Voor alle aanstaande paardeneigenaren: Deel 3

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Flower

Re: Voor alle aanstaande paardeneigenaren: Deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 11:08

Hoi ik kom even binnenvallen :D

Ik heb een vraagje, is het gebruikelijk binnen de paardenwereld om een aanbetaling te doen? Ik heb namelijk een paard (veulen) op het oog en deze mag per 1 oktober pas naar de nieuwe eigenaar, maar ik wil natuurlijk zo snel mogelijk kijken. Is het dan gebruikelijk om (als het in het echt ook klikt) een aanbetaling te doen of gelijk het gehele bedrag te betalen? En rekenen eigenaren (stoeterij) dan ook kosten voor de stalling tot oktober?

Alvast bedankt!

ittakesmore

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 11:40

Ik zou dit ook graag willen weten, aangezien ik de ruin van topas in friesland heel erg zie zitten en deze week ga kijken. Maar aangezien m'n contract op werk vernieuwd moet worden op 2 september wil ik eerst dat mn uren vast staan zodat ik niet voor verassingen kom te staan, ik zou er van balen als die voor mn neus gekocht zou worden..

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 11:43

Vende schreef:

Ik heb een vraagje, is het gebruikelijk binnen de paardenwereld om een aanbetaling te doen? Ik heb namelijk een paard (veulen) op het oog en deze mag per 1 oktober pas naar de nieuwe eigenaar, maar ik wil natuurlijk zo snel mogelijk kijken. Is het dan gebruikelijk om (als het in het echt ook klikt) een aanbetaling te doen of gelijk het gehele bedrag te betalen? En rekenen eigenaren (stoeterij) dan ook kosten voor de stalling tot oktober?

Alvast bedankt!

Toen ik mijn veulen 2 jaar geleden kocht (hij was toen 1 dag oud :D), moest hij ook nog 4 maand bij moeder blijven. Ik heb toen op papier laten zetten dat het veulen aan mij verkocht zou worden, maar heb pas betaald toen ik hem kon ophalen. De papieren werden ook ineens op mijn naam gezet.
De kosten die er tijdens die 4 maand waren, vielen ten laste van de fokker. Ook als het veulen een DA ofzo had nodig gehad, betaalde hij dat.. Chip, papieren, inentingen zijn ook allemaal door de fokker betaald.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 11:44

Normaal gesproken als je bij paard gaat kijken je vindt hem echt leuk en zeg dat je 2e keer wilt komen maar fijn vindt dat ie niet verkocht wordt, wordt er vaak soort reserveringsgeld gevraagd.

Zelf heb ik dat nog niet meegemaakt, maar op mijn vorige stal deden ze dat wel. Wilde je een paard op optie dan moest je 100 euro betalen dan bleef ie gereserveerd voor aantal dagen kocht je hem dan ging de 100 euro van aankoopbedrag af, liet je niks meer van je horen was je 100 euro kwijt.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 11:53

reserveringsgeld wordt volgens mij veel bij handelstallen gebruikt.

Daar waar ik ben gaan kijken hielden het paard voor me vast zodra ik liet merken dat ik zeer geïnteresseerd was, maar daar moet wel binnen een aantal dagen uitsluitsel geven.

Als je het paard niet gelijk mee kan nemen is het misschien verstandig om een contract op te stellen, met daarin de voorwaarden.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 13:07

Dat wordt ook "handgeld" genoemd. Het geeft een garantie dat het dier niet aan een ander verkocht wordt.

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 13:21

Ik heb alleen een mondelinge afspraak dat het paard aan mij verkocht wordt in september, mits goedgekeurd. Dan betaal ik ook in 1 keer alles.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 13:28

Heb het wel gehad met een kat ik moest voorschotje doen van 100 euro kan ook 50 geweest zijn...dan werd ik er zeker van dat ze niet verkocht werd en de koper was er zeker van dat ze verkocht werd

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 13:57

Vende schreef:

Alvast bedankt!

Ik mag toch hopen dat de eigenaren geen kosten (stalgeld/voer etc) berekenen...het veulen mag immers pas op 1 oktober weg..zou toch de idioot zijn als jij dan eerder zou moeten betalen (is ook in het belang van de merrie dat veulen een bepaalde tijd blijft). Aanbetaling zou kunnen maar je kunt ook een contract op stellen dat jij op 1 oktober het dier komt ophalen en het hele bedrag betaald en dat tot die tijd de eigenaren zelf verantwoordelijk zijn. Een kleine aanbetaling zou kunnen maar zou niet mijn voorkeur hebben. Stel het dier is ziek (longonsteking oi wat dan...het is juridisch onverstanding om een ziek dier mee naar huis te nemen en dan achteraf proberen nog kosten voor medische zorg te gaan verhalen. Je wilt je veulen op ophalen als hij gezond is neem ik aan..)

Annabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 14:07

Vende schreef:

Alvast bedankt!

