Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 09:33

Cer schreef:
Elisa2 schreef:
Als je met S&T hebt gereden weet je vast wel dat de trens de contactteugel is en niet de stang? En dat een stang niet bedoeld is om als contactteugel te gebruiken? Daarom in de klassieke dressuur waar alleen een stang (kandare) gebruikt wordt ook altijd met een losse teugel gereden wordt?

Dan kan de stang toch weg? (je bevestigt met dit dus mijn idee :j )

Alles kan, en dit mag ook in NL tot en met Grand prix niveau. Er mag gewoon op trens gestart worden, alleen internationaal niet.

En ik snap dat ik jouw idee bevestig, maar ik blijf bij wat ik eerder over de S&T gezegd heb en blijf niet in deze eeuwige discussie hangen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 09:34

Bij de eventing op de OS vanwege rollkur tijdens de training in de hoofdring. Maar helaas wel pas nadat peta foto's doorgestuurd heeft naar de fei. En dat vind ik en niet oké, want peta... Maar zeker niet omdat er toezicht is dan en de fei ervoor moet zorgen dat ze meteen ingrijpen en niet pas achteraf. Nu is er dus een training gereden op manier die verboden is en komt er achteraf een tik op de vingers ipv direct aangeven dat het niet mag en de training verder correct afgerond moet worden.

Nu vind ik ook in de basis en sowieso elk niveau dat er ook wel te veel gewaarschuwd wordt. Te strakke neusriem in de basis mag losser. Ga dat bijhouden en vanaf de 2e keer gewoon uitsluiten. Rollkur na 1 waarschuwing oid ook daarna meer gevolgen laten krijgen zoals gewoon niet mee mogen doen en ga maar door. Net als te strakke neusriemen op dat niveau.

Pol, dit is echt niet vanwege volbloed of vanwege andere sport. Dan zouden er geen dieren moeten rondlopen die wel opgevulde rug en vooral achter de schouders hebben. En sorry, ik ken heel veel volle volbloeden en deze manier van bloot op de rug is alleen als ze echt te bloot zijn qua spier. Of wanneer er slecht passend tuig op ligt(en ja ook op topniveau komt dat voor. Het is ook niet omdat ik vet voor spieren aanzie...

Heel veel volbloeden gaan mensen niet eens kunnen onderscheiden van warmbloeden. Die horen ook niet zo bloot op de schouders en rug te zijn. En als het alleen maar door de sport zou komen zouden ze het allemaal moeten hebben. Ik vergelijk de bespiering met anderen die meeliepen dus nog steeds dezelfde discipline.
Dat ze het nooit uit zouden lopen geloof ik niet in. Ze lopen er echt rond die slecht bespierd op de rug zijn en waar er gaten achter de schouders zitten. Maar het hele argument dat paarden iets niet zouden doen als ze niet goed in hun vel zouden zitten is juist het argument waar we van terug moeten komen. Het is keer op keer gebleken dat ze zichzelf zowat doodlopen en heel veel pikken

Ik heb heel veel mooie dingen gezien, maar niet alles en ik denk dat we dat wel moeten erkennen. Want dat ligt dus onder vergrootglas voor de rest van de wereld en het helpt ons niks om alleen aan te geven wat er goed is en ogen te sluiten voor mindere dingen.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 29-07-24 09:37, in het totaal 1 keer bewerkt

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 09:36

Over bespiering van de paarden, toevallig gister een stukje in mijn verhaal op insta gezet...
Dit zijn 2 verschillende dressuurpaarden die vd week aan de start komen in de dressuur.
Ik vind er wat van...
Bij de onderste is het wat lastiger te zien omdat ik flink moest knippen, maar beide paarden hebben ernstige atrofie achter de schouder ;(
Afbeelding

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 09:39

MyWishMax schreef:
Bij de eventing op de OS vanwege rollkur tijdens de training in de hoofdring. Maar helaas wel pas nadat peta foto's doorgestuurd heeft naar de fei. En dat vind ik en niet oké, want peta... Maar zeker niet omdat er toezicht is dan en de fei ervoor moet zorgen dat ze meteen ingrijpen en niet pas achteraf. Nu is er dus een training gereden op manier die verboden is en komt er achteraf een tik op de vingers ipv direct aangeven dat het niet mag en de training verder correct afgerond moet worden.

