Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 23:11

Één van de verschillen mbt de stang is, dat het ding bij correct gebruik 'indirect' werkt.
Ten eerste is er een verhaal dat de kinketting zelf al reflexmatig het paard in de richting brengt van 'hoogste punt tussen de oren'.
Ten tweede is het bij LICHTE inwerking zo, dat het dier voelt dat het mondstuk begint met kantelen.
... dat gaat ook over de hoek tussen de scharen en de mondspleet. Bij een losse stang teugel lopen beide lijnen bijna parallel (ik zeg even tien graden) en de lichte inwerking gaat dan naar laten we zeggen 15 graden.
Dat is een subtiele hulp - wat zinnig is als je met subtiele zaken bezig bent.
Het is een subtiliteit die de trend niet biedt.

(Blauwe tongen en een hoek van bijna 90 graden tussen scharen en mondhoek - "arreboe".)

denisesilver

Re: Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 23:42

Maar zo rijden op enkel de stang dan niet net zo waardevol zijn? Ik vind het ook een mondvol. Je zou denken, met al die uitzonderlijke bitten, dat er ondertussen toch wel ergens een bit de werking van een s&t nabootst

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 23:46

Met een trens kan er bij sommige paarden lomp gereden worden, zonder dat er door het paard naar de ruiter toe consequenties zijn.

Bij een stang zal een paard bij lomp gebruik de ruiter direct afstraffen. En dat is ook voor een leek duidelijk zichtbaar. Er kan ontzettend subtiel en harmonieus mee gereden worden. Je moet het als ruiter (combinatie) echt verdienen om er mee te mogen rijden.

Je zou er.... even zwart wit gezegd.... heel wat "met hangen en wurgen doorgekomen proeven" zelfs mee kunnen voorkomen als je de s en t verplicht stelt in de klasse Z2....

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 23:49

denisesilver schreef:
Maar zo rijden op enkel de stang dan niet net zo waardevol zijn? Ik vind het ook een mondvol. Je zou denken, met al die uitzonderlijke bitten, dat er ondertussen toch wel ergens een bit de werking van een s&t nabootst

Tegenwoordig zijn er zoveel keuzes uit lichte, dunne, dikke bitten etc. Ik denk dat een 'zachte' Trust flexi voor veel paarden lomper aanvoelt dan een goed passende stang en trens.

Juist die combinatie maakt ook dat je rijdt met trens, maar verfijnt met stang. En dat kan niet in 1 bit

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 23:58

Fika schreef:
En sommige paarden hebben jou verteld dat ze liever 2 stukken ijzer in hun mond hebben dan 1 of geen?
Of was dat jouw conclussie omdat ze daarna 'beter' te rijden waren?
Ff heel stom he, maar hoe weet jij dat dat paard dat niet zou vinden? Hebben ze jou verteld dat 2 stom is?

Ik heb echt niks tegen bitloos, trenst of S&T. Ik heb in die zin geen echte kant. Maar wat me wel op valt is dat ik van de pro-S&T kant een hele uitleg kan krijgen over de inwerking van verschillende optomingen. Daar vanuit gaande zegt logica dat wat het fijnste is voor het paard afhangt van wat voor drukverdeling het paard preffereert. Dat kán dan S&T zijn, maar ook gewoon een trens of bitloos (of wat anders). En dat is ook wat ik vaak van die kant hoor.

Maar van de anti-S&T mensen hoor ik vooral geklaag dat er dan zo veel in hangt. Dat dat vast niet fijn is. Maar dat lijkt me een nogal een op gevoel gebaseerde stelling. Wie zegt dat less altijd more is? Meer kan meer in de weg hebben zitten, maar potentieel ook meer hulp geven. Echt inhoudelijk hoor ik niet vaak argumenten waarom het altijd fout is. Wel hoor ik voorbeelden van gevolgen bij slecht gebruik (of dat nou door onkunde komt of door onwil). Maar daarbij wordt vergeten dat het ding met slecht gebruik is dat dat ook niet is hoe je ermee om behoord gaan. Longeerzwepen zijn ook niet slecht omdat CD dit gedaan heeft, maar de door haar getoonde manier van gebruik ervan wel. En de alternatieve optomingen zijn bij verkeerd gebruik net zo goed niet altijd even lief.

