Angsthazen verzamel u!!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mandarijn12

Re: Angsthazen verzamel u!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 20:31

Oke, ik geloof dat ik lotgenoten heb gevonden :D

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 22:45

Deze angsthaas hoopt binnenkort toch echt uit dit forum te stappen.
Ik heb het juiste paard onder de kont en heb vanmorgen al mijn 3e ontspannen buitenrit ( wel alleen stap ) gedaan.
Ben trots op mezelf en mijn peerd. Dit is waar ik altijd naar gestreeft heb. *\o/*
Toen ik kriebels in mijn buik kreeg omdat ik koeien zag ( mijn vorige paard reageerde daar nogal heftig op) Keek mijn paard even om naar mij.... "ach vrouwtje, stel je niet aan ! " <3 en sjokte heerlijk door..
Hoop dat het zo door blijft gaan. :j
Voor alle angsthazen: Er is hoop ! :wave:

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 21:08

Hahaha. Maar ik wil niet eerst van paard wisselen :(

Ik herken mezelf heel goed in jullie verhalen, niet bang voor het paard zelf, maar voor alles wat er kan gebeuren :+

Morgen ga ik proberen te zingen en zo, hihi.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 21:29

Dat zngen helpt echt hoor ! Is het proberen waard. En als je een rijgenootje bij je hebt. Gezellig kletsen ! Succes.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 11:27

Wel zingen als je ontspannen kunt klinken! Heb het ook een keer geprobeerd maar blijkbaar klonk ik toch paniekerig haha. Ze schrok zich een hoedje...Paar weken geleden probeerde mevrouw er vandoor te gaan op het strand, was erg fris weer met veel wind en ze kreeg de kolder in de kop. Had er nog een hele kluif aan omdat ze haar nek er dan op zet en best lastig te houden is! Hoofdje omhoog en billen eronder en dan is ze opeens een hele sterke fries! Ze bleef wel bij me uiteindelijk maar ik geloof niet dat het strand mijn favoriete plek is gek genoeg. Er is gewoonweg te veel ruimte......daarna op een duinpad nog gegaloppeerd om stoom af te blazen. Nou dat deed ze en hoe! Ze geloppeert normaal echt nooit hard maar ze ging echt als een speer...was dan wel weer lekker..Gister moest ze de groep langs politiehonden leiden die in hokjes langs de weg stonden te blaffen, niemand durfde behalve zij uiteindelijk. Ik glom van trots...stoere knol. Maar goed weer genoeg uitdagingen....

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 16:16

Hahahahaha, ik ging 'poesje mauw' zingen :+ Lekker tempo, positief liedje :') Altijd is Kortjakje ziek vond ik een beetje deprimerend. Maar wel gesprongen voor 't eerst sinds jaren... Het hielp echt, merkte aan mezelf dat ik rustiger zat.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 16:22

Ik had een hengst, die als ie de merries zag (bij het naar buiten brengen) wel graag eens recht om hoog ging, of begon te stuiteren.
Ook al stond ie er gewoon bij in, hij moest van te voren af en toe even idioot doen. Vooral als zijn grootste vriendin bij het lint stond.
Werd ik altijd een beetje nerveus van (hij was 1m40, recht op zijn achterbenen, kwam ie boven mij uit), dus ging ik neuriën, en guess what, hij vond het ook nog leuk ook.
Zat ie ingespannen mee te luisteren.

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 20:39

heb ooit 1x in dit topic een kort angst verhaal van mezelf geplaats.
Sinds ik uit spanje ben , heb ik al gegalopeerd en als kers op de taart vandaag op buitenrit geweest.
Terwijl ik 4 weken ong. geleden niet eens durfde te stappen.
de angst en houding is nog niet goed, maar ik heb vandaag weer een angst overwonnnen!
*\%/*

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 11:13

Wat ontzettend goed joh!

Ik heb gister ook iets ontdekt, het helpt ook als je gewoon NIET naar je paard z'n hoofd kijkt :+ Zo ben ik aan het einde van m'n dressuurles de heeeele bak doorgereden, terwijl die normaal in die hoek schrikt. Dit keer schrik ik pas als hij schrikt, in plaats van 10 meter daarvoor waardoor die inderdaad schrikt. Haha. En lekker banketstaaf en zingen helpt idd goed.

MarjaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 11:59

Mandarijn, ik heb ook gemerkt dat niet naar het hoofd kijken werkt in de bak. (Deed ik teveel omdat ik niet goed voelde of hij nageeflijk liep) Meneer gaat dan ook nageeflijker lopen en beter zijn aandacht bij mij houden.

