Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Phuddle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 23:49

goldenarrow schreef:
Je filmpje doet het niet.

Vandaag Prazani voor het eerst gelongeerd met een singeltje om. Dat vond hij ongeveer 2 rondjes niet leuk, maar gaf er al vrij snel niks meer om. Hij had zich wel helemaal in het zweet gewerkt, naast de longeerbak stond een hengstige merrie en iedere keer als hij daar langs kwam begon hij te brullen _O- Ik heb me nu voorgenomen dat ik er voor juni voor het eerst opgezeten wil hebben. Mits alle coronamaatregelen dan zijn opgeheven willen we misschien een week naar mijn instructeur in juli en dan zou ik hem wel graag meenemen.

Wat goed, deed hij al niet zo blij met het omdoen? Of pas met het bewegen?

goldenarrow

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 23:58

Hij werd pas kriegelig toen ik de singel 1 gaatje extra deed zodat hij goed vast zat. Daarvoor was het nog oke, maar hij is ook een deken gewend dus kent wel het gevoel van druk op zijn buik. Nu nog een paar keer met singeltje longeren en dan een keertje rustig een bijzetje eraan. Hij wordt alleen maar braver als je veel met hem doet, want dan kan hij zijn energie ergens op richten, laat ik hem een paar dagen staan heb ik een hele hengst in handen (wel braaf, maar hij blaast zichzelf dan flink op, staart in de lucht, dansen, snuiven, ik hou er wel van, haha).

Phuddle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 00:01

[quote="goldenarrow"]Hij werd pas kriegelig toen ik de singel 1 gaatje extra deed zodat hij goed vast zat. Daarvoor was het nog oke, maar hij is ook een deken gewend dus kent wel het gevoel van druk op zijn buik. Nu nog een paar keer met singeltje longeren en dan een keertje rustig een bijzetje eraan. Hij wordt alleen maar braver als je veel met hem doet, want dan kan hij zijn energie ergens op richten, laat ik hem een paar dagen staan heb ik een hele hengst in handen (wel braaf, maar hij blaast zichzelf dan flink op, staart in de lucht, dansen, snuiven, ik hou er wel van, haha).[/quote

Herkenbaar al is het hier met een merrie haha. Die is ook braver als ze wat mag doen en kan bewegen

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 09:59

Ik heb met Marie de singel en de zadeldek een paar keren over het hek gehangen tijdens het longeren vooraleer we het oplegde, maar Marie is natuurlijk wel echt een schrikachtig paard, maar zo zag ze het wel al eens voor we het oplegde. Deze week leg ik haar zadel er al eens over zodat ze die ook een keer ziet. En dat aansingelen was de eerste keren met Marie ook even wennen, weer lekker losse achterbeentjes :') Maar eenmaal bezig geen kick gegeven.

Hananass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 10:39

Oeps, ik had dit topic eventjes niet meer bijgehouden en gelezen. Tot mijn schrik zijn jullie 60 pagina's verder :P Ik ga niet meer proberen om alles bij te lezen, maar vanaf nu wel weer proberen het topic bij te houden :D

Update vanuit mijn kant: Mijn duivel zou twee weken geleden ingereden worden, maar dat ging helaas niet door vanwege de coronacrisis. Hij kent nu het zadel en hoofdstel, maar is met het laatste een beetje te wild geworden. Daarom ervoor gekozen om tijdelijk even te stoppen en terug te gaan naar de basis. Dit pakt meneer prima op en het respect groeit met de dag :) Deze foto is van begin maart.

Afbeelding

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 11:47

Malik was erg gespannen met strakker aansingelen.
Ik heb nadat hij de eerste keer ontplofte (met lopen) ook een tijdje pauze gedaan. (wel eerst goed afgesloten)
Toen ik na een tijdje weer begon eerst de singel helemaal los op zijn rug en dan stappen, dat vond hij ook al spannend.
Daarna elke keer geoefend met even strak en gelijk weer los, het longeren verder zonder singel.
Dat hebben we een tijdje gedaan, alleen als oefening vast/los een paar weken en dus niet verder omgedaan.
Toen werd hij meer ontspannen en daarna ging het gewoon goed.

Hananass staat mooi!

Phuddle, braaf hoor!

Golden Arrow, Wel goede afleiding zo'n hengstige merrie!

Calipsolover fijn dat Marie het toch goed doet, ze trapt dus alleen als ze bang is.. Dan is het gewoon een kwestie van oefenen.

