Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 18:08

Ik denk dat de optie fokmerrie ook de fijnste optie is. Zo te lezen komt ze uit een interessant lijntje.
Zelf ben je ook best een tijdje aan het sleutelen geweest voor je braaf je rondje kon rijden met haar en je vraagt volgens mij weinig van haar.
Ze is in het verleden al bij Featherlight geweest, dus ze is echt wel bij een goede trainer geweest.

Jij gaat super eerlijk en geduldig met haar om. Bij een recreatieve ruiter is het de vraag of ze genoeg gevoel hebben voor zo’n sensibel dier.
Voor een gevorderde ruiter moet je echt een liefhebber treffen die het nog aan wil gaan om een 12 jarige te gaan rijden in de springsport.

Het is volgens mij een leuke lieve merrie die niet zo goed met druk en veranderingen om kan gaan. Lekker in de wei met een veulentje zou volgens mij een fijne toekomst zijn.
En voor een eerste veulen is ze nog niet te oud.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 19:21

Babootje schreef:
Ik heb alvast even gekeken (altijd leuk zoiets) :D

Uit de combinatie van moeder en vader zie ik geen verdere broertjes of zusjes opduiken.

Wel zitten er in de nakomelingen van VM Alasca flink wat goed presterende paarden.
https://www.horsetelex.nl/horses/progeny/3286

Uit de moeder Klaproos komt de 2 x PSG / Inter 1 dressuurhengst Velasquez (Klaproos x KrackC)
https://www.horsetelex.nl/horses/progeny/42572

En 1 van haar dochters Zomerroos heeft nog een internationaal springpaard gebracht Jagaroos dat in Engeland is uitgebracht.
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... 5/jagaroos

Het nakomelingenoverzicht van Zambesi TN levert 650 nakomelingen op met heel veel internationaal presterende sportpaarden
https://www.horsetelex.nl/horses/progeny/172292

Ik snap best dat je interesse hebt Oehlala :D

Ik bekijk dat wat anders he, van de iets meer dan 200 nakomelingen van Alasca, zijn er 6 van 145m of hoger. De rest blijft dus hangen in de basissport, same met Zambesi, meer dan 600 nakomelingen, waarvan er 24 hoger zijn dan 150m. Zowel Alasca als Zambesi hebben zelf eigenlijk niet gepresteerd met 140m respectievelijk 145m. Ook uit beide lijnen komt weinig, voor de fokkerij hebben beide niets achtergelaten.
Dus echte (top)sport met daarbij de bijkomende commercie en verkoopprijzen is er niet.

Daar komt dan bij dat deze merrie zelf ook niets gepresteerd heeft en dat ook niet meer gaat doen, hoe ze fokt weten we niet. Voor hetzelfde geld wordt ze niet drachtig.
Het is een lijntje waar verder naar achteren en in wat verdere lijntjes wel potentie in zit, maar dat zal uitgebouwd moeten worden en dan weten we dat over een jaar of 10. Tot die tijd kost het vooral geld. Ik heb de paarden thuis en kan ook de veulens hier houden tot ze 3 jaar zijn en dan kun je de gok nemen. Want als ze niet drachtig wordt, is ze daarna natuurlijk ook bijna onverkoopbaar, het is al laat in seizoen etc en dat drukt de prijs.

Ben al wat langer op zoek naar een merrie om mee te fokken, en heb er inmiddels ook wel een aantal gezien of aangeboden gekregen. Er is niet veel markt in, ook niet in merries die zelf 140/145m gelopen hebben, maar net niet de gevraagde bloedlijnen hebben, daar zie je de prijzen ook beginnen bij 10k, en die staan er nog steeds, ook als de prijs al richting de 3-4 gaat.

Voor de kar kunnen idd paarden rustiger worden, maar het kan ook volledig andersom uitpakken en dan is de vraag vooral wat je overhoudt in dat laatste geval.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 19:52

Heb vanmiddag even gereden en nog wat filmpjes gemaakt. Ze is echt niet levensgevaarlijk oid, maar gewoon wat onzeker en snel spanning opbouwen en ik doe ff grondwerk vooraf en dan is ze ontspannen met opstappen. Gebeurt er wat anders dan is ze wakker en kan ze een keer schrikken.

pantarhei

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 20:26

Ziet er best oké uit Marjan. Op zich best wat sport in de lijn zowel springen als dressuur. Hoe groot is ze?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 20:33

pantarhei schreef:
Ziet er best oké uit Marjan. Op zich best wat sport in de lijn zowel springen als dressuur. Hoe groot is ze?

