Een nieuw paard kopen deel VI

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 23:40

Ik ben pas terug van het paard waar we vanavond zijn geweest.
Echt een leuk paard! Mooi paard om te zien, een grote knuffel en grapjas.
Fijn om te rijden, licht in de mond. Was wel al een beetje leeg toen ik erop ging (weinig conditie). Paard is pas 2 maanden onder het zadel.. Eigenlijk niet wat ik zocht maar ben er van overtuigd dat het met goede begeleiding goed gaat komen.
Met springen was ik wat terughoudend, waardoor zij dat ook werd (3e x dat ze sprong) maar ze sprong wel en nam mij mee met de sprong, gaf een fijn gevoel.

Kwamen morgenvroeg ook kijkers.. en wie het eerst maalt.. Heb onderweg in de auto na de filmpjes bekeken te hebben nog gebeld om haar vast te laten zetten.
Morgen weer er naar toe, dan ga ik er direct op. Als dat ook zo goed voelt dan gaan we we deze laten keuren :D
Afbeelding
http://www.youtube.com/watch?v=sQetlEbYYmc

vonneke: Fijn dat morgen het paard op proef komt! Minder fijn van je teen.. das wel een domper. beterschap! Ben ook wel benieuwd naar een foto.
Laatst bijgewerkt door Pattypaard op 12-06-12 23:56, in het totaal 2 keer bewerkt

LindseyM

Re: Een nieuw paard kopen deel VI

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 23:42

Leuk Patty! Ik hoop dat ze morgen weer zo fijn rijdt, spannend!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 06:14

Ziet er goed uit Patty

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 06:51

mg911 schreef:
Gefeliciteerd met je verjaardag én natuurlijk met je nieuwe paard! We verwachten uiteraard wel foto's ? :p

Oh trouwens, heeft iemand misschien nog goede tips voor mensen die een bijrijdpaard zoeken? Ik ben namelijk al een tijdje opzoek naar een leuke mmaar het is gewoon lastig :(. Heb al een ad. op de bokt markt & op marktplaats, jammer genoeg nog geen reacties gehad. Ik reageer zelf ook op advertenties maar mensen vinden me vaak te jong/ te klein (begrijpelijk hoor! 13 jaar en 157 ofzo) maar misschien hebben jullie nog tips? Iets dat ik kan verbeteren aan mijn advertentie? :p

gezien jouw leeftijd zou ik op een schriftelijke reactie ook afhaken.
Maar ga eens lang bij stallen in de buurt, en ook op pensionstallen. Dan zien ze je en eventueel kunnen zij je dan ook zien in de omgang met paarden.
Succes.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 07:20

jury schreef:
http://link.marktplaats.nl/568744644
kampioensfokmerrie maar niet geschikt voor de sport ivm te weinig looplust. Nu heb ik een hoop gehoord maar deze echt nog niet.

Wat een gave merrie wat een klote afstamming.. alle rex magna's die ik ken zijn niet te rijden maar dat lag niet aan de looplust :D

Leuk paard Patty en voor 2 maaden loopt het behoorlijk in balans zeg.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 08:41

Leuk paard Patty! Veel plezier vandaag en voor 2 maand onder het zadel loopt ze echt mooi en is braaf.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 08:51

Pattypaard schreef:
Ik ben pas terug van het paard waar we vanavond zijn geweest.
Echt een leuk paard! Mooi paard om te zien, een grote knuffel en grapjas.
Fijn om te rijden, licht in de mond. Was wel al een beetje leeg toen ik erop ging (weinig conditie). Paard is pas 2 maanden onder het zadel.. Eigenlijk niet wat ik zocht maar ben er van overtuigd dat het met goede begeleiding goed gaat komen.
Met springen was ik wat terughoudend, waardoor zij dat ook werd (3e x dat ze sprong) maar ze sprong wel en nam mij mee met de sprong, gaf een fijn gevoel.

