[VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Avalanche

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-22 18:48

Deze is zo bizar los in haar lijf, daar word je niet goed van. Hypermobiele paarden hebben zo hun voordelen, zoals in linksom even makkelijk buigen (zonder bijzet) als rechtsom. Ik wil op den duur nog wel een en ander gaan doen met bijzet en misschien dubbellonge, maar voor nu ben ik hier best gelukkig mee.

Morgen gaan we voetballen :D ze heeft een super grote bal, je moet alleen dan wel goed uitkijken :j overmorgen weer een werkje :j

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 20:30

Dat verzet wat ze laat zien doet ze dat ook linksom?
Ben heel benieuwd naar die bijzet...hier niet gelukt. Wel aanleuning via dubbele longe omdat je dan kan meegeven en inkorten op het moment wanneer dat nodig is.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-22 20:35

Ja, dat is op beide kanten gelijk. Ze buigt ook op beide kanten even makkelijk.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 20:45

Maar dit soort paarden zijn leuk (als ze je niet af willen slachten). Ik ben nog wel wat gekker dan jij, ik ga gewoon heel hard om ze heen rennen om zo achter ze te komen, snappen ze niks van, levert leuke dingen op. Maar vaak wel de goede. Het ziet er alleen niet uit, maar boeit me niet. En als het dan lukt, ben ik weer de rust zelve.
Ik denk dat je nog wel iets mag doorpakken, zij zoekt de grens op, die mag jij ook wel opzoeken door een keer door te pakken. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan want dit soort paarden zijn hartstikke slim natuurlijk. Een klein stukje afzetten zou nou kunnen helpen om wat op te starten, zodat ze iig wat aanleuning heeft. Dan maar eerst werken aan gehoorzaamheid op een makkelijke manier. En als dat goed gaat, in een grote ruimte. Soms moet je het jezelf niet te moeilijk maken :Y)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-22 20:49

Earth schreef:
Maar dit soort paarden zijn leuk (als ze je niet af willen slachten). Ik ben nog wel wat gekker dan jij, ik ga gewoon heel hard om ze heen rennen om zo achter ze te komen, snappen ze niks van, levert leuke dingen op. Maar vaak wel de goede. Het ziet er alleen niet uit, maar boeit me niet. En als het dan lukt, ben ik weer de rust zelve.

Dat zou ik je bij deze heel sterk afraden.
Earth schreef:
Ik denk dat je nog wel iets mag doorpakken, zij zoekt de grens op, die mag jij ook wel opzoeken door een keer door te pakken.

En jij denkt dat "doorpakken" hier niet geprobeerd is? De laatste poging leverde 1 persoon met een scheur in het borstbeen op, de andere persoon een gebroken sleutelbeen en 3 gebroken ribben.

Ik speel met wat ze kan door weer nieuwe dingen te vragen, en ook die rustig en goed af te sluiten. Ik zit absoluut niet te wachten op een rodeo of zwaargewonde mensen.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 20:52

Lijkt me net niet helemaal slim in dit geval :+
Ik vind het juist wel mooi dat ze de eerste keer echt even opgaat in haar eigen reactie (ik ga steigeren, en nee zeggen, en..) terwijl ava gewoon stond te wachten tot madam dacht ow, oja laat maar.. :D

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 20:54

Nee wacht, ik denk dat je meer doorpakken me verkeerd verstaat. Ik bedoel met doorpakken net even wat sneller zijn, net even wat handiger. Zeker niet harder of scherper, maar misschien haar ook wat meer voor zijn in haar plannen :P
En nee ik zou bij haar denk ik ook niet om haar heen gaan rennen trouwens, ik denk dan meer aan paarden die wat minder scherp zijn :P

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 20:55

Avalanche schreef:

Het lijkt of ze haar staart scheef naar rechts draagt of lijkt dat alleen zo?