Ik heb zelf nooit met S&T gereden. Heb ik de kunde ook helemaal niet voor. Maar ik lees nu zo'n 2 jaar actief mee op Bokt en daarvoor deed ik dat op en af en dit valt me best wel op tijdens zulke discussies. En met hoe de discussies lopen kan ik eigenlijk niet heel anders dan niet pertinent tegen de S&T zijn.

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 07:10

Mijn mening na bijna 30 jaar 'in de paarden' is heel erg bijgesteld naarmate de jaren verstreken.
Je kunt aan de ene kant inderdaad stellen dat het een op gevoel gebaseerde stelling is dat een stang en trens naar mijn idee teveel is in een o zo gevoelige paardenmond.
Maar naar mijn idee is het vooral een kwestie van logisch nadenken.

Ik ben niet pro-bitloos, maar ik ben wel van het principe 'zo zacht als mogelijk, zo hard als nodig' en uit ervaring is zo hard als nodig nog steeds heel erg zacht.
Zeker bij warmbloeden/dressuurpaarden vraag ik me regelmatig af hoe mensen weg komen met overmatig zweep, spoor en bit-gebruik.

Hoe magisch zou de paardensport zijn als het doel was om zo met onze paarden om te gaan en te rijden als de dame van Featherlight.
We kunnen toch allemaal met ons verstand wel bedenken dat het voor geen enkel paard goed is om in houdingen te lopen die we momenteel op het hoogste niveau zien?
Of zijn we echt allemaal zo verblind door het presteren en winnen dat we denken dat we daarmee echt het paard verbeteren voor het paard zelf in plaats van alleen voor ons?

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 07:17

Elisa2 schreef:
Ik vraag me af of degene die dat allemaal zeggen over S&T zelf weleens met S&T hebben gereden?

Dan weet je namelijk ook dat een S&T heel anders inwerkt en sommige paarden juist een voorkeur er voor hebben.

Ik heb ook meerdere paarden op stang en trens gereden en deel jouw mening niet.
Ik ben eigenlijk altijd terug gegaan naar een gewoon dubbel gebroken trens en heb geen enkel paard gehad die de stang en trens als voorkeur had.
Als je je paard fijn in de aanleuning hebt dan voegt die stang en trens niet echt iets toe.
De paardenmond is gewoon te klein voor 2 bitten.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 08:37

HorsePassion schreef:
Elisa2 schreef:
Ik vraag me af of degene die dat allemaal zeggen over S&T zelf weleens met S&T hebben gereden?

Dan weet je namelijk ook dat een S&T heel anders inwerkt en sommige paarden juist een voorkeur er voor hebben.

Ik heb ook meerdere paarden op stang en trens gereden en deel jouw mening niet.
Ik ben eigenlijk altijd terug gegaan naar een gewoon dubbel gebroken trens en heb geen enkel paard gehad die de stang en trens als voorkeur had.
Als je je paard fijn in de aanleuning hebt dan voegt die stang en trens niet echt iets toe.
De paardenmond is gewoon te klein voor 2 bitten.

Tegenwoordig zijn er weer geluiden dat een dubbel gebroken trensje ook niet zo vriendelijk is...
Het tussenstuk inclusief de schakels zijn vaak te breed waardoor de tong ingeklemd wordt of de schakels tegen de lagen liggen.
Inmiddels zijn er gelukkig ook bitten met een mini tussenstuk, maar vroeger was dat niet het geval.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 08:51

Gelukkig is er nu een keuze.

Want dat een s&t ‘verfijning’ geeft van de hulp… is een bewoording die impliceert: alleen als je goed bent dan mag dat; en dat was zo als je “Z” werd. Dan ben je opeens goed genoeg, ‘verfijnd’ genoeg.
De paarden weten echt wel hoe het voelt als de baas aan de stang gaat trekken…dus dat laten ze dan uit hun hoofd. Ik haal ook de kassala leeg als er een pistool op me gericht staat. Zonder protest. Dan is het pistool voor de boef een heel ‘verfijnde’ hulp geweest.

Nee, hoe minder er in de mond hangt hoe beter en verfijnder!

