slachten??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MamboBeach

Re: slachten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 12:30

Ach BitchyWitchy! Ach gut

LiekJuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 20:32

ik ben voor inslapen! Paarden moeten een fijn leven hebben, tot op het laatste moment! ik vind het helemaal geen fijn gevoel dat paarden als vlees verkocht worden maarja, zo is het ook met koeien, schapen, vanalles!
in ieder geval ben ik voor inslapen!
XxX

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 21:23

LiekJuu schreef:
ik ben voor inslapen! Paarden moeten een fijn leven hebben, tot op het laatste moment! ik vind het helemaal geen fijn gevoel dat paarden als vlees verkocht worden maarja, zo is het ook met koeien, schapen, vanalles!
in ieder geval ben ik voor inslapen!
XxX

mss eerst ff lezen zucht

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 21:31

Ik ben voor inslapen.
Ik wil heel graag een ''fijn plaatje'' achter in mijn hoofd houden.. Niet dat hij word geschoten ofzo.
Tuurlijk. Als het fijner en pijnlozer zou zijn voor mijn paard, zou ik voor de slacht kiezen.. Maar dat is lang niet altijd zo. Tuurlijk, bij inslapen gaat het ook niet altijd even fijn.. Maar daar kan je toch een ''grotere'' dosis laten geven o.i.d (meende ik)?. Ik vind het vreselijk om dat beeld van het slachten in mijn hoofd te houden.. Net zoals toen onze kat was aangereden. Verschrikkelijk. Heb dat beeld nog steeds in mijn hoofd Hoe hij daar lag in de handdoek met wat bloed en z'n tongetje eruit

Misschien ligt het bij mij wel een beetje aan de situatie hoor.

Franciska15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 21:35

Ik moet erbij zeggen, ik heb niet alle posts gelezen, alleen die van jou. Jij zegt dat je vindt dat een paard een vredige dood moet hebben. Sorry, ik vind twee uur spartelen tegen de dood nu niet echt vredig. Echter, je hebt slachthuizen, waar alles keurig netjes gebeurt om het maar zo te zeggen. Het paard komt voor zijn idee een soort van wasplaats op, die na elk paard weer wordt schoongemaakt e.d, en in een klap, zonder pijn, spartelen, of het al te weten, is het paard naar de paardenhemel als het ware. Dat iemand, zoals jij zegt, dan je paard op brood zal hebben, ben ik het niet mee eens. Je paard is niet datgene wat je ziet op foto's e.d. Je paard is datgene wat binnenin dat dier ziet. Niet dat hele lichaam eromheen.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 21:38

Franciska15 schreef:
Ik moet erbij zeggen, ik heb niet alle posts gelezen, alleen die van jou. .

En dat is te zien, mss toch ff handig om iig iets te lezen

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 21:41

Franciska15 schreef:
Ik moet erbij zeggen, ik heb niet alle posts gelezen, alleen die van jou. Jij zegt dat je vindt dat een paard een vredige dood moet hebben. Sorry, ik vind twee uur spartelen tegen de dood nu niet echt vredig. Echter, je hebt slachthuizen, waar alles keurig netjes gebeurt om het maar zo te zeggen. Het paard komt voor zijn idee een soort van wasplaats op, die na elk paard weer wordt schoongemaakt e.d, en in een klap, zonder pijn, spartelen, of het al te weten, is het paard naar de paardenhemel als het ware. Dat iemand, zoals jij zegt, dan je paard op brood zal hebben, ben ik het niet mee eens. Je paard is niet datgene wat je ziet op foto's e.d. Je paard is datgene wat binnenin dat dier ziet. Niet dat hele lichaam eromheen.

Ben het geheel met je eens!

Ik was een van de organisatoren van de excursie naar het slachthuis.
Het is echt super netjes gedaan, en het paard was dood voordat ik er erg in had.
(ik zou het niet zien, dus wou weglopen. voordat ik 1 stap kon zetten lag het paard al op de grond)
Na wat ik heb meegemaakt bij van Veen in Nijkerk weet ik 1000% zeker dat mijn paard geslacht wordt. Het ging zoooooo snel.
Heb liever de snelheid dan op een vertrouwde plek nog een tijdje natrappelen. 2 uur vind ik overdreven, de keren dat ik het gezien heb ging het over 7 en 13 minuten (maar voor mn gevoel was het wel een aantal uur!).

