mijn gevoel is daardoor dat ze verwachten dat ik het zelf oplos (kind wordt binnenkort al 4 dus zou dan al naar school “moeten” waarmee ik eigenlijk mezelf voor het blok zet) en dat het huisbezoek vooral is om mij persoonlijk “uit te leggen” waarom ze de aanvraag afwijzen.

Maar ja niet huilen voor je klappen krijgt en meer van dat.
Toch vind ik van mezelf dat ik er mentaal op moet zijn voorbereid en ook een tegenvoorstel moet kunnen voorleggen. Hopelijk is het opgehaalde geld van de sponsoractie daarin overtuigend genoeg.

Ik voel me enorm schuldig dat er nu kans is dat ik mijn kind school moet gaan ontzeggen omdat we op dit moment geen oplossing hebben. Leerlingenvervoer is enorm duur en komen we blijkbaar niet eens zomaar voor in aanmerking.
Een gevalletje dat is dan jouw probleem…
Het wordt wel echt een puzzel dan. Maar eerst maar afwachten en een tijdelijke oplossing vinden, want kind lopend naar school met mij ernaast op de scootmobiel is ook niet haalbaar. En bovendien niet heel veilig.

Daarbovenop hebben we weer best wat tegenslag moeten incasseren deze maand. Eerst een fout van het ziekenhuis (ze hebben het rechtgezet maar heeft best wat stress en gedoe en onbetaald verlof gekost), vervolgens een ongeluk op de snelweg (no worries, ik ben OK) en dan weer een gevalletje oh ja vergeten hoe dat ook alweer was: belastingaanslag gemist, nooit een herinnering gekregen en dan ineens een brief met als datum meer dan een week geleden of je voor die datum een week in de geschiedenis even zou willen betalen met een boete er nog bovenop. Ben je weer even 700+ euro lichter. Hoe de post hier werkt is me een raadsel want ondanks dagelijks brievenbus legen krijgen we hier regelmatig post met een dagtekening van tot wel 2 weken terug. Heel vreemd.

Worden karige feestdagen zo. :+ Word je creatief van zullen we maar zeggen.
En ik vind ook niet dat ik te hard mag klagen als ik dan hoor over overstromingen en allerlei ellende.

De paarden gaan goed, maar helaas moeten we dingen als tandarts toch echt nog even vooruit schuiven. Voel me daar niet heel goed bij, maar het alternatief is ze verkopen en dat gaan we pas doen als we écht met de rug tegen de muur staan.

Maar ik baal zo van mezelf. Ik baal zo van het overleven. Ik baal dat zoveel hier in de soep loopt omdat ik er de bandbreedte niet voor heb het te regelen. En om dan vervolgens zo ziek te worden van medicatie en het herstel daarvan zo moeizaam gaat… ik baal zo van mezelf. Ik baal van het gedokter en het gedoe.
Ik heb er een beetje genoeg van.

Ook van het geklaag trouwens.
Ik wil dat het topic weer gaat over de paarden, over de fokkerij, beleren, over de ontwikkelingen rondom het ras. Dat soort dingen.
Niet dat ik weer eens vijf minuten heb geborsteld en dat de bekapper optimistisch was afgelopen week met voor de rest alleen maar gezever over mijn eigen sores en wat dat voor zever met zich meebrengt waar de paarden dan weer de dupe van zijn.

Maar daar dan af en aan over klagen hier is ook lekker constructief. }:0

Ik denk dat we alles heel wat drastischer gaan moeten aanpakken en heel wat drastischere knopen moeten gaan doorhakken afhankelijk van de uitkomst van het huisbezoek, want dit is echt dweilen met de kraan open op deze manier.

Een positieve noot om af te sluiten dan maar: het koude weer en zonnige dagen zijn tot nu toe vlekkeloos verlopen. Dat stemt hoopvol. Zeer benieuwd wat de winter en het voorjaar gaan brengen op dat vlak maar ik denk dat het niet verstandig is om zo ver vooruit te denken. We bekijken het maar van dag tot dag, ook met de paarden.