Kwamen morgenvroeg ook kijkers.. en wie het eerst maalt.. Heb onderweg in de auto na de filmpjes bekeken te hebben nog gebeld om haar vast te laten zetten.
Morgen weer er naar toe, dan ga ik er direct op. Als dat ook zo goed voelt dan gaan we we deze laten keuren :D
[ Afbeelding ]
http://www.youtube.com/watch?v=sQetlEbYYmc

Hoe oud is dit paard eigenlijk Patty?
Leeg kan komen doordat ie weinig conditie heeft, maar ook doordat ie eerder nog even flink gereden is. Daarom ben ik, als ik een paard ga kijken, er ook altijd eerder dan ik heb afgesproken met n smoes "geen file" of zo.
Verder vind ik - als ik het filmpje zo zie - het orenspel gedurende het rijden niet zo fijn. Maar zijn oren gaan wel naar voren als ie moet springen, dus dat vindt hij duidelijk wel leuk.
Hij loopt wat op de voorhand en achterbeen is traag. Verder ben ik altijd wat wantrouwig als ze druk op je leggen door te zeggen, morgen komt er ook iemand en wie het eerst ja zegt kan m kopen... Ze kunnen ook tegen degene die morgen komt zeggen: er zit nog een geinteresseerde voor u etc.

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 08:57

ik vind het een aansprekend paard Pattty, en bijzonder goed in balans idd, mijn bijna 4 jarige loopt nog nog niet zo....(en die is een stuk langer onder het zadel/)

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 09:02

@Seven: Ze ziet er goed uit zeg!
@Vonneke: Leuk dat het paard morgen op proef komt, wel balen van je teen..
@Patty: Klinkt allemaal goed zeg, vind het echt een leuk paard!

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 09:09

Leuk dat jullie haar ook leuk vinden en goed in balans vinden lopen :D. Meende dat zelf ook al maar kan ook mijn roze brilletje op hebben haha.

Ze is 5 jaar Babootje. Ze heeft 2 veulens gehad bij de fokker en daar heeft de huidige eigenaresse haar vandaan en is haar zadelmak gaan maken.
Het paard stond gewassen, geknot en al klaar en zag er niet uit alsof ze al gereden was al weet je dat natuurlijk nooit. De eigenaresse vertelde dat ze normaal +/- 15 min rijd. Alleen als ze met haar naar het bos gaan rijd ze langer en aan de longe om conditie op te bouwen.
Met springen voel je haar wel enthousiaster worden inderdaad. Maar ze houd met rijden haar oren naar achteren gericht, ze legt ze niet in haar nek. Dat vind ik zelf niet erg, juist goed. (Dat ze let op de ruiter)
Hoe zie jij het trage achterbeen? :) Het is me zelf niet opgevallen.

Het klopt inderdaad wel dat ze zo de druk er op zetten. Al zei ze dit wel al voordat wij kwamen kijken en is de prijs van het paard bij ons een heel stuk omlaag gegaan omdat ze eigenlijk de duur was maar ze wel een goed gevoel bij ons heeft dat het paard een goed thuis krijgt. (Al weet ik natuurlijk ook niet of dit zo hetzelfde gegaan is bij de andere partij ;)) Tegen een 3e partij hebben ze gezegd te wachten met afspreken omdat er al 2 kwamen kijken.
Bij mij hebben ze ook gezegd dat we morgen konden afwachten en dat ze niet dachten dat diegene direct een trailer mee nam, maar wel dat wie het eerst zegt van ik wil haar dat dat het ook gaat worden als ze bij diegene een goed thuis zou krijgen.

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 09:42

Balen van je teen Vonneke. Even goed smeren met traumeel dan zakt de zwelling.

Leuke merrie Pattypaard. Maar ze stond al helemaal in wedstrijdtenue op je te wachten. Daar houdt ik dus absoluut niet van. Zoals al door iemand anders gezegd zorg ik er meestal ook voor dat ik er eerder ben zodat ik nog net even iets kan meepakken(lange longeersessie) waar een verkoper niet op gerekend had.

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 09:46

Ik vond het wel apart, niet nodig dat zeker niet. Paard stond ook nog niet gezadeld klaar wat ik wel fijn vind.
Vandaag gaat een vriendin mee en gaan we inderdaad ook iets eerder daar naartoe dan afgesproken. Bedankt voor die tip.

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 09:50

Zag dat de merrie bij boer Peter vandaan kwam, ze staat daar ook nog steeds op de website als zijnde te koop. Stalgenoot heeft ook een merrie welke bij hem gefokt is.

