Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirjamalvaro

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 17:25

Hier ook niet meegedaan. :))

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 14:21

De naam klopt geloof ik niet dus heb het bericht maar gewist

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 10:59

Nog even over lengtebuiging: ik werk er nu nav oa deze training heel hard aan om die vanuit het been te laten komen en niet vanuit de hals/hand. Met name omdat ik erg geneigd ben het veel vanuit mijn hand te laten komen. Zowel Rien als ook de lessen van Klimke hameren daar heel hard op; niet het meest flexibele deel eerst buigen maar juist de ribbenkast.
En grappig genoeg merk ik dat dat dus kan. In de hoek laat ik soms juist bewust mijn binnenhand los en duw met mijn binnenbeen tegen mijn buitenhand. Je krijgt dan wel een minder gebogen gevoel maar volgens de theorie wel een meer evenwichtig gebogen lijf. Het streven is nu om dit even vol te houden en liever te gaan voor 'minder 'buiging maar 'betere' buiging.

Extra goed uit te testen omdat mijn jonkie dik 2 weken vrij heeft gehad ivm vakantie en dus weer wat zijn eigen ding was gaan doen. Vooral linksom zou hij te veel hals bugten en schouder naar buiten doen als ik aan de binnenteugel kom. Als ik die teugel juist loslaat gaat het beter.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 11:12

Dat is ook een beetje mijn probleem. Ik wil te veel doen met handen, krijg het er alleen nog niet echt uit.

Maar ga zo weer eens op Zorro zitten na weekje vorst. :=

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 11:18

daarom ook los laten. Niet omdat je perse je hand weg moet steken (juist niet) maar om mijzelf een nieuw patroon aan te leren.

Mijn instructeur is er overigens geen fan van. Die denk dat het ook tegen je kan werken maar zolang ik dat niet merk doe ik het even zo om mijzelf echt te dwingen eerst met been te komen.

Als ik dat doe heb ik het het gevoel dat ik heel dichtbij de theorie kom van vanuit je been naar je hand rijden. Dat ik eindelijk wéét waar ik mee bezig ben. :+

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 11:27

Ga zo inderdaad heel bewust rijden. Ben volgens mij te vaak onbewust bezig, stompzinnig rondjes aan het rijden ipv trainen.
Met SB bijv zet ik schouder gewoon naar binnen. Maar inhoeverre is hij gebogen, in hoeverre train ik hem er nou mee. Daar moet ik meer op gaan letten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 12:53

Het is juist heel goed wat je doet Pol, ik heb geleerd dat je altijd vanuit je binnenbeen naar je buitenhand moet rijden. Je ziet vaak dat paarden wel buigen/ verbuigen in de hals maar de schouders niet meegaan. Lengtebuiging is juist de buiging in het lichaam, precies daar waar je binnenbeen ligt.

Ik heb het toendertijd ook "af moeten leren" om terug te werken met mijn hand en deed ook een tijdje in iedere bocht zo ongeveer mijn binnenhand naar voren om dat uit m'n systeem te krijgen. Ik vind het dus heel grappig en herkenbaar om terug te lezen.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 14:36

Zo even goed opgelet wat ik met handen doe. Dat valt op zich nog wel mee. Alleen Zor mag meer reageren op zijwaartse hulp. Dus elke hoek heel bewust ingereden, in stap regelmatig kwart keertwending. Vond hij niet bepaald leuk, maar deed toch wel zijn best. :))

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 15:37

Wat ik daarin ook wel een leuke vind is eerst schouderbinnenwaarts rijden, dan zoals ik al een keer eerder schreef, overgaan naar een travers, maar met in je hoofd dat je daarbij ook de schouders nog naar binnen wilt plaatsen, als in een sb. Toen ik in de hoekspiegel keek zag ik dat ze echt heel mooi met haar voorhand recht naar voren op de hoefslag reed. Zoals dat eigenlijk natuurlijk ook moet in de travers. Maar ik denk dat ik daar eerder wat slordiger in was en dus niet de optimale lengte buiging kreeg. Door het zo te doen hield ik met de buitenhand mooi de buitenschouder begrensd en rechtop en moest ze in haar lichaam optimaal buigen om een goede travers te kunnen lopen.
Weer één van de vele dingen die mijn nieuwe instructrice mij heeft geleerd. Zo blij met haar!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 18:10