164 :D

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 20:47

MarjanB: is dat paard ook met hals en rug op de foto geweest? Ik vind hem wat typisch lopen. Zeker omdat hij issues gehad heeft met staken heeft en blijkbaar ook met opstappen. Gaat mij verder niks aan maar denk dat als dat wel gedaan is en allemaal schoon dat wel helpt bij de verkoop.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 20:58

Eef_Bam schreef:
MarjanB: is dat paard ook met hals en rug op de foto geweest? Ik vind hem wat typisch lopen. Zeker omdat hij issues gehad heeft met staken heeft en blijkbaar ook met opstappen. Gaat mij verder niks aan maar denk dat als dat wel gedaan is en allemaal schoon dat wel helpt bij de verkoop.

Ja rug en hals ook goed, SI ook

En t is niet zozeer opstappen.. ze sloot zich af bij vorige eigenaar en ging letterlijk op slot in haar hoofd. Als ik eerst grondwerk doe dan is ze bij de les en vertrouwd ze me en dat trekt door onder het zadel. Het is geen zadel dwang oid maar meer dat ze ergens een keer zichzelf is gaan afsluiten

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 22:21

Ik vind het wel leuk diertje hoor! Basic qua bewegen maar dat zijn veel springers maar wel een heel leuk type en knap koppie. Heb ze aan huis staan maar ben niet op zoek naar meer werk :=
Denk dat je er echt wel een leuk baasje voor kan vinden maar zal misschien wat meer tijd kosten om de juiste match te vinden.

M.b.t. je zadel, ik ben zelf klein (1,60) met ronde boven benen en kan echt veel beter overweg met een springzadel. Heb je dat weleens geprobeerd voor jezelf? Ziet er zeker niet slecht uit hoor dus meer interesse vraag. Ben het ook meer gewend maar qua ruimte voor de benen en stabiliteit rijd ik hier zoveel fijner mee als een dressuur zadel. Als ik op dressuur zadel rijd is het vaak de simpelere zadels met weinig wrong ook.

Een pension klantje van ons heeft vandaag haar nieuwe IJslander laten keuren die ze dankzij een berichtje van mij in dit topic gekocht heeft. Goedgekeurd en komt eind van de maand deze kant op. Super leuk **\O/**

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 22:28

Superleuk
Fotootje ?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 22:29

Dank je! Nou ik zat laatst al te denken vroeger had ik een springzadel en daar zat ik erg fijn in.. dus wie weet :D

En wat leuk van de ijsco!

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 22:31

denisesilver schreef:
Kwam gister een zoekertje tegen op fb: paard van min. 1,65, budget € 3.500. Waar zit je dan met je kop? Niemand kreeg het aan diegene verstand gepraat dat ze met dat budget echt niet gingen slagen. Zaten nog meer eisen bij, maar mi "paard" ga je gewoon niet vinden met dat budget.

Ik weet er wel 1 voor minder hoor

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 15:49

Heeft iemand hier ervaring met de stal in Lunteren die nu een heel aantal pony's en een paar friezen op marktplaats hebben staan?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 16:07

Bekende van mij heeft daar gekocht.
Fries heeft vooral een lastig karakter en verder een sarcoïd.
Dat is bij aankoop niet opgemerkt.

Van een andere stal begreep ik dat de kwaliteit daar wisselend is. Goed laten keuren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 16:12

ynskek schreef:
Heeft iemand hier ervaring met de stal in Lunteren die nu een heel aantal pony's en een paar friezen op marktplaats hebben staan?

Welke stal? Mag per pb.

J30d

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 17:11

Stille meelezer hier, iemand hier bekend in de huidige haflinger markt? Ik vind het lastig in te schatten wat ik kan verwachten budget voor leuke grote sporthaflingers (150cm +) . Ben nu nog niet direct op zoek waarschijnlijk eind vh jaar / begin volgend jaar pas. Kruip nu weer terug onder m’n steen :Y)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 17:18

Geen idee maar die zijn ook duur ivm groot en sport.

kerstkransje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 17:22

Iemand ervaring met de RRR uit Rotterdam?