En ja, ik heb met S&T gereden. In de tijd dat ik wedstrijden reed en ik kan zeggen dat m’n merrie er direct zwaar van onder de indruk was, al ging ie er alleen maar ‘in’. Dat was ook in de tijd van de aansnoer neusriem. Rustdag (oftwel paard kwam dan dagje de box niet uit). Ben nu 25-30 jaar verder in de tijd. My god arm beest denk ik nu. Ze stond wel overdag buiten. Dat was wel uitzonderlijk toen. Buiten staan was voor fokmerries en jong spul.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 08:56

fijn te zien dat de meeste paarden in de eventing dressuur op een bitje gereden werden, we kregen zelfs de baardharen van een van de paarden in beeld,

even positief over negatief

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 09:08

Ieder heeft eigen ervaringen en dat is prima, het kostte mij zelf zo'n 2/3 jaar om uberhaupt goed met S&T te kunnen rijden. Als ruiter zijnde vond ik het erg moeilijk om het goed te doen en had altijd de voorkeur voor alleen de trens. Bij ons liepen de paarden afwisselend op S&T en trens, en dat is imo ook de beste manier. Bij paarden waar teveel op stang gereden is, of waar de stang misbruikt is merk je vaak dat er daarna niet fijn meer op trens te rijden is. Dat is een teken aan de wand.
Dus ja, ik vind goed met S&T kunnen rijden zeker wel verfijning en een kunst. Het probleem is hier wederom alleen dat sommige mensen het als een Quick Fix gebruiken en basis problemen ermee proberen te verdoezelen. Net zoals dit topic begon met het overmatige zweepgebruik.

Ik vind trouwens dat het paard zelf moet kunnen aangeven waar ze het prettigst op lopen, of dat nu alleen een trens is, bitloos of met S&T. De hetze tegen de S&T vind ik echter niet terecht.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 09:08

mce schreef:
fijn te zien dat de meeste paarden in de eventing dressuur op een bitje gereden werden, we kregen zelfs de baardharen van een van de paarden in beeld,

Eventing dressuur is ook meer te vergelijken met Z niveau en geen Grand Prix niveau. Gewoon basis dus, maar inderdaad fijn als het er goed en positief uit ziet. :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 09:11

Ik ben me juist doodgeschrokken van de enorm slechte bespiering bij aantal van die paarden tussen de vet check. Dat was echt geen beste voor het paard willen, enorme atrofie en blote ruggen. Terwijl 1 van de Nlse ruiters (en nog wel meer maar daar weet ik de naam of nationaliteit niet meer van) wel een mooi gespierd paard had. Maar ik schrok er echt van. Het is andere bespiering door de sport, maar daar was hier geen sprake van.

Er zijn ook gele kaarten uitgedeeld vanwege rollkur en diskwalificaties door bloed, of paardenwelzijn in de cross. Zoals overal zijn er fijne ruiters maar ook slechte. Het niveau van de dressuur is ook compleet anders en ja er zijn een aantal die netjes door de proef heen komen, maar ook waar dezelfde dingen voorkomen als in de normale dressuur waar mensen daar, terecht, daar over vallen, maar hier weer niet.

Ik hoop dat de fei iets strenger wordt deze OS en niet blijft wachten op foto's van peta tot ze overgaan tot actie. Er staan stewards en laat die dan ook ingrijpen bij trainingen en losrijden.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 09:14

Elisa2 schreef:
mce schreef:

Eventing dressuur is ook meer te vergelijken met Z niveau en geen Grand Prix niveau. Gewoon basis dus, maar inderdaad fijn als het er goed en positief uit ziet. :)

maakt dat wat uit!!!! waarom altijd vergelijken/denegreren !!!! maar je hebt gelijk nooit iets positiefs zeggen over iets negatiefs

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 09:16

Die bespiering ben ik ook een beetje van geschrokken bij sommige paarden.. kijk ook niet zo graag naar eventing dressuur.

Zijn die gele kaarten nu uitgedeeld bij de OS? of bij vorige wedstrijden? In ieder geval hoop ik ook dat het toezicht streng is in alle takken van de sport waar dat nodig is om de rotte appels er uit te plukken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 09:18

mce schreef:
Elisa2 schreef:

maakt dat wat uit!!!! waarom altijd vergelijken/denegreren !!!! maar je hebt gelijk nooit iets positiefs zeggen over iets negatiefs

Ehm..dat laatste stuk is toch positief? :o?

