Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ElinaSK

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 18:00

@mandarijn Wat leuk dat je over het erf gestapt hebt. En snap dat een goeie instructie vinden lastig kan zijn idd.

@koekie oef dat klinkt flink pijnlijk. Daar kan inderdaad wel wat reactie op gekomen zijn. Hopelijk geneest het snel en is er verder niks te zien op een eventuele RX

Hier afgelopen vrijdag voor het eerst gestapt terwijl ik er op zat. Mijn man liep er naast, ging super goed. Ze snapt als ze haar balans verliest in elk geval dat ze dan stil mag staan en niet hoeft te rennen, heel fijn :D

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 18:05

@koekie, is het een kies boven of onder? Bij een kies boven moet je oppassen dat je geen alveolitis/sinusitis krijgt. Dan zou een ct aan te raden zijn. Wel ontzettend vervelend…

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 18:19

@lauret onder! Het is niet ontstoken oid maar wel tot op het leven afgebroken. Baal nu dat ik niet wist hoe laat hij kwam en er niet bij kon zijn want had toch het liefst meteen een foto laten nemen (hij had mobiele RX bij zich) maar goed het is niet anders.

@elina dat klinkt super!!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 18:25

Koekie73 schreef:
@lauret onder! Het is niet ontstoken oid maar wel tot op het leven afgebroken. Baal nu dat ik niet wist hoe laat hij kwam en er niet bij kon zijn want had toch het liefst meteen een foto laten nemen (hij had mobiele RX bij zich) maar goed het is niet anders.

@elina dat klinkt super!!

Ben een beetje druk dus excuus alks ik mensen oversla. Maar Jeetje wat een pech dit weer. Dat verklaart wel een hoop.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 18:27

Ehm ik schrijf onder want dat had ik onthouden. Krijg net de samenvatting, maar het is de 1e kies rechtsboven.
Ik ga morgen gewoon zelf even die tandarts bellen om te horen wat nu het verstandigst is.

@babootje echt hè?

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 19:25

Ach wat sneu voor je paardje zeg.
Goed dat je er naar heb laten kijken!

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 20:51

Koekie, sterkte voor je paard :(:)

Jonkie hier doet het goed. Zaterdag al mijn zelfvertrouwen bij elkaar geraapt en een piepklein stukje met 'm naar buiten geweest. Wel met mijn vriend en ons andere paard als steun.
Deed ie zo braaf, dat we zondagochtend weer zijn gegaan. Tot de hoek van de straat en terug :')

Vandaag weer gegaan en nu weer een stukje verder. Hij vindt het helemaal leuk :D

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 21:24

Toch goed dat je het na hebt laten kijken. Hebben ze enig idee hoe die kies zo gebroken kan zijn?

Kies uit de bovenkaak verwijderen is nog wel een dingetje :=

Ik hoopte dat we binnenkort konden beginnen met zadelmak maken maar kennelijk gaat dat nog even duren, waar ik weer een beetje van baal want denk niet dat we IBOP gaan redden dan (die is half december)

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 21:30

@manic oh dat zou wel balen zijn als je plannen hebt voor de ibop inderdaad!

Meest logische is dat ze een trap van een ander paard heeft gehad. Het moet wel al weken/maanden geleden zijn en hij schatte in dat de gebitsverzorger het gemist heeft. Tja, ik weet het niet. Kan net zo goed zijn dat het daarna is gebeurd natuurlijk. Doet er nu ook niet meer toe.
Als ik hoor dat het afgebroken is tot aan het leven maak ik me wel wat zorgen.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 22:59

Oh joh, dat is wel ff balen! Maar dat verklaart wel gelijk het gedrag. Hopelijk is het "makkelijk" te verwijderen!

