Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 21:57

journee schreef:
Nu er weer wolven in Nederland zijn, wordt de kans op wolfhybrides natuurlijk ook groter. Deze zijn bij mijn weten ook niet beschermd. Mocht er bevestiging komen dat er ergens een wolfhybride rondloopt, verwacht ik zomaar dat hier wat aan gedaan wordt. Er mogen natuurlijk alleen wolven met "zuiver" bloed in Nederland rondlopen.

Kruisingen met wolven mag je in Nederland ook niet als huisdier houden. Het zal maar gebeuren dat iemand zijn teef door een wolf gedekt wordt, dan vraag ik mij af wat het lot van deze pups zou zijn...

De eerste 4 generaties wolf/hond zijn wel degelijk beschermd met dezelfde bescherm status. Daarna worden ze als hond gezien.
https://www.nowolvesbenelux.nl/hybriden/

In Nederland mag je gewoon honden met wolven bloed als huisdier houden. Heb zelf voor 1 gezorgd met dacht ik meer dan 30% wolf. Was niet leuk overigens. Hij was gigantisch vinding rijk tot auto deuren vanaf buiten openen, via daken van auto's de zolder op en in mum van tijd dwars door heras hekwerk heen gebeten naar de buren die buiten aan het lunchen waren....
Er zit wel een max percentage wat je aan wolven bloed/genen in je hond mag hebben en mee mag fokken binnen EU (dacht Europees geregeld).

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 22:02

dierenfan schreef:
journee schreef:
Nu er weer wolven in Nederland zijn, wordt de kans op wolfhybrides natuurlijk ook groter. Deze zijn bij mijn weten ook niet beschermd. Mocht er bevestiging komen dat er ergens een wolfhybride rondloopt, verwacht ik zomaar dat hier wat aan gedaan wordt. Er mogen natuurlijk alleen wolven met "zuiver" bloed in Nederland rondlopen.

Kruisingen met wolven mag je in Nederland ook niet als huisdier houden. Het zal maar gebeuren dat iemand zijn teef door een wolf gedekt wordt, dan vraag ik mij af wat het lot van deze pups zou zijn...

De eerste 4 generaties wolf/hond zijn wel degelijk beschermd met dezelfde bescherm status. Daarna worden ze als hond gezien.

In Nederland mag je gewoon honden met wolven bloed als huisdier houden. Heb zelf voor 1 gezorgd met dacht ik meer dan 30% wolf. Was niet leuk overigens. Hij was gigantisch vinding rijk tot auto deuren vanaf buiten openen, via daken van auto's de zolder op en in mum van tijd dwars door heras hekwerk heen gebeten naar de buren die buiten aan het lunchen waren....
Er zit wel een max percentage wat je aan wolven bloed/genen in je hond mag hebben en mee mag fokken binnen EU (dacht Europees geregeld).

Zoals je zelf al zegt:pas de 5e generatie (met stamboombewijs) wordt als hond gezien en mag je in Nederland als huisdier houden. Honden mag je dus houden maar hybrides niet (meer). Als hybrides ook beschermt zijn, worden ze dus niet afgeschoten, maar deze moeten wel zo snel mogelijk uit de natuur verwijderd worden. Dit om te voorkomen dat er nog meer hybrides ontstaan. Maar wat gebeurt er dan met deze hybrides? Ze mogen niet in het wild, maar ook niet als huisdier gehouden worden. En in gevangenschap lijken ze het ook vaak niet goed te doen, dus in een opvang als ze uit het wild komen is ook onwenselijk..

tienus63

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 22:19

Dan bouw je toch gewoon een geldverslindende weide voor die dieren.
Paar jaar geleden heeft dierenasiel Zwolle dat ook gedaan voor twee wolfshonden.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 22:53

tienus63 schreef:
Paar jaar geleden heeft dierenasiel Zwolle dat ook gedaan voor twee wolfshonden.

Net even opgezocht, dat gaat over Bonny en Clyde. Ze zien er niet direct uit als hybrides, maar vanwege terugkerende ontsnappingen van Clyde hebben ze maar eens een dna test gedaan. Blijken 33% wolf en verder: husky/whippet/greyhound en duitse herder.