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 21:02

Earth schreef:
Nee wacht, ik denk dat je meer doorpakken me verkeerd verstaat. Ik bedoel met doorpakken net even wat sneller zijn, net even wat handiger. Zeker niet harder of scherper, maar misschien haar ook wat meer voor zijn in haar plannen :P
En nee ik zou bij haar denk ik ook niet om haar heen gaan rennen trouwens, ik denk dan meer aan paarden die wat minder scherp zijn :P

Ik denk dat wanneer je bij madameke te snel en te handig te werk gaat, dat ze zal blokkeren

Juist de rustigere maar wel doelgerichte aanpak houd voor haar de druk eraf

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-22 21:16

Earth schreef:

Geloof me dat ik heel rap ben en ook echt heel handig, en soms is het allerbeste idee gewoon kalmpjes te wachten tot ze klaar zijn :')

De reden dat ik dat doe, is dat ik de reactie niet wil voeden. En op dat moment gaat alles wat ik doe, werken als voeding en dus escalatie.

Escalatie zitten risico's aan.
De eerste is dat ik moet gaan loslaten. Er zit een vrij lang touw aan paard, wat om de benen kan raken op het moment dat dat als een ongeleid projectiel door de baan gaat. Gevolg: paniek en verwondingen, bij een paard dat waarschijnlijk volledig door het lint is op dat moment.
Paard linkt die emotie aan het werk, en met pech, aan mij.

Als dat gebeurt, kan ik volledig opnieuw beginnen, en waarschijnlijk verder terug, want nu negatieve associatie met mij.

Tweede scenario: ik raak gewond of erger.
Ook dat is absoluut traumatisch voor het paard.

Plus dat je dan niet positief kan afsluiten :+

Dit paard is zo gruwelijk snel, en kan echt binnen fractie van seconden van 0 tot 100. Daarbij het gegeven dat op dit moment elke reactie gaat zorgen voor escalatie, want we zijn nog niet zo bevestigd dat ze op dit moment positief zal reageren, maakt simpelweg niets doen, de-escalatie, en de vraag opnieuw stellen, de beste keuze op dat moment.

manubres schreef:
Avalanche schreef:

Het lijkt of ze haar staart scheef naar rechts draagt of lijkt dat alleen zo?
Denk dat dat zo lijkt, het is mij nooit opgevallen.
Ik heb ook nooit enig verschil gemerkt op links of rechts. Dit paard is echt zo los.

hagelslag schreef:
Earth schreef:

Ik denk dat wanneer je bij madameke te snel en te handig te werk gaat, dat ze zal blokkeren

Juist de rustigere maar wel doelgerichte aanpak houd voor haar de druk eraf

Wel bij deze.

Er zijn paarden waarbij je mij heel andere dingen ziet doen :j er is er een waar ik wel vrij pittig ben in mijn aanpak, want die heeft weer andere grappen.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 21:46

Leuk om beeldmateriaal te zien, dankjewel voor het delen!

Ik zie in de filmpjes absoluut niets wat ik zou corrigeren. Het lijkt voor mij op de eerste twee filmpjes alsof je net iets te ver naar voren staat, waardoor ze stopt. En de uitspatting komt door de druk van achteren in combinatie met niet weg kunnen van voren omdat je dat blokkeert met je lichaam. Maar aangezien je instructrice filmde zal die er nog wel het beste zicht op hebben gehad :+

Wat mij heeft geholpen in het verleden is in het begin al na 2 drafpassen clicken, en dan uitbouwen. Zo voorkom je de discussie omdat je meteen een positieve associatie opbouwt en het meteen vanaf het begin duidelijk is wanneer de click komt. Versus: ruis - grens opzoeken - ruis - vraagtekens - ... - click! Zeg maar. Ik krijg het niet zo goed uitgelegd. Dit is overigens niet bedoeld als feedback naar jou (daar vraag je ook niet om) maar meer als "zo heb ik het gedaan".

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 22:02

Ik vind het juist weer heel mooi om te zien hoe ze reageert op de lijn tussen haar benen. Ze stapt er bewust ( ?, zo lijkt het) overheen en wandelt dan naar de andere paarden, geen grote paniek in elk geval, dat had ook gekund.

Dat van dat iets te ver naar voren staan viel mij ook op, maar dat kan heel goed lijken door de hoek van het filmen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 22:10

Superleuk om filmpjes te zien :j Wat is ze mooi he!