Al met al vind ik het slachten dus stukken prettiger. Daarbij (als je het excursie topic leest) hoeft je paard NIET gebruikt te worden voor consumptie en gaat die gewoon (net als bij inslapen) naar de Rendac (zie rendac topic voor wat er daar gebeurd)

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 21:44

Franciska15 schreef:

Hier heb jij duidelijk een vooroordeel over inslapen, net als sommige mensen over het slachten.
Met inslapen gaat het meestal heel vredig. Het dier zakt in elkaar (een beetje een naar beeld..) maar is dan weg (heel vredig..). Het kan ook zijn dat het tegen spartelt, inderdaad. Bijv. als het paard alleen een gebroken been heeft en voor de rest nog in orde is, ja dan is de kans groter.
Maar dat gebeurt echt niet vaak..
Met slachten in een goed slachthuis kan het heel rustig gaan. De slager kan hem kalmeren, laat je afscheidnemen, geen bloedsporen en geen wachtrij (enz.). Ja, dan gaat dat heel rustig. Maar het kan ook zo zijn in een niet zo goed slachthuis dat het helemaal mis gaat. Het paard raakt bijv. in paniek o.i.d? En dan gaat het dus niet rustig Nagelbijten / Gniffelen Maar in het slachthuis, in Nederland, gaat het vaak ook rustig en netjes.

En ik zie niet waar je ziet dat ik heb getypt over je paard op brood? Want ik heb niks gezegt over wat er met het lichaam gebeurt, en wat ik daar van vind Knipoog

Ik zeg dus absoluut niet dat ik slachten minder vind als inslapen.. Ik leg alleen mijn voorkeur uit Knipoog En ik vind dat iedereen dat mag hebben, toch?

[edit] Typo

loyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 21:47

ik denk dat ik al gereageert hebt maar tocht..
IK BEN VOOR INSLAPEN!!
het lieft hab ik geen van 2 maar ja...

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 21:50

loyce_ schreef:
IK BEN VOOR INSLAPEN!!

Ik denk niet dat deze reactie veel zin heeft. Misschien uitleg waarom je deze mening hebt?

Modimi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 16:50

ik vind dat je gelijk hebt! maar het paard (als het ingeslapen word)hoeft dan wel mider te lijden!

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 16:54

Modimi schreef:
ik vind dat je gelijk hebt! maar het paard (als het ingeslapen word)hoeft dan wel mider te lijden!

Waar baseer je dat op? Slachten is zo snel en pijnloos als het maar kan!

Franciska15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 17:12

Hier heb jij duidelijk een vooroordeel over inslapen, net als sommige mensen over het slachten.
Met inslapen gaat het meestal heel vredig. Het dier zakt in elkaar (een beetje een naar beeld..) maar is dan weg (heel vredig..). Het kan ook zijn dat het tegen spartelt, inderdaad. Bijv. als het paard alleen een gebroken been heeft en voor de rest nog in orde is, ja dan is de kans groter.
Maar dat gebeurt echt niet vaak..
Met slachten in een goed slachthuis kan het heel rustig gaan. De slager kan hem kalmeren, laat je afscheidnemen, geen bloedsporen en geen wachtrij (enz.). Ja, dan gaat dat heel rustig. Maar het kan ook zo zijn in een niet zo goed slachthuis dat het helemaal mis gaat. Het paard raakt bijv. in paniek o.i.d? En dan gaat het dus niet rustig Nagelbijten / Gniffelen Maar in het slachthuis, in Nederland, gaat het vaak ook rustig en netjes.

En ik zie niet waar je ziet dat ik heb getypt over je paard op brood? Want ik heb niks gezegt over wat er met het lichaam gebeurt, en wat ik daar van vind Knipoog

Ik zeg dus absoluut niet dat ik slachten minder vind als inslapen.. Ik leg alleen mijn voorkeur uit Knipoog En ik vind dat iedereen dat mag hebben, toch?

[edit] Typo[/quote]

Het is niet alleen een reactie op jou mening, maar ook op die van anderen. Bovendien, als jij je paard laat slachten, zoek je dan toch zon goed tehuis op?

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 18:42

Oké Franciska Knipoog Dat had ik dan niet goed begrepen.
Maar als jij je paard laat inslapen zorg je er toch ook voor dat er ''genoeg'' word gegeven zodat het sneller gaat?

En daarbij vind ik het niet fijn met het idee nog te moeten reisen met een paard dat al zo'n pijn heeft.. De da kan snel komen en is het (meestal) ook snel gebeurt.

