Een nieuw paard kopen deel VIII

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 22:32

Remember schreef:
Wat jammer Seven! Hopelijk volgend jaar meer geluk!

ikke schreef:
Oh? Gezondheid heb je voor zeker 70% in eigen hand, africhting is subjectief en alleen van belang als die ECHT ergens over gaat (meestal niet) en belofte is voor de wannawees, die denken dat ze iets te melden hebben. Blijft over, juist ja, datgene wat ECHT van belang is, want nauwelijks te beinvloeden: karakter..........

Gezondheid heb je inderdaad ook voor een groot deel zelf in de hand, maar dat is nou net het probleem als je een paard gaat kopen, de tijd ervoor was je er zelf niet bij! Er zijn paarden met gebreken waar je gewoon niet aan moet willen beginnen.
Wat betreft karakter en gedrag, en het verschil daarin, ben ik het 100% met je eens! En de africhting, niet iedereen heeft zin (om ruitergevoel, mogelijkheden en doorzettingsvermogen maar buiten beschouwing te laten) om het gekloot van een ander op te gaan lossen. Dus een paard wat netjes opgevoed en gereden is (vertaald naar de gebruikerswensen!) mag best meer waard zijn dan eentje waar nog van alles aan gesleuteld moet worden. En potentie, tja, het gezegde is niet voor niks 'veel beloven en weinig geven doet de gekken in vreugde leven' maar het gevoel dat een paard je wensen waar moet kunnen maken moet er mijns inziens wel zijn :j.

Ik, en daar mag iemand anders het gerust mee oneens zijn :D , vind dat een paard 'kwaliteit' heeft als het gezond is (dus geen zomereczeem, HKO, dampig, ernstige exterieurmatige afwijkingen, etc etc), een fijn karakter heeft met een nette opvoeding aan de hand en onder het zadel, en ook geschikt lijkt voor datgene wat de eigenaar er mee van plan is. En het prijskaartje wordt dan met name bepaald door dat laatste, iemand die subtop ambities heeft is naar een andere potentie op zoek dan iemand die 3x per week het bos in wil.

Maar een degelijk boscrosspaard, waarmee je ook flinke buitenritten kunt maken, dien je feitelijk te benaderen alsof endurance klasse twee/drie wil gaan rijden.

Potentie heeft niks met prijskaartjes te maken, maar vooral met het inzicht van de koper om die potentie te herkennen! Ik heb ondertussen iets te veel voorbeelden meegegmaakt van "onbeduidende" paarden die toch meer dan leuk mee konden doen in de regionale selecties of die vij vlotjes in het Z rondspookten, waar paarden van 10k+ stranden in de L van levenslang............

Dees

Re: Een nieuw paard kopen deel VIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 22:58

Nou ikke, een verkoper met een beetje kijk op paarden zal aan een paard met een iets hogere sportbelofte toch echt een iets hoger prijskaartje hangen. In die zin zegt de vraagprijs toch wel iets hoor.

Onder een nette ruiter kan een goedkoper beestje prima tot prestaties komen, waar het paard van 10k+ natuurlijk altijd kansloos is als er een ruwe prutser op komt te zitten. Dat zegt weinig over het moment van aankoop.

Wanneer een paard wordt aanbevolen als 'boscrosser', dan denk ik eerder aan een uitgerangeerd paard cq draver dan aan een sportwaardige youngster. Ik denk dat iemand die sportief door de bossen heen wil gaan, er ook beter aan doet om het in de sportpaarden te zoeken.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 23:30

@ Seven; he potver! Wat jammer!
Volgend jaar gaat het gewoon lukken!!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 07:30

jammer seven

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 07:38

Dees schreef:
Nou ikke, een verkoper met een beetje kijk op paarden zal aan een paard met een iets hogere sportbelofte toch echt een iets hoger prijskaartje hangen. In die zin zegt de vraagprijs toch wel iets hoor.

Onder een nette ruiter kan een goedkoper beestje prima tot prestaties komen, waar het paard van 10k+ natuurlijk altijd kansloos is als er een ruwe prutser op komt te zitten. Dat zegt weinig over het moment van aankoop.

Wanneer een paard wordt aanbevolen als 'boscrosser', dan denk ik eerder aan een uitgerangeerd paard cq draver dan aan een sportwaardige youngster. Ik denk dat iemand die sportief door de bossen heen wil gaan, er ook beter aan doet om het in de sportpaarden te zoeken.