Blijf het allemaal maar heel erg moeilijk vinden hoor, als ik op het 1 let, vergeet ik het andere weer, pfftt. Hoeken wordt er nu door instructive zo ongeveer ingeramd.

Ben wel in mijn nopjes, want in april leuke clinic met Herman Wientjea, heb er zin in! Alleen Toobs mag niet mee, het is alleen voor fjorden (nou hebben ze dat wel vaker gezegd, maar als er te weinig aanmeldingen waren heeft hij wel keer vaker meegedaan met een fjorden ding (ook bij H.er.man en cross training bij Rob Janssen) Dus duimen jullie mee dat er ook plekje voor hem is?
Laatst bijgewerkt door Lous op 13-03-18 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Puntjes verwijderd

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 13:39

Leuk Sjol!!

Hier vandaag Eli weer voot het eerst gereden. En ze dacht $##/^^&/#@$/$/#$^ hoe durfff je been te geven mens! >;)
Grappig genoeg zit Promisse dan in mijn hoofd... hou je been eraan, hou je been eraan. :')
Dus dat waren hele leuke eerste rondjes, kuch kuch.
Al snel met losstappen wijken en sb meegenomen om mijn been echt te laten accepteren.
Ze liep verder wel lekker! Mooi voorwaarts, fijne aanleuning (zolang ze niets engs zag :o )
Dus wel blij@

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 19:03

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 02:05

Hi all, Ik was weekje ziek dus heb niks kunnen doen. Vandaag meneer weer opgepakt met longeren. Nou, die is dus echt wel veel kilo's kwijt, vet en spieren. En zaterdag wedstrijd...omg... hij was behoorlijk energiek, en maar brullen naar de dames... dat wordt nog wat

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 08:58

Leuk Mirjam! Dat zijn goede tips. Sowieso wel een heel leuk idee om gewoon is naar zo'n wedstrijd te gaan kijken. Gaaf hè, dat het nu zo dichtbij komt?!

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 09:00

Hebben jullie allemaal gelezen over de nieuwe app? Wel weer een heel leuk idee. Ik heb hem nog niet gedownload trouwens.

Cyta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 10:10

ik heb de app wel gedownload. Ziet er handig uit.
Alleen zag ik op facebook dat iemand de opmerking maakte dat iedereen zich blijkbaar kan aanmelden als instructeur.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 10:19

Heb hem gedownload ja. Zitten wel weer kosten aan verbonden en inderdaad iedereen kan zich uitgeven voor instructeur? Dus weet nog niet of ik er wat mee doe.

Promisse ja subtop komt echt wel dichtbij. Super gaaf.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 11:33

mirjamalvaro schreef:
Heb hem gedownload ja. Zitten wel weer kosten aan verbonden en inderdaad iedereen kan zich uitgeven voor instructeur? Dus weet nog niet of ik er wat mee doe.

Nog een keer gekeken. Je betaald dus sowieso 2euro voor max 5min. En dan moet je maar hopen dat je de juiste trainer te pakken hebt. Traibers vragen 1-10 credits voor die 5min beoordeling. En 5 credits kosten 10 euro.

Ik geloof dat ik het bij Rien hou :j

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 18:29

mirjamalvaro schreef:
mirjamalvaro schreef:

Nog een keer gekeken. Je betaald dus sowieso 2euro voor max 5min. En dan moet je maar hopen dat je de juiste trainer te pakken hebt. Traibers vragen 1-10 credits voor die 5min beoordeling. En 5 credits kosten 10 euro.

