Een nieuw paard kopen deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 10:00

ikke schreef:
Pletje123 schreef:
Oh?

Je bent niet verplicht om een paard te kopen :D Als het je niet aanstaat, dan zoek je toch verder? Ja ik snap dat niet zo goed..

En als je er geweest bent en het paard valt inderdaad niet mee, dan kan je dat ter sprake brengen. Maar je gaat toch niet lukraak mailtjes zitten sturen naar mensen die een paard te koop (welke je nog nooit gezien hebt) hebben en dan onder het mom van: Dit heb ik te besteden, take it or leave it, al is het verschil meer dan de helft??

Ik doe geen zaken over mail; dat schrijf ik ook niet! Ik praat alleen over geld bij dingen die ik daadwerkelijk in handen heb gehad!

Jij doet dat misschien niet. Maar daar gaat de discussie wel over :+ Over kopers die ongezien op paarden bieden en dan prijzen noemen die nergens op slaan.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 10:05

Pletje123 schreef:
ikke schreef:
Ik doe geen zaken over mail; dat schrijf ik ook niet! Ik praat alleen over geld bij dingen die ik daadwerkelijk in handen heb gehad!

Jij doet dat misschien niet. Maar daar gaat de discussie wel over :+ Over kopers die ongezien op paarden bieden en dan prijzen noemen die nergens op slaan.

Jij besteed tijd aan dergelijke mails? shift-del voor dergelijke onzin.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 10:05

Ben eigenlijk wel benieuwd hoe zo'n koopcontract eruit ziet, maar ben geen lid van vereniging eigen paard. Zijn er elders nog voorbeeldcontracten te vinden? Of heeft iemand er een?

Bieden op een paard dat ik niet gezien heb vind ik zelf niet zinvol. Je geeft naar mijn idee op die manier alleen te kennen dat je interesse hebt. Ik zou niet bieden, maar contact opnemen met de verkoper. Dan de vragen stellen die ik heb en evt. een afspraak voor een bezichtiging maken.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 10:08

ikke schreef:
Pletje123 schreef:

Jij besteed tijd aan dergelijke mails? shift-del voor dergelijke onzin.

Niet meer :D Ben er inderdaad klaar mee, dus reageer ik er simpelweg niet op ;)

SophievdV

Re: Een nieuw paard kopen deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 10:09

Even verder klikken Jury, je moet inderdaad lid zijn om inzage te hebben :)

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 10:09

zag ik ook, volgens mij is een kennis lid dus zal eens even vragen of zij niet kunnen inloggen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 10:11

Oh! En dan copy paste :D haha!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 10:12

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 10:21

Dat heb ik ook gelezen, maar vind opstellen toch lastig :o . Deze bijvoorbeeld:
Een goede beschrijving van het doel waarmee je het paard koopt en de eisen die daarbij horen. Een omschrijving als “recreatief rijden of mennen” is onvoldoende.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 10:42

Nou wat zoek je?

Voorbeeld: brave, nu 7 jarige ruin.
Allround sport, springen, dressuur, sgw.
Paard moet kunnen presteren in alle diciplines en geschikt zijn voor de hogere sport :)
Ook geschikt zijn voor recreatieve doeleinden.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 10:59

Dan zou ik in mijn geval de recreatieve doeleinden en wat erbij komt kijken dus wat specifieker moeten omschrijven...zal er eens op gaan broeden ;-)...

Brave en betrouwbare, nu x-jarige ruin/merrie zonder stalgebreken. Braaf op stal en geschikt voor minder ervaren ruiter. Kan alleen of met meerderen op buitenrit, is bos-en verkeersmak. Is niet kijkerig of schrikkerig. Bokt, bijt, slaat niet en is geen paard dat er vandoor gaat.

Volgens info van een potentiële verkoper waar ik overmorgen ga kijken. Vind het super spannend, en helaas kan er niemand mee ;-(.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 11:28

Romanoff schreef:
Nou wat zoek je?

Voorbeeld: brave, nu 7 jarige ruin.
Allround sport, springen, dressuur, sgw.
Paard moet kunnen presteren in alle diciplines en geschikt zijn voor de hogere sport :)
Ook geschikt zijn voor recreatieve doeleinden.

Alle disciplines is een ruim begrip en hogere sport is ook maar net afhankelijk van de persoon met wie je praat. Sommige mensen vinden Z-dressuur al hogere sport, anderen denken dan aan minimaal Lichte Tour.
Bij alle disciplines horen ook endurance, sgw en TREC, dus daarmee is buitenrijden in principe wel gespecificeerd. In de praktijk zou ik dat dus wel specifieker neerzetten als je dan toch een contract maakt.
Geef niveau aan dat een paard fysiek en mentaal aan moet kunnen, of je dat er dan uit gaat rijden is een ander punt. Dus bijvoorbeeld aangeven dat het paard zonder problemen klasse 3 endurance, Z-dressuur en M-springen zou moeten kunnen doen.

Lalachico, maak een bedrag over en neem de rest mee als je het paard gaat ophalen. Bij je overschrijving een duidelijke omschrijving erbij zetten, bijvoorbeeld "1e helft aankoop paard *naam paard*". Uiteraard dit eerst kortsluiten met de verkopers.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 11:39

Ik meld me ook :)

Had me ooit in vorige topic al voorgesteld, toen niets gevonden en zoektocht opgegeven, nu weer iets gevonden en het heeft mijn hart gestolen. maar volgende vraag doe ik er goed aan..