Ja het maakt uit omdat men hier de eventing dressuur vergelijkt met dressuur op Grand prix niveau. Terwijl er een hele andere mate van verzameling is, daarom benoem ik het.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 09:19

S&T lijkt mij ook compleet onnodig.. waarom zou je dat doen? Heb je dan de trens nodig voor iets? Of heb je de stang nodig voor iets? Sommige paarden lopen fijner op een vaste stang, maar laat de trens dan weg (want die vinden ze blijkbaar toch niet tof?) Ik vind het ook echt soms absurd hoeveel er in een mond hangt, of hoe dik het soms is.. Want dikker is zachter ofzo? Dus dan heb je een hele dikke prop in de mondhoeken, met daarachter een neusriem .. Maar, er zal vast wel een goede uitleg voor zijn :+
(ik vind het niks, en ik heb overal mee gereden :j en ik snap de uitleg ook niet heel goed. Je hebt iets nodig omdat je iets wil laten zien. Laat het dan niet zien, heb je het ook niet nodig. Als het niet had gemogen, had je er ook niet mee gereden (en ja, dat is een heel simpele versie ervan. Ik vraag me af wie ooit als eerste bedacht heeft 'nou, we hebben een hele dunne trens, en dan hangen we er een stang bij, hopla") Maar goed, dit gaat van het oorspronkelijke onderwerp af :)
Laatst bijgewerkt door Cer op 29-07-24 09:20, in het totaal 1 keer bewerkt

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 09:20

Mwah MWM. Die paarden zijn gewoon veel minder vet met een heel ander spiertype. Wat je bij de andere disciplines, zeker bij dressuur, nog wel eens aanziet voor bespiering is heel vaak spieren met een vetlaagje. Ik verbaas me juist soms over de obese topdressuurpaarden. (dat zijn net zulke fatties als mijn eeuwig op dieet staande amateur paard)
Daarbij vergelijk je nu een hardloper met een gewichtheffer. Dat kan gewoon niet.
Die dressuurpaarden komen met dat spiertype nooit door een cross heen. Die vallen bij een L of M cross waarschijnlijk halverwege al om.

Daarbij hebben we het hier vaak over paarden met een groot aandeel volbloed. Die geen nooit hetzelfde postuur krijgen als een warmbloed met minder bloed.
Ooit was daarnaast de vuistregel dat eventingpaarden slank moeten zijn. Omdat gewicht meezeulen te zwaar is. Toen waren er inderdaad ook paarden die gewoon echt te schraal stonden omdat men dacht dat dat gezonder was. Daar zijn ze wel wat van terug gekomen/ aan het komen. Nu weten steeds meer mensen dat ze beter goed in de spieren kunnen zitten en je het extra gewicht wat daarbij komt kijken beter voor lief kunt nemen.

Als ze echt slecht in de spieren zitten kun je dit soort rondjes never nooit uitrijden in de buurt van de optimale tijd en dan vandaag ook nog een rondje 1.30 springen.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 29-07-24 09:23, in het totaal 1 keer bewerkt

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 09:23

MyWishMax schreef:
Ik ben me juist doodgeschrokken van de enorm slechte bespiering bij aantal van die paarden tussen de vet check. Dat was echt geen beste voor het paard willen, enorme atrofie en blote ruggen. Terwijl 1 van de Nlse ruiters (en nog wel meer maar daar weet ik de naam of nationaliteit niet meer van) wel een mooi gespierd paard had. Maar ik schrok er echt van. Het is andere bespiering door de sport, maar daar was hier geen sprake van.

Er zijn ook gele kaarten uitgedeeld vanwege rollkur en diskwalificaties door bloed, of paardenwelzijn in de cross. Zoals overal zijn er fijne ruiters maar ook slechte. Het niveau van de dressuur is ook compleet anders en ja er zijn een aantal die netjes door de proef heen komen, maar ook waar dezelfde dingen voorkomen als in de normale dressuur waar mensen daar, terecht, daar over vallen, maar hier weer niet.

Ik hoop dat de fei iets strenger wordt deze OS en niet blijft wachten op foto's van peta tot ze overgaan tot actie. Er staan stewards en laat die dan ook ingrijpen bij trainingen en losrijden.

Dat zag ik ook idd! Ik kan me niet voorstellen dat het met type paard of training te maken heeft, er was gewoon duidelijk atrofie te zien.