Gimme_Joy jaah jullie gaan super!

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 13:30

Zo.... even een 1.5 week niet bijgelezen en het is gelijk bijna niet meer te doen _O- Heb wel alles gelezen, maar aan een blp ga ik niet beginnen :=

Met Dije zijn we weer wat stapjes verder! Nu 3x gelongeerd, eerste keer door mij en de 2 keren daar op door mijn vriend. Die wil graag meer leren van paarden beleren en het gaat verbazingwekkend goed! :D Zowel met Dije als met hem zelf, dus superleuk om te zien +:)+ Eerste keer longeren veel rennen en proberen om te draaien in de hoeken (helaas nog geen roundpen, maar alleen een rechthoekige paddock om te longeren..), maar gaat nu al zoveel beter! Alleen als je echt staat te slapen wil hij nog wel 's omdraaien en hij heeft al zóveel meer rust gevonden! Gaat nu ook op 'easy' terug in tempo en op 'ho' terug in gang <3 wat een baasje(s) :D :+: Aan de andere kant schrikt ie dan weer wel, als ik naast met m'n vingers over elkaar wrijf om het zand eraf te wrijven...... |o :') Idioot haha..

2e keer longeren:

Afbeelding

En van de week de 3e keer longeren:

Afbeelding

Even rustig stappen :+:

Afbeelding

Braaf paard <3

Afbeelding

Zijn er helaas wel achter gekomen dat hij mijt heeft :(:) Dus voetjes gewassen, door vriendlief in z'n uppie, terwijl ik een rondje rijden was :D En +:)+ zo braaf!!!

Afbeelding

PowerPoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 15:05

Hananass Carl ziet er goed uit! Hoe groot is hij nu?
xXutopiaXx Knap paardje is Dije, hopelijk gaat de mijt snel weg.

De eigenaresse van Cooper en ik hebben toch besloten hem door iemand te laten inrijden ipv het zelf te doen. Ik heb toch wat te weinig ervaring en aangezien hij zo gevoelig is, is het veiliger om het door iemand met meer ervaring te laten doen. Het wordt gedaan door een stalgenootje dus hij kan lekker op zijn plekje blijven staan.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 16:32

Ik ben toch blij dat ik op dat vlak een instructrice heb die bij mij op stal staat, als Marie dan gaat ontploffen, kan ze ze even overnemen, nu is dat gelukkig de laatste maand niet meer gehoeven maar denk dat ik er dan anders ook liever afblijf. Ze leren ook gewoon zo snel dingen die niet goed zijn.

Dije ziet er weer zo goed uit! <3 En dat wassen doet hij zo te zien toch ook echt braaf? Wel klote van de mijt, maar komt wel goed! Ik gebruik liever een rouwhalstertje dan een neusstuk. Marie durfde eerst ook echt te gaan rennen en om te draaien, en met zo'n touwhalster heb je toch vaak iets meer te zeggen.

Wel goed dat Cooper op zijn plekje kan blijven staan dan!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 16:36

Gaat netjes Phuddle!
Misschien is het een idee om eerst een keer zo een elastische dekensingel om te doen? Wel wat druk om haar heen maar het is makkelijk om te doen en ook minder "een ding". Hoeft ook niet aangesingeld en geen ringetjes etc.

Joya werd de eerste keren vooral boos op de singel en ging er in bijten.. Het moest weg! Gelukkig heeft ze de hoop inmiddels opgegeven en laat ze de singel met rust. Verder geen bokken of rare dingen.
Dat bijten doet ze nog wel in peesbeschermers, en ze kan daarvan het klittenband los maken. -O-

Wat een mooie sfeer met die zonsondergang en Dije!
Balen van de mijt..Helaas wel een beetje een Friese ding, is mijn ervaring.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 17:42

Door de Corona heb ik wel alle tijd voor Joya.

Zaterdag weer gereden, merk dat ze beter in balans loopt nu. Ze stapt lekker vlot weg en blijft ook goed doorstappen. Sturen wordt ook wat beter maar eigenlijk zou ik nu graag weer les hebben om daar aan te werken. Lesgever woont in België dus dat zit er even niet in..

Gisteren extra lang rondje gewandeld en een heel nieuw stuk voor haar. Ze keek haar ogen uit maar was erg braaf. Af en toe een schrikje of zich verschuilen achter mij maar dat is geen probleem.