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 11:49

SteffiiY schreef:

Had me ooit in vorige topic al voorgesteld, toen niets gevonden en zoektocht opgegeven, nu weer iets gevonden en het heeft mijn hart gestolen. maar volgende vraag doe ik er goed aan..

Hoezo zou je er geen goed aan doen als ik vragen mag?

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 11:50

Omdat ik in mijn omgeving veel mensen hebben gezien die een jong beestje hebben gekocht en met inrijden toch medische mankementen hebben gevonden die een keuring niet onder ogen had gezien.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 11:53

Lalachico nooit zomaar overmaken. Je weet nooit met wat voor mensen je te maken hebt. Ik ben ook te goed van vertrouwen geweest, is uiteindelijk ook goed afgelopen, maar zou t nooit weer doen. Voortaan een aanbetaling of direct oversteken.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 12:04

SteffiiY schreef:
Omdat ik in mijn omgeving veel mensen hebben gezien die een jong beestje hebben gekocht en met inrijden toch medische mankementen hebben gevonden die een keuring niet onder ogen had gezien.

Maar je moet toch wat :) Vraag of ze bloed af willen nemen en laat het paard in ieder geval klinisch keuren. Wel door je eigen DA als het even kan en zorg dat je erbij bent!!

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 13:10

SteffiiY schreef:

Wat zoek je precies??

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 13:13

Tinker merrie (mag ook een ander ras zolang ze maar bont, stevig gebouwd en veel behang heeft)
beleerd voor de wagen en onder het zadel
bomproof
leeftijd maakt niet uit
gaat graag alleen op buitenrit, en wil samen wel voorop lopen

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 13:13

Jolanda, ik kwam je merrie op SH tegen. Je advertentie klopt niet helemaal.. ze staat bij de prijsklasse 2.000 tot 4.000 euro en in de tekst staat een vp van 4.500 euro ;)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 13:14

hinkewal schreef:
Tinker merrie (mag ook een ander ras zolang ze maar bont, stevig gebouwd en veel behang heeft)
beleerd voor de wagen en onder het zadel
bomproof
leeftijd maakt niet uit
gaat graag alleen op buitenrit, en wil samen wel voorop lopen

Ik weet wel een ruin.. is op buitenrit super braaf!

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 13:16

Pletje123 schreef:
Jolanda, ik kwam je merrie op SH tegen. Je advertentie klopt niet helemaal.. ze staat bij de prijsklasse 2.000 tot 4.000 euro en in de tekst staat een vp van 4.500 euro ;)

Dat zal vast met opzet gegaan zijn! :D

SalliBalli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 13:17

Ik meld me ook..

Ben al een paar weken aan het kijken voor een paard.
Ik heb al een eigen paard gehad en helaas weg moeten doen.
De reden hiervan is dat ik slechthorend ben en mijn vorige paard (ben ik later achter gekomen) een ongeluk heeft gehad met mennen.
Ze is toen zonder bijrijder een drukke weg opgerend. Mijn vorige paard was angstig en schrikkerig. Omdat ik niet goed hoor kan ik me niet voorbereiden op haar schrikken.
Dus schrok ik weer van haar en dat gaf echt een onveilige effect. Na een half jaar geprobeert te hebben heb ik in overleg met de manege haar verkocht.
Ze heeft het gelukkig heel goed en ben haar nog wezen opzoeken.
Ik ben al bij verschillende paarden geweest en echt me gevoel heeft me tot nu toe nog nooit in de steek gelaten.
Een fell pony met verschrikkelijke mok hij wilde zich niet laten aaien en draaide gelijk zijn kont naar je toe en trapte.
Een hongaarse ruin die heel mooi was maar die was onrustig en hinnikte heel hard en stopte maar niet. Tijdens rijden slofte hij en me vriend hoorde zijn buik klotsen alsof er water in zat.
Daarna een mooie fries gezien maar was pas 3,5 jaar en naar mijn hand te zetten. Nou ben ik geen ervaren ruiter en ik wil graag een paard waar ik van kan leren en niet ik het paard.
En toen een mooie 10 jarig kwpn paard gezien scheen voor iedereen te rijden zijn, bij het zadel op doen deed hij 2x hysterisch. Tijdens het rijden schudde hij zo met zijn hoofd alsof hij adhd had en wilde hij niet galloperen. Diegene die erop reed gebruikte een zweep en toen haalde het paard flink uit waar ik zoiets van had WOW! De verkoper heeft daarna zijn paard goedkoper te koop gezet en erbij gezet alleen voor ervaren ruiter.
Als laatste naar een braaf leerpaard geweest in Belgie, we hadden een afspraak om 13:00 uur. Eenmaal daar aangekomen bleek ze net 10 min geleden verkocht te zijn.
Ik stond perplex, vond het maar een vreemde manier van paard verkopen. Uiteraard boden ze hun excuses aan.
Tot nu toe nog steeds niet gevonden wat ik zoek.
En dat is een braaf paard waar ik van kan leren. Ik les momenteel op de manege maar een grote groep is absoluut niet gunstig voor mij vanwege mijn slechthorendheid.
Ik wil dus met het paard gaan prive lessen en daar naast lekker buitenritten maken. Het paard moet rustig zijn en ervaring hebben met buiten rijden.
Zucht, het valt niet mee maar ergens hoop ik dat mijn toekomstige paard nog bestaat en ik daar heel veel fijne jaren mee mag beleven!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 13:18

Het staat alleen een beetje knullig :+

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 13:30

Is er iemand die ervaring heeft met afstammingen van shetlandertjes?