Mogelijk winterveulentje op komst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 09:31

Dank voor het vertrouwen Ro0sje!

Inderdaad al in mijn eerste bericht in dit topic aangegeven dat de ervaring is er! niet :+

marga1

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 11:24

Stille meelezer blijft ook nog steeds in kamp veulen ondanks dat mijn gegokte datum al voorbij is.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-24 12:12

Wat lief dat jullie allemaal blijven supporten in team veulen *\o/* Ondanks de verwarring soms, die voor mij heel herkenbaar is :?
Het zou kunnen dat het koliekerige het proefdraaien van een veulen was Ponytante maar het zou ook gewoon van de hoog gedoseerde zandkuur kunnen komen... We wachten nog even rustig af, misschien geeft Skyla mij wel gewoon een heel mooi verjaardagscadeautje op 24 februari :D
Skyla heeft me vannacht weer even bezig gehouden, ze lag en keek af en toe wat naar haar buik en Sterra was heel onrustig en ging steeds bij haar kijken... Maar ik vond haar toch wat te relaxed liggen dus toen ze weer plat ging was ik dit keer niet echt gealarmeerd. Daarna stond ze weer op maar kort daarna lag ze alweer... Dus toch maar weer in de gaten houden maar ze lag gewoon lekker slapen, ze moest vast wat slaap inhalen na de storm.
Gelukkig hebben we de foto's nog :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 12:16

Dat zou echt het mooiste verjaardagscadeautje ever zijn :):)

Die trouwe Sterra staat zelfs overdag nog de wacht te houden, wat een goede vriendin!

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-24 12:20

Nou echt wel Shirley! Een beter verjaardagscadeau kun je niet wensen.
Sterra is nu eigenlijk continu bij Skyla in de buurt, daar is ze inderdaad heel trouw in <3

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 12:31

Uiertje doet echt helemaal niks, dat geeft weinig hoop nog.

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 14:18

Ik zou 24 feb ook leuk vinden. Dan is ml jarig. Ik blijf ook nog ff in team veulen. Maar ze neemt er wel de tijd voor dan.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 14:20

Ik eet me schoen op als daar een veulen inzit. Gewoon ff scannen. Daar gaan ze echt niet dood van.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 14:47

corinadrenth schreef:
Ik eet me schoen op als daar een veulen inzit. Gewoon ff scannen. Daar gaan ze echt niet dood van.

Ik snap eerlijk gezegd ook niet waarom je niet laat scannen oid (ondanks je eerdere uitleg). Stel de pony is niet drachtig wil je toch weten waarom ze wel een dikke buik heeft en gedragsveranderingen laat zien? Stel er is iets wel mis binnenin wat je (eerder) had kunnen verhelpen door er een DA bij te laten halen, vergeef je het jezelf toch nooit? Je hebt het nu al over ‘koliekerig gedrag’, stel pony is niet drachtig dan moet er toch naar zsm naar gehandeld worden?

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 15:29

Inwendig scannen gaat nu niet meer als er een veulen in zou zitten, maar uitwendig scannen kan wel en dan weet je het direct als er wat in zit. Hebben we bij mijn merrie destijds ook gedaan toen ze rond de 380 dagen zat en ik perse wilde weten of alles wel goed was met het veulen… kon heel mooi het veulentje zien liggen met hals werveltjes en ribbenkastje <3
Uiteraard had ik ook een hoop kritiek hier op bokt dat ze niet drachtig zou zijn (en ze was gewoon geïnsemineerd en netjes drachtig gescand).

Denk trouwens niet dat hier een veulen in zit, (hoop uiteraard van wel!) maar denk wel dat het misschien een goed idee is om er eens een veearts bij te halen als ze steeds koliekerig gedrag vertoond en zo’n dikke buik lijkt me ook niet heel gezond? Verder moet een hoogdrachtige merrie toch anders gemanaged worden dan een zieke of te dikke pony denk ik

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 15:40

Libera schreef:
denk wel dat het misschien een goed idee is om er eens een veearts bij te halen als ze steeds koliekerig gedrag vertoond

Ik ben ts niet maar haalde "het koliekerig gedrag" vanochtend bij.

Mijn antwoord is dus gebaseerd op de minutieuze berichtgeving van ts, die erop neerkomt dat Skyla niet "steeds koliekerig gedrag vertoont" (ja, met een t :+ ) maar juist helemaal vrolijk rondhupst.