Er is niet echt een verband tussen de vraagprijs en de mogelijkheden van een paard. Evenmin tussen de mogelijkheden van de ruiter en diens beschikbare budget.
Prestaties koop je niet, die zet je zelf neer! DAT wenst men in de paardensport blijkbaar niet te realiseren. De voorbeelden daarvan teken ik voor je uit.

Een paard wat aangeboden wordt als "recreatiepaard" doet bij mij alle alarmbellen afgaan. Het gros zijn afgedankte, veelal verrot gereden "sportpaarden" waar een ander dan de aangerichte oliebol mag opknappen. Lees maar eens goed tussen de regels door in de gemiddelde Bokt- of marktplaatsadvertentie.........

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-12 09:58

Jeetje Seven, wat baal ik van jou berichtje.. wat ontzettend sneu! :(
Had het jullie zo gegund na alles wat er gebeurd is..... :(:)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 09:59

bedankt wij hadden het ook zeker gehoopt maar helaas

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 11:12

Balen Seven, had echt gehoopt dat ze drachtig zou zijn... Hopelijk volgend jaar meer succes!

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 12:00

Jeetje balen Seven!

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 12:08

Jeetje Seven wat balen zeg!

Zag dat jullie het over stalling hadden betaal 315,- met zomers weidegang, winter paddock en buitenbak in de buurt van Haarlem. Zou ik m'n paard vlakbij huis willen stallen heb ik een binnen- en buitenbak en staat m'n paard 23 uur per dag binnen, daar betaal je dan 400,- voor. Zoals al eerder aangegeven kan je hier in de buurt alle kanten op met de prijzen.

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 12:20

Seven wat ontzettend jammer dat ze niet dragend is! Hopelijk heb je volgend jaar meer geluk!

Over de pensionprijzen verbaas ik me wel een beetje. Ik lees hier ook bedragen van rond de 150 euro. Lijkt me dat dat voor een pensionhouder vrijwel liefdadigheid is want daar verdien je helemaal niets meer aan. Het houden van een sportpaard met stalling en weidegang, inkoop hooi en stro, paar kg krachtvoer per dag, verbruik water en electra, weidebeheer en onderhoud bak en erf kost je per maand al 130 tot 140 euro. Nu gaan die bedragen bij grotere hoeveelheden dieren natuurlijk wel naar beneden, maar dan nog. Dan blijft het tientjeswerk waarvoor je de hele maand met andermans paard loopt te zeulen en af moet mesten.

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 12:39

Balen seven!

Stallingskosten lijken in NL wel heel anders dan in .be te zijn ...

Dahlia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 13:15

Stalling waar ik naartoe wil, ben je rond de 150 per maand kwijt. (100 kale boxhuur, inclusief 3x per dag ruwoer). Dus dan heb je nog je stro en je biks, kan je natuurlijk zo gek maken als je zelf wilt ;)
Helaas is er nu nog geen plek. Dus even een andere stal gebeld waar een vriendin van me staat, dan gaan we tijdelijk daarheen :D Totdat er wel plek is! Kan niet wachten...

Nog even een fototje spammen :D

Afbeelding
<3

Balen zeg seven!!!

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 14:43

Stallingskosten verschild gewoon per provincie :)
Mijn stallingskosten zijn nou eenmaal 150, daar hebben ze vast over ma gedacht :)

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 14:55

Ik betaal 235 hier, s'zomers 24/7 weidegang, s'winters overdag in het paddock en overdag op stal. Incl. voer
Wel zelf terrein onderhouden, paarden verweiden, uitmesten etc. En alleen een buitenbak.

Binnenbak, buitenbak, trainingsmolen etc. gaat hier richting de 350/400 euro. Och so be it.

Mijn pony wordt aankomende woensdag gekeurd, verwacht dat alles wel in orde is. Zoniet dan blijft hij gewoon lekker staan. Slapeloze nachten nu zijn vertrek nadert....

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 15:42

Seven, ontzettend balen zeg! Hopelijk hebben jullie volgend voorjaar meer geluk!!

Ik ga morgen het koopcontract voor mijn paardje tekenen en als alles volgens plan verloopt wordt ie dan over 1,5 week gebracht :) ik kan niet wachten!

