Een nieuw paard kopen deel IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Seven

Re: Een nieuw paard kopen deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 10:36

Ben benieuwd waarmee je bezig bent ambre :j

Nellekeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 10:38

ambre schreef:
Al mijn jonge paarden zijn ook heel braaf bij mij,maar als die niet goed consequent gereden worden zijn het binnen 2 weken draken.
Helaas al paar x mee gemaakt.
Zou dus,als je een brave wilt,voor een paard gaan vanaf 6 jaar.Die zijn meestal al wat stabieler.
1x een jong paard doorgereden hebben is namelijk nog niet veel ervaring.

Ik denk ook zeker dat je daar een punt hebt, maar ik wil graag zelf een paard verder doorrijden en ik denk dat ik dat kan mits ik de juiste begeleiding heb en niet een al te erg heethoofd koop. 1 paard is ook niet veel ervaring maar dat heb ik ook niet gezegd toch? Heb het al wel een keer meegemaakt dus denk dat ik wel en redelijke inschatting kan maken of ik dat weer wil of niet. Mijn zoekprofiel is van 4 tot 8 dus een leuke iets oudere vind ik ook goed. Maar ik heb geen zin om de sh*t van een ander te kopen, veel te veel op de hand gereden of erg scheef gereden bijvoorbeeld daarom begin ik liever aan een groenere zodat ik het zelf kan doen. Daarnaast ben ik er nog steeds van overtuigd dat een paard niet zomaar gaat steigeren of bokken of staken(vrolijkheidsbokje/sprongetje/schrikken daargelaten) als hij geen lichamelijke problemen heeft. Dus als je consequent bent met een jong paard ben ik niet zo heel erg bang voor grote problemen..

@ Ilsemarie ik heb echt helemaal niks met friezen :o het karakter zou me wel erg goed passen maar verder helaas niet.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 10:48

Punt is wel vaak dat veel ruiters zichzelf overschatten bij het doorrijden van jonge paarden :o
en vaak een toch wat hoger in het bloed staande (KWPN)paarden wat onderschatten.....

Ik zeg niet dat het bij jou zo is, maar ik draai al 35 jaar mee in de paarden en heb echt heel vaak gezien dat het niet goedgaat...
Zelfs als ze braaf zijn lukt het doorrijden (de basis erop zetten) niet fatsoenlijk, dus ervaring, consequentie, handigheid en echt goede begeleiding is dan wel belangrijk!

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 10:59

Nellekee,dat snap ik helemaal maar dan moet je hem ook wel fijn naar je hand kunnen zetten.
En dan loopt het vaak alsnog niet zoals je wilt,ze zijn toch allemaal anders en met een groene weet je nooit wat je krijgt.
Maar goed selecteren op karakter scheelt een berg.Heb zelf een corland mak gemaakt die nog nooit een stap fout heeft gezet en dat bij een ander ook nooit zou hebben gedaan.

Nellekeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 11:03

@Listiglistje &ambre, bedankt voor jullie meedenkendheid ik zal het meenemen in mijn overwegingen... Ik dacht altijd dat een nieuw paard uitzoeken leuk was maar het kost hoofdbrekens, ben erg bang om weer een "foute" te kopen. En begin door jullie verhalen wel weer te twijfelen of dan 4 niet te jong is... Punt is dat ze ook gelijk weer duurder zijn als ze meer bevestigd zijn..

Dit paard http://sporthorses.nl/advertentie/paard ... ek/scandic ben ik dus wezen kijken en ga ik zondag weer kijken. (Nu niet snel voor mn neus wegkopen hoor!! :+ wou m eigenlijk niet plaatsen) Maar m'n vriendin zei dat ze op het filmpje dacht dat de stap niet helemaal goed is.. Wie van jullie wil/ durft zn mening erover te geven?

Die is dus ook iets ouder en al meer bevestigd..
Laatst bijgewerkt door Nellekeee op 28-03-12 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 11:04

Listiglistje: Voor iedereen moet het eens de eerste keer zijn, toch? Ik denk alleen dat heel veel mensen de mist ingaan, omdat ze zichzelf overschatten en daarom niet voldoende begeleiding zoeken..

