Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 11:20

Wij ook op 400 meter het bos in. Heerlijk!

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 11:20

Ik heb eerst samen met iemand anders de paarden zo ongeveer in het bos zadelmak gemaakt.
2x er op in de longeerbak en daarna al gauw naar buiten.
Heerlijk was dat ze spelenderwijs laten leren en het ging ook veel sneller.

Wilde jullie ook nog een filmpje laten zien van een paardje waar ik sinds deze zomer mee bezig ben zadelmak te maken. Haar grootste probleem, ze is een grote slungel.
Dus heel veel weken gehad dat ze niet of net 1x in de 2 weken gereden is.
Wel echt een super lief dier die erg gretig is. Haar vader is overigens een volbloed en ze heeft toch echt behoorlijk wat volbloed trekjes wat ik dan weer super leuk vindt.
Verwacht dus niet al te veel van het filmpje want ze liep de 1e x in een vreemde bak , ook nog een binnenbak wat ze niet kent en ook nog voor de 1e keer met een ander paard.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 11:23

leuk filmpje hoor kyrkelover. Die van mij loopt ook nog een beetje zo hoor.
En toch ben ik super trots op hem.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 12:27

Ziet er al goed uit hoor Kyrkelover.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 13:10

Ziet er toch heel netjes uit!!

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 16:41

Ik vind het er ook erg netjes uitzien :)

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 15:27

Dankjewel voor de leuke reacties.
Ben ook wel super trots op haar dat ze het allemaal maar zo doet!
Hopenlijk volgende week weer mee naar de club want helaas deze week hebben we een wedstrijd.

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 17:29

Charisma, jij had je toch ook opgegeven voor de Nh cup ? ( ik kon het even niet meer terug vinden :o )
Heb jij een bevestiging gehad ?

Ik ga toch kijken op een andere stal, betaal nu 400 euro in de maand en merk dat ik dat niet meer wil :(:) ik heb ook een dochtertje die naar het kdv gaat en dat kost ook al 324 euro voor 1 x in de week , maar dan ga ik misschien wel naar alleen een buitenbak , hoe ervaren jullie dat ( de mensen die alleen bij een buitenbak staan ) het gaat me wel 175 euro schelen in de maand _/-\o_

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 19:18

Ik heb alleen een buitenbak en dus kilometers Veluwezoom om buiten te rijden.
En voor echt heel slecht weer hebben we een overdekte paddock (oude varkensmestsilo met een dak erop), waar ze even droog de benen kunnen strekken en droog kunnen rollen. Lekker als het land kleddernat of onder een laag ijs verdwenen is.

Ik heb hiervoor jaren op een manege met 3 binnenbakken gebivakkeerd, maar dit bevalt me echt vele malen beter.
Soms is het wel afzien, maar gemiddeld genomen is het heel goed te doen.
Nu rijd ik geen wedstrijden en het liefst zoveel mogelijk in het bos (toekomstige wedstrijden zullen vnl endurance of trec wedstrijden worden). Ik kan me voorstellen dat wanneer je fanatiek dressuur- of springwedstrijden rijdt, het meer afzien is met alleen een buitenbak.
Ik rijd gerust een halve week tot een week niet als er weer eens een zondvloed overkomt. Als je een wedstrijd gepland hebt kan dat eigenlijk niet.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 19:23

Moniek wat een bedragen! :oo
Mijn paarden staan thuis, en we hebben hier enkel een buitenbak, maar wel een all weather turf bodem, dus gedraineerd en altijd te rijden.
Zo is dat zeker te doen. Enkel niet leuk als het hard waait (en dat doet het hier heel vaak), of hard regent.