Er was ook een ruiter uit Tsjechie dacht ik, wiens paard overduidelijk ontzettend moe was. Hij kwam amper over de hindernissen, maar hij wou perse door gaan. Hij werd uitgebeld, maar had het niet door of deed alsof ie het niet door had. Hij ging hevig 'nee' schuddend het terrein af. Ik snap dat het een grote teleurstelling is, als je paard het gewoon niet vol kan houden, maar je bent geen knip voor de neus waard om dan toch door te willen rammen.

Wat ik wel positief vond is dat hij wel uitgebeld werd voor er ongelukken konden gebeuren. Voorheen zou er misschien minder oplettend gereageerd zijn, denk ik.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 09:24

Cer schreef:
S&T lijkt mij ook compleet onnodig.. waarom zou je dat doen? Heb je dan de trens nodig voor iets? Of heb je de stang nodig voor iets? Sommige paarden lopen fijner op een vaste stang, maar laat de trens dan weg (want die vinden ze blijkbaar toch niet tof?) Ik vind het ook echt soms absurd hoeveel er in een mond hangt, of hoe dik het soms is.. Want dikker is zachter ofzo? Dus dan heb je een hele dikke prop in de mondhoeken, met daarachter een neusriem .. Maar, er zal vast wel een goede uitleg voor zijn :+
(ik vind het niks, en ik heb overal mee gereden :j en ik snap de uitleg ook niet heel goed. Je hebt iets nodig omdat je iets wil laten zien. Laat het dan niet zien, heb je het ook niet nodig. Als het niet had gemogen, had je er ook niet mee gereden (en ja, dat is een heel simpele versie ervan. Ik vraag me af wie ooit als eerste bedacht heeft 'nou, we hebben een hele dunne trens, en dan hangen we er een stang bij, hopla") Maar goed, dit gaat van het oorspronkelijke onderwerp af :)

Als je met S&T hebt gereden weet je vast wel dat de trens de contactteugel is en niet de stang? En dat een stang niet bedoeld is om als contactteugel te gebruiken? Daarom in de klassieke dressuur waar alleen een stang (kandare) gebruikt wordt ook altijd met een losse teugel gereden wordt?

Eventingpaarden hebben inderdaad een hele andere bouw dan de dressuurpaarden. Toch zie ik wel degelijk ook hele andere bespiering. Van goede dressuurtraining wordt ieder paard rond, alleen al door de spieren. (waarmee ik niet zeg dat de eventers niet goed getraind worden dressuurmatig, maar wel anders/ ander niveau)

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 09:24

Door de huidige fokkerij zijn er veel paarden die een te kleine mondspleet hebben waardoor S&T niet past. Probleempje van de laatste 15 jaar.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 09:25

Elisa2 schreef:
Als je met S&T hebt gereden weet je vast wel dat de trens de contactteugel is en niet de stang? En dat een stang niet bedoeld is om als contactteugel te gebruiken? Daarom in de klassieke dressuur waar alleen een stang (kandare) gebruikt wordt ook altijd met een losse teugel gereden wordt?

Dan kan de stang toch weg? (je bevestigt met dit dus mijn idee :j )

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 09:27

@lies: die uitbel situatie heb ik ook gezien. En ik vond inderdaad dat ze die er zeer scherp tussenuit haalde.
Ik heb nog één andere gezien die ik er liever uitgehaald had maar die 2 maakten gewoon geen echte fouten. Dan kun je ook gewoon heel weinig.

Verder heb ik genoten van koppels die duidelijk samen de taak aangingen. Niet altijd mooi en prim en proper maar echt samen samen. Als je D&R bent kun je weer plaatjes maken van open monden. Ik heb er gister bewust op gelet. Maar wat ik zag was gewoon samen strijden. Daar heb je geen hard feelings over na afloop van de klus. Daar wil je elkaar een high five voor geven bij de finish.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 09:30

MyWishMax schreef:

inmiddels artikel gelezen
Laatst bijgewerkt door mce op 29-07-24 09:40, in het totaal 4 keer bewerkt

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 09:32

In de eventing wordt er al veel langer opgetreden tegen vermoeide combinaties door deze uit te bellen, dat heeft niets te maken met deze kwestie.

verder lopen daar hele andere types mee in de eventing, die moeten 'duurlopen' over meerdere dagen en meerdere kilometers/sprongen, dan krijg je een ander type bespiering. In de rensport zie je ook geen ronde, vettige types, maar slanke getrainde dieren. die ene van de Nederlandse is geloof ik een Zirocco blue, die zijn altijd wel ronder van bouw zelf.