Sorry voor het oprakelen :')

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 17:21

corinadrenth schreef:

Misschien moet je eens ophouden met drammen, doe eens een leuke bijdrage ipv dit.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 17:23

Wintu schreef:
corinadrenth schreef:

Misschien moet je eens ophouden met drammen, doe eens een leuke bijdrage ipv dit.

ik heb het slechts 1 keer ge zecht. dus weet niet waar dit vandaan komt ?
stel ze is wel drachtig en er zitten er 2 in. wil je dat toch weten ????

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 17:25

corinadrenth schreef:
ik heb het slechts 1 keer ge zecht. dus weet niet waar dit vandaan komt ?
stel ze is wel drachtig en er zitten er 2 in. wil je dat toch weten ????

Vandaag wel ja. Maar inmiddels heb je er in dit topic vier berichten aan gewijd en het is ook het enige geluid dat je maakt. Wellicht dat je denkt dat je nu een andere reactie krijgt dan vorige keer? Of wat is je motivatie om dit nu weer zo te doen?

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 17:27

uit kader van gezondheid van de pony. stel er zit geen veulen in. waarom is ze dan zo 'rond' ?

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 17:30

Waarom komen dit soort opmerkingen steeds weer naar boven?

Ontstip en laat het rusten. Menig pony zou in de hoefjes mogen knijpen met zo'n verzorging als deze dame krijgt.

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 18:08

Degene die nu nog steeds melden dat er gescand moet worden, herhalen dat blijkbaar nog steeds, ook na vele uitleg waarom er niet gescand wordt... misschien moeten we het maar negeren dat hier soms op gedramd moet worden zodat t topic gezellig blijft en TS niet steeds hoeft uit te leggen? Of steeds antwoorden met: 'deze vraag is ook gesteld op pagina nr....(?), daar is het antwoord ook te lezen?'
Ondanks dat TS tot nu toe engelengeduld had, kan ik me voorstellen dat dit een keer op raakt?

On topic: ik twijfel ook nog steeds of er een veulie in zit, maar omdat de bovenlijn zo afneemt en de buik rond blijft...?

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 18:50

Oh, Lucia, sinds dit topic heeft jouw avatar een heel andere betekenis. :')

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 19:06

Libera schreef:
mijn merrie destijds ook gedaan toen ze rond de 380 dagen was <3

Sjemig meer dan een maand over tijd. Olifantendracht. Nou, Swift, dan blijf ik nog steeds hoopvol.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 19:07

Lucia88 schreef:
Degene die nu nog steeds melden dat er gescand moet worden, herhalen dat blijkbaar nog steeds, ook na vele uitleg waarom er niet gescand wordt... misschien moeten we het maar negeren dat hier soms op gedramd moet worden zodat t topic gezellig blijft en TS niet steeds hoeft uit te leggen? Of steeds antwoorden met: 'deze vraag is ook gesteld op pagina nr....(?), daar is het antwoord ook te lezen?'
Ondanks dat TS tot nu toe engelengeduld had, kan ik me voorstellen dat dit een keer op raakt?

On topic: ik twijfel ook nog steeds of er een veulie in zit, maar omdat de bovenlijn zo afneemt en de buik rond blijft...?

Of in de OP door een mod laten vermelden waar het staat. Dan hoeven we niet elke keer weer op te zoeken op welke pagina's het ook alweer terug te vinden is.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-24 19:12

Nou er gaat hoe dan ook footwear opgegeten worden, dat is één ding wat zeker is. Hebben we toch nog ergens zekerheid over in dit topic :')
En Skyla gaat van sowieso niet drachtig naar een tweeling, het blijft toch echt een hele bijzondere pony die Skyla van ons >;)