Toen ik mijn merrie kreeg kende ze stap, draf, ho en het stuur onder het zadel :) Wel braaf, niet geheel bevestigd en doorgereden :) Uiteindelijk heb ik er een superleuk rijpaard aan gehad, veel van geleerd ook. Wel de nodige ups and downs gehad, maar de kans dat ik die met een verder doorgereden paard ook had gehad, is groot :)

Dat ze nu helaas afgekeurd is, is een ander verhaal ;( Als je je dat bedenkt, is het helemaal een braaf paard geweest (ernstige kissing spines). Als er ooit een ander paard wordt gekocht, wordt er dus röntgen gekeurd en ook de rug wordt dan meegenomen!

Nellekeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 11:08

@ Yelly gadsie.. dan was ze inderdaad erg lief. Ga je nu wel een andere kopen of eerst niet?

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 11:11

@ Nelleke; Die had ik ook gezien. Vind het een erg mooi beest! Show me het filmpje!

@ Listiglistje; Tja, bij het ene jonge paard gaat het goed en bij de andere niet. Heb wel veel op verschillende (jonge)paarden gereden, en zelf ook wel jonge paarden doorgereden.
Zelf ook een jong ding gekocht maar die was gelukkig wel al zover in gereden dat die netjes kon stappen,draven galooperen, rem en stuur en kon makkelijk een b-waardig proefje lopen :j.
Wel heb ik meteen begeleiding erbij gekregen.

Zelf beleren zie ik mezelf niet doen.

@ Yelly; Heb je al een beslissing genomen voor Unique? (Wanneer, en waar?)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 11:18

Yelly schreef:
Als er ooit een ander paard wordt gekocht, wordt er dus röntgen gekeurd en ook de rug wordt dan meegenomen!

Maar wat sluit je dan uit? het blijft een momentopname, je kan een 100% gezonde hebben, maar 1 x vastliggen in de stal en hij kan ook een wervelbeschadeging oplopen...

De mijne is in het land over de kop gegaan, gevolg ataxie/wobbler gradatie 4 (was 100% op de x-ray) dus tja garantie tot aan de deur van de kliniek....
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 28-03-12 11:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 11:18

Nellekeee schreef:
@Listiglistje &ambre, bedankt voor jullie meedenkendheid ik zal het meenemen in mijn overwegingen... Ik dacht altijd dat een nieuw paard uitzoeken leuk was maar het kost hoofdbrekens, ben erg bang om weer een "foute" te kopen. En begin door jullie verhalen wel weer te twijfelen of dan 4 niet te jong is... Punt is dat ze ook gelijk weer duurder zijn als ze meer bevestigd zijn..

Dit paard http://sporthorses.nl/advertentie/paard ... ek/scandic ben ik dus wezen kijken en ga ik zondag weer kijken. (Nu niet snel voor mn neus wegkopen hoor!! :+ wou m eigenlijk niet plaatsen) Maar m'n vriendin zei dat ze op het filmpje dacht dat de stap niet helemaal goed is.. Wie van jullie wil/ durft zn mening erover te geven?

wel een ontzettend leuk aansprekend dier :j

Snuupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 11:19

@ Nellekeee: He even het filmpje gekeken maar het valt me wat tegen.
Misschien doordat het komt dat de amazone die op het paard zit werkelijk niets vraagt en hem gewoon door laat sjouwen. Vind hem strak in z'n rug en nek gebruik, voor een paard wat M loopt vind ik het te onbevestigd en mis ik de oprichting. De stap kan ik moeilijk over oordelen, amazone vraagt ook dan weer helemaal niets en laat hem z'n gang gaan. Ik vraag me af hoe hij zich toont in verzameling en oprichting of hij dit wel accepteert. Daarbij vind ik dan de vraagprijs te hoog.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 11:22

maudenmarc schreef:
@ Nellekeee: He even het filmpje gekeken maar het valt me wat tegen.
Misschien doordat het komt dat de amazone die op het paard zit werkelijk niets vraagt en hem gewoon door laat sjouwen. Vind hem strak in z'n rug en nek gebruik, voor een paard wat M loopt vind ik het te onbevestigd en mis ik de oprichting. De stap kan ik moeilijk over oordelen, amazone vraagt ook dan weer helemaal niets en laat hem z'n gang gaan. Ik vraag me af hoe hij zich toont in verzameling en oprichting of hij dit wel accepteert. Daarbij vind ik dan de vraagprijs te hoog.