Nu vind ik ook in de basis en sowieso elk niveau dat er ook wel te veel gewaarschuwd wordt. Te strakke neusriem in de basis mag losser. Ga dat bijhouden en vanaf de 2e keer gewoon uitsluiten. Rollkur na 1 waarschuwing oid ook daarna meer gevolgen laten krijgen zoals gewoon niet mee mogen doen en ga maar door. Net als te strakke neusriemen op dat niveau.

Pol, dit is echt niet vanwege volbloed of vanwege andere sport. Dan zouden er geen dieren moeten rondlopen die wel opgevulde rug en vooral achter de schouders hebben. En sorry, ik ken heel veel volle volbloeden en deze manier van bloot op de rug is alleen als ze echt te bloot zijn qua spier. Of wanneer er slecht passend tuig op ligt(en ja ook op topniveau komt dat voor. Het is ook niet omdat ik vet voor spieren aanzie...

Heel veel volbloeden gaan mensen niet eens kunnen onderscheiden van warmbloeden. Die horen ook niet zo bloot op de schouders en rug te zijn. En als het alleen maar door de sport zou komen zouden ze het allemaal moeten hebben. Ik vergelijk de bespiering met anderen die meeliepen dus nog steeds dezelfde discipline.
Dat ze het nooit uit zouden lopen geloof ik niet in. Ze lopen er echt rond die slecht bespierd op de rug zijn en waar er gaten achter de schouders zitten. Maar het hele argument dat paarden iets niet zouden doen als ze niet goed in hun vel zouden zitten is juist het argument waar we van terug moeten komen. Het is keer op keer gebleken dat ze zichzelf zowat doodlopen en heel veel pikken

Ik heb heel veel mooie dingen gezien, maar niet alles en ik denk dat we dat wel moeten erkennen. Want dat ligt dus onder vergrootglas voor de rest van de wereld en het helpt ons niks om alleen aan te geven wat er goed is en ogen te sluiten voor mindere dingen.

lees het nu pas
https://www.horses.nl/organisaties/fei/ ... e-eventer/

dan is het maar goed dat de PETA haar werk doet,
Laatst bijgewerkt door mce op 29-07-24 09:49, in het totaal 1 keer bewerkt

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 09:39

MWM: ik zie ze toch echt ook voorbij komen. Een vriendin en ik hebben beide een paard met een (evenveel) hoger aandeel volbloed. Die van mij is wel mooi rond overal. Die van haar gewoon niet. Niet op de rug en niet op de kont.
We zijn even zorgvuldig met zadelcontroles. Rijden op hetzelfde niveau en zij heeft haar paard dressuurmatig zelfs iets verder opgeleid dan ik én op een correcte manier. We trainen bij dezelfde instructeurs (al is het voor dressuur bij moeder en dochter). Zij zit zelfs netter op haar paard dan ik. En toch is en blijft dat verschil er.

Ik kijk iedere keer weer er van op als ik dat paard zie.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 09:42

Maar dit is echt precies wat ik bedoel.

Fika schreef:
Je kunt aan de ene kant inderdaad stellen dat het een op gevoel gebaseerde stelling is dat een stang en trens naar mijn idee teveel is in een o zo gevoelige paardenmond.
Daar hebben we de "te veel".
Fika schreef:
Ik ben niet pro-bitloos, maar ik ben wel van het principe 'zo zacht als mogelijk, zo hard als nodig'
Mee eens. Maar waarom is een goed gebruikte S&T hard vergeleken met andere opties. Nogmaals. Meer is niet altijd per definitie gelijk aan harder. Ik kan een hele uitleg krijgen over inwerkingen die vooral anders zijn waarbij sommige paarden er een voorkeur voor kunnen hebben. Maar daarin is een S&T niet per se harder mits goed gebruikt. Dat dat moeilijk is en niet voor iedereen weg gelegd is een tweede. En in die uitleg zijn andere optomingen ook niet per se zo zacht als men denkt.
Fika schreef:
ik me regelmatig af hoe mensen weg komen met overmatig zweep, spoor en bit-gebruik.
En daar gaan we weer over overmatig gebruik van hulpen, kunnen we die ook af tikken. We hebben het hier over goed gebruik door mensen die er kundig mee zijn en mee om gaan. Overmatig gebruik is per definitie slecht, dat is het punt van het woord overmatig.
Fika schreef:
Hoe magisch zou de paardensport zijn als het doel was om zo met onze paarden om te gaan en te rijden als de dame van Featherlight.
En hier ga je er vanuit dat iedereen 1 persoon als ultieme doel zien. Ik ken haar niet, dus kan niks over haar zeggen. Maar zolang meningen verschillen, verschilt dat toch ook. Bij discussies wie een rolmodel is komen namelijk enorm veel tegenstrijdige antwoorden van mensen met andere rijstijlen en uitgangspunten.
Fika schreef:
Of zijn we echt allemaal zo verblind door het presteren en winnen dat we denken dat we daarmee echt het paard verbeteren voor het paard zelf in plaats van alleen voor ons?
Het gaat niet om winnen. Ik vraag om uitleg waarom het beter of slechter is voor het paard. Ik krijg objectief ogende logisch klinkende uitleg waarom sommige paarden het fijner vinden (andere drukverdeling/inwerking) maar niet waarom het altijd een no-go zou moeten zijn. Daar krijg ik enkel gevoelens en gedachtes.
Fika schreef:
Maar naar mijn idee is het vooral een kwestie van logisch nadenken.