Verder weer leuke ontwikkelingen bij iedereen +:)+

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 22:35

Pffft had echt even een baalavond vanavond. Mevrouw weigerde gewoon rustig te stappen aan de longe, ging hysterisch rennen en heel explosief op de vraag om terug te komen. Probeerde paar keer te springen en om te draaien en ook nog een paar keer recht tegenover me met echt een uitdagende houding en omhoog. Dat laatste houd ik dus echt niet van… dat dreigende/brutale, dus op haar donder gegeven dat ze gewoon rond moest blijven lopen, dus toen nog weer hysterischer. Uiteindelijk wel in rust geëindigd maar echt de eerste keer geweest dat ik echt niet fijn met haar bezig ben geweest. Baal er enorm van.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 23:56

@manic; dit deed mijn merrie in het begin, om gek van te worden. Ze wilde bij mij stilstaan, vond alles eng en als ik haar wegstuurd, kwam ze omhoog met haar benen richting mij.. heb hierbij wel echt mijn instructrice nodig gehad.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 07:31

@manic balen is dat, maar ik denk dan altijd maar: "morgen weer een dag".

Misschien had ze ff een baaldag of misschien hengstig?

Wie weet gaat het de volgende keer weer helemaal prima... gewoon weer zonder vooroordeel oppakken.

Mocht het nou blijven gebeuren dan lijkt het idd handig om even hulp te krijgen zodat het probleem achterhaald kan worden.

Komt vast goed!

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 07:53

Ze is inderdaad enorm hengstig. Had alleen niet verwacht dat ze daar zo dwars dan zou zijn :=

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 12:54

Dat zou het ook kunnen verklaren. Er zijn merries die je niet eens fatsoenlijk kan poetsen als ze hengstig zijn. Daarom heb ik een ruin haha 8)7

Een supplement kan soms wat helpen als dat de oorzaak zou zijn en het steeds zo heftig blijft.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 13:56

Het zal wel een beetje en en en geweest zijn. Stress van mij door werk, klef warm, hengstig en niet helemaal alles willen en kunnen begrijpen. We gaan inderdaad weer met frisse moede de nieuwe dag in.

Net de zadelmaker gehad en dressuurzadel ligt voor geen meter maar springzadeltje ligt okay genoeg om zadelmak mee te maken.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 14:22

Hoort er bij, kan gebeuren.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 15:53

manic schreef:
Het zal wel een beetje en en en geweest zijn. Stress van mij door werk, klef warm, hengstig en niet helemaal alles willen en kunnen begrijpen. We gaan inderdaad weer met frisse moede de nieuwe dag in.

Net de zadelmaker gehad en dressuurzadel ligt voor geen meter maar springzadeltje ligt okay genoeg om zadelmak mee te maken.

Hebben we met zo’n jonkie denk ik allemaal. :knuffel:

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 16:42

Balen @manic maar inderdaad wel herkenbaar af en toe ineens van die fratsen.
Hopelijk de volgende keer wat minder uitspattingen _-:(

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 17:57

Nou rest van de dag was ook enerverend. Had hulp ingeroepen voor het aanleren van het trailer laden, omdat mijn 2 jarige bij het laden verongelukt is. Ik ben zelf dus ff niet zo doortastend wat dat betreft.

Nou mevrouw liep er binnen een kwartier gewoon braaf op en weer terug, en toen had ze het wel gezien en ging in ook een beetje huppen, draaien, druk doen. Gelijk gezien en geleerd hoe dat aan te pakken… wel aanpakken, beetje bijtikken mag maar niet trekken en zodra ze weer naar voren gaat gelijk de rust weer opzoeken. Uiteindelijk netjes en rustig afgesloten. Was wel weer stoer.

We gaan gelijk een paar keer doorpakken en hopelijk vindt ze het dan de normaalste zaak van de wereld :D

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 19:35

manic schreef:
Pffft had echt even een baalavond vanavond. Mevrouw weigerde gewoon rustig te stappen aan de longe, ging hysterisch rennen en heel explosief op de vraag om terug te komen. Probeerde paar keer te springen en om te draaien en ook nog een paar keer recht tegenover me met echt een uitdagende houding en omhoog. Dat laatste houd ik dus echt niet van… dat dreigende/brutale, dus op haar donder gegeven dat ze gewoon rond moest blijven lopen, dus toen nog weer hysterischer. Uiteindelijk wel in rust geëindigd maar echt de eerste keer geweest dat ik echt niet fijn met haar bezig ben geweest. Baal er enorm van.