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 12:33

Ja precies! En ik kan niet zien of ie iets eng vindt, dat scheelt ook wel. En daardoor meer ontspannen, fijner paard. Zucht... paardrijden is stom :)

Nandor15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 10:40

Ik ben ook echt een angsthaas. Als ik een paard vertrouw durf ik te stappen en te draven, maar galop blijf ik eng vinden, zelfs op het braafste paard. Ik heb angst om te vallen. Ik heb weleens nagedacht om val-training te volgen, maar kan nog niets in de buurt vinden. Ik wil echt van mijn angst af en gewoon lekker rijden!

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 12:05

Mandarijn12 schreef:
Ja precies! En ik kan niet zien of ie iets eng vindt, dat scheelt ook wel. En daardoor meer ontspannen, fijner paard. Zucht... paardrijden is stom :)

Ook met buitenrijden werkt het als je niet constant naar je paard kijkt, maar meer om je heen kijkt. Natuurlijk wel het verkeer in de gaten houden he!

Ik mag de komende weken niet rijden. Vorige week maandag heb ik een ongeluk gehad met de fiets. Hersenschudding, gekneusde schouder, gekneusde slijmbeurs, blauwe plekken en mijn gezicht zat onder de schaafwonden. Mijn gezicht is gelukkig bijna weer helemaal genezen (zag er heel eng uit :Y) ). Moet nu nog wel rustig aandoen en ik mag dus ook niet paardrijden. Ik mag wel heen om te borstelen, maar dan ook niet alleen: want ik kan nog niet fietsen.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 15:25

Hé hallooo,
hoe is het met alle angsthaasje? Zijn jullie allemaal niet bang meer? Kan toch haast niet nu de herfst weer is begonnen?
Nou ik baal als een stekker: teneerste komt de herfst eraan met wind, kou en wat al niet meer, ten tweede krijgt mijn paard meer voer waardoor ze enorm fris is en heel veel praatjes krijgt en ten derde is mevrouw begonnen aan een soort van puberfase aangezien ze alles probeert te doen wat niet mag!
Pfff opeens gaat ze ervandoor als het haar te langzaam gaat, schrikt ze van de allerkleinste dingen en is ze begonnen met rare bokkesprongen etc.
Mijn lieve rustige sulletje is opeens een vurige brutale merrie geworden!
Jakkes nu wordt elke buitenrit opeens heel spannend terwijl ik eerder kon vertrouwen op haar rust.
Baal er wel van....ze is natuurlijk pas 5 dus had het kunnen weten maar moet zeggen dat ik er niet echt naar uit kijk. Hoop maar dat ze een beetje kalmeert komende maanden anders zie je mij niet meer buiten...behalve met een integraal helm en drie bodyprotectors haha (als een boer met kiespijn) :D

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 22:57

Laura_x_ schreef:
Mandarijn12 schreef:

Ook met buitenrijden werkt het als je niet constant naar je paard kijkt, maar meer om je heen kijkt. Natuurlijk wel het verkeer in de gaten houden he!

Ik mag de komende weken niet rijden. Vorige week maandag heb ik een ongeluk gehad met de fiets. Hersenschudding, gekneusde schouder, gekneusde slijmbeurs, blauwe plekken en mijn gezicht zat onder de schaafwonden. Mijn gezicht is gelukkig bijna weer helemaal genezen (zag er heel eng uit :Y) ). Moet nu nog wel rustig aandoen en ik mag dus ook niet paardrijden. Ik mag wel heen om te borstelen, maar dan ook niet alleen: want ik kan nog niet fietsen.

Potverdikkie zeg, sterkte.
Ben je zo bang om van je paard te vallen en dan val je zo ongelukkig van je fiets. Zo zie je maar weer. Wel een bevestiging voor ons angsthazen. Een ijzeren ros kan soms ook raar `steigeren`.
Ik kom gelukkig steeds minder op dit forum. Mijn knollie liep vandaag langs klapperende vlaggen, plastic zeil en moestwachten terwijl er vrachtwagens langs kwamen. )O.k, ik was nog niet alleen ) dat is mijn doel komend jaar, alleen durven rijden in het bos, maar toch....geweldig beest <3

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 10:53

@ laura; vervelend!!
@ bertine; brave knol dus!! :D

Ik heb ook alweer 2x op mn topper gereen na7 mnd!
Mn arm is eindelijk geheeld..

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 11:50

Jullie hebben weer lekker gekletst zie ik. Ik heb al een tijdje niet meer bijgelezen moet ik eerlijk bekennen. Hopelijk gaat het goed allemaal met jullie?