VogeltjeM schreef:
Ik zie in de filmpjes absoluut niets wat ik zou corrigeren. Het lijkt voor mij op de eerste twee filmpjes alsof je net iets te ver naar voren staat, waardoor ze stopt. En de uitspatting komt door de druk van achteren in combinatie met niet weg kunnen van voren omdat je dat blokkeert met je lichaam. Maar aangezien je instructrice filmde zal die er nog wel het beste zicht op hebben gehad :

Ik wilde iets soortgelijks schrijven. Ze is natuurlijk zo gevoelig dus een beetje teveel schouder indraaien kan al te veel zijn. Maar is vanuit een filmpje altijd lastig te beoordelen.

Wat ik wel zag is op het tweede filmpje, ongeveer bij 42 second, dat het touw over je schouder en bijna bij je nek lijkt te zijn? Ze staat daar ook best dicht achter je. Als ze verschiet en om je heen draait kan het nare gevolgen hebben. Maar kan zijn dat het optisch bedrog is en er meer ruimte tussen zit.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-22 23:28

fransje23 schreef:
Wat ik wel zag is op het tweede filmpje, ongeveer bij 42 second, dat het touw over je schouder en bijna bij je nek lijkt te zijn? Ze staat daar ook best dicht achter je. Als ze verschiet en om je heen draait kan het nare gevolgen hebben. Maar kan zijn dat het optisch bedrog is en er meer ruimte tussen zit.

Ik snap wat je bedoelt nu ik het filmpje terugkijk.

Maar nee, ik heb het touw daar in mijn rechterhand, zweep in linkerhand en het touw loopt zeg maar tussen mij en het paard door. Ze loopt daar in eerste instantie naast me (touw dus voor mij langs) en komt dan achter me, waardoor het touw om mij heen komt, en dat is het moment dat ik wegdraai om te voorkomen dat het touw om me heen wikkelt.

Maar kan me levendig voorstellen wat je denkt te zien idd, want het lijkt precies zo :j

VogeltjeM schreef:
Ik zie in de filmpjes absoluut niets wat ik zou corrigeren. Het lijkt voor mij op de eerste twee filmpjes alsof je net iets te ver naar voren staat, waardoor ze stopt. En de uitspatting komt door de druk van achteren in combinatie met niet weg kunnen van voren omdat je dat blokkeert met je lichaam. Maar aangezien je instructrice filmde zal die er nog wel het beste zicht op hebben gehad

Ik heb in de eerste 2 filmpjes dezelfde afstand als op het laatste filmpje :) ik had de keuze tussen een longeerlijn en een lead rope, maar omdat ik nog wat meer controle wil over het wegsturen heb ik in eerste instantie voor een lead rope gekozen, want korter en wat lichter. Maar ik wil sowieso bij het aanleren niet teveel afstand tot het paard, ik stuur namelijk in eerste instantie het hoofd weg, niet de kont.

Ik heb daar een reden voor, en die reden is, dat ze het dan veel sneller begrijpen, en het is veel logischer voor ze. Als je de kont wegstuurt, stuur je ze van je weg, maar dan doen ze dat en lopen ze tegen het touw aan. En dan draaien ze om. Dan krijg je dus de situatie dat het paard blijft draaien, jij naar de achterkant aan het lopen bent en paard dus effectief jou longeert :')

Dat is hilarisch, maar niet heel constructief. Door het hoofd weg te sturen en ze dan met de zweep van de binnenschouder af te houden, krijg ik een paard dat meteen wil zakken met het hoofd, want je geeft namelijk ook meteen aan waar ze heen moeten.
Het is veel duidelijker en logischer.

Maar ik vind in dit geval weinig afstand niet zo erg ook. Grotere afstand komt wel als dit deel bevestigd is, de commando's erop zitten, en ze het echt netjes kan, langer dan 2 rondjes :+

En nee, op het moment dat ik haar had geblokkeerd had ik dat te horen gekregen, maar het achteruit gaan en steigeren is iets wat ze zelf doet, en is eigenlijk ook omdat ze verwacht dat ik haar kont ga wegsturen, op de een of andere manier zit in haar hoofd dat achteruit gaan en steigeren daar een normale reactie op is, en ik stuur haar weer naar voren, en daarop krijg ik steiger en de bok, maar wel een voorwaartse reactie :D en uiteindelijk beloon ik daar wel voor, want hoe ze voorwaarts gaat interesseert me niet. Dat ze voorwaarts gaat wel.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-22 23:31

fransje23 schreef:
Wat is ze mooi he!

