Een nieuw paard kopen deel VI

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

x_Elise

Re: Een nieuw paard kopen deel VI

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 11:13

Ik ben hem net tegen gekomen op SH voor +€25,000 dus laat maar zitten :D
Dat ga ik er echt niet voor betalen :n

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 11:14

Het paard staat ook nog niet lang bij de huidige eigenaar inderdaad.
Het paard wordt sowieso door mij opnieuw klinisch en röntgenologisch gekeurd + bloed afgenomen.
Paard dat op de site te koop staat heeft een iets andere afstamming (het papier van het paard gezien) en hoofd is anders: http://s606.photobucket.com/albums/tt14 ... ent=VS.jpg

Weer bedankt voor je tips Babootje! +:)+
Zeker ook die van de lijst met keuringsartsen, nog helemaal niet aan gedacht.
Ik moet zeggen dat ik zelf al snel goedgelovig ben en door reacties als die van jullie weer even goed ga nadenken. Gelukkig zorgt mijn moeder daar ook wel voor haha, maar het is soms wel even nodig.
Gelukkig dat je het paard toen uitgebreid hebt laten keuren!
Ben benieuwd wat ze straks zeggen en hoe het gaat ;).

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 11:20

Pattypaard het linker paard op de foto's van de link is dat hetzelfde paard?

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 11:24

Het linkerpaard is diegene die op de site van boer Peter te koop staat, het rechterpaard is het paard waar ik vanmiddag weer naartoe ga.

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 11:25

Ah ok, ze lijken ook zo op elkaar :D

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 11:28

Haha ja ik moest ook even goed kijken hoor, zeker met het witte voetje linksachter. Maar toen ik goed naar het hoofd keek dacht ik nee, dat zal niet. Of misschien zelfs gephotoshopt.. je weet maar nooit ;). Toen keek ik naar de neus en omdat die zo anders is zal het wel niet haha.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 11:29

Pattypaard schreef:
Gelukkig dat je het paard toen uitgebreid hebt laten keuren!

Ja hoewel dat mij helaas niet heeft behoed voor het gebrek dat hij had (meniscus laesie). Hij zat in ieder geval wel in de verzekering. Wel een rechtszaak gevoerd en middels een schikking mijn dierenartskosten die niet binnen verzekering vielen (omdat ik binnen 2 dagen gealarmeerd bij de dierenarts stond omdat ie onregelmatig liep) vergoed gekregen.
Gelijk het paard op de wei gezet (ik wilde er geen band mee, want ik wist dat hij geen toekomst had) maar eer de aankoopkwestie afgehandeld was was ik een half jaar verder. Zonder paard en niet kunnen rijden etc. Enfin, het paard is naar de slager gegaan, verzekering heeft uitgekeerd en de DA kosten vergoed die ik na de twee weken periode heb gemaakt. De DA kosten die voor die tijd zijn gemaakt zijn betaald door de verkoper (middels een gerechtelijke procedure). Het enige voordeel: je leert er weer van. Maar het is geen leuke les.

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 11:34

Oeh, ik had het verhaal anders begrepen. Dat is een zure les!
Hier wordt altijd gezegd dat je voor de beste levenslessen helaas 'lesgeld' betaald..

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 11:51

Patty, ik kan even niet meer volgen welke paarden we met elkaar aan het vergelijken zijn. Help!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 11:51

Pattypaard schreef:
Oeh, ik had het verhaal anders begrepen. Dat is een zure les!
Hier wordt altijd gezegd dat je voor de beste levenslessen helaas 'lesgeld' betaald..

Ja, en daarmee wilde ik je eigenlijk vertellen, dat je goed moet luisteren naar jezelf. Je eigen intuitie. Want in mijn geval gingen er wel degelijk zachte alarmbelletjes af. Zoals het gladde verkooppraatje, de mensen die er zogenaamd voor in de rij stonden etc. Maar ik dacht "ik laat toch uitgebreid keuren". Helaas verkeerd gedacht wat met een keuring worden alleen de risicogebieden op de foto gezet. En een scheur in het kraakbeen (meniscus) moet je echo-en, dat kun je niet zien op foto en een keuring kunnen ze klinisch door als ze voordien op rust hebben gestaan. Echter, het geneest nooit en met een misstap staan ze zo weer kreupel. Prognose dus 0,0. Het was een jong paard 4 jr pas onder het zadel blabla, maar heel goed (spring) papier. Volgens mij DA is het gebrek veroorzaakt door trauma en dat heeft hij ook op papier gezet voor de rechtszaak. Vermoedelijk was hij flink in de balken gesprongen.
Maar een meniscus heelt niet, kraakbeen groeit niet aan elkaar, en dus was het gebrek (ondanks dat ik binnen 2 dagen bij de veearts stond) niet te dateren. Omdat het een particulier betrof lag de bewijslast bij mij. Ik had wel aanwijzingen dat het er al zat maar geen hard bewijs. Zo kon het paard niet achteruit de trailer af (moest zich omdraaien op de laadklep) maar dat is bij een jong paard ook niet zo heel gek. Echter dat niet goed achteruit kunnen lopen paste wel heel goed bij het gebrek. En ik had foto's van de aankomst (dankzij mijn hubby die altijd overal foto's van maakt :D ). Uiteindelijk werd het dus een schikking en kwam ik uit de DA kosten die onverzekerd waren. Maar feitelijk had ik geen poot om op te staan.