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 09:55

Ben even gaan zoeken, welke merrie bedoel jij dan? Castrona denk ik?
Bijna dezelfde afstamming, die waar het om gaat is Uptown x Bustron x Apple-King xx
Fijn paard ook van je stalgenoot? :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 10:07

Pattypaard schreef:
Leuk dat jullie haar ook leuk vinden en goed in balans vinden lopen :D. Meende dat zelf ook al maar kan ook mijn roze brilletje op hebben haha.

Ze is 5 jaar Babootje. Ze heeft 2 veulens gehad bij de fokker en daar heeft de huidige eigenaresse haar vandaan en is haar zadelmak gaan maken.
Het paard stond gewassen, geknot en al klaar en zag er niet uit alsof ze al gereden was al weet je dat natuurlijk nooit. De eigenaresse vertelde dat ze normaal +/- 15 min rijd. Alleen als ze met haar naar het bos gaan rijd ze langer en aan de longe om conditie op te bouwen.
Met springen voel je haar wel enthousiaster worden inderdaad. Maar ze houd met rijden haar oren naar achteren gericht, ze legt ze niet in haar nek. Dat vind ik zelf niet erg, juist goed. (Dat ze let op de ruiter)
Hoe zie jij het trage achterbeen? :) Het is me zelf niet opgevallen.

Het klopt inderdaad wel dat ze zo de druk er op zetten. Al zei ze dit wel al voordat wij kwamen kijken en is de prijs van het paard bij ons een heel stuk omlaag gegaan omdat ze eigenlijk de duur was maar ze wel een goed gevoel bij ons heeft dat het paard een goed thuis krijgt. (Al weet ik natuurlijk ook niet of dit zo hetzelfde gegaan is bij de andere partij ;)) Tegen een 3e partij hebben ze gezegd te wachten met afspreken omdat er al 2 kwamen kijken.
Bij mij hebben ze ook gezegd dat we morgen konden afwachten en dat ze niet dachten dat diegene direct een trailer mee nam, maar wel dat wie het eerst zegt van ik wil haar dat dat het ook gaat worden als ze bij diegene een goed thuis zou krijgen.

Ik vind hem gewoon niet vlot van achter naar voren. Een beetje terug en op de voorhand. Is het paard voor jou voorgereden of ben je er meteen zelf opgegaan?
Ben je bij een handelaar gaan kijken of bij een particulier? (Ik heb niet het hele topic gelezen :D ). Dat "goed thuis krijgen" moet je ook even doorheen prikken. Zoals ik kan lezen uit je verhaal is het paard aangekocht om zadelmak te maken en weer te verkopen. Een goed thuis interesseert ze meestal niet Verkocht is Verkocht en "een goed thuis" erbij zeggen is meestal een aardig verkooppraatje. Dat "wie het komt die het eerst maalt" verhaal zou voor mij een reden zijn om te zeggen "ik ga nog naar 3 anderen kijken, er staat genoeg te koop".
Ik neem aan dat je haar niet op proef kunt krijgen? En keuring zeker kosten koper?
Als je overweegt om haar toch te kopen moet je het volgende beslist niet laten:
- volledige keuring (klinisch en rontgenologisch) bij zelf uit te kiezen veearts; bij afkeuren de kosten door de verkoper te dragen
- verkoopcontract opstellen; als het kan proefperiode bedingen. In het verkoopcontract meenemen waar je het paard voor gaat gebruiken (sportpaard, dressuur/springen). Wees zo uitgebreid mogelijk want natuurlijk moet ook een sportpaard gemakkelijk op de trailer geladen kunnen worden. Paard moet vrij zijn van stal- en andere gebreken etc. Op internet kun je diverse voorbeelden van verkoopcontracten vinden.
Als de verkoper een dergelijk contract niet wil tekenen, zou ik het paard niet kopen.

mg911

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 10:14

friesiszwart schreef:
mg911 schreef:
Gefeliciteerd met je verjaardag én natuurlijk met je nieuwe paard! We verwachten uiteraard wel foto's ? :p