Wij mogen de bak nog wel overkappen, maar aangezien ook de schuur met stallen aan vernieuwing toe is en het huis daarna ook, zal dat er niet zomaar van komen.
Ik heb al zeker 7 of 8 jaar geen binnenbak meer. En dat lukt wel hoor. Evt kan je nog steeds naar een binnenbak toe in nood.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 20:44

Ik sta nu weer op een stal met binnenbak voor 335 pm all in. Daarvoor op een stal met alleen een buitenbak en zelf mesten voor 260. Verschil is dus niet zo heel groot. Wel weidegang in de zomer die ik op de stal met binnenbak weer niet heb.
Ik vond overigens alleen buitenbak in de winter best te doen. Het was een hele goede gedraineerde bak en de dagen dat we echt niet konden rijden (door een bevroren bak of echt te hard regenen) waren er ook weer niet zoveel. Dan ging ie in de stapmolen met een regendek aan. Want die was er wel. :+

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 20:52

Bedankt voor de reacties,

Vrijdag ga ik kijken ( ik heb daar overigens al eens gestaan met m'n vorige paard, maar was toen zelf buiten en binnen zetten en dat ging toen niet ) het is nu 225 all in ( dus ook buiten en binnen ) er zijn boxen van 4,5 x 4,5 een stapmolen , longeercirkel , paddocks, 20 60 buitenbaan , weiland en warm en koud water . Het gaat mij er eigenlijk alleen even om dat hij buiten en binnen wordt gezet... Dan zit er zeker een verhuizing aan te komen..

Leonie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 20:54

Ik moet er eerlijk gezegd niet aan denken om geen binnenbak te hebben. Maar ik weet ook niet beter.

Betaalde eerst ook 400 euro. Nu 320 met buitenzetten service en anders 285

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 21:27

Dat scheelt een hoop Leonie, hier in NH is het sowieso best duur betaald geloof ik als ik de prijzen elders in het land zie...

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 21:32

Geen binnenbak en geen problemen mee. Heb wel een fijne bak met erg nat weer. Wordt allen beter van regen en nooit glad. (In de zomer een vreselijke sahara maar dan heb ik weiland en bos). Soms in de regen rijden maar daar krijg je ook niet echt iets van. Maar ik ken het dan ook niet anders.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 23:43

Ik sta hier voor 225 met binnen en buitenbak en stapmolen. Is all-in met buitenzet service...

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 07:28

Ik hetzelfde als hierboven. Wel een kleine binnenbaan. Geen wei. Wel paddocks en molen. Zou er graag wei bij hebben. Stal waar mn paard haar laatste maanden stond geen binnenbaan en molen. Wel wei mega grote stal en mooie accomodatie voor 200. Super leuke mensen ook!

Ik ga vandaag eens contacten hoe meneer het doet :D

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 07:59

Het is toch bijzonder hoe de prijzen zo verschillen .. Ga vrijdag kijken bij die andere stal . Ken het er wel al maar even m'n gezicht laten zien;)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 08:15

Nog even een aanvulling: ik heb het ontbreken van een binnenbak nooit ervaren als een belemmering om wedstrijden te blijven rijden in de winter. Soms kies je om te rijden als het weer droog is. Soms als het echt beter in je training past ga je er gewoon voor in die plens bui. Droge kleren mee en gas op die lollie.
Met vorst een klein beetje meer improvisatie maar een binnenbak huren voor die 5 dagen per jaar is ook een oplossing. En als ze de buitenbak goed onderhouden kun je nog best iets doen op een strakke bevroren ondergrond. Met name stap werk maar ook daar kun je ene paard soepel mee houden.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 11:50

Moniek: ik ging niet naar de NH cup :) denk dat dat iemand anders was! :j
Hier op pension voor 275 in de maand, binnen en buitenbak, overdekte loopstal, loopband, poetsplaats en lockers. Binnen en buitenzetten moet je wel zelf doen. Als je echt niet kan ivm werk ofzo dan doen ze het wel voor je af en toe :)

Ik zou mijn binnenbak toch echt niet willen kwijtspelen...met zulk z**kweer zoals de laatste dagen is het wel leuk dat je binnen lekker droog kan rijden... :) maar goed, ik ben verwend op dat gebied :o

Nog 1.5w en dan ga ik Rico weer halen! Hij doet het nog steeds goed, en kijk er echt naar uit om ermee aan de slag te gaan!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 11:58