Trouwens wel bijzonder dat het asiel zo een uitgebreide dna analyse heeft gekregen en het dna profiel van Bij12 regelmatig niet verder komt dan "waarschijnlijk wolf".

Maar opvangparken met wolfhybrides zullen in de toekomst dan waarschijnlijk normaal worden. Ach ja, weer eens wat anders dan de apenheul...

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 22:55

Ik heb ze liever in een opvang dan los... Dus laat dat maar gebeuren.
En dan graag op kosten van donateurs. Geen staatsgeld.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 23:07

Citaat:

Citaat:
"Hybride dieren, waarbij een of meer exemplaren van één type bijlage A of B in de vier voorgaande generaties in rechte lijn voorkomen, vallen onder de verordening als zuivere soorten, zelfs als de hybride soort in kwestie niet uitdrukkelijk in de bijlagen wordt vermeld.”

Dit geeft dus aan dat hybriden tot in de 4e generatie nog steeds als wolf gezien worden en dus niet afgeschoten/gevangen/verjaagd mogen worden ( tenzij ze als probleemwolf gezien worden volgens de Europese richtlijnen).

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 23:07

journee schreef:
tienus63 schreef:

Net even opgezocht, dat gaat over Bonny en Clyde. Ze zien er niet direct uit als hybrides, maar vanwege terugkerende ontsnappingen van Clyde hebben ze maar eens een dna test gedaan. Blijken 33% wolf en verder: husky/whippet/greyhound en duitse herder.

Trouwens wel bijzonder dat het asiel zo een uitgebreide dna analyse heeft gekregen en het dna profiel van Bij12 regelmatig niet verder komt dan "waarschijnlijk wolf".

Maar opvangparken met wolfhybrides zullen in de toekomst dan waarschijnlijk normaal worden. Ach ja, weer eens wat anders dan de apenheul...

Misschien gaan uitgebreide dna testen wel te veel in de papieren lopen? Geen idee hoor, maar het blijft Nederland

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 00:14

Ik zit Yellowstone te kijken, seizoen 5, lijkt wel op hoe het hier nu gaat. Lijkt iemand anders ook?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 00:23

Jet schreef:
Citaat:

Citaat:
"Hybride dieren, waarbij een of meer exemplaren van één type bijlage A of B in de vier voorgaande generaties in rechte lijn voorkomen, vallen onder de verordening als zuivere soorten, zelfs als de hybride soort in kwestie niet uitdrukkelijk in de bijlagen wordt vermeld.”

Dit geeft dus aan dat hybriden tot in de 4e generatie nog steeds als wolf gezien worden en dus niet afgeschoten/gevangen/verjaagd mogen worden ( tenzij ze als probleemwolf gezien worden volgens de Europese richtlijnen).

Dit klopt wel, echter worden hybrides vanwege grotere risico's (minder schuw) blijkbaar wel degelijk als een probleem gezien. Vandaar dat ze waarschijnlijk wel gevangen mogen worden. Het lijkt er alleen op dat dieren die in het wild zijn opgegroeid het vaak niet goed doen in gevangenschap. Volgens het stuk van 'No wolves' bleef een koppel gevangen hybrides zo gestrest in gevangenschap dat ze zichzelf ernstig verwonden en uiteindelijk moesten worden afgemaakt.

Bonny en Clyde hadden wat dat betreft geluk, zij zijn als huishond opgegroeid en hebben dus minder problemen met gevangenschap, hoewel het leven als huishond dus duidelijk niet voor Clyde was weggelegd. Hun verblijf werd overigens bekostigd door donateurs. (een goede oplossing inderdaad, even ter aanvulling op de post van Duopenotti :D)

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 05:16

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 08:56

Op 12 november jl. is er een bericht naar buiten gebracht over een mogelijke wolvenaanval op schapen in Nijerberkoop. Zes schapen gedood.
Een week eerder heeft deze schapenhouder zeven (!) dagen achtereenvolgens te maken gehad met aanvallen. Dat maakt dat er inmiddels 34 schapen zijn gedood.

Aangezien er niet gemeld is dat het een wolfwerend hekwerk betreft, ga ik er vanuit dat dat ook niet het geval is.

Mocht er nog iemand zijn die hoop heeft dat de EU