Oh trouwens, heeft iemand misschien nog goede tips voor mensen die een bijrijdpaard zoeken? Ik ben namelijk al een tijdje opzoek naar een leuke mmaar het is gewoon lastig :(. Heb al een ad. op de bokt markt & op marktplaats, jammer genoeg nog geen reacties gehad. Ik reageer zelf ook op advertenties maar mensen vinden me vaak te jong/ te klein (begrijpelijk hoor! 13 jaar en 157 ofzo) maar misschien hebben jullie nog tips? Iets dat ik kan verbeteren aan mijn advertentie? :p

gezien jouw leeftijd zou ik op een schriftelijke reactie ook afhaken.
Maar ga eens lang bij stallen in de buurt, en ook op pensionstallen. Dan zien ze je en eventueel kunnen zij je dan ook zien in de omgang met paarden.
Succes.

Ben al wel bij mensen met paarden in de tuin langs geweest (geen succes), maar nog niet bij een pensionstal, goed idee ja :j.
Zal ik van de week eens doen! Dankje!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 10:19

Hier zou ik wel voor gaan (helaas zoek ik er nu geen tweede bij :D :
http://www.sporthorses.nl/advertentie/p ... k/contango

Een vos maar wel eentje met uitstraling. Mooi koppie. Goede hals erop met ruimte in de kaak. Niet zo groot (zal nog iets groeien na ruinen). Zal een mooi dames / dressuurpaard worden. Nette prijs voor deze afstamming.

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 10:21

Aah Babootje, deze komt voor mij net een jaar te vroeg.
Contango's hebben bij mij sowieso een gigantisch voordeel hihi.
Wat een geweldige paarden zijn dat.

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 10:23

Goede tips die je geeft Babootje!
Het paard is voor mij voorgereden. Ik ga nooit zelf direct op een paard waar ik nog nooit opgezeten heb. Vandaag ga ik er wel direct op.
Ze is een particulier maar maakt paarden zadelmak/traint paarden voor haar werk. Dit paard zou een eigen paard zijn. Ze wordt verkocht omdat een van de paarden die ze traint verkocht wordt en dit echt haar maatje is en 2 eigen paarden houden te veel is.
Daardoor is het wel een beetje dubbel, op hun woord is het particulier maar het zou dus ook handel kunnen zijn.

Op proef krijgen ga ik vandaag ook aankaarten. Zeker als ze een goed thuis voor het paard willen zou dit geen probleem mogen zijn.
Zo ook met de keuring. Ze weten dat ik een paard volledig wil laten keuren bij een dierenarts naar mijn keuze. Daar wil ik inderdaad gaan aankaarten om bij afkeuren kosten verkoper te hanteren. Omdat ik geen dierenartsen daar in de buurt ken begonnen ze er zelf ook al over dat ik evt. ook de röntgenfoto's nog bij mijn eigen dierenarts zou kunnen laten herbeoordelen als ik dat fijn zou vinden. (Paard staat een stukje weg, wat niet erg is maar dan hoeven we niet met paard en al te slepen of de deze dierenarts naar daar te laten komen).
Zo heb ik inderdaad ook al een verkoopcontract klaarliggen. Deze moet nog aangepast worden maar daarin moet inderdaad wel ruim beschreven worden wat ik wel en niet verwacht van het paard.
En inderdaad, als ze zoiets niet willen tekenen dan is het een no go.

ilsse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 10:38

Citaat:
Wat een gave merrie wat een klote afstamming.. alle rex magna's die ik ken zijn niet te rijden maar dat lag niet aan de looplust :D

Leuk paard Patty en voor 2 maaden loopt het behoorlijk in balans zeg

De rex magna's die ik ken zijn juist heel erg leuk om te rijden :D Maar hoor het inderdaad wel vaker...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 10:43