We kunnen toch allemaal met ons verstand wel bedenken dat het voor geen enkel paard goed is
Maar wat is de logica dan? Gevoel is geen logica. Leg het uit, op basis van objectiviteit. Dus op basis van de inwerking, op basis van deugdelijk wetenschappelijk onderzoek (en dus ook niet schimmige websites als bron), dat soort dingen.

Ik krijg hier altijd nogal een "science is just an opinion" gevoel van. De een legt dingen uit, de ander komt met "mijn gevoel zegt anders" en doet vervolgens alsof dat gevoel iets is dat iedereen logisch behoord te vinden.

Ik sta echt open voor argumenten tegen S&T welke goed gebruikt wordt. Ik leer graag verschillende invalshoeken ongeacht of ik het ermee eens ben of niet. En schaaf mijn mening aan de hand daarvan ook bij. Maar ik hoor ze eigenlijk niet. Dan vind ik het idd vrij lastig om mijn mening bij te stellen. Ik baseer mijn mening namelijk graag op feiten, niet op het gevoel van iemand online.
Laatst bijgewerkt door Cambionn op 29-07-24 10:04, in het totaal 2 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 09:45

Pol; ik denk dat jij het over compleet iets anders hebt. Ik heb het over voorbeelden zoals hierboven.

Er is verschil in bouw en bespiering. Maar de atrofie en complete gaten en uitstekende ruggengraat in die mate is niet oke. Herken ik absoluut niet van volle volbloeden, die hebben ook gewoon spieren op die plekken hoor. Misschien sommige minder rond, maar ook lang niet allemaal, maar dit is gewoon niet een kwestie van andere bespiering of bouw.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 09:48

@pol (en oehlala); Het verschil tussen niet rond of atrofie is wel duidelijk zichtbaar toch? Ik zag ook paarden met atrofie, heb ze niet gescreenshot, maar zou me verbazen als dit gevallen van een andere bouw zijn.
Zie idd ook het plaatje van different.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-24 09:49

different1 schreef:
Over bespiering van de paarden, toevallig gister een stukje in mijn verhaal op insta gezet...
Dit zijn 2 verschillende dressuurpaarden die vd week aan de start komen in de dressuur.
Ik vind er wat van...
Bij de onderste is het wat lastiger te zien omdat ik flink moest knippen, maar beide paarden hebben ernstige atrofie achter de schouder ;(
[ [url=m/uaIX2l.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ja, dit soort plaatjes vielen mij ook op bij de vet check. Ik begrijp niet zo goed hoe dat op dit niveau mogelijk is. (Zowel bij de eventers als de dressuurpaarden, idd.)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 09:54

En is dan 'klassieke dressuur' altijd goed?
Dit is een video over de stallen van de OS en ze laten een stukje zien van de 'grand manege' van Versailles, de schimmel vanaf 45 seconden wordt toch echt gereden met hulpteugels die in mijn ogen echt niet nodig zijn.
https://www.youtube.com/watch?v=Qy2n9YcXJBE

En weet je wat dan het ergste is? Dit wordt door de anti-paardensporters ook gezien en dan hebben ze weer wat te klagen, dat het nog nooit goed geweest is en dus ook niet zal worden.

Dat eventing paarden anders gespierd zijn dan dressuurpaarden is natuurlijk ook wel logisch, ze worden anders getraind, ander ras en met te veel vet kom je de cross niet door.
Maar ik vind ook niet dat we de eventing dressuur als 'gp dressuur' moeten willen zien. Er zijn gewoon verschillen. Maar ik vind de eventing wel een mooi onderdeel, het paard moet het echt willen, anders gaat het gewoon niet.

En eigenlijk zou je de optoming gewoon vrij moeten geven, bitloos als je graag wilt, s&t als je dat graag wilt of een trensje.