Overigens heeft mijn man een soort noodoplossing voor de camera gevonden. Hij laadt niet meer goed zelf op dus dat is onhandig. En ik heb erg beperkt zicht zo vanaf de hooiruif, maar iets is beter dan niets. Krijg je creatieve plaatjes van. :Y)

Afbeelding

Twee oudere plaatjes:
Afbeelding

Afbeelding
Dat was geen oplossing, want hij viel daar steeds uit. Kijken hoe het hooiruif experiment verloopt…

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 15:10

Echt he, die ambtelijke molen, ik kan me voorstellen dat je daar enorm gefrustreerd van raakt. En joh, dit is jouw topic, dus als jij erover wil klagen, gewoon doen. Kan me voorstellen dat je je ei kwijt wilt.
Als ik toch miljonair zou zijn dan zou ik wel weten wie ik zou helpen.. Maar ja, als, als, als, als als is was, was als nooit geboren zei mijn opa altijd.
Ik kan je alleen maar een virtuele knuffel geven :knuffel: :knuffel: Een hele dikke dan..

BranwenGC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 17:03

Ik ga mee met Yavanna, klagen als je dat nodig vindt en het oplucht! Opkroppen is ook niet gezond. Ook van hier weer knuffels :(:)

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 18:54

Ik heb het zo met jullie te doen.
Voor jullie alle drie echt zo'n zware weg. En er lijken nu maar weinig lichtpuntjes of toekomst perspectieven te zijn.
Ik duim mee en ik hoop dat de gemeente wat meedenkend is.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-24 16:10

Yavanna schreef:
Echt he, die ambtelijke molen, ik kan me voorstellen dat je daar enorm gefrustreerd van raakt. En joh, dit is jouw topic, dus als jij erover wil klagen, gewoon doen. Kan me voorstellen dat je je ei kwijt wilt.
Als ik toch miljonair zou zijn dan zou ik wel weten wie ik zou helpen.. Maar ja, als, als, als, als als is was, was als nooit geboren zei mijn opa altijd.
Ik kan je alleen maar een virtuele knuffel geven :knuffel: :knuffel: Een hele dikke dan..

:+: Dankjewel. Lief van je. Ik voel me inderdaad beter door gewoon even mijn hart te luchten.
Het loopt zoals het loopt en we zien wel weer hoe we dit oplossen. Maar het zet me wel aan het denken over de houdbaarheid van onze situatie zoals deze nu is.
De hoop is nog steeds dat het nu wat gaat stabiliseren nu we de paarden in eigen beheer hebben en dat dit veel gaat schelen. Alleen voelen we daar nu nog te weinig van omdat je toch hebt moeten investeren in materiaal voor eigen beheer en de paarden weer op de rit krijgen.
Eerlijk? Afgelopen maand zou de eerste maand moeten zijn geweest van merkbaar verschil, maar als het dan op andere fronten spaak loopt sta je alsnog met lege handen. In plaats van een stap(je) vooruit zet je er weer twee terug. -O-
Dat hakt er toch wel in en als het dan even extra tegenzit dan voel je dat nogal.
De gemeente moeten we helaas maar even afwachten. Ik wil echter ook niet dat het me rauw op het dak valt en overvalt.
Verder, tja, ik weet het gewoon even niet zo goed. Het moet maar even ten koste van mezelf. Hopelijk duurt dat niet te lang, want ik heb al een stap terug moeten doen afgelopen zomer. Dan ben ik maar even de dupe van mijn eigen situatie. Beter ik dan mijn kind.

BranwenGC schreef:
Ik ga mee met Yavanna, klagen als je dat nodig vindt en het oplucht! Opkroppen is ook niet gezond. Ook van hier weer knuffels :(:)

Je hebt gelijk en dankjewel. Het zat me ook wel weer even hoog, weer ineens een stortvloed aan tegenslagen dat ik denk begint het weer? ^)

gerlindie schreef:
Ik heb het zo met jullie te doen.
Voor jullie alle drie echt zo'n zware weg. En er lijken nu maar weinig lichtpuntjes of toekomst perspectieven te zijn.
Ik duim mee en ik hoop dat de gemeente wat meedenkend is.

:* Ik ben ontroerd door je gift. Dankjewel. Ik heb mezelf beloofd dat ik op basis van de uitkomst van het gesprek met de gemeente keuzes ga maken. Misschien geen makkelijke keuzes, maar ik ben helemaal klaar met het overleven. En ik vind al dat het ten koste gaat van het gezin en de dieren en dat moet sowieso anders. Tijd voor einde van het jaar (zelf)reflectie en zo…
Maar eerst zien wat de uitkomst hiervan gaat zijn, dan nog controle ziekenhuis en dan zitten we zo weer in december. Dan maken we tegen dan een plan de campagne over hoe nu verder. Eerst moeten we dan weten met welke riemen we kúnnen roeien…

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 21:39

Ik negeer de dikke rode letters even!