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 17:40

ynskek schreef:

Heb je een Pb gestuurd

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 18:39

ynskek schreef:

Niets gekocht, wel geweest. Vond haar heel eerlijk overkomen. Ik ben altijd benieuwd waar paarden vandaan komen, ze vertelde dat de Friezen hoofdzakelijk vooral direct van een fokker kwamen, wat andere ook direct van fokkers, wat inruil, wat via particulieren gekocht, had destijds een stel import tinkertjes maar vertelde dat dat tegen viel, veel ziek, te klein, raakte ze bijna niet kwijt dus dat zou ze niet nog een keer zo inkopen.
De paarden waar we voor kwamen raadde ze ook af voor mijn vriendin toen ze hoorde wat ze zocht. Bood daarna aan om wat lijntjes voor haar uit te gooien om een echt goede match te vinden. Vriendin besloot toch nog even te wachten met een nieuw paard dus daarom niets gekocht maar vond het qua handelaren wel echt een van de betere.

kerstkransje schreef:
Iemand ervaring met de RRR uit Rotterdam?

Ook hier ervaring mee onder de oude naam. Paar keer geweest met anderen, 1x met paard thuis gekomen. Heel leuk dier, wel veel werk aan.
In tegenstelling tot die bovenstaande handelstal is het hier vooral vage import vanuit overal in Europa en soms wat direct van fokkers.
Bij dit soort stallen moet je je vooral bewust zijn van wat je koopt; een compleet overdonderd paard wat in korte tijd veel verhuisd is, veel heeft meegemaakt en lang de tijd nodig heeft om te aarden en daarbij een hoop emotie los kan komen. Daar moet je wel mee om kunnen gaan en de tijd voor willen nemen.
Zijn ook een hoop slechte ervaringen over ze te vinden, vooral over de oostblok import, zowel door gedrag wat imo vooral komt door het paard niet de tijd en begeleiding kunnen geven om alles te verwerken, maar ken ook genoeg verhalen van paarden die gewoon kapot waren.

Sowieso door andere veearts dan die van hun laten overkeuren.
Er zijn meer goede dan slechte ervaringen alleen hoor je die mensen niet zo snel.

Ik zou bij beide stallen niet perse weg blijven, al vind ik bij RRR de prijzen te hoog voor hoeveel werk er nog aan die paarden zit, ze hebben er wel gewoon hele leuke paardjes bij zitten die je anders niet zo snel particulier tegen zou komen.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 20:00

Dank jullie wel voor alle input. Goed om alle ervaringen te horen.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 20:41

SeaSide schreef:
Ik heb heb een project PRE april binnengekregen, hij had een opzadel probleem wat zo goed als verholpen is.

Inmiddels ook een apk gehad (smit/osteo enz), en een enorm tof paard geworden.

Dit weekend nog foto's maken en volgende week echt te koop zetten. Mocht iemand dus opzoek zijn PRE, 12 jaar, allround (doet ook een parcoursje & braaf buiten), prijs voor een goed huisje bespreekbaar maar wel reël, ruin, ong 1,57, wel voorwaarts maar eerlijk.

Je mag me altijd een pb sturen!

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 20:52

J30d schreef:
Stille meelezer hier, iemand hier bekend in de huidige haflinger markt? Ik vind het lastig in te schatten wat ik kan verwachten budget voor leuke grote sporthaflingers (150cm +) . Ben nu nog niet direct op zoek waarschijnlijk eind vh jaar / begin volgend jaar pas. Kruip nu weer terug onder m’n steen :Y)

Ben ik ook wel benieuwd naar. Mijn haflinger heeft momenteel peesblessure die waarschijnlijk niet over gaat dus dan laat ik haar gaan. Dat weet ik pas over 3 a 4 maanden. Stel ik laat haar gaan en wil nog een paard zei ik meteen ik wil een paard maar haflingers zijn volgens mij leuker geprijst dan een paard en mijn hart ligt toch bij de haflingers dus ben wel beetje aan het oriënteren.

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 21:08

mavantos schreef:
SeaSide schreef:
Ik heb heb een project PRE april binnengekregen, hij had een opzadel probleem wat zo goed als verholpen is.

Inmiddels ook een apk gehad (smit/osteo enz), en een enorm tof paard geworden.

Dit weekend nog foto's maken en volgende week echt te koop zetten. Mocht iemand dus opzoek zijn PRE, 12 jaar, allround (doet ook een parcoursje & braaf buiten), prijs voor een goed huisje bespreekbaar maar wel reël, ruin, ong 1,57, wel voorwaarts maar eerlijk.