Ik zou zowiezo een aantal foto's opnieuw maken om te beoordelen of de foto's die je meekrijgt wel bij het paard horen. Dat soort "streken" heb ik ooit ook meegemaakt. De rest kun je wel laten beoordelen. Zoek een veearts die op het lijstje keuringsartsen bij de verzekering (bijvoorbeeld Equipe) staan. Dat zijn vaak de betere.
Persoonlijk zou ik zowiezo klinisch opnieuw laten keuren en de foto's beoordelen. Keuring is altijd een momentopname en in de tussentijd kan er altijd wat gebeurd zijn. Dus je voorkomt het niet om met het paard "te slepen" ben ik bang. Bij afkeuren verkoper laten betalen. Als ze gekeurd is en ze zijn er zo zeker van dat ze gezond is moet dat geen probleem zijn. Juist omdat je bij een particulier (je bent pas handelaar als je ingeschreven staat bij de Kamer van Koophandel als paardenhandelaar) koopt moet je kritischer zijn. Ook als je een verkoopcontract hebt, want als er sprake is van een verborgen gebrek, dan ligt de bewijslast bij jou. Bij een handelaar gekocht is dat omgekeerd (dat valt dan onder consumentenkoop). Op bokt wiki staat dat goed uitgelegd. Misschien heb je die al geraadpleegd.
Luister goed naar je eigen intuitie. Misschien ben ik te pessimistisch daarin maar ik heb ook ooit een paard gekocht, waarbij mijn intuitie zei dat ik het niet moest doen. Te glad verkooppraatje. Ook zo'n verhaal dat er nog meer zouden komen (had er zelfs 1 in mijn bijzijn aan de telefoon, natuurlijk een vriendje de gladjanus). Maar, ik vond het paard leuk en dacht ik laat hem toch uitgebreid keuren. Maar het paard had wel degelijk wat. Iets dat niet bij een normale keuring naar boven zou komen (want daarin worden alleen de risicogebieden meegenomen). De verkoper was een particulier (hobbyfokker). Kansloos dus en het paard kon naar de slager. Gelukkig was hij uitgebreid verzekerd, maar wel een kater van een half jaar.
Dus als er iets knaagt aan je intuitie er zachtjes alarmbelletjes rinkelen, zet die roze bril dan af en luister naar jezelf.
Verder moet je natuurlijk gewoon ook een beetje geluk hebben. Succes in ieder geval :D :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 10:48

x_Elise schreef:
Aah Babootje, deze komt voor mij net een jaar te vroeg.
Contango's hebben bij mij sowieso een gigantisch voordeel hihi.
Wat een geweldige paarden zijn dat.

Bij mij ook. Overigens ook Rubinsteins :D. Ben ook ooit met een vriendinnetje op zoek geweest naar Contango's. Die was op zoek naar een dressuurpaard. We waren bij de VSN keuring wezen kijken en een paar Contango afstammelingen vielen daar op door hun uitstraling en prachtige beweging. Wij dus op zoek naar Contango's en kwamen voornamelijk in Gelderland terecht. Ook op de Dalhoeve waar hij heeft gestaan en in de omgeving veel heeft gedekt voor hij naar het buitenland verdween.

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 10:51

Ik ben het helemaal eens met jouw vriendin haha!
Die ik nu heb is ook een Contango en is echt een wereldpaard.
Die andere die op de website staat past denk ik trouwens meer bij mij, die Davince. Alleen jammer dat de prijs er niet bij staat.

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 11:01

M'n vriendin heeft een Bustron. Leuk paard in de omgang.

@Pattypaard: Laat het paard alsjeblieft goed keuren en wel bij een goede dierenarts want ik heb het idee dat het paard nog niet zo lang bij de huidige eigenaar staat. Er komen gewoon te veel dingen overeen met het andere paard.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 11:06

x_Elise schreef:
Ik ben het helemaal eens met jouw vriendin haha!
Die ik nu heb is ook een Contango en is echt een wereldpaard.
Die andere die op de website staat past denk ik trouwens meer bij mij, die Davince. Alleen jammer dat de prijs er niet bij staat.

Met je eens, maar die is dan ook een jaartje verder. Ook zo'n prachtige Contango hals :D :D
Hogere prijsklasse (valt nu denk ik in prijsklasse boven 10.000 a 15.000).
Ik denk - afhankelijk van zijn ontwikkeling - dat die vos een jaartje verder ook wel in die prijscategorie zal vallen. Vraagprijs van de vos is 5.000.
Echt jammer dat ik nu niet op zoek ben.

Ps. Even in je profiel gekeken. Wat heb jij een fijn wedstrijdpaard zeg. Enne idd Contango haal je er wel uit. Mooi paard.