[VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
The_Cat

Berichten: 7296
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 08:57

Art_Ificious schreef:
Oji, om even op jouw vraag te reageren, hij wordt niet meer gecastreerd. Juist omdat hij nog niet goed in de hand is en ik niet hetzelfde wil meemaken als met Limo zijn castratie. Dát was al spannend genoeg en wil geen tweede keer een paard door een draad zien vallen.
Koper vind het ook ok dat hij hengst blijft.


Handig! Dan spaart dat voor jou het gedoe uit, maar dan kan de koper ineens er ook nog met doen wat ze wil :)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-18 10:41

The_Cat schreef:
Art_Ificious schreef:
Oji, om even op jouw vraag te reageren, hij wordt niet meer gecastreerd. Juist omdat hij nog niet goed in de hand is en ik niet hetzelfde wil meemaken als met Limo zijn castratie. Dát was al spannend genoeg en wil geen tweede keer een paard door een draad zien vallen.
Koper vind het ook ok dat hij hengst blijft.


Handig! Dan spaart dat voor jou het gedoe uit, maar dan kan de koper ineens er ook nog met doen wat ze wil :)

Idd.
En dat geld wat ik uitspaar van de castratie (350€) ga ik ook in limo investeren.
Ik denk erover om misschien toch een bitfitter te laten komen.
Limo is ook bijna volledig uitgewisseld met zijn tanden dus daar kan die dan geen last meer van hebben. Hij is ook al 1 ruinentand aan het doorkrijgen.

The_Cat

Berichten: 7296
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 10:45

Kan je misschien doen, of je kan ook eens horen met je tandarts? De tandarts die komt voor mijn paard geeft vaak al veel tips & opmerkingen bij de bitten die mensen gebruiken. Natuurlijk nog niet hetzelfde als een bitfitter, maar je kan daar ook al veel wijsheid uit halen

sjanien

Berichten: 2211
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: 't oosten

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 11:57

Fijn dat je zo snel een nieuwe baas hebt gevonden voor spirit. Hoe gaat het nu met jouw? Nog hoofdpijn na de trap?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-18 16:06

The_Cat schreef:
Kan je misschien doen, of je kan ook eens horen met je tandarts? De tandarts die komt voor mijn paard geeft vaak al veel tips & opmerkingen bij de bitten die mensen gebruiken. Natuurlijk nog niet hetzelfde als een bitfitter, maar je kan daar ook al veel wijsheid uit halen

Tandarts raadt meiler aan.
Maar die zijn wel erg prijzig om dat zomaar even te gaan proberen.

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 16:08

Waarom toch niet gewoon bitloos doorgaan als dat goed ging? Lijkt me 'zonde' om zoveel geld uit te geven aan een bit wat misschien uiteindelijk toch niet goed ligt. Maar dat is je eigen keuze natuurlijk.

Ineke2

Berichten: 33171
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 16:42

Myler bitten zijn wel uit te proberen door uitleen / probeer service bij diverse winkels.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-18 19:05

DezeNaam, bitloos gaat goed, maar ik ben niet zo gewend aan de andere manier van rijden. En limo breekt toch nog vaak doorheen mijn hulpen (been en lichaamshulpen, teugelhulpen ook soms). Zéker als hij ervan overtuigd is dat er iets engs in een hoek is en hiervoor dan al bij de helft van de lange zijde naar binnen toe afslaat, dan gaat die gewoon tegen mijn hulpen in als ik hem tóch rechtdoor over de hoefslag wil laten gaan. Best frustrerend want hierdoor ben ik er vandaag weer af gevallen omdat ik echt voet bij stuk hield en de hoek door wou gaan en limo dus weer voor vluchten koos.

Ik heb ook geen zeggeschap meer als hij ervandoor gaat. Ik denk dat ik gewoon niet tot hem doordring dan.
Heb wel al afgeleerd om aan de teugels te trekken, maar proberen op zit te remmen. Echter gaat hij dan vaak nog sneller de bocht in.
En als hij dan plots van richting veranderd kukkel ik eraf... :/

Verder is hij wel braaf zolang er volgens hem niets engs is.

Lynn_Nikita

Berichten: 25570
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 20:10

Dat gedrag ga je door een bit niet opgelost krijgen. Het is en jong paard en dan lijkt mij dit nog vrij logisch dat dit gebeurt.
Waarom doordrammen en met spanning volhouden en door een enge hoek? Wend af. Zoek de ontspanning terug en breidt je rondje weer uit tot hij ontspannen blijft en er langs gaat

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-18 22:19

Lynn_Nikita schreef:
Dat gedrag ga je door een bit niet opgelost krijgen. Het is en jong paard en dan lijkt mij dit nog vrij logisch dat dit gebeurt.
Waarom doordrammen en met spanning volhouden en door een enge hoek? Wend af. Zoek de ontspanning terug en breidt je rondje weer uit tot hij ontspannen blijft en er langs gaat

Dat weet ik ook wel dat een bit niet zal helpen.

