Remember schreef:Wat jammer Seven! Hopelijk volgend jaar meer geluk!ikke schreef:Oh? Gezondheid heb je voor zeker 70% in eigen hand, africhting is subjectief en alleen van belang als die ECHT ergens over gaat (meestal niet) en belofte is voor de wannawees, die denken dat ze iets te melden hebben. Blijft over, juist ja, datgene wat ECHT van belang is, want nauwelijks te beinvloeden: karakter..........
Gezondheid heb je inderdaad ook voor een groot deel zelf in de hand, maar dat is nou net het probleem als je een paard gaat kopen, de tijd ervoor was je er zelf niet bij! Er zijn paarden met gebreken waar je gewoon niet aan moet willen beginnen.
Wat betreft karakter en gedrag, en het verschil daarin, ben ik het 100% met je eens! En de africhting, niet iedereen heeft zin (om ruitergevoel, mogelijkheden en doorzettingsvermogen maar buiten beschouwing te laten) om het gekloot van een ander op te gaan lossen. Dus een paard wat netjes opgevoed en gereden is (vertaald naar de gebruikerswensen!) mag best meer waard zijn dan eentje waar nog van alles aan gesleuteld moet worden. En potentie, tja, het gezegde is niet voor niks 'veel beloven en weinig geven doet de gekken in vreugde leven' maar het gevoel dat een paard je wensen waar moet kunnen maken moet er mijns inziens wel zijn.
Ik, en daar mag iemand anders het gerust mee oneens zijn, vind dat een paard 'kwaliteit' heeft als het gezond is (dus geen zomereczeem, HKO, dampig, ernstige exterieurmatige afwijkingen, etc etc), een fijn karakter heeft met een nette opvoeding aan de hand en onder het zadel, en ook geschikt lijkt voor datgene wat de eigenaar er mee van plan is. En het prijskaartje wordt dan met name bepaald door dat laatste, iemand die subtop ambities heeft is naar een andere potentie op zoek dan iemand die 3x per week het bos in wil.
Maar een degelijk boscrosspaard, waarmee je ook flinke buitenritten kunt maken, dien je feitelijk te benaderen alsof endurance klasse twee/drie wil gaan rijden.
Potentie heeft niks met prijskaartjes te maken, maar vooral met het inzicht van de koper om die potentie te herkennen! Ik heb ondertussen iets te veel voorbeelden meegegmaakt van "onbeduidende" paarden die toch meer dan leuk mee konden doen in de regionale selecties of die vij vlotjes in het Z rondspookten, waar paarden van 10k+ stranden in de L van levenslang............