Afbeelding

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 21:17

fransje23 schreef:
Door de Corona heb ik wel alle tijd voor Joya.

Zaterdag weer gereden, merk dat ze beter in balans loopt nu. Ze stapt lekker vlot weg en blijft ook goed doorstappen. Sturen wordt ook wat beter maar eigenlijk zou ik nu graag weer les hebben om daar aan te werken. Lesgever woont in België dus dat zit er even niet in..

Gisteren extra lang rondje gewandeld en een heel nieuw stuk voor haar. Ze keek haar ogen uit maar was erg braaf. Af en toe een schrikje of zich verschuilen achter mij maar dat is geen probleem.

[ [url=m/9LOjvJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Vind jouw halster echt heel mooi en ben al een tijdje aan het rondkijken naar zoiets maar kan het steeds niet echt vinden. Wat voor merk is de jouwe en waar heb jij hem vandaan? <3

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 21:21

Ziet er netjes uit van Dije!

Ik heb net Prazani nog een keer gelongeerd met singeltje. Dat ging ongeveer zo:

Ik: *Legt dekje op rug en bukt om aan te singelen*
Prazani: OHHHH, HELL NO! Dit ken ik nog van gisteren! *deinst achteruit*
Ik: *zet hem een stapje naar voren en pakt brokjes om te belonen*
Prazani: Oohhh, maar dit maakt de zaken wel heel anders! :9 *blijft mega-braaf staan bij het aansingelen alsof hij het al 100 jaar doet*

Ik moet altijd zo om hem lachen _O-

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 21:23

goldenarrow schreef:
Ziet er netjes uit van Dije!

Ik heb net Prazani nog een keer gelongeerd met singeltje. Dat ging ongeveer zo:

Ik: *Legt dekje op rug en bukt om aan te singelen*
Prazani: OHHHH, HELL NO! Dit ken ik nog van gisteren! *deinst achteruit*
Ik: *zet hem een stapje naar voren en pakt brokjes om te belonen*
Prazani: Oohhh, maar dit maakt de zaken wel heel anders! :9 *blijft mega-braaf staan bij het aansingelen alsof hij het al 100 jaar doet*

Ik moet altijd zo om hem lachen _O-

:') _/-\o_

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 21:50

Serenity350 schreef:
Vind jouw halster echt heel mooi en ben al een tijdje aan het rondkijken naar zoiets maar kan het steeds niet echt vinden. Wat voor merk is de jouwe en waar heb jij hem vandaan? <3

Dit is het halster van een halsterhoofdstel :) Aan de ringetjes aan de zijkant kan ik bithangers klikken. Deze is van het merk Marylot van Goedhard.nl.
Halster is van betabiothane, een soort kunststof, en erg praktisch in onderhoud en altijd soepel en sterker dan leer. Niet vetten maar kan gewoon in de vaatwasser :D
Er zijn heel veel kleuren maar gewoon zwart kan ook.

Ben er erg blij mee, is vrijwel het enige halster wat ik gebruik.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 22:26

Dankjullie :+: Direct de eerste dag na het wassen ging het al beter met Dije +:)+ Sindsdien geen gekrab meer gezien :D 8-) Kloof is ook mooi dicht gelijk!

Hahahaha goldenarrow _O- Te grappig hahaha

PowerPoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 22:45

Haha goldenarrow, herkenbaar :')
xXutopiaXx Wat fijn!

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 08:08

fransje23 schreef:
Serenity350 schreef:

Dit is het halster van een halsterhoofdstel :) Aan de ringetjes aan de zijkant kan ik bithangers klikken. Deze is van het merk Marylot van Goedhard.nl.
Halster is van betabiothane, een soort kunststof, en erg praktisch in onderhoud en altijd soepel en sterker dan leer. Niet vetten maar kan gewoon in de vaatwasser :D
Er zijn heel veel kleuren maar gewoon zwart kan ook.

Ben er erg blij mee, is vrijwel het enige halster wat ik gebruik.