Hier ben ik het mee eens :j

Nellekeee stap is niet wow, maar er is niks mis mee hoor....ik heb veel scandics matig zien stappen, wo scandic zelf :P dit geeft hij wel een beetje door...

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 11:24

Nellekee,als je zorgt dat je genoeg geld achter de hand houd om een jonger dier bij problemen bij te rijden.
Film kan ik niet kijken,helaas.

Nellekeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 11:27

@ Romanoff filmpje staat in de advertentie!

@maudenmarc & listiglistje heel erg bedankt! Ben ik echt helemaal met jullie eens. Ik had dus ook in m'n hoofd dat zij waarschijnlijk niet zo goed kon rijden en er dus weinig van vroeg. Niet waar: als je op hun site kijkt is het Anna die het paard rijdt.. Dus wel meerdere malen Z2 en Junioren gereden. Wat moet ik nou?! Heb natuurlijk even research gedaan en staan stukjes op de site, ook een wedstrijdverslagje. Dit paard was erg kijkerig en daardoor ging het niet zo goed.. iets in die trend. Heb dat nagevraagd en het paard is inderdaad kijkerig, doet dan verder niks maar daardoor ben je de aanleuning wel even kwijt en dat ging er dus toen mis..
Laatst bijgewerkt door Nellekeee op 28-03-12 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Nellekeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 11:28

ambre schreef:
Nellekee,als je zorgt dat je genoeg geld achter de hand houd om een jonger dier bij problemen bij te rijden.
Film kan ik niet kijken,helaas.

Hoe bedoel je? Om een jonger dier bij probleemn bij te rijden? Dat ik geld achter houd om hem dan te laten doorrijden mocht het misgaan?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 11:29

listiglistje schreef:
Yelly schreef:
Als er ooit een ander paard wordt gekocht, wordt er dus röntgen gekeurd en ook de rug wordt dan meegenomen!

Maar wat sluit je dan uit? het blijft een momentopname, je kan een 100% gezonde hebben, maar 1 x vastliggen in de stal en hij kan ook een wervelbeschadeging oplopen...

De mijne is in het land over de kop gegaan, gevolg ataxie/wobbler gradatie 4 (was 100% op de x-ray) dus tja garantie tot aan de deur van de kliniek....

Hier ook, hals en rug op de foto, alle standaard foto's, alles was super, alleen maar 1tjes. En 2 jaar later(na een jaar zoeken en weer foto's maken waar niks op veranderd was) bleek hij een soort hypermobiele halswervels te hebben, waardoor er zenuwschade was en lichte atrose op die plekken. Kwam aan het licht na vastliggen en jaar lang op het land staan.

Snuupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 11:37

@maudenmarc & listiglistje heel erg bedankt! Ben ik echt helemaal met jullie eens. Ik had dus ook in m'n hoofd dat zij waarschijnlijk niet zo goed kon rijden en er dus weinig van vroeg. Niet waar: als je op hun site kijkt is het Anna die het paard rijdt.. Dus wel meerdere malen Z2 en Junioren gereden. Wat moet ik nou?! Heb natuurlijk even research gedaan en staan stukjes op de site, ook een wedstrijdverslagje. Dit paard was erg kijkerig en daardoor ging het niet zo goed.. iets in die trend. Heb dat nagevraagd en het paard is inderdaad kijkerig, doet dan verder niks maar daardoor ben je de aanleuning wel even kwijt en dat ging er dus toen mis..[/quote]

Maar tijdens dit filmpje is hij toch niet kijkerig? Vind het gewoon constant met een stijve rug en hals lopen, lijkt me niet vanuit het kijkerig zijn te komen...Tsja je zou zeggen dat er dan een goede amazone op moet zitten, maar het paard wordt werkelijk nergens aan het werk gezet. Wat je moet doen kan ik niet voor je beslissen maar in ieder geval nooit 6000 euro voor dit dier betalen. Als een paard een lange tijd gewent is om op deze manier te werken is dat er moeilijk uit te krijgen. Ik ga er vanuit dat je dan van een M paard anders mag verwachten, dan zou je ook gewoon met een jongere kunnen beginnen. Lijkt me namelijk dat er in dit paard ook heel veel werk gaat zitten.
Ik spreek uit ervaring...

Nellekeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 11:42

Nee op het filmpje niet! Hij keek toen ik erop zat een keer naar de deur, maarja alleen kijken, zoek daar dus ook niks achter alleen misschien dat er voor jullie een link zou zijn met dat kijkerige en daarbij rug/nek vastzetten waar ik nog niks achter zocht? Ik denk dat ik nu wel veel spoken op de weg zie..

En wat je zegt dat er dus een bult werk inzit houdt me dan weer tegen, dan steek ik die moeite (en plezier natuurlijk!) liever in een jonger paard en dan gelijk goed.

Neemt niet weg dat ik er zondag echt met een fijn gevoel vanaf ben gekomen maar dus erg twijfel.

Snuupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 11:44

Oke, dan is het voor mij duidelijk. Maar hoe was jou gevoel dan bij hem?

Nellekeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 11:46

maudenmarc schreef:
Oke, dan is het voor mij duidelijk. Maar hoe was jou gevoel dan bij hem?

Ja fijn, gaf me een heel safe gevoel. Maarja ik ben eigenlijk meer een merrie mens, en eigenlijk opzoek naar iets jongers, wilde eigenlijk gewoon onderaan in de B beginnen en dat, met wat ik nu jullie en vriendinnen hoor nav het filmpje maakt dat ik zo twijfel.

Snuupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 11:51

Ja ik ben nu zelf in het bezit van een 5 jarige en daar ben ik toen die 3 was mee begonnen..Met heel veel goed begeleiding lukt dat echt wel.. Die van mij is helemaal niet makkelijk maar ook daar kun je je safe op voelen. Wat voor potentie moest het paard voor jou ook al weer hebben? En als je dan toch de keus maakt om een wat ouder meer bevestigd paard te kopen, raad ik je deze niet aan. Er loopt wel meer leuks rond voor jou budget.

Nellekeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 11:55

@maudenmarc, ik was met m'n oude merrie Z1 en wil nu graag weer een stapje hoger dus Z2. Maar denk ook dat dat met veel paarden wel haalbaar is als hij/zij goed beweegd en z'n bouw niet in de weg zit... Ik kijk gewoon even verder, denk zondag toch gewoon heen en proberen er dan iets meer aan te rijden of hij dan nog zo lief is en die man van de Lord leatherdale en johnson bellen.

Bedankt voor jullie reacties
Laatst bijgewerkt door Nellekeee op 28-03-12 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 11:56

Nellekee,dat bedoel ik idd.Dat je iemand hebt die het paard een x of 2 per week zou kunnen rijden wanneer het jou ff niet lukt.
Maar daar moet je dan wel het geld voor hebben.

Rijtechnisch sleutelen vind ik heel anders dan je plezier verliezen in het rijden omdat je bang wordt vanwege een stout jong paard.

Nellekeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 11:58

ambre schreef:
Nellekee,dat bedoel ik idd.Dat je iemand hebt die het paard een x of 2 per week zou kunnen rijden wanneer het jou ff niet lukt.
Maar daar moet je dan wel het geld voor hebben.

Rijtechnisch sleutelen vind ik heel anders dan je plezier verliezen in het rijden omdat je bang wordt vanwege een stout jong paard.

Ik ben bang geworden door een stout 7 jarig paard :+
Maar sta op een pensionstal waar ik wel mensen heb die ik kan vragen om hem dan even door te rijden als ik het niet zie zitten! Hulptroepen genoeg gelukkig!

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 11:59

Nellekeee schreef:

Heb ff gebeld en heb hem meteen gekocht :p haha