Wat je zegt doe ik trouwens. Hij is ontspannen tot hij met de oortjes erop besluit af te wenden bij de B of tussen de B en M ipv rechtdoor te gaan. Ik merk geen spanning op als hij dat doet. Wel kijkerig naar de hoek maar geen echt grote spanning. De spanning komt pas als ik ertegenin wil gaan en hem met mijn binnenbeen weer op de hoefslag wil sturen en hierbij binnenstelling vraag. Hij duwt gewoon door mijn been heen naar de AC lijn.

Leo

Berichten: 50222
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 22:30

Wat je zou kunnen proberen is hem als hij wil afwenden, doorsturen in een soort volte halve baan en zodoende weer uitkomen op de hoefslag en dan weer verder rechtdoor. Zo houd je hem bezig en zal hij misschien minder tegen de druk in gaan. Ook kun je hem meerdere malen op de volte houden, door de buiging in zijn lijf en omdat hij met andere dingen bezig is, kan hij zijn spanning voor het enge (de hoek) weer loslaten.

luffwinny
Berichten: 1544
Geregistreerd: 14-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 22:36

Art_Ificious schreef:
Lynn_Nikita schreef:
Dat gedrag ga je door een bit niet opgelost krijgen. Het is en jong paard en dan lijkt mij dit nog vrij logisch dat dit gebeurt.
Waarom doordrammen en met spanning volhouden en door een enge hoek? Wend af. Zoek de ontspanning terug en breidt je rondje weer uit tot hij ontspannen blijft en er langs gaat

Dat weet ik ook wel dat een bit niet zal helpen.

Wat je zegt doe ik trouwens. Hij is ontspannen tot hij met de oortjes erop besluit af te wenden bij de B of tussen de B en M ipv rechtdoor te gaan. Ik merk geen spanning op als hij dat doet. Wel kijkerig naar de hoek maar geen echt grote spanning. De spanning komt pas als ik ertegenin wil gaan en hem met mijn binnenbeen weer op de hoefslag wil sturen en hierbij binnenstelling vraag. Hij duwt gewoon door mijn been heen naar de AC lijn.

Je zegt zelf dat die de hoek eng vind, dus hij bouwt al wel spanning op, voor jou niet merkbaar misschien maar het gebeurd dus wel, belangrijk om hier voor jezelf echt mee aan de slag te gaan. En waarom ertegen in gaan? Wat je vaak dan ziet is dan mensen ze naar voren trappen en dan van voor vast houden omdat het paard moeilijk doet en ja dan ontploffen ze soms of komen omhoog. Dit is geen raar gedrag maar vaak de ruiter die niet goed genoeg aanvoelt en oplost. Als die een hoek eng vind blijf je op de volte hem bezig houden totdat die bij de les is, dan volte vergroten. Vaak zie je bij mensen die onzeker zijn dat ze teveel tegen houden, ook al lijkt het voor je gevoel niet zo, als die iets eng vind geef hem dan ook de ruimte van voren, desnoods beiden handen overdreven naar voren.

Lynn_Nikita

Berichten: 25570
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 07:15

Inderdaad. Loslaten. Was ook mijn probleem bij mijn jonkie. Voor mijn gevoel geef ik nu overdreven ruimte van voren ( met contaxt) maar als ik filmpje bekijk is het eigenlijk helemaal niet zoveel dan ik denk.
Als ze willen gaan, gaan ze toch zegt mijn instructie.

En afwisselen met figuren. Geen 1 rondje hetzelfde doen. Bij spanning meteen wat anders rijden, soort afleiden bad het " enge". Tempowisseling, afwenden etc etc

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-18 13:30

Het is niet zo dat ik hem strak hou vooraan. Teugels hou ik zelfs altijd redelijk lang want als hij gaat ontspannen zakt zijn hoofd ook echt naar beneden, en dat gaat moeilijk met korte teugels. :)

Daarom dat ik van het weekend een rijfilmpje wou maken, dan is het duidelijker hoe limo reageert en hoe ik reageer.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-18 14:19

Tevens ga ik de gegeven tips ook wel proberen :j

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 15:13

Heb je ook echte les Art? :) dan maak je zo veel sneller stappen vooruit dan in je eentje of met enkel hulp van een kennis. Ook altijd fijn om op internet eens goed te lezen over voorwaarts neerwaarts, voor mij is er een wereld open gegaan. Vroeger heel slecht geleerd dat rechts trekken aan de teugel naar rechts betekende, moest echt even schakelen toen ik privéles nam :))

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-18 16:52

Nee geen les omdat ik dan in de manegelessen moet meerijden en dat is niet zo veilig voor mederuiters als limo ervandoor stuift.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 16:53

Instructie van buitenaf of privéles niet mogelijk?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-18 17:09

Komt niet altijd uit ivm werk en lestijden van de manegelessen.
Enkel als ik iemand vind die op dinsdag vrijdag of zondagnamiddag kan is het een optie.
Liefst ook dressuurgerichte les maar met oog op rechtrichten.