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 23:43

Ze doet het supergoed en zo te zien zijn er ook al weer wat kilootjes bij :j

Ik hoop dat je niet alleen 'owwww wat goed' wilt horen want ik heb wat commentaar :o
Je bent (alles naar mijn mening hè) best wel onrustig in je bewegingen. Ook draai je je heupen met je benen mee en stap je met je ene been op de cirkel en met je andere been naar haar toe, waardoor je afwisselend drijft en blokkeert. Daarbij sta je ter hoogte van haar achterhand in plaats van het midden van het paard waardoor je onbedoeld de achterhand naar buiten drijft en het hoofd naar binnen corrigeert. De reden dat zij naar buiten trekt is omdat je met je binnenbeen een grote stap naar haar toe maakt, vervolgens blokkeer je het hoofd om haar weer op de cirkel te krijgen, neem je zelf een grote stap naar haar achterhand en drijf je met je zweep de achterhand naar buiten. Logisch gevolg is dat ze recht voor je staat. De reden dat ze de verkeerde kant op loopt en jij om haar heen moet lopen is dat je dit zelf veroorzaakt met je heup en schouder positie.

Mijn tips zouden zijn: neem een langere lijn zodat je zelf minder loopt en meer ruimte hebt om onverwachte bewegingen soepeltjes op te vangen. Zorg dat je beide heupen (en schouders) meer evenwijdig blijven met het lijf van het paard blijven en dat je net achter de schouder blijft. Loop met beide benen op eenzelfde cirkel. En wanneer ze toch voor je mocht komen en naar je toe draait, leer haar met haar schouder weg te stappen voor de zweep en zo op een cirkel te komen. Dit hielp bij mijn opgewonden standje enorm om de rust en focus te bewaren. Speel je filmpjes eens op youtube op hele lage snelheid dan kun je zien dat jij zelf de "hulpen" geeft waardoor ze indraait.
Maar al met al is ze echt enorm braaf <3
Just my two cents....

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-22 23:48

Er zijn zeker wat kilootjes bij :j

Verder heb ik in de post boven de jouwe uitgelegd waarom ik doe wat ik doe :)

En nee, ik hoef geen oohh en aahh, maar ik weet ook redelijk goed wat ik doe. En ik waardeer de moeite die je hebt gestoken in je tips, maar ik ben me heel goed bewust van waar ik sta en wat ik doe :) dus ik ga je er gewoon voor bedanken.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 00:15

Avalanche schreef:
fransje23 schreef:

Ik snap wat je bedoelt nu ik het filmpje terugkijk.

Maar nee, ik heb het touw daar in mijn rechterhand, zweep in linkerhand en het touw loopt zeg maar tussen mij en het paard door. Ze loopt daar in eerste instantie naast me (touw dus voor mij langs) en komt dan achter me, waardoor het touw om mij heen komt, en dat is het moment dat ik wegdraai om te voorkomen dat het touw om me heen wikkelt.

Maar kan me levendig voorstellen wat je denkt te zien idd, want het lijkt precies zo :j .

Touw inderdaad voor je langs en vervolgens om je heen. Je draait wel terug maar voor het mooie wel wat aan de late kant. Zoals jij haar omschrijft moet je eigenlijk dit soort dingen voorzien/ voorkomen het maakt je kwetsbaar.

Hoe je het touw af en toe vast hebt krijg ik ook wat zenuwen van. Op het laatste filmpje gaat trouwens wel goed.
Ik ben zuinig op je, Avalanche! :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 00:19

Hoe stuur je haar hoofd en schouder trouwens weg? :)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-22 00:34

Je bent lief <3 het grappige is dat ik eigenlijk vreselijk onhandig ben met touwen, wat een reden is dat ik geen fan ben van de dubbellonge, want de kans dat ik er mezelf mee opknoop is wel vrij groot :+

Anderzijds wachten de meest sensibele paarden (en echt paarden waar nog een hoop werk aan is) heel geduldig tot deze idioot alles weer heeft uitgezocht en bij elkaar geraapt :')

Ik stuur haar hoofd in eerste instantie weg door met het touw er naar te zwaaien, en haal de druk weg zodra ze ook echt van me af bewegen. Het enorm grote voordeel daarvan is dat ze niet recht van je vandaan bewegen en het hoofd stuurbaar blijft.
Je eigen positie is op de hoogte van de schoft ongeveer, dus nadrukkelijk niet bij de kont gaan staan, die kont volgt dat hoofd namelijk wel. Dan kun je met je zweep de schouder van je af verplaatsen, waardoor je dus wat (voorzichtige) buiging krijgt.