De laatste tijd gaan Devito en ik erg goed, ik rij nog wel altijd met mijn bodyprotector. Vorige week dacht ik hem eens uit te doen tijdens mijn les, maar tijdens het opzadelen was hij al zo fris dat ik hem toch aan heb gehouden. Gelukkig maar want hij ging er 1x in volle vaart vandoor (gelukkig wel blijven zitten), twee dagen later was ik aan het rijden met bodyprotector maar ontzettend warm. Toen wilde ik hem ook even uitdoen om mijn trui uit te doen en daarna de protector weer aan. Ik wil net de rits van mijn bodyprotector losritsen, schiet er een kat voorbij en weg was paardje weer. Dat waren wel weer even genoeg signalen om hem voorlopig nog maar gewoon even aan te houden. Nu komt het 'windseizoen' er weer aan, dus hopelijk krijgen we dan geen terugval.

Verder wel positieve berichten vanuit de Angst & Paard website, gisteren mijn record verbroken aan bezoekers, 83 op 1 dag. Stiekem wel een beetje trots! De website gaat echt met de dag beter en mijn instructrice staat vermeld bij instructeurs en zij meldde ook dat ze de laatste tijd veel mailtjes kreeg van angstige ruiters. Zullen we dan toch echt stapje voor stapje de taboe doorbreken? Zit nog vol plannen voor de website, maar tijd blijft een moeilijke factor. Er gaat echt veel werk inzitten. Maar als ik dan zo de bezoekers aantal zie groeien (nu al bijna 1000 in totaal) geeft dat weer energie om door te gaan!

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 16:40

Ik zal me hier ook maar eens melden, allereerst sorry voor mijn lange verhaal. Ik ben sandra, 25 jaar, ben sinds bijna 12 jaar in bezit van een nu 19jarige draver en 5 jaar van kruising tinker van 5 jaar. Ben nooit een grote durfal geweest maar mijn eigen merrie durfde ik wel te rijden. Na een aantal keer eraf te zijn gevallen ben ik wel altijd zenuwachtig als ik na een tijd niet rijden moet opstappen, helaas heeft ze een verkalking op de pees, zolang ze goed loopt mag ik wel met haar rijden van dierenarts maar liefst rechtuit, merk echter als ik haar vaker rijd als 2 a 3 x in de week dat ze niet lekker loopt, en ook niet naar een buitenrit met wat bergen erin ( en die zijn hier in het zuiden wat lastig te mijden ), ze loopt dan niet kreupel maar wel een paar dagen in draf niet helemaal regelmatig. Dus rijd ik haar niet teveel zolang ze nu nog dagelijks op de wei kan.
Daar komt mijn probleem dan, heb nog een jonge ruin ( inmiddels 5 jaar ) en het wordt wel tijd dat ik hem ga rijden. Heb hem vanaf 4 weken oud, met 3,5 jaar is hij ingereden en toen heb ik wel een aantal keer erop gezeten, toen begon de winter en in het voorjaar durfde ik er niet meer op en ook aan de hand begon hij steeds erger te puberen waardoor ik hem niet meer vertrouwde. Op het punt gestaan om hem te verkopen, maar kon het niet en begonnen met lessen in grondwerk en aan de hand werken. Begon steeds meer plezier te krijgen om met hem te werken en dit voorjaar reed ik hem zelfs, wel alleen nog stap en draf maar ik zat erop en vond het leuk wel nog steeds wat spannend. In juni dit jaar verhuisd naar een nieuwe stalling met binnenbak en dichter bij huis, maar nu opnieuw het probleem dat ik er niet op durf. Durf hem alleen uit te stappen als iemand anders hem gereden heeft en hij dan geen stap verkeerd heeft gezet. Echter probeert hij de ruiter die hem nu sinds enkele weken rijd uit, omdraaien, gaan rennen, niet links/rechts willen en dan de andere kant op rennen zit in zijn pakket. Tot nu toe heeft hij nog nooit gebokt of gesteigert onder het zadel, en zet ik mijn vriend erop die beginner is maar wel zijn respect aan de hand heeft doet hij alles braaf wat ervan hem gevraagd wordt, vorige week zelfs met mijn vriend en mijn andere merrie naar buiten geweest, waarbij hun met zijn 2en voorop hebben gelopen zonder problemen. Natuurlijk vind hij weleens iets eng maar mijn vriend krijgt het opgelost zonder problemen.. Dan denk ik bij mezelf wat voor schijterd ik ben dat zelfs een beginner hem durft te rijden en ik niet :p Probleem is dat wanneer ik opstap Indezz ( dat is mijn ruin ) onzeker wordt omdat ik onzeker ben en hij op mij heel erg reageert, logisch natuurlijk, heb hem zijn hele leven en aan de hand heb ik hem alles geleerd. Blijft het probleem dat ik hem heel graag wil rijden, en als ik thuis ben denk ik stel je niet aan en stap er gewoon op, echter wanneer ik ernaast sta, sta ik te trillen op mijn benen en durf niet meer.. Probeer het nu dus weer te verbeteren door iemand hem eerst te laten rijden en wanneer hij braaf is hem uit te stappen, en zo weer uit te bouwen. Helaas vervelend dat je van iemand afhankelijk bent wanneer je dan kunt afspreken.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 17:22

100% vertrouwens kwestie..
Als jij je paard niet vertrouwd, waarom zou hij jou dan wel vertrouwen :)?
Mss je vriend wat vaker op hem laten rijden? Die hebben blijkbaar wel wederzijds vertrouwen!