Franciska15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 20:58

traan_beauty schreef:
Oké Franciska Knipoog Dat had ik dan niet goed begrepen.
Maar als jij je paard laat inslapen zorg je er toch ook voor dat er ''genoeg'' word gegeven zodat het sneller gaat?

En daarbij vind ik het niet fijn met het idee nog te moeten reisen met een paard dat al zo'n pijn heeft.. De da kan snel komen en is het (meestal) ook snel gebeurt.

Ja, in dat opzicht ben ik het met je eens. Maar ik heb nog een beeld in mn hoofd, van een paard dat toen bij ons op stal ingeslapen werdt, en later opgehaald werdt en gewoon in die vrachtwagen gedropped werd, Je hoorde hem gewoon neerploffen. Ik denk dat dat ook een rol heeft gespeeld bij mijn mening. Ik denk vooral dat het ligt aan wat een paard heeft. Zoals je zegt, met een paard reizen dat al zo veel pijn heeft, is zielig. Daar had ik niet over nagedacht.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 08:25

Beetje flauw om te zeggen dat ze een paard mis kunnen schieten en dat je het daarom niet doet.. Want ze kunnen ook een verkeerde dossering geven.. Geloof me dan vechten ze veel langer.
Fouten zijn fouten.. Volgens mij gaat deze discussie daar niet over..

Ik snap niet dat het wat uitmaakt waar het lichaam van het paard terecht komt.. Of het nmou wordt opgegeten of mee genomen naar rendac en in stukken wordt vermaald.. Ik zie het verschil niet zo.

Waarom kijken zoveel mensen wat zij een prettiger idee vinden? Het is toch je paard zijn leven? Dus waarom kijk je dan niet naar het paard en kies je voor het minst pijnlijke?

Ik zeg jullie dit; vraag eens aan je dierenarts wat "beter" is als een paard nog redelijk te been is en niet bang op de trailer.. Om het te laten "schieten" of om hem een spuitje te geven.. Ze zullen ( teminste als het goed is, hier wel) allemaal het zelfde antwoord geven Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 14:26

OMG --> IM.

Na overleg is gebleken dat dit soort discussies op IM thuishoren, vandaar de verhuizing Lachen

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 14:32

Nessah schreef:
Waarom kijken zoveel mensen wat zij een prettiger idee vinden? Het is toch je paard zijn leven? Dus waarom kijk je dan niet naar het paard en kies je voor het minst pijnlijke?

Ik kijk wat IK voor mijn paard het beste vind want IK moet er verder mee leven. En dat is toch wat IK denk dat het minst pijnlijk is??? Is dat nou zo moeilijk te begrijpen?
Voor de een zal dat de slacht zijn, voor de ander en spuitje.

Maar misschien vind jij het een beter idee je paard naar zijn mening te vragen ofoz? Ziek

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 14:33

loyce_ schreef:
IK BEN VOOR INSLAPEN!!

Ja ik ook, ik ben tegen doodgaan. Slapen

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 14:34

IKbenEllen schreef:
loyce_ schreef:
IK BEN VOOR INSLAPEN!!

Ja ik ook, ik ben tegen doodgaan. Slapen

Nagelbijten / Gniffelen Nagelbijten / Gniffelen Nagelbijten / Gniffelen

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 14:35

Franciska15 schreef:
Sorry, ik vind twee uur spartelen tegen de dood nu niet echt vredig.

Weet niet waar je deze kul vandaan haalt......

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 16:48

Franciska15 schreef:
Sorry, ik vind twee uur spartelen tegen de dood nu niet echt vredig.

Dat is niet de bedoeling van inslapen. Meestal is het in enkele minuten gebeurt. Paard merkt er niets van. het enige wat het paard eventueel zal merken is de injectie. Verder niet.
Van wat ik heb meegemaakt gaat inslapen heel snel. Uitzonderingen zullen er ongetwijfeld zijn.......

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 16:53

Maar geen 2 uur hoor....

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 17:00

2 uur vind ik ook overdreven ja!

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 17:00

IKbenEllen schreef:
Maar geen 2 uur hoor....

Sorry El! Clown

Mijn vriendin haar paard heeft er 5 uur over gedaan voordat ze ging.
De DA heeft nu nog een trauma geloof ik en vraag me niet waar het aan heeft gelegen want dat weten ze zelf ook niet!