Vergeet verder niet dat de 'blauwe tongen' van de anti-paardensporters' eenvoudig gekleurd kunnen worden met photoshop. Dus als het door een steward niet gezien is, dan vind ik de foto's al snel stemmingsmakerij.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 09:59

MyWishMax schreef:
Ik ben me juist doodgeschrokken van de enorm slechte bespiering bij aantal van die paarden tussen de vet check. Dat was echt geen beste voor het paard willen, enorme atrofie en blote ruggen. Terwijl 1 van de Nlse ruiters (en nog wel meer maar daar weet ik de naam of nationaliteit niet meer van) wel een mooi gespierd paard had. Maar ik schrok er echt van. Het is andere bespiering door de sport, maar daar was hier geen sprake van.

Er zijn ook gele kaarten uitgedeeld vanwege rollkur en diskwalificaties door bloed, of paardenwelzijn in de cross. Zoals overal zijn er fijne ruiters maar ook slechte. Het niveau van de dressuur is ook compleet anders en ja er zijn een aantal die netjes door de proef heen komen, maar ook waar dezelfde dingen voorkomen als in de normale dressuur waar mensen daar, terecht, daar over vallen, maar hier weer niet.

Ik hoop dat de fei iets strenger wordt deze OS en niet blijft wachten op foto's van peta tot ze overgaan tot actie. Er staan stewards en laat die dan ook ingrijpen bij trainingen en losrijden.

De Nederlandse ruiters rijden met passende zadels. Er rijden een hele bult aan eventingruiters met zadels waarvan de kamer nog net niet op de schoft ligt, of zadels waarbij de kussens van de rug komen. Bizar is dat. Het overgrote deel wordt nota bene gesponsord door zadelmerken.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 10:21

Voor eventing hebben paarden lange dunne spieren nodig, voor dressuur korte bolle spieren. Het is dus niet te vergelijken. Daarnaast zijn eventingpaarden vaak drooggetraind zoals een marathonloper en dressuurpaarden nogal eens wat bollig.
Dat het er allemaal wat bloot uit kan zien, snap ik. Ik heb op Boekelo ook wel eens bij het afspuiten paarden gezien net uit de cross, dat je denkt, hmmmm wel een hele blote rug. Maar anderzijds, een paard met pijn in de rug of onvoldoende rugspieren komt echt geen 4*/5*/OS cross door en de dag daarna nog een springparcours. Dat is gewoon onmogelijk, dus het plaatje is misschien vertekenend en niet wat we gewend zijn, maar er zullen echt wel sterke spieren zitten. Daarnaast is er geen onderdeel van de paardensport waarbij de paarden zo onder controle van dierenartsen staan. Gisteren is er ook in de cross een combinatie uitgehaald, niet omdat die teveel fouten maakten, maar omdat het paard te vermoeid oogde. Dat vind ik super dat dat soort dingen gedaan worden.

Eventingdressuur is idd niet te vergelijken met GP dressuur. In de eventingdressuur zie je ook best wel serieuze krabbelaars waarvan je denkt, hmmmm...die zou in een landelijke Z proef niet hoog scoren. Daarentegen kijk ik wel veel liever naar de echte top van de eventing dressuur (zoals een Laura Collet, Michael Jung, Chris Burton, en normaal gesproken Ingrid Klimke en voorheen ook William Fox-Pitt en nog vele anderen) als de echte top van de GP dressuur.

Wat betreft die gele kaart, alleen maar goed dat er serieus op rollkur gelet wordt. Jammer idd dat het niet ter plaatse door de stewards is aangekaart maar op voordracht van de PETA, maar wel een goede ontwikkeling dat er serieuze aandacht voor rijden op het losrijterrein is. Geen idee eigenlijk wat zo'n gele kaart verder voor consequenties heeft. Krijg je hiervoor ook strafpunten? Of is het een waarschuwing, niet nog een keer zonder verdere consequenties?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 10:25

Volgens mij bij 2 gele kaarten binnen bepaalde periode oid volgt er wel iets als een schorsing. Niet 100 procent zeker. Het is ook niet altijd helemaal eerlijk qua gele kaart. Heb voorbeelden gezien die uitgesloten hadden moeten worden door het zweepgebruik in het parcours en die alleen gele kaart kregen later. Echt voluit meppen meerdere keren.

Maar dit was echt geen kwestie van andere bespiering of volbloed oid. Zelfs de volbloeden vol in de racing en training hebben daar gewoon spieren zitten achter de schouders. En die zijn schraler als de eventingpaarden.