Nog een voordeel hiervan is dat ik niet gelijk op 8 meter afstand sta, maar begin op 2 of 3 meter ongeveer, en het paard van me af laat lopen, maar omdat je het hoofd wegstuurt, zet je ze direct op de cirkel en heb je geen omheining nodig. Met traditioneel longeren is het altijd zo'n gedoe om die cirkel uit te leggen, en dat snappen ze nu vrijwel direct.

Zeker in het begin moet je redelijk rap zijn met belonen, en dus heb ik ze liever iets korter bij me.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 08:11

Ik heb het niet zozeer over de afstand naar je paard, maar over de hoek die jij maakt ten opzichte van haar. Die maakt niet uit/is hetzelfde of je nou op 2 of 10 meter zou staan. Op de eerste twee filmpjes lijkt het alsof je teveel ingedraaid staat met je schouder/ iets te ver naar de voorkant staat, waardoor je haar blokkeert. Als je een lijn trekt vanuit je navel rechtdoor, wijst die lijn dan in de richting waarop ze moet lopen - dat verhaal. Maar dat kan inderdaad de hoek van het filmpje zijn. Het is alleen ook mogelijk dat ze juist precies heeft gedaan wat jij vraagt. Omdat ze zo sensibel is. Op basis van deze beelden (die kunnen vertekenen door de hoek) zou het me niet verbazen.

Maar goed, het is alleen bedoeld als meedenken, niet als kritiek. Zou het zonde vinden als je je hierdoor terugtrekt. Zie het als enthousiasme :P

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 09:56

Ik heb de filmpjes gezien en de reacties gelezen, wat ik me eigenlijk af vraag is of er een reden is dat je haar vrij klein op de circel houdt? omdat kleinere circels vaak lastiger zijn voor ze. En ik vraag me af wat ze doet als je haar los longeert in een roundpen? Ik vraag gewoon maar even voor een vollediger beeld hoor. :-)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-22 10:34

Het is mijn eigen topic, die kans is niet zo groot :P

Maar ik denk wel echt dat de hoek vertekent. En ik snap heel goed wat je bedoelt, maar wat me wel een beetje irriteert is dit:
Dat mensen het allemaal beter weten van een afstand, maar al die mensen nog op geen 20 meter van het paard komen.
Dus ik waardeer het meedenken, alleen ik denk dat als er zoveel mensen het beter weten, dit soort paarden niet bij mij terecht komen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-22 10:37

Elisa2 schreef:
Ik heb de filmpjes gezien en de reacties gelezen, wat ik me eigenlijk af vraag is of er een reden is dat je haar vrij klein op de circel houdt? omdat kleinere circels vaak lastiger zijn voor ze. En ik vraag me af wat ze doet als je haar los longeert in een roundpen? Ik vraag gewoon maar even voor een vollediger beeld hoor. :-)

Een roundpen staat nog op de verlanglijst :)

Zou idd wel echt heel praktisch zijn, maar alles is duur...... en je kan er wel een aanleggen, maar mijn baan is goed gedraineerd, en die is eigenlijk altijd gewoon goed. Dat wil ik met een roundpen ook, want met het weer van de afgelopen maand heb je anders gewoon aquatraining.
Wat ook niet verkeerd is, maar wel een graadje lastiger :P

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 10:46

Ja ik dacht ook toen ik de filmpjes zag: is een roundpen niet wat makkelijker? Die kun je natuurlijk eenvoudig afzetten met prikpaaltjes.
Verder vraag ik me af: ze is natuurlijk onder het zadel geweest. Dan zou ze toch het longeren moeten kennen lijkt me? Of zeg ik nu iets raars?