Ik geloof dat ik het bij Rien hou :j

Dat risico loop je ook als je bij iemand gaat lessen of een clinic gaat volgen. Maar meestal zal je wel iemand kiezen die je kent of waar je iets vanaf weet? In principe kan nu ook iedereen zich voor instructeur uitgeven (offline zeg maar), dus daar wilde ik geen onderscheid in maken. Daarom zitten er ook reviews aan verbonden.

Ik weet dat er trainers zijn die nu al filmpjes krijgen van lesklanten. Die vinden het dan best lastig om feedback te geven. Typen via WhatsApp of audiobericht? Maar dan zit het geluid niet direct op de video. Bovendien krijgt een trainer er dan ook niet voor betaald terwijl het wel tijd kost.

Waarschijnlijk komt Cindy Ishoy binnenkort op de App (uit Canada en zit op dezelfde lijn als Rien) dus daar wil ik wel eens filmpjes naar toe sturen. Sowieso als Romy erop zit zodra de iOS versie uitkomt (ze heeft namelijk een iphone) en daarnaast lijkt het me handig om filmpjes op te sturen naar juryleden. In het voorjaar wil ik weer gaan starten en dan lijkt het me wel handig om eerst wat feedback te krijgen van een jurylid op een laagdrempelige manier.

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 18:31

Oja, ik had nog een update. Ik was alweer helemaal vergeten waarom ik naar Bokt was gegaan. We hebben een pagina aangemaakt waar je alle vragen en antwoorden terug kunt vinden; ook de vragen die gesteld zijn tijdens de Q&A met het desbetreffende fragment erbij. Hopelijk worden jullie er blij van :)

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 18:43

Fijne update!

En ja real life lessen en clinics doe ik dus eigenlijk ook niet meer. Laatsts les met Zorro was 19 juli en met Eli 23 augustus. :o Sterre nooit een les gereden. :P
Ik ben nogal veel eisend geloof ik. :')

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 18:54

mirjamalvaro schreef:
Fijne update!

En ja real life lessen en clinics doe ik dus eigenlijk ook niet meer. Laatsts les met Zorro was 19 juli en met Eli 23 augustus. :o Sterre nooit een les gereden. :P
Ik ben nogal veel eisend geloof ik. :')

Ik les zelf bij Romy en dat bevalt heel goed. Zou dat ook niet wat voor je zijn? Ik weet niet waar je vandaan moet komen?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 19:03

Klaaswaal, zuiden van Zuid Holland. Best eindje rijden dus. Maar heb daar wel eens aangedacht. Was alleen bang dat Romy ook te druk was? En vast erg duur. :=
Lastig is bij ons dat de paarden vrij snel in de stress schieten als er druk op komt. Lessen ervaren ze dus best veel stress. Dus zoek ook iemand die wel vooruit wil maar niet over de grenzen knalt van de paarden. De grenzen wel op zoekt en ze dan respecteert.
Dat is wat ik meestal mis en als je dan probeerd stapje op de plek te doen dan doet de instructeur weer helemaal niets meer en heb je niets aan de les.

Moet helaas wel beetje op de centjes letten nu salaris ernstig verminderd is door ziekte. :o

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 19:56

Romy gaat absoluut niet over de grenzen heen. Lijkt me een slechte zaak als een instructeur dat doet. Maar goed, lessen blijft een dure aangelegenheid; ook met de reiskosten erbij. Kun je beter af en toe een filmpje van 5 minuten via de App opsturen :+ (haha grapje)

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 20:17

Hihi :D
Nou ik ik heb het best vaak meegemaakt dat de instructeur over de grenzen ging. Zelfs zo erg dat ik ernstig verzuurd paard had die echt week moest herstellen. Gelukkig ben ik zelf nu ook stuk mondiger en kap dit dus snel af als ik het merk. :o