Je kan me niet vertellen dat zoals die foto's die hier staan als normaal gezien wordt. Dat is gewoon niet goed te praten en nee, ik ben het er absoluut niet mee eens dat ze het anders niet uit zouden lopen. Daarvoor lopen paarden met veel te veel dingen door, zowel blessures als doodmoe als slecht tuig. Tot ze het echt niet meer redden.

mce

Re: Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 10:31

ja het is in en in triest dat veel ruiters denken dat veel geld om een goed paard te kunnen kopen je tot een ruiter maakt (gemakshalve noem ik hier man en vrouw maar even ruiter)

dat je kennis van zaken nodig hebt, iets anders dan bij een fiets rond trappen

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 10:38

De eventingsport heeft de afgelopen 10 jaar enorm veel gedaan aan dierenwelzijn en dat zie je nu terug. Daar kan de dressuursport een voorbeeld aannemen.

Wel is het zo dat in eventing veel minder geld in omgaat dan in springen of dressuur.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 11:16

vergis je niet er gaat ook veel geld in om alleen de marketing van sponsoren zijn nog milder of de sport is voor de marketing minder aantrekkelijk.

met uitzondering nu op de OS, want de tribune zit vol en gisteren tijdens de cross was bijzonder veel publiek
Laatst bijgewerkt door mce op 29-07-24 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 11:20

Is het verontrustend, grappig, allebei ?
Of gewoon het leven van alledag ?
Het "overwaaien" is al begonnen...
Tenminste hier in het topic..

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 11:22

sasja0705 schreef:

Inderdaad, want het gaat hier al lang niet meer over CD. :=

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 11:23

mce schreef:
vergis je niet er gaat ook veel geld in om alleen de marketing van sponsoren zijn nog milder of de sport is voor de marketing minder aantrekkelijk.

met uitzondering nu op de OS, want de tribune zit vol en gisteren tijdens de cross was bijzonder veel publiek

Er gaat echt veel minder geld in om, dan de andere paardensporten.

Dat is echt niet te vergelijken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-24 11:27

Tallie1979 schreef:
sasja0705 schreef:

Inderdaad, want het gaat hier al lang niet meer over CD. :=

Denk dat op gegeven moment alles ook wel gezegd is.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 11:37

En als je de sport, dus alles met paarden, wil verbeteren (en behouden) moet je het breder trekken en niet alleen naar 1 geval blijven kijken alsof er nergens anders iets gebeurd.

Dan is dingen bespreken die wel goed en niet goed zijn op het grootste evenement juist toch goed? Daar is veel aandacht vanuit de paardenwereld en de buitenwereld

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 11:40

Het gaat nog steeds over CD en de praktijken in de wereld waar zij deel van uit maakt.
Het gaat over hoe je een dier dat zo gevoelig en vergevingsgezind is, zo kunt behandelen.

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 11:53

Cambionn, bedankt voor de moeite die je in je reactie hebt gestopt.
Ik pak er een aantal dingen uit.
Let op; alles wat ik schrijf is mijn mening, dus hoe ik het zie.

Cambionn schreef:
Maar waarom is een goed gebruikte S&T hard vergeleken met andere opties.

Ik denk niet dat een S&T persé harder hoeft te zijn dan andere opties, maar naar mijn mening is het onnodig om twee bitten in de gevoelige mond van een paard te hangen.

Cambionn schreef:
En hier ga je er vanuit dat iedereen 1 persoon als ultieme doel zien. *knip* Bij discussies wie een rolmodel is komen namelijk enorm veel tegenstrijdige antwoorden van mensen met andere rijstijlen en uitgangspunten.
Er zou naar mijn mening altijd 1 ultiem doel moeten zijn; alles wat wij doen op/aan/met een paard, zou altijd in het voordeel van het paard moeten zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 12:10

En een stang is oorspronkelijk uitgevonden om het paard te helpen met de verzameling. Dus in feite in het voordeel van het paard.

Het jammere is alleen degenen die de stang misbruiken. Ik vind daar ook wat van en daar zou wat mij betreft ook veel strenger op gejureerd mogen worden.

Germie:
Interessant, ik ken die hulpteugels zo bevestigt niet eens.

Van die atrofie op die foto van Different schrik ik wel van. Zo zie je maar weer hoe breed het begrip paarden welzijn is.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 12:12

Benzz schreef:
mce schreef:

Er gaat echt veel minder geld in om, dan de andere paardensporten.

Dat is echt niet te vergelijken.

klopt,