Hoe gaat het met jou? En met jullie?

De paarden in eigen beheer, bevalt het? Hoe doen de dames het?
En de ambtelijke molen? Is dat wat (gunstigs) uitgekomen voor je?

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-24 02:01

Paarden gaan vooralsnog goed, maar…

En ik minder. Zwaar, meer pijn, slaap veel. Nog geen oplossing. Leven draait om kleuterschool en slapen. Zie de paarden maximaal 1x per week.
Overleven dus. Zit vaak huilend op de scootmobiel.

Nu extra gestrest want iemand voert blijkbaar onze paarden. Mijn man heeft winterpenen gevonden in de wei.
Ik ben erg boos en erg bang.
Hoe los ik dit op?
Nog meer wei offeren zodat er een buffer is van 5-10 m vanaf de weg en poort?
Een bord ophangen? Maar wat zet ik daarop zodat het én gelezen wordt én ter harte wordt genomen?

Morgen koud en zonnig. Ben zo bang dat het misgaat maar kan nu weinig doen.
Voel me hulpeloos en overstuur.

NIET VOEREN
VOEREN = DOOD
PAARD IS ZIEK

Helpt dat? Met telefoonnummer?
Suggesties erg welkom.

Misschien een bakje ophangen met veilige brokjes en als ze willen voeren dan alleen dat? Wil het voeren eigenlijk ook niet stimuleren of de paarden erop conditioneren…
En het was een eind de wei in gegooid want onze paarden zijn niet zo van vreemden benaderen dus ja… wat moet ik nou? Het droogste deel van de wei afzetten zodat ze daar niet meer kunnen staan? Fijn, goedbedoelende mensen. Kan wel janken.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 06:14

:knuffel: Wat een ellende. Ik heb geen oplossing, voeren door onbevoegden is een algemeen probleem voor dierenhouders.
Als je je dan ook nog eens lichamelijk niet goed voelt is dat dubbelop.

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 07:43

Ik denk dat uitleg beter werkt dat enkel Voeren is dood.
Denk dat dat laatste wat overdreven overkomt.

Eerder een bordje maken met in grote letters NIET VOEREN
En dan daaronder in uitleg dat deze paarden heel ziek kunnen worden van teveel suiker (misschien vergelijking maken met mensen met diabetes?).
Eventueel erbij zetten dat ze ruim voldoende te eten krijgen.

Ik vind het zo zwaar voor jullie!

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-24 08:22

Dankjulliewel. Beroerd geslapen.
Ik denk dat jullie gelijk hebben: het is een algemeen probleem en voeren is dood snappen mensen niet. Want zo’n vaart zal het vast niet lopen etcetera. En als paard dan dood is en ik een bedankt bord ophang dan ligt het niet aan hun wortels hoor, echt niet. Dan heeft een ander iets slechts gegeven of is het toeval.

Deze gaan we zo lamineren en ophangen. Eventuele aanpassingen in tekst kunnen nog wel volgen, maar wil sowieso iets ophangen en hun dat deel van de wei ontzeggen, ook al staan ze daar graag omdat het droog is. :(

Afbeelding

Denk er zelfs over een QR code te plaatsen met krantenkop over paardje dat dood is gegaan door “onschuldig” wortels voeren.

En niet dat ze zich laten aaien door een vreemde voorbijganger of zo, maar :')

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 10:09

Ik zou dat artikel uitprinten en ernaast hangen zelfs…

Ik had gehoopt dat het beter zou gaan met je :(:)

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 12:27

Ik zou dat aaien weglaten, straks denken ze dat ze dan ook wel de wei in mogen. Mensen zijn raar tegenwoordig ...

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 12:47

Ik zou ook zeker aaien mag weg halen, dat nodigt uit om de wei in te gaan.

Artikel er naast zou kunnen.

