Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 16:35

Afbeelding

Die van mij is ook altijd al redelijk gespierd en fors geweest. Hoort ook wel bij het ras denk ik (Welsh cob). Deze foto is van vorig jaar, nog voordat hij aan het werk ging.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 16:40

wat een harige dikke slungel heb ik dan :=

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 18:03

Ik heb een harige dunne slungel! :D

Gimme_Joy, ze doet het goed, al zadeltje op! :))

Nicky ook al twee kanten op gegaloppeerd. +:)+

Sumic, die kleur! <3

Retjet, wat goed al!
En je moet je niet te druk maken hoor, gewoon been geven betekent naar voren, heel basic allemaal.
Meestal snappen ze dat gelijk, vooral met stemhulp erbij.
Hulpen verfijnen komt pas later.

Rivano, haha, wat grappig!
Bij ons staan ze er ook bovenop en pakken het liefst het gereedschap af. :=

Sas, leuk die schriktraining, vooral op vreemd terein is een goede oefening.

Niet zoveel bijzonders gedaan, had last van mijn hoofd van die fijne kopstoot dus fftjes rustig aan gedaan.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 18:11

Pony kreeg voor de lol eens Dexter zijn hoofdstel aan.
Een kilometer te groot, zowel het hoofdstel als het bit :') Alles zit hier op het kleinst behalve de bakstukken. Ben wel aan het kijken om hem al wat te laten wennen maar weet niet goed met wat voor bit ik nu best begin.

Ik vind een kneveltrens wel fijn tegen het schuiven, maar heb er geen ervaring mee. Enkelgebroken/dubbelgebroken/ongebroken pfff :')

Afbeelding

edit: hm, op de foto ziet het er zo gek nog niet uit haha, in werkelijkheid schoof het langs alle kanten en hing het bit zo los en laag dat hij zijn tong er hele tijd over en onder flapte

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 18:51

Ik begin altijd met dubbelgebroken.Meestal watertrens.Tegen het schuiven zijn bitschijven ook afdoende.
Knevels willen nog wel eens schuurplekjes geven op de wangen.
Lijkt zo idd prima te passen!Ik heb ze ook op een Micklem lopen.In het begin de bitclips er aan.

Joy lijkt zo al heel volwassen!

Schriktraining heb ik nog nooit gedaan maar de omgeving hier is 1 grote schriktraining.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 19:18

Bakstukken idd iets korter, voor de rest ziet het er netjes uit.

Ik begin bij jonge paarden het liefst met ongebroken, ligt fijn stil, geen ruis, en niet onrustig in de mond

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-19 19:20

Ik heb nu een enkelgebroken. Joy heeft echt een heel smal klein mondje, helemaal omdat haar voortanden nog niet willen wisselen. Heb er een dubbelgebroken kneveltrens in gehad, maar dat bewoog echt teveel vond ze. Enkel gebroken gaat goed. Maar bokt zal me wel vermoorden nu :')

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 19:25

Ja, waarschijnlijk wel, maar het was leuk je gekend te hebben :))

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 19:35

ik heb nog een oude enkelgebroken van Dexter liggen, die is hem iets te klein. Maar Dexter vond dat helemaal niet prettig. Kan wel eens proberen. Heb mezelf als troost voor mijn kleine paard toegestaan om hem een eigen hoofdstel te kopen dus ik ga daar maar eens eerst voor shoppen :')

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 19:36

Gimme_Joy schreef:
Ik heb nu een enkelgebroken. Joy heeft echt een heel smal klein mondje, helemaal omdat haar voortanden nog niet willen wisselen. Heb er een dubbelgebroken kneveltrens in gehad, maar dat bewoog echt teveel vond ze. Enkel gebroken gaat goed. Maar bokt zal me wel vermoorden nu :')

Nee hoor ik maak me hard voor enkel gebroken. Zie bij dubbelgebroken regelmatig bitletsel terwijl dit met enkel gebroken zelde is.