Ik ben ook verwend. Hier staan ze in de achtertuin :o
En heb een bos naast de deur.
Dus die buitenbak neem ik mooi voor lief

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 12:12

hier geen binnenbaan, wel een bak die eigenlijk altijd te rijden is.

grote voordeel vind ik dat je als je de paarden thuis hebt je lekker alles op je eigen manier kan doen.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 12:16

hahaha, polo dat geloof ik best! Ik zou ze ook best achter mijn huis willen hebben, maar das gewoon niet haalbaar...
Als ik hier een stuk weiland achter moet kopen, alles in orde maken voor de paarden en een bak leggen welke heel het jaar door te rijden is dan ben ik ongeveer 125.000 euro kwijt... laat me dat nu net niet kunnen missen (laat staan hebben). :n dus pension is de enige optie...

Ik snap ook dat het heel wat makkelijker is en je alles op je eigen manier doet, maar voor mij is het financieel gewoon niet haalbaar omdat ik ook maar 2 rijpaarden heb...dan is die investering gewoon te groot vind ik (en op dit moment niet haalbaar).

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 12:37

Ik sta op een doe-het-zelf stal, waar alleen 's morgens standaard gevoerd wordt door de stalhouder, maar met de mogelijkheid om zorg in te kopen bij de zorgboerderij.
Uitmesten is geloof ik 1,50 per keer, buiten of binnen zetten 50 ct of 1 euro. Er hangt een weeklijst waar je gewoon je paard opschrijft en wat je per dag gedaan wil hebben en dat wordt dan gedaan. Kan elke dag/week wisselen. In het weekend wordt er in principe niet uitgemest, buiten/binnen zetten wel, maar als je dat zelf onderling met stalgenoten regelt is dat ook fijn, ivm dat er dan geen zorgclienten zijn.

Mijn oude haf van 27 staat 24/7 buiten met schuilstal en incl ruwvoer naar behoefte kost dat 105,-
Elmo, mijn jonkie, staat 's nachta op stal en overdag op de wei en dat kost incl een baal vlas per week en ruwvoer naar behoefte 185,-

We hebben een redelijk gedraineerde buitenbak, 2 paddocks, voor alle paarden weidegang zomer en winter en een overdekt paddockje voor beweging in de natte periode.
Ruwvoer komt van eigen land en je mag zoveel voeren als je wilt, als je maar niet verspilt.

Oja en dus 500 m langs de weg en dan het bos in.

Elmo staat op de wachtlijst voor 24/7 buiten met schuilstal, dat bevalt me met Jip ook uitstekend en ik merk dat Elmo ook wel echt een buitenpaardje is.

Het is in de winter soms wel afzien en klooien, door de modder met je kruiwagen de wei uitmesten enzo.
Maar ik heb het er prima naar mijn zin en Jip staat hier nu al bijna 6 jaar zich helemaal happy te voelen en dat vind ik het allerbelangrijkst.

En door het dhz karakter kunnen wij ook veel naar eigen zin doen.
Krachtvoet koop en voer je zelf, dus bepaal je ook zelf, wat en hoevaak en hoeveel.

En het is slechts 3 km van huis, dus ook lekker op de fiets te doen.

Wat ik wel handig vind is dat er tijdens vakanties of zakenreisjes altijd stalgenoten beschikbaar zijn om de zorg even van me over te nemen.
We hebben onderling een groepje met wie we af en toe de avondvoerbeurt uitruilen, of in het weekend het buiten zetten/binnen halen. En er is aanspraak, thuis ben je dan toch altijd maar alleen.

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 15:26

Wat dat betreft zoek ik wel echt iets waar 7 dagen in de week binnen en buiten wordt gezet en gemest omdat ik het gewoon niet red ivm ploegendiensten op m'n werk en de krappere tijd door m'n kleintje . En vind het ook weleens fijn om te kunnen zeggen " vandaag even niet " ivm onze kleine meid bijv ..