Fijn dat jij zo'n mooi onderbouwde reactie/ervaring op een prettige toon plaatst Libera! Dan neem ik toch ook nog een keer de moeite (ookal maakt Lucia88 inderdaad een goede inschatting over mijn geduld).
Ik heb al helemaal in het begin van het topic contact gehad over het uitwendig scannen, onze dierenarts ziet dat niet als optie (of wil het niet doen dat kan ook). Skyla is gelukkig maar één keer wat koliekerig geweest, dat vlak na de start van een hoog gedoseerde zandkuur. Aangezien psyllium de darmbeweging stimuleert is het niet heel vreemd dat er wat reactie komt op een hoge dosis. 
Skyla is niet te dik, ze heeft nergens vetophopingen enkel een dikke buik.
Mocht een veulen daar niet de oorzaak van zijn is het vaak alsnog geen rede voor paniek (zolang ze gezond, fit en vrolijk blijft natuurlijk):
"Voor een bolle, opgeblazen buik kunnen verschillende (meestal onschuldige) oorzaken zijn. Een ogenschijnlijk gezond paard dat ondanks regelmatige training een bolle buik heeft mankeert medisch meestal niets. Zeker als het dier zich net als normaal gedraagt, een glanzende vacht heeft, niet lusteloos is, normaal eet, etc., is er geen reden voor zorgen." Bron: https://www.horses.nl/articles/niet-dik ... olle-buik/
Maar als er geen veulentje komt ga ik haar voor de zekerheid wel even laten checken hoor!
Het zou ook kunnen zijn dat haar buikspieren getraind moeten worden:
"Zwakke buikspieren kunnen een paard ook dik of drachtig doen lijken. Hierbij is het gewicht van de darmen teveel voor de buikspieren om in het gareel te houden, waardoor de boel wat uitzakt. Soms gaat dit gepaard met een weke rug. Doelgerichte training, die zowel de rug- als buikspieren versterkt, verhelpt hierbij niet alleen de bolle buik, maar komt ook de prestaties ten goede, omdat het paard zodoende zijn lichaam beter gaat gebruiken." Bron: https://www.horses.nl/articles/niet-dik ... olle-buik/

Het lijkt alsof er buik onder de buikspier is, ik kan het niet zo goed uitleggen en ook  niet zo goed op de foto krijgen, misschien zien jullie het zo een beetje (voor mijn idee is het een heel mooi plekje voor een veulentje maar het kan ook gewoon zijn dat haar buikspieren te slap zijn en ze daardoor een hangbuikje krijgt). Zien jullie de 'rand' in de buik die ik bedoel? Het loopt eerst vrij recht, dan de rand en dan de bollere 'onderbuik' :')

Afbeelding

Skyla is gelukkig niet ziek of vet dus we managen haar op dit moment als een drachtige pony van een zeer sober ras; kwalitatief goed hooi en een beetje Vitalbix breed en grow (zeer laag in suiker en zetmeel, daarin vergelijkbaar met het krachtvoer dat ze eerder kreeg) en een handje luzerne (wat ze ook altijd al kreeg).
Met de wolvenaanvallen hier in de buurt (laatst nog een drachtige Shetlander gedood) vind ik de kleintjes binnen sowieso fijn. En Skyla weer bij de kudde doe ik pas als alles weer droog is en ze de volledige ruimte weer tot hun beschikkingen hebben. Voor nu heeft wel of niet drachtig dus geen directe invloed op de manier van houden, hooguit op mijn nachtrust :Z

Voor de rest van de trouwe Skyla supporters, ook hierin bedankt voor jullie support en  steun! *\o/*

Oh ik vergeet nog helemaal de kling van vandaag :')

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Swift op 07-02-24 19:36, in het totaal 2 keer bewerkt

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 19:12

Autumnn schreef:
Ik snap eerlijk gezegd ook niet waarom je niet laat scannen oid (ondanks je eerdere uitleg).

Snap je het echt niet of ben je het er niet mee eens? Gelukkig hoef je het niet te snappen, óf het er mee eens te zijn. Niet jouw pony, niet jouw beslissing.

Ik blijf ondertussen lekker team veulen. Gewoon omdat die uitslag leuker is :)

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 19:15

Swift schreef:
We hebben er voor gekozen om Skyla niet te laten scannen. Ze was behoorlijk getraumatiseerd en beschadigd (letterlijk) door het vele dekken zonder weg te kunnen komen. We hebben, in overleg met de dierenarts, besloten het moeizaam opgebouwde vertrouwen niet weer teniet te doen.

Dit staat in de OP

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 19:23

Die drammers geven weer een heel eigen betekenis aan de term echo :')

Wij zeggen altijd: welk gedeelte van "nee" begrijp je niet?

Ook mijn diepe respect voor jouw eeuwige geduld, beste Swift!
En dan doel ik niet op het wachten op het veulen ;)

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 19:32

Die rand of richel die je nu wel op de foto hebt weten te krijgen, dacht ik al eerder te zien. Het lijkt alsof de ribben vlak zijn en waar ze naar binnen afbuigen de buik juist verder naar buiten uitgestulpt wordt. Prima plek voor een veulen!

Is het niet zo dat bij humane dracht een buik naar voren vaak een mannelijke nazaat is en dracht opzij een vrouwelijk pupje? :)*