Ik heb een aanbetaling gedaan voor m`n veulen, ik kon het niet toestaan dat iemand anders hem zou kopen :). Ik heb op papier een afspraak dat de rest betaal al als ik het veulen op kom halen. Omdat mijn stal nog niet klaar is betaal ik volgende maand een tegemoedkoming in de kosten (voer) en blijft het veulen nog een maand bij de fokker staan. Zorg dat je alles goed op papier/e-mail.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 17:15

ittakesmore schreef:
Ik zou dit ook graag willen weten, aangezien ik de ruin van topas in friesland heel erg zie zitten en deze week ga kijken. Maar aangezien m'n contract op werk vernieuwd moet worden op 2 september wil ik eerst dat mn uren vast staan zodat ik niet voor verassingen kom te staan, ik zou er van balen als die voor mn neus gekocht zou worden..

Grappig heb pas een Topas ruin aangeboden gekregen uit Friesland. Toevallig van iemand uit Roodkerk?

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 17:16

Annabella schreef:
Vende schreef:

Alvast bedankt!

Ik heb een aanbetaling gedaan voor m`n veulen, ik kon het niet toestaan dat iemand anders hem zou kopen :). Ik heb op papier een afspraak dat de rest betaal al als ik het veulen op kom halen. Omdat mijn stal nog niet klaar is betaal ik volgende maand een tegemoedkoming in de kosten (voer) en blijft het veulen nog een maand bij de fokker staan. Zorg dat je alles goed op papier/e-mail.

Verstandig dat je alles op papier hebt staan en waarschijnlijk hebt ondertekend. Geeft toch een saver gevoel :j

ittakesmore

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 18:07

Nee uit franeker haha, maar heb de minka stam altijd wel leuke beestjes gevonden heb der 2 afstammelingen uit gezien en vond het fijne paarden :j

Citaat:
Grappig heb pas een Topas ruin aangeboden gekregen uit Friesland. Toevallig van iemand uit Roodkerk?

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 18:22

Aah had gekund :D

Verder geen ervaring met Topas paarden :n Heb de hengst wel een paar x in 't echt gezien vroeger, maar vond er nooit veel aan :o

ittakesmore

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 21:07

haha had gekund ja
Jij zoekt zelf in de dressuur richting ofniet?
Ben zelf meer van het springen hehe *D

Heb je trouwens alweer wat gehoord van de paddox ruin?
Lees het nog steeds af en toe mee :D

*Leuk dressuur gefokt paard gezocht 3/5 jaar en minimaal 1.65 8)7

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 21:22

haha! Nee nog niets gehoord :):) Ben zo nieuwsgierig.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 21:24

Morgen mag ik weer *\o/*

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 21:59

Wat voor paard, tita :)?

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 22:07

Ook benieuwd!

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 10:06

Hoi allemaal!

Ik kom ook eens binnenvallen. Ik ben lichtelijk op zoek naar een leuk paardje of een leuke pony voor mezelf om lekker mee te kunnen buitenrijden. Ik vraag mezelf alleen nog af of ik wel genoeg tijd heb voor een paard, aangezien ik een fulltimestudie heb, 12 uur in de week werk, ongeveer 10 uur in de week reistijd heb, 8 stage-uren in de week heb en daarnaast ook nog een sociaal leven heb.

Toch ben ik op zoek naar een (waarschijnlijk) leuke pony. Als iemand iets leuks weet voor mij het moet aan deze eisen voldoen:

* Stevige koudbloed pony (of een paard met ponykarakter :)) )
* Geschikt voor de niet al te zekere ruiter
* Gek op buitenrijden en verkeersmak
* Gek van poetsen/knuffelen
* Tussen de 10 en de 15
* Het liefst een ruin of het moet echt een merrie zonder merriegedrag zijn :')

Ik ben zelf 1.70, dus het paard/ponytje hoeft niet al te groot te zijn, als het maar lekker stevig is, dat past beter bij mij.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 10:17

Wat vinden jullie van een klein fragment in het achterbeen. Weet zo niet waar hij zit bij 't paard. Hele mooie merrie 5 jaar en is goed getraind en geröntgend. Maar heeft een fragment. Ze zegt dat het geen kwaad kan. En dat ieder paard het kan krijgen door trauma. Hoe zien jullie hier tegen aan?

Prijs zit rond de 5000,-

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 10:20

x_Rebecca schreef:
Hoi allemaal!

Ik kom ook eens binnenvallen. Ik ben lichtelijk op zoek naar een leuk paardje of een leuke pony voor mezelf om lekker mee te kunnen buitenrijden. Ik vraag mezelf alleen nog af of ik wel genoeg tijd heb voor een paard, aangezien ik een fulltimestudie heb, 12 uur in de week werk, ongeveer 10 uur in de week reistijd heb, 8 stage-uren in de week heb en daarnaast ook nog een sociaal leven heb.