Wat balen dat het nog steeds zo slecht gaat met je, we hopen allemaal op ander nieuws :(

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-24 20:35

En het is dus mis. |(
Muzanna heeft direct een reactie op deze onzin gehad en is zelfs kreupel. Het kaartenhuis is dankzij de bemoeienis van een ander dus weer ingezakt. De moed zakt me zo wel in de schoenen…altijd door de bemoeizucht en betweterigheid van een ander. Elke keer weer.
Ik ben hier echt boos over. Verdrietig, gefrustreerd. -:(-
Ik kan dit er toch niet bij hebben? Arm beest ook. Dagje aangekeken, en nog steeds mis.
Geen idee hoe het vandaag is want de camera is ook al een tijdje offline en kan er zelf niet heen want ben na een schooldag op. Ik zit hier echt mee. |(

Ik moet deze week nog flink doorbijten dus een fatsoenlijke update volgt later. Hopelijk is ze dan ook weer wat aan de beterende hand en begint Manari niet ook nog te haperen, maar die nattigheid helpt natuurlijk ook niet. |(

BranwenGC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 20:57

Oh nee |( Wat is er toch mis met mensen, gewoon zomaar dieren van anderen voeren. Knuffels voor jullie allemaal. Hopelijk voelt Muzanna zich snel weer beter :(:)

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 21:03

oliebol :( sterkte

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 21:14

Oh nee… Ik hoop dat ze er snel weer bovenop komt.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-24 17:31

Nou het is weer een feestelijke update zo vlak voor de feestdagen!
:Y)

In de nachten dat ik niet kon slapen van de pijn toch weer een update bij elkaar gesprokkeld. :=
Voorlopig hangt alles aaneen van overleven en onzekerheid.
Omdat Muzanna vooral 1 voetje bleef ontlasten en deze ook warm bleef de smid laten kijken of mijn eerste vermoeden correct was ook al hielden we met allerlei scenario’s rekening. En ja hoor, (ook) hoefzweer.
Maar het zit diep, uitsnijden leverde enkel vocht en geen pus op. Dus ingepakt en nu heel hard bidden dat we niet naar de kliniek hoeven. Als de smid over kliniek begint dan is er wel wat aan de hand.
Maar ik was er niet bij dus heb het ook maar uit tweede hand…

Zaak is te zorgen dat ze droog gaat staan, want aan zelfzorg doet ze niet (genoeg) want op het harde staan doet pijn. Op het zachte staan betekent dat haar voeten niet goed drogen ook al is het niet overal modder is het wel overal nat en droge voeten zijn nu toch wel erg belangrijk.

In de stal wil ze nog steeds liever niet te lang staan, en opsluiten op het kleine verharde stuk met stal vinden we eigenlijk ook geen geweldig idee.
Dus we hangen een beetje tussen hoop en vrees op wat komen gaat.
Want we hebben weer genoeg tegenslag gehad.

Afbeelding

Afbeelding

We hebben de stal inmiddels bedekt met een dikkere laag stro en overwegen rubberen mat voor eronder dus houden marktplaats in de gaten.
Maar of dat haalbaar is, net als paddockplaten, is maar de vraag. Ingrijpen moet, want madame gaat zelf niet lang genoeg droog staan want droog is hard en hard is pijn. :(
We gaan haar dus toch paddockarrest moeten gaan geven en heel, heel veel stro verbruiken. :j

Het komt weer allemaal tegelijk, want blijkbaar heeft de auto toch een opdonder gehad van het ongeluk en dat gaat ook zo’n 1000 euro kosten. Hadden we ons net weer een beetje uit de put gehesen, zijn we weer terug bij af en moeten we weer bij 0 opnieuw beginnen en keuzes maken wat prioriteit heeft en wat noodgedwongen moet wachten.

Vanwege de problemen met Muzanna moet zij voorgaan en moeten we nu dus afwachten hoe en of ze herstelt en wat de gemeente zegt over PGB en dergelijke. Het zijn even een heleboel dubbeltjes op hun kant.
Valt alles de verkeerde kant op moeten er echt keuzes gemaakt worden en dat vind ik erg, want het ging eindelijk weer de goede kant op.

Het moet nu maar even zo.
Afwachten. Afwachten. Afwachten.