Thanks, ik ga is even op de website kijken. De bitringetjes waren me inderdaad opgevallen (en de frontriem) dus vermoedde al dat het niet 'gewoon" een halster was. Maar omdat ik ook heel veel met halster train was ik juist naar zoiets op zoek. Lijkt fijn en stabiel te liggen. :j

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 09:58

Afgelopen dagen wel bijgelezen maar geen zin/tijd gehad om te reageren, maak even een bijleespost van alleen deze pagina anders is het niet te doen :P

Fijn dat Dije het zo goed oppakt en leuk dat je vriend ook wil en kan helpen! Mijn vriend wil best maar heeft geen ervaring met paarden dus die is niet zo handig. Sommige dingen is Koda heel braaf mee en kunnen prima (poetsen, wandelen in de bak/op het erf of ergens in het bos maar niet langs de weg. Op de vorige stal hadden we een roundpen dus ging 'longeren' zonder lijn ook wel prima), maar andere dingen doe ik liever zelf :)

Verstandig besluit met Cooper, gaan jullie het dan samen doen of gaat zij alles doen?

Fransje lekker dat je nu meer tijd hebt en dat het goed gaat met Joya! Heb het idee dat wij wel een beetje op dezelfde manier alles aanpakken :)

Met Koda gaat het ook goed, hij went steeds meer op zijn nieuwe plekje. Merkte wel met de warmte dat hij weinig actief was terwijl hij normaal echt veel energie kan hebben. Beetje gebruik van gemaakt en er weer even op gezeten (zonder zadel rondje linksom en rechtsom door de bak gestapt en een paar pasjes zijwaarts gevraagd wat hij ook weer verbazingwekkend goed oppakte). Eerste paasdag ook voor het eerst van het erf af geweest, is een smalle landweg met aan beide kanten bomen dicht langs de weg, beetje onhandig. Maar meneer was superlief en trok zich niks aan van alle fietsers, motoren en ander verkeer. Blaffende hond op een erf dat behoorlijk galmde was een beetje spannend dus heeft hij zich weer achter mij verstopt. Toen heb ik gewacht totdat Koda weer écht ontspande en tegen die tijd was de hond ook gestopt met blaffen :)

Mrs_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 11:22

Oh wat gaan jullie allemaal weer lekker! Fijn dat er weinig gekke dingen gebeuren, dat geeft weer moed!

Mag ik even tussendoor heel ego iets vragen?

Toen Timmie kwam was hij twee, en deed hij vrij kleine plasjes. Mijn stalgenootje merkte toen op dat haar jonkie dat ook deed op die leeftijd en dat het niet iets heel geks was. Nu doet hij echter nog steeds vrij vaak vrij kleine plasjes. Behoorlijk geconcentreerde meuk ook, af te gaan op de kleur en geur. Is dit iets normaals, of moet ik er toch eens een arts bij halen?

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 11:36

Mrs_Midnight schreef:
Oh wat gaan jullie allemaal weer lekker! Fijn dat er weinig gekke dingen gebeuren, dat geeft weer moed!

Mag ik even tussendoor heel ego iets vragen?

Toen Timmie kwam was hij twee, en deed hij vrij kleine plasjes. Mijn stalgenootje merkte toen op dat haar jonkie dat ook deed op die leeftijd en dat het niet iets heel geks was. Nu doet hij echter nog steeds vrij vaak vrij kleine plasjes. Behoorlijk geconcentreerde meuk ook, af te gaan op de kleur en geur. Is dit iets normaals, of moet ik er toch eens een arts bij halen?

Tjah, ieder paard is anders, maar ik zou in deze situatie sowieso even met de DA overleggen aangezien het ook kan komen door een medisch probleem. In mijn geval hield dit in het verleden in dat ik een plasmonster heb ingediend zodat de urine onderzocht kon worden, en bleek mevrouw een lichte blaasontsteking te hebben. Maar elk paard is anders, dus ik durf daar zo niet een uitspraak over te doen.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 12:04

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 12:11

Dije gaat goed, mooi zo met de ondergaande zon.

Wel makkelijk als iemand op stal Cooper kan inrijden dan!

Joya doet haar best, gaat steeds wel fijn volgens mij? :j

Golden Arrow, daarom zijn snoepjes zo handig! :D

Super met Koda!

Vanmorgen is mijn kleine poownie gecastreerd. :(:)
Gaat goed, hij was net alweer aan het stoeien. :=

Afbeelding

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 12:22

Agossie, wat een zielig hoopje zo op die foto. Gelukkig alles goed gegaan en weer aan het stoeien (..) :)

Mrs_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 12:41

MF bedankt voor de link! Kijk ik het nog even aan, verder toont hij gezond en vrolijk, en geeft geen pijn aan. Agossie die foto.... fijn dat hij alweer aan het stoeien is!