Ik zij zelf het liefst met enkelgebroken. Nu hangt er een bustrens in, maar ik zou liever voor een d of knevel trens gaan, maar deze zijn heel lastig te vinden in een maat 11.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 19:38

Moet je eens proberen een 17,5 te vinden :+

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 19:49

Ik weet niks van bitten dus daar kan ik niet over meepraten _O-

Rationeel gezien klinkt dubbel gebroken onrustiger

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 19:53

Dubbel gebroken kan bij smalle bekkies idd problemen opleveren.Helaas heb ik nog maar zelden een paard gehad wat op enkel gebroken fijner liep.
Heb er wel bij meerderen een ongebroken in gehad.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 20:02

Granoek schreef:

Hahahaha dat is een stuk waterleiding :')

ambre schreef:
Dubbel gebroken kan bij smalle bekkies idd problemen opleveren.Helaas heb ik nog maar zelden een paard gehad wat op enkel gebroken fijner liep.

Ik ben ook van de ongebroken hoor :) en mijn meiden hebben zeer smalle bekkies, daar past 10,5 in. Maximaal :+
Bij mijn oudere merrie deed ik eerst dubbelgebroken, maar ze gooide haar tong eroverheen, of ze liep met d'r giechel open >;)
Ongebroken trensje, en 't bekkie bleef keurig dicht :) en een mooi slagroomrandje.

Isabel_k schreef:

Zijn ze ook. Nadeel van enkelgebroken is dat je die notenkraker werking kan krijgen, of dat het bij een paard met een laaghangend gehemelte daarin prikt, vinden ze niet zo fijn :+
Dubbelgebroken heeft dat dan weer niet, maar kan erg onrustig zijn, vooral als een paard er zelf continu mee aan het pielen is, en dat doen ze.

Nou hangt een en ander natuurlijk ook wel af van de handjes van de ruiter, met stille handen zijn die effecten veel minder, maar dan nog, paarden hebben zo hun voorkeuren. Oudere merrie heb ik weleens met een bitloos hoofdstel gereden, maar toen kwam ze recht overeind, dus toch maar weer bitje ingehangen.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 20:07

Avalanche81 schreef:
Granoek schreef:

Hahahaha dat is een stuk waterleiding :')

ambre schreef:

Ik ben ook van de ongebroken hoor :) en mijn meiden hebben zeer smalle bekkies, daar past 10,5 in. Maximaal :+
Bij mijn oudere merrie deed ik eerst dubbelgebroken, maar ze gooide haar tong eroverheen, of ze liep met d'r giechel open >;)
Ongebroken trensje, en 't bekkie bleef keurig dicht :) en een mooi slagroomrandje.

Isabel_k schreef:

Zijn ze ook. Nadeel van enkelgebroken is dat je die notenkraker werking kan krijgen, of dat het bij een paard met een laaghangend gehemelte daarin prikt, vinden ze niet zo fijn :+
Dubbelgebroken heeft dat dan weer niet, maar kan erg onrustig zijn, vooral als een paard er zelf continu mee aan het pielen is, en dat doen ze

Nou hangt een en ander natuurlijk ook wel af van de handjes van de ruiter, met stille handen zijn die effecten veel minder, maar dan nog, paarden hebben zo hun voorkeuren. Oudere merrie heb ik weleens met een bitloos hoofdstel gereden, maar toen kwam ze recht overeind, dus toch maar weer bitje ingehangen.

Nu gaan we misschien een beetje off topic maar toch wil ik het vragen.
Wil jij mij uitleggen hoe dat in mogelijk is? En dan wil ik niet het YouTube animatie filmpje zien, maar dat je het zelf uitlegt.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 20:18

Zelf vind ik dubbelgebroken het beste bevallen tot nu toe, maar het is wel eens verschillend wat een paard prettig vind.
Mijn paarden hebben daar iig juist een rustig mondje van. :j
Malik krijgt dus ook als eerste een dubbel gebroken, dan zien we wel hoe dat bevalt.
Ik wil het liefst bitloos, maar of dat gaat lukken bij Malik weet ik nog niet, hij is nl. niet zo snel onder de indruk dus ik wil straks wel gewoon een rem hebben als ik ga buitenrijden.
Maar hij krijgt een halsterhoofdstel, dan doe ik ook teugels aan het halster, het bit is dan de noodrem. :P

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 22:43

Mijn eerste paard had een voorkeur voor een enkelgebroken trens.Zij vond dubbelgebroken en enkelgebroken niet fijn.
Joya wil ik in principe bitloos beleren, in de eerste instantie. Lijkt mij ook fijner nu ze nog aan het wisselen is.