Is balen idd. Deed mijn ruin in het begin heel erg. En dan naar me toe draaien en steigeren als ik 'm weg wilde sturen. :=

Vandaag weer wezen wandelen. Vind het te warm om nu te longeren. :o
We gaan steeds een beetje verder. En zien ook steeds wat meer. Vandaag een vrachtwagen en een aantal auto's. Dat doet 'm niet zo veel, gelukkig.
Hij is wel nog kijkerig/snurkerig, maar denk dat dat niet heel gek is voor een jonkie.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 03:37

@manic gelukkig dat mijn ruin (niet voor niets een ruim haha) deze streken niet heeft. Ik zou spontaan bang zijn van mijn paard dan haha. Knap dus dat jij het enkel een baaldag noemt!
Ik heb ook niet voor niets een koudbloed/trekpaard want mijn moed is niet groot betreft paarden en ermee omgaan.
Echter gisteren om 07.30 uur was het zo ontzettend lekker dat ik voor het eerst van mijn leven alleen te paard op stap geweest ben! Wel op het paard van mijn man. Deze is ultra bomproof en zet geen stap verkeerd. Hij vergeeft eventuele fouten makkelijk en samen hebben we enorm veel lol. Was mega ervaring in elk geval!! Nu gaan wel veel mensen pushen om op mijn eigen jong paard te stappen. Hij is absoluut grotendeels bomproof maar ziet nog regelmatig boskabouters natuurlijk. Gaat er nooit vandoor maar heeft nog wel meer begeleiding nodig. Ik heb aangegeven in weide seizoen 2024 pas op hem te willen gaan. Dan is hij 5 en 1,5 jaar onder het zadel. Ik ben en blijf voorlopig zelf beginnende ruiter en wil mijn jonkie daar niet ook nog eens mee belasten.
Laat dit najaar en winter maar mijn bijrijdster en man hem heel goed door rijden dan weet ik dat hij super begeleiding krijgt! Hij is wel stukken relaxter dan het paard van mijn man dus komt vast goed. Grootste nadeel van mezelf is dat ik niet! wil galopperen. Vandaar dat ik in weide seizoen wil starten. Hij kan dan goed z'n ei kwijt op de weide en leren dat ik enkel stap en draf doe.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 07:33

Ik was wel weer een beetje getroost dat meer mensen hier dit ook wel meegemaakt hebben dus kennelijk hoort het er gewoon bij soms, haha. Ze is verder super lief dus ach.

Als je je zelf nog niet zo zeker voelt op hem is het toch helemaal niet erg om zelf nog even te wachten? Ik begrijp je keuze wel. En vanaf 5 worden ze vaak sowieso wat volwassener in het kopie.

Lekker rustig aan doen voor jullie beiden en lekker genieten. Juist fijn dat je man daar zo goed in kan en wil helpen, wou dat ik zo een kerel had haha.

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 08:36

Mijn merrie is begin van het seizoen ook niet te harden als ze hengstig is, dan kan ik haar ook wel achter het behang plakken af en toe :+ . Hoort er af en toe gewoon bij, ik zeg altijd maar het is maar een fase _O- .

Hier ook niet bijster veel gedaan door de warmte alleen een avondwandeling en gisteravond en weer geoefend met sturen en halthouden op het bit terwijl ik er naast loop. Stil staan blijft een werkpuntje.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 13:20

Jullie zijn allemaal lekker bezig!

Woensdag komt de DA de RX foto maken van de kies van mijn merrie. Ik heb inmiddels de gebitskaart gekregen, waar ook iets op staat over dat bij de 106 beschadiging te zien is. Dat zal dan wss de bewuste kies zijn.
Ik heb het keuringsrapport er even bij gezocht van toen ze 2,5 was; daar heeft de betreffende DA destijds opgeschreven: ' 106 naar axiaal verplaatst' Jullie enig idee wat dat exact betekent?