Ineke2

Berichten: 33171
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 17:12

Art_Ificious schreef:
Komt niet altijd uit ivm werk en lestijden van de manegelessen.
Enkel als ik iemand vind die op dinsdag vrijdag of zondagnamiddag kan is het een optie.
Liefst ook dressuurgerichte les maar met oog op rechtrichten.

Tja dat kan toch? Gewoon zo afspreken dat het voor jou en de instructeur kan. Al is het maar 1x in de 2 weken. Dat werkt echt veel beter als alleen vanaf internet de tips lezen.

Leo

Berichten: 50222
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 17:13

Ik vind privéles idd wel heel fijn voor dit soort dingen, al is het maar om de zoveel tijd en daarna lekker zelf met het geoefende aan de slag. :j maar net wat mogelijk is natuurlijk, manegeles lijkt me idd ook nog niet ideaal.

Ik had nog niet gereageerd maar sterkte trouwens met de verkoop van Spirit :(:) zal geen eenvoudige beslissing zijn geweest. Wel een goede als ik het zo hoor, maar leuk is het niet.

little_birdy
Berichten: 12238
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 18:05

Ik zou als ik jou was die 1500 die je voor spirit hebt gekregen echt investeren in les !
Bijvoorbeel iedere week dat je instructrice komt .
Ene week laat je je instructrice rijden andere week jij erop voor les .
Meeste kosten zon 20/25 euro per half uur. Dus even opwarmen aan de longeerlijn van te voren
Dan kun je meteen ontspanning zoeken en loswerken .
Dan een half uurtje aan de bak (is ook zat met zon jong dier)
En daarna uitstappen aan de hand
Dan kun je dus van dat geld van spririt iedere week lessen laten we zeggen 25 eu per les .
X 4,5 per maand is 112,50 per maand.
Kan je dus een heel jaar iedere week prive les van krijgen .
Ik denk echt dat dat jullie heel hard vooruit gaat helpen

Wendy_Komen

Berichten: 6334
Geregistreerd: 10-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 18:13

Art_Ificious schreef:
Wat limo betreft had ik een vraag van iemand of Lightninggg nog helpt.
Zodra het nieuwe zadel is aangekomen mag lightninggg weer helpen om limo door te rijden.
Ik rij nu voorlopig op een leenzadel maar deze past niet optimaal heb ik de indruk want schuift een beetje, (kan ook komen door mijn zit of limo zijn scheefheid want zakt maar lichtjes naar één kant) waardoor ik dus ook niet vaak rij en niet langer dan 40 minuten (Incl instappen en uitstappen).

Is het, helemaal met de huidige problemen, niet verstandig om te wachten op je nieuwe zadel voordat je überhaupt weer gaat rijden?
En myler kunnen je inderdaad gewoon proberen, en bij niet bevallen terug sturen. (Bij bepaalde website)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-18 18:22

Wie heeft er gezegd dat ik 1.500€ voor Spirit gekregen heb? Prijs was bespreekbaar voor een goede thuis. ;)

Daarnaast ik ga idd zoeken naar privé instructrice. Maar ik weet uit ervaring dat het niet zo simpel is omdat ik er voorheen al moeite mee had een goede te vinden met harley en black beauty vorige jaren. Of ze moeten van verder komen wat dan duurder uitkomt omwille van km vergoeding.

@wendy, ik wou nu sowieso eigenlijk rijden op laag pitje zetten en wat verder doen aan de longe of dubbele lijnen. Ook omdat ik vermoed dat het leenzadel niet helemaal goed past en dat ook zal meespelen in de spanning die limo opbouwt.

Lynn_Nikita

Berichten: 25570
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 20:26

je kan beter iets meer betalen en dan minder frequent lessen maar wel goed lessen dan helemaal geen les nemen zeker niet als je al een jaar lang zoveel problemen hebt waar je tegenaan loopt.
Niet rijden tot je goed passend zadel hebt is zeker slim, uitsluiten dat het daaraan ligt.
Ik denk echter dat een onervaren paard gewoon geen goede combi is en je niet goed of te laat reageert en daardoor dingen misgaan. Geen verwijt, maar ik heb het idee dat het een onzekere pony is die door een verkeerde of geen reactie van de ruiter deze dingen doet. Zeker omdat je bang bent ( en ook dat is logisch) door de dingen die hij doet en daardoor nog meer spanning krijgt bij het rijden. Dit is wachten tot er een keer iets goed mis gaat.
Blijf ook niet teveel wisselen met alles, bit, ander zadel, bitloos, toch weer een bit. Dat maakt het alleen maar verwarrender voor het paard en behalve goed passend harnachement is gevoel met rijden en meteen reageren op de juiste manier net zo belangrijk om een onervaren paard goed te trainen


Waarom zet je Limo niet te koop , leg je het geld van spirit en limo samen, (evt doorsparen) en een ervaren paard kopen, les hiermee nemen en dan een combie vormen zodat ook jij leert van het paard. Niet elke ruiter heeft de handigheid om een onervaren paard door te rijden en trainen. Dat is geen verwijt, ik heb het ook niet meer nadat ik moeder geworden ben en te afwachtend en gaan rijden.