Dus verhalen zet ik altijd zo opzij. Gezien mijn historie vertrouw ik echt niemand meer op de blauwe ogen. Jammer, maar helaas...
Het verhaal dat bij het paard zit dat jij wilt kopen kan natuurlijk, maar ik zou zeker vragen of je de veulens en papieren kunt zien. Als ze die niet kunnen of willen laten zien, moet je zowiezo je vraagtekens bij dat verhaal zetten.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 11:54

Ik luister alleen maar naar de verhalen van de verkoper om er evt. onjuistheden in te kunnen bemerken. Dan weet ik zeker dat het verhaal niet klopt. Verder doe ik eigenlijk niets met dat verhaal. Meestal (op enkele uitzonderingen na) komt het toch niet overeen met de waarheid.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 11:58

x_Elise schreef:
Ik ben hem net tegen gekomen op SH voor +€25,000 dus laat maar zitten :D
Dat ga ik er echt niet voor betalen :n

Poeh. Ja dat is wel heel veel. Hij kan het natuurlijk waard zijn maar ja. Ik vind hem voor dat bedrag echt aan de kleine kant.
Het is wel zo dat in het eerste jaar het grootste risico zit van hoe zo'n paard uitvalt. Ontwikkelt hij zich spectaculair en blijft hij gezond, dan schiet zo'n prijs vaak flink omhoog.
Maar het is wel lastig die prijsklassen; zo subjectief. Zo is bij de een "hogere prijsklasse" meer dan 25 en bij de ander meer dan 10.
Zo dacht ik bij hogere prijsklasse wel eens "laat maar" maar ging mijn dochter toch informeren en bleek die "hogere prijsklasse" niet zo heel hoog te zijn. Eigenlijk zouden ze op SH daar ook een onderverdeling in moeten maken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 11:59

jury schreef:
Ik luister alleen maar naar de verhalen van de verkoper om er evt. onjuistheden in te kunnen bemerken. Dan weet ik zeker dat het verhaal niet klopt. Verder doe ik eigenlijk niets met dat verhaal. Meestal (op enkele uitzonderingen na) komt het toch niet overeen met de waarheid.

Ja, en als het niet overeenkomst met de waarheid, wat zou je dan doen, kopen of niet. Of toch maar de keuring uitbreiden met een peesscan? Als deze merrie bijvoorbeeld geen twee veulens heeft gehad of maar eentje?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 12:16

Jee, wat een ellende kun je hebben, Babootje. :\

Ik heb wel het ultieme bewijs dat ik een braaf paard heb. Hij moest gisteravond met 6 ruiters rondlopen (steeds doorwisselen) bij een houdingles. Nou weet ik dat hij altijd lief is met andere ruiters, maar bij 6 verschillende ruiters op 1 avond wordt een paard wel op de proef gesteld. En hij was onder die les niet zichzelf, want hij was niet fit. Hij's uiteindelijk nog nagekeken naar de les en met wat pijnstilling op stal gezet met een dekentje om (staat normaal gesproken dag en nacht buiten, zonder deken). Thuis ging het snel weer beter, maar hij moest echt even bijkomen.

Hij is wel eens als hulp ingezet voor ruiters die met hun eigen paard bang zijn geworden in het bos en op hem weer vertrouwen kregen, maar dressuurmatig ken ik hem niet met andere ruiters dan ik en mijn moeder. Hij loopt echt met iedereen, ongeacht niveau, ongeacht houding, ongeacht postuur heel braaf zijn rondjes. Ze vonden hem allemaal lief. :)

Bam zit wel wat vreemd als je een erg groot paard van net onder de 1.80 m met enorme gangen (en hoog opgooiend) gewend bent. Toen ik en de eigenaresse van dat paard wisselden, was het wel even omschakelen.

Maar door deze avond heb ik wel medelijden met de paarden waar steeds kijkers voor komen, want je kunt ze behoorlijk van slag maken door er in korte tijd veel verschillende ruiters op te laten rijden. Vooral als je niet zo'n nuchter paard hebt.

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 12:18

Jury: Dit is die waar ik mee bezig ben: http://www.sporthorses.nl/advertentie/p ... kid/883346
En grauwman had op de site van de fokker gekeken en daar staat ook een 5 jarige merrie, zadelmak met bijna dezelfde afstamming.
De foto's van beide paarden heb ik langs elkaar gezet om te vergelijken en te zien dat het niet dezelfde is :).