Toch ben ik op zoek naar een (waarschijnlijk) leuke pony. Als iemand iets leuks weet voor mij het moet aan deze eisen voldoen:

* Stevige koudbloed pony (of een paard met ponykarakter :)) )
* Geschikt voor de niet al te zekere ruiter
* Gek op buitenrijden en verkeersmak
* Gek van poetsen/knuffelen
* Tussen de 10 en de 15
* Het liefst een ruin of het moet echt een merrie zonder merriegedrag zijn :')

Ik ben zelf 1.70, dus het paard/ponytje hoeft niet al te groot te zijn, als het maar lekker stevig is, dat past beter bij mij.

En wat ga jij bieden aan dat paard?
Wellicht een tip om een bijrijdpaard te zoeken, zodat je eerst eens uit kunt vogelen of je er de tijd wel voor hebt?
Ik merk aan mijn nichtje dat ze erg weinig tijd overhoudt om naast haar studie ook nog mijn poownie bij te rijden. Het kost haar al moeite om eens per week te komen rijden.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 10:32

Ik heb hier een stal in de buurt met 24/7 weidegang met vriendjes en schuilmogelijkheden. Elke dag rijden zal er waarschijnlijk niet inzitten, dat kan ik nu al zeggen. Elke dag langs komen red ik denk ik wel, maar vandaar dat ik ook zeg dat ik lichtelijk op zoek ben. Het hoeft niet nu, maar ik zou het wel heel fijn vinden.

In principe ben ik sowieso elke donderdagochtend, zaterdagavond en zondag de hele dag vrij, dus zou het ongeveer drie keer in de week rijden worden. Op maandag heb ik genoeg tijd om te kunnen longeren, dinsdag zal ook een longeerdag of een vrije dag worden, woensdag wordt (ga ik van uit) een vrije dag vrijdag zal een knuffeldag/vrije dag worden.

Zoals ik het nu bekijk, zou ik drie dagen in de week kunnen rijden, twee dagen kunnen longeren en twee vrije dagen. Is dat veel te veel voor een paard dat 24/7 weidegang heeft? Hij staat absoluut geen hele dagen op stal, kan lekker bewegen en mocht ik onverhoopt wat minder tijd hebben kan hij alsnog zelf lekker zijn ding doen en dan heb ik sowieso genoeg tijd om lekker te knuffelen en genoeg aandacht aan hem te geven.

Maar nogmaals, ik ben 'lichtelijk' op zoek, het is dus meer orienterend. Heel druk ben ik met mijn studie niet, buiten mijn stages om, maximaal twee weken per jaar, als alles af moet zijn. Dat gaat al twee jaar zo, dus dat zal dit jaar hetzelfde zijn.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 11:14

x_Rebecca schreef:
Ik heb hier een stal in de buurt met 24/7 weidegang met vriendjes en schuilmogelijkheden. Elke dag rijden zal er waarschijnlijk niet inzitten, dat kan ik nu al zeggen. Elke dag langs komen red ik denk ik wel, maar vandaar dat ik ook zeg dat ik lichtelijk op zoek ben. Het hoeft niet nu, maar ik zou het wel heel fijn vinden.

In principe ben ik sowieso elke donderdagochtend, zaterdagavond en zondag de hele dag vrij, dus zou het ongeveer drie keer in de week rijden worden. Op maandag heb ik genoeg tijd om te kunnen longeren, dinsdag zal ook een longeerdag of een vrije dag worden, woensdag wordt (ga ik van uit) een vrije dag vrijdag zal een knuffeldag/vrije dag worden.

Zoals ik het nu bekijk, zou ik drie dagen in de week kunnen rijden, twee dagen kunnen longeren en twee vrije dagen. Is dat veel te veel voor een paard dat 24/7 weidegang heeft? Hij staat absoluut geen hele dagen op stal, kan lekker bewegen en mocht ik onverhoopt wat minder tijd hebben kan hij alsnog zelf lekker zijn ding doen en dan heb ik sowieso genoeg tijd om lekker te knuffelen en genoeg aandacht aan hem te geven.

Maar nogmaals, ik ben 'lichtelijk' op zoek, het is dus meer orienterend. Heel druk ben ik met mijn studie niet, buiten mijn stages om, maximaal twee weken per jaar, als alles af moet zijn. Dat gaat al twee jaar zo, dus dat zal dit jaar hetzelfde zijn.

Afhankelijk van de kwaliteit van de weide is het wellicht (veel) te weinig beweging! Ligt eraan waar je hem gaat stallen.

Maar om heel eerlijk te zijn, ik zou dat paard even skippen tot na je studie en in de tussentijd op zoek gaan naar een fijn bijrijdpaard. Die zijn er bij bosjes te vinden in Ede......

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 11:53

waar zit het fragment?
het is toch een bemerking maar ik zou persoonlijk wat van de prijs af willen hebben.