Ik betaal straks €215 per maand, vol pension met binnenbak :)

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 16:02

Balen Seven, hopelijk volgend jaar meer geluk

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 18:12

Ik betaal 250 vol pension in de winter en zomers een paar maanden 80 euro per maand als hij dag en nacht buiten staat. Mijn sportmerrie staat overigens wel zomers in de nacht binnen. Ze gaan dan tegen 21.30 naar binnen en 's ochtends rond 9 uur weer naar buiten. In de winter gaan ze van 10.00-18.00 uur naar buiten in de hele donkere tijd tot ongeveer 16.00 uur. Is een super fijne stal grote weilanden van paar hectare en ze lopen hier in kudde verband van 8 tot 12 paarden hele dagen buiten. Ook in de winter. De stal is hoog gelegen op een berg achtig gebied letterlijk direct aan het bos. Buitenbaan 20x60m die vrijwel ook altijd in de winter te rijden is, behalve als het dagen vriest. Echt een top stal.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 18:23

ikke schreef:
Er is niet echt een verband tussen de vraagprijs en de mogelijkheden van een paard. Evenmin tussen de mogelijkheden van de ruiter en diens beschikbare budget.
Prestaties koop je niet, die zet je zelf neer! DAT wenst men in de paardensport blijkbaar niet te realiseren. De voorbeelden daarvan teken ik voor je uit.

Hier ben ik het volledig mee eens!
Had laatst een artikel gelezen (tijdschrift bit) over de bouw van olympische dressuur en springpaarden. In dit artikel werd de bouw vergeleken van keuringswinnaars en de olympische topsportpaarden. Er werd geconcludeert dat de veel olympiërs niet goedgekeurd zouden worden n.a.v. hun bouw. En dat de meeste op dit hoge niveau gekomen zijn op hun karakter in combinatie met een steengoede ruiter.
Heb trouwens in mijn omgeving ook genoeg goede paarden verpest zien worden door onkunde van de ruiter.

Eigenlijk zou je centen moeten neertellen voor karakter dat valt namelijk niet te trainen...

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 18:33

Kletskoekje hoe is het met de verkoop?
Er waren toch mensen geweest?

teugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 18:52

ik heb ook nog mooi dressuur paard tekoop ;)

Ramzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 19:35

Hier in de omgeving vind ik de pensionprijzen ook de pan uit rijzen eerlijk gezegd.. :o Voor een stalling met binnen + buitenbak + 3x per dag biks en hooi. Zelf mesten + binnen buiten zetten ( weide, paddock of molen) betaal je €315.. En die zijn in een jaar tijd €60 omhoog gegaan voor hetzelfde. Dat is een stal van max 35 paarden. Ben blij dat ik alles aan huis heb incl gedraineerde en altijd berijdbare agterbergbodem :D En nee, paps en mams geen sponsor van mijn hobby!

irisloove

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 20:31

ik betaal 190 per maand.
Mn paard word voor mij op de wei gezet en dr af gehaald, er word voor mij uitgemest.
2x daags krachtvoer en 3x daags hooi, en nu in de zomer staan ze van s'ochtens tot s'avonds op de wei.
En alle faciliteiten zijn gratis.

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 08:44

Nou wat ik nu weer meegemaakt heb
Ik ben 2 x bij dezelfde haflinger wezen kijken de 1e x toen ik kwam kon ik niet rijden want de bak was een zwembad oke jammer dan kom ik nog een x terug een week later terug lekker gereden en gefilmd.
Filmpjes thuis gekeken maar hij liep niet helemaal goed niet kreupel maar ook niet goed.Er was een logische verklaring voor want hij had een ijzer afgetrapt en precies met dat been was het .Ik zou gebeld worden als het ijzer eraan zit en dan zou ik terug gaan om tekijken of hij nu wel goed liep.Hoorde maar niets dus zelf gebeld voicemail ingesproken werd terug gebeld alles was weer goed en zondag had ik een afspraak.Krijg ik gisteren een email ''verkocht''.
Ik baal hier zo van zo ga je toch niet met mensen om had gezegd dat ik serieus intresse had en anders kom je toch geen 3x kijken maar hij moet wel goed zijn.
Had hem wel laten keuren maar als je van tevoren al iets ziet is dat ook zonde geld.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 09:06

Dat ligt toch dan aan de afspraak die je met de verkopers hebt gemaakt jessie :j
Ik weet niet wat je verder gezegd hebt maar als iemand met mijn ook geen concrete plannen maakt voor een evt keuring etc dan weet je nooit zeker of ze echt interesse hebben.

Ik heb mensen gehad bij een dier die waren 5 x geweest waren helemaal in love en wouden hem graag maar maakte nooit de keur afspraak heb hem toen ook aan een andere vrouw verkocht en alsof de duvel er mee speelt belde de mensen daarna om te keuren was ruim 1.5 week over heen gegaan. Wel ben ik zo netjes geweest te vermelden aan alle geinteresseerden dat er meer mensen kwamen en wat daar de uitslag van was. Genoeg kansen dus om te handelen :D