O ja, wat een buffel is Joy toch!
De Welsh van Orchidee trouwens ook :j

Ik schaar mij bij de slungel-eigenaren al is ze nu wel echt aan het uitzwaren!

Dit weekend weer les gehad, dit keer met een heel braaf paard! *\o/*
We hebben gewerkt aan voorwaarts, halthouden en achterwaarts zowel naast haar hoofd, op buikhoogte en bij de achterhand en alles zonder het halstertouw te gebruiken. Dat in stap en vanuit draf!

Zondag hebben we ook het naar links en rechts verplaatsen van de achterhand meegenomen. Volgende keer de schouders en dan kunnen we echt verder met het werken aan de hand. :)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 00:47

nicky_rilana schreef:
Nu gaan we misschien een beetje off topic maar toch wil ik het vragen.
Wil jij mij uitleggen hoe dat in mogelijk is? En dan wil ik niet het YouTube animatie filmpje zien, maar dat je het zelf uitlegt

Op zich niet heel ingewikkeld, als de ringen van het bit omlaag worden getrokken, komt het middenstuk omhoog, en wordt dan een punt. Die punt kan, bij een laaghangend verhemelte, daar dan in prikken.
De 2 stukken geven druk aan beide zijden van de mond, en kunnen op die manier een soort notenkraker gaan worden.

Nu heb ik bewust ook wel genuanceerd in de zin dat een en ander wel afhangt van de handen van de ruiter, en als je met een licht contact rijdt, kun je prima met een enkelgebroken trens rijden, mits je paard die accepteert, en voldoende ruimte in de mond heeft. Alleen, ik heb ook mensen meegemaakt, die reden met redelijk wat druk, en dan vind ik een enkelgebroken trens ongeschikt, want ondanks dat die geen hefboomwerking heeft, kan hij op deze manier toch flink inwerken op de lagen en het verhemelte.

Nogmaals, een en ander hangt ook sterk af van de anatomie van het paard. Sommige paarden verdragen weinig druk op de lagen, dan is een bit waarbij de druk met name op de lagen komt gewoon niet zo geschikt.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 04:48

Het notenkrakereffect is maar beperkt hoor.Je trekt toch nooit de bitringen naar elkaar toe?
Mijn handen staan iig wel 30 cm uitelkaar.Het gebroken stukje komt vast ietsjes omhoog maar niet veel.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-19 08:35

Ik heb ooit een bitcursus gehad en een enkelgebroken bit is eigenlijk alleen bedoeld voor druk op 1 teugel. Als je er met twee handen aan gaat "hangen" komt wel degelijk de tong in de verdeukking. Het is daarom helemaal niet zo'n "zacht" manege bitje als wordt beweerd. Maar zoals Avalanche al zegt is elk bit scherp in onkundige handen.

Enkelgebroken is dus fijn als je veel lateraal werk doet en daarbij in de buigingen wat meer wil oppakken.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 08:48

Bij dubbel gebroken heb je ook druk op de tong en de lagen maar, mits het middenstuk goed afgerond is, nagenoeg geen kans op prikken.
Maar druk op de tong en/of de lagen is ook wat je wilt want daarvoor gebruik je een bit.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 09:26

Je hebt toch op elk bit druk op tong en lagen? :+

Ik ben pro-bitloos, maar niet anti-bit. Hopelijk vinden allebei mijn paarden het okay om te lopen op een bitloos hoofdstel. Anders moet ik mij toch maar gaan verdiepen :+

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 10:05

In principe ja, maar de verhouding en hoeveelheid verschilt. Bij sommige bitten komt de druk met op de lagen, bij andere meer op de tong.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 10:14

Avalanche81 schreef:
In principe ja, maar de verhouding en hoeveelheid verschilt. Bij sommige bitten komt de druk met op de lagen, bij andere meer op de tong.

Aha dat wist ik niet. Goed om te weten.

Hopelijk heb ik deze kennis bij mijn paarden niet nodig, maar het is wel fijn dat ik dit als instructrice weet. :D

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-19 10:38

Ik ben daarom blij dat ik western rijd. Wij werken niet met constante druk (niet te verwarren met aanleuning :) )

Zelfs op een snaffle hoeven we constante druk op de teugels.

Onderstaande filmpje rijd ik met shank. Je ziet dat ik af en toe wat verzameling vraag, maar zodra Willem over zijn rug ontspant ik hem de ruimte geef.