Slim om verder vaak niet veel met het verkoopverhaal te doen. Ik let zelf inderdaad ook erg op onjuistheden in het verhaal maar wil toch snel de mensen op hun woord geloven. Als het verhaal niet overeenkomt dan zal er wel meer achter zitten. Ik wordt dan in ieder geval sterk wantrouwend.

Babootje: Ja, bij de vorige die ik heb laten keuren had ik geen alarmbelletjes maar na de keuring wel. (was niet goed) Nu staat ze op ijzers en is ze wel goed, dierenarts is daar ook nog langsgeweest, maar toch zegt mijn gevoel dat ik het niet moet doen en dat er meer kan zijn. Wie weet is het paard toch helemaal goed, maar toch ga ik het paard niet opnieuw laten keuren.
Bij dit paard klinken er nog geen alarmbelletjes maar we zullen zien na vandaag. Vind het wel fijn dat een vriendin mee gaat vandaag i.p.v. mijn vriend die het belangrijkste vind dat een paard een knuffel is haha.
Heel naar voor jou dat het zo gelopen is met het paard! >;) Alweer extra duidelijk dat je met goed keuren bij aankoop niet alles kan zien en uitsluiten..
Vind het ook heel fijn dat je mij daarvoor wil behoeden, wordt er alleen maar wijzer van.

De veulens zullen ze me niet kunnen laten zien maar ik kan wel naar de fokker bellen om navraag over het paard te doen. Bij de fokker heeft zou ze de veulens gekregen hebben.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 12:18

Dan zou ik voorwaarden aanscherpen, inderdaad keuring evt uitbreiden maar nog meer de bal neerleggen bij de verkoper.
1 of 2 veulens zou voor mij niet uitmaken.
Maar ondanks dat ik nu toch al heel wat jaartjes meeloop in het paardenwereldje moet ik er toch weer voor waken dat als ik het paard echt heel leuk vind op mijn strepen blijf staan. Liefde op het eerste gezicht noemen ze dat geloof ik.

Ik heb nu totaal 5 ponies gekocht, netjes getraind en 3 daarvan met volledig verhaal weer netjes doorverkocht.
Alle positieve en negatieve punten qua bouw en rijden worden dus genoemd.
Dan zie je kopers die geen echte paardenmensen zijn dus wel een afhaken omdat ik er dus ook bij vertrel dat ze er rekening mee houden dat hun kinders er ook wel eens af zullen vallen enzo.
Dat doe ik mede om proberen te voorkomen dat zo'n kind/moeder het na een paard weken/maanden al weer zat is. Dan hou ik hem liever zelf nog wat langer, wachtend op de juiste koper.
Mijn voordeel is natuurlijk dat ik er niet van hoef te leven en al geniet van dat trainen. Moet altijd opletten dat ik ze niet allemaal hou.

Nummer 4 is weer te leuk, maar eigenlijk wel klaar is voor haar nieuwe huisje. We hebben volgende maand nog een onderlinge wedstrijd dus dat is een reden om haar nog even aan te houden :D
Nummer 5 krijgt nog wat meer tijd, dat is een wat langer project. Had ik zo ingeschat toen ik hem kocht.

Patty, die waar je gister was geweest had ik gezien (stond ook op mijn schortlist om komend weekend evt te gaan bekijken. Wij zijn overigens niet de door jou genoemde nr 3 want hadden nog geen afspraak staan). Maar begreep niet waar ik info vand zijn evenbeeld had kunnen vinden.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 13:01

@ Patty; Braaf paard is dat zeg, want dat zadel zit dus voor geen meter! Die klappert van achter.
Op de verkoopfoto vind ik der erg schraaltjes, zit de ribben erg goed.
Die van mij kwam ook heel schraal bij mij, poepie braaf. Totdat er dus vlees & conditie opkwam, ikheb nu een HEUUL ander paard!!

@ Vonneke; Balen van je teen! Beterschap! Weet je zeker dat er niks kapot is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 13:02

Gelukkig niks kapot voor zover ik weet hihi.

Gisteren na het bankhangen deed hij echt zeer en vanacht werd ik wakker en kon er echt niet op staan. Dacht toen wel echt ohooooo....

Maar vanmorgen was het een stuk minder en ik kan er behoorlijk mee lopen

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 13:14

Maar al is ie stuk, ze doen er geen gips om toch? Bij een teen?

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 13:21

Nee, die tapen ze dan aan je teentje ernaast vast geloof ik. Of niks ind.
Netzoals ze vingers dan tegen elkaar aan plakken :).

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 13:25

@jury: Kopie van het paard staat op de site van de Hastronahoeve.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 13:37

Hahaha, nou je weet wie de fokker is.
Idd. Je zou in verwarring raken. Lijkt er wel veel op dat paard. Maar andere moeder.
Succes vanmiddag. :D :D

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 13:42

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 13:56

CHique paardje ind Tita. Maar niet mijn type.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 13:56

Dat is ook een leuke merrie :j