Lastig, maar vertrouwens issues los je niet zo maar op..
Zoek goede begeleiding of breng m een tijdje weg om even goed door te laten rijden oid..

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 17:44

Ik weet dat het een vertrouwen kwestie is, daarom ging het ook de goede kant op toen we les hadden. Helaas is voor mijn lesgever mijn huidige stal wat te ver, en een nieuwe instructrice vinden die me les wilt geven en begrijpt wat angst is, is niet makkelijk te vinden. Als je een les afspreekt willen de meeste wel dat je op je paard zit als ze komen, en dat is nu net wat niet altijd lukt :Y)

Mijn vriend stapt weleens op hem, en zoals laatst mee naar buiten zijn we ook vaker van plan. Mijn vertrouwen groeit zo ook als ik zie dat hij het zo goed doet :D

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 10:05

Hoi twinducklin, het is vertrouwen maar ook dominantie denk ik. Ik heb dat probleem ook een beetje met mijn jonge bijrijmerrie. Ze is nog steeds braaf over het algemeen onder het zadel maar ze begint me uit te dagen als ik er niet opzit en ook is ze dominanter naar andere paarden. Ik denk dat het een beetje een fase is; ze wordt wat sterker nu en haar karakter is zich aan het ontwikkelen naar straks, hoop ik, een stoere dominante merrie. Allemaal niet erg maar het gaat een beetje met horten en stoten zeg maar. Ik probeer toch altijd de overhand te houden en haar te laten merken dat ik de baas ben...hoewel dat best lastig is met een loeisterke, springerige Friese merrie! Vooral dus ook als ik niet op haar zit dus. Als ik erop zit heb ik sowieso meer overwicht. Ik denk wel dat het dus belangrijk dat je altijd de baas blijft van je paard want dat helpt ook met rijden uiteindelijk. Jonge paarden zullen je altijd gaan uitproberen en daar moet je even doorheen. Maar ik begrijp je volkomen hoor! Ik heb ook last van trillende beentjes als ik naar buiten moet met windkracht 5 en ik weet wat voor stoere maar vooral een eigenwijze en sterke knol ik onder mijn kont heb!! Vind ik zelfs in de binnenbak spannend...

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 20:09

Heeei allemaal. Na veel ups en downs hier een update (had ook heeel lang geleden hier wat gepost).
Maar ik heb dus een paar jaar geleden een ongeluk met springen gehad en ben daarna nooit een hindernis meer over geweest. Nu,een paar jaar later,werd er een springwedstrijd op stal georganiseerd. Hier heb ik aan meegedaan om eens van mijn zenuwen voor springen af te komen.
Ik was met losrijden onwijs nerveus (En het paardje is ook niet bepaald de makkelijkste). Maar we hebben het dus helemaal foutloos gedaan! En als klap op de vuurpijl zijn we ook nog eens eerste geworden. Wat was ik toch trots om mezelf en Rochelle.

Zelfs mn zus (die best bang voor paardjes is :p ) wou wel even met deze super pony op de foto:
Afbeelding

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 20:29

gefeliciteerd !!!! *\o/* *\o/* goed gedaan joh !

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 20:52

Dankjewel!ben ook wel heel trots.hihi

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 20:58

Hier is het allang stil! Allemaal onze angst overwonnen?

Nog mensen hier die in de buurt van Roosendaal (noord-brabant) wonen? Op vrijdagavond 12 oktober as, organiseert mijn instructrice in samenwerking met een sportschool een speciale valtraining voor ruiters. Ik ga er iig naar toe, maar wellicht is het ook iets voor jullie. Ik val natuurlijk liever niet, maar als het dan toch moet zou het weleens handig zijn dat ik dan niet gelijk al mijn zenuwen doormidden heb... Dus hopelijk ga ik eens fatsoenlijk leren vallen ipv altijd maar met rug ergens tegen aan.

Hier kun je meer informatie vinden: http://www.angstenpaard.nl/evenement-12 ... ltraining/

* verder nog een klein hoogtepuntje vandaag, vandaag weer voor het eerst zonder bodyprotector te paard gezeten *. In het begin even wennen, maar daarna toch ook wel weer lekker.