Maar wat de paarden betreft kan dat nu helaas niet meer, dankzij derden…
Voor de rest?
Ik zou voor de feestdagen van de gemeente horen dus ik verwacht op de laatste haren en snaren nog een reactie. De gemeente is komende week nog 2 dagen open maar wie zal het zeggen? Het ziekenhuis is me namelijk ook weer vergeten. :') Er is ongetwijfeld een goede reden dat het zo lang duurt, maar het is te hopen dat het lange wachten toch wordt beloond. :*

Het loopt allemaal niet zo lekker, letterlijk en figuurlijk. :z

Om het staan in de stal aantrekkelijker te maken hebben we verlichting voorzien en een hooibaal neergezet om vrij van te eten. Veel verspilling, maar in de modder staan zal het erger maken en bijkomend voordeel is dat het nu net lijkt of er geen beestjes meer in de wei staan als ze steeds bovenin staan.
Zo zijn ze niet zichtbaar vanaf de weg.
Hopelijk ontmoedigt dat met het bord en stroomdraad voldoende om toekomstig voeren tegen te gaan. Bord moet wel vervangen, want door storm is het losgelaten.
Ook begint het rond het verharde stuk nu her en der wat te verzakken dus we moeten nu echt ingrijpen, want zo houden we het de winter niet vol.

Fijn, zo’n ongehoord nat jaar.
Ben zelf in korte tijd al 2 keer gevallen. Ik kan niet goed uit de voeten met modder. }:0

Manari gaat gelukkig vooralsnog wel goed.
Ik voel me er alleen allemaal niet happy onder. Is ook omdat ik zo over grenzen ben moeten gaan afgelopen tijd. Ik ben hartstikke op.
Net nu we Muzanna weer op de rit denken te hebben… dan komt een of andere klojo roet in het eten gooien door zich er tegenaan te bemoeien.
En ik besef dat nattigheid ook voor ontstekingen en zwakke plekken zorgt: rotstraal, WLD, zweren, vul maar in, maar ik weet ik wéét dat we het kaartenhuis goed hadden gehouden als er niet een of andere bemoeial was geweest die er weer een ongelukkige hoeveelheid suiker in had geknikkerd uit goede bedoelingen. Want die suikers zorgen juist weer voor ontstekingen, ook van wortels, weet ik helaas inmiddels uit schade en schande. Maar het blijft natuurlijk (voorlopig) een kaartenhuis.

Ik dacht, fijn, nu gaan we goed de winter in!
Mooi niet.
Maar het is niet anders.
Ik moet nu afwachten hoe erg het gaat zijn of dat het uiteindelijk toch gaat meevallen. Dus ik moet niet dramatisch doen en gewoon afwachten, want op dit moment kunnen we behalve zorgen dat ze droog staat niet zoveel. We gaan zorgen dat ze een groter en comfortabeler stuk krijgt om droog te staan ook als betekent dat dit helaas ten koste van mezelf gaat zijn. Maar ook dat is afwachten, want dat hangt dan weer af van wat de gemeente zegt.

Meerdere dubbeltjes op hun kant. Het is afwachten hoe ze gaan vallen.
Vallen ze allemaal de verkeerde kant op dan is dat een probleem, maar ik moet er nu niet teveel over stressen, enkel rekening mee houden en dat betekent dat ik mezelf achteraan moet plaatsen. Het is helaas niet anders.
Want dierenwelzijn (en kinderwelzijn :Y) ) gaat dan sowieso voor. Dan is het jammer voor de grote mensen. Qua pijnmanagement en qua vervoer. Voor de rest weet ik het niet en moet ik maar afwachten.
Dus ik moet er maar niet teveel over stressen, de komende dagen afwachten en op basis daarvan weer knopen doorhakken.

Heb een aanvraag uitstaan voor paddockplaten die voor heuvelland geschikt zijn. Hopen dat het mag en hopen dat het kan. Daarmee kunnen we het droge deel van de paddock dan misschien uitbreiden. Al zal het in eerste instantie maar een klein stukje zijn want :$ ;(

Het ging zo goed met de paarden, zo, zo goed… maar ik moet 1 ding niet vergeten: het bleef natuurlijk een Jenga toren.
Een Jenga toren waar je langzaam blokjes aan toevoegde in plaats van weghaalde om de toren stabiel te krijgen en als het weer dan niet meezit is dat een extra factor waar je rekening mee probeert te houden. Als er dan een willekeurige voorbijganger komt die er blokjes uittrekt stort die toren weer in.
Vind dat echt erg.

Het is nu zaak te zorgen dat ze een groter droog stuk ter beschikking krijgen, gestimuleerd worden in de stal te staan en hopen dat niet alle dubbeltjes de verkeerde kant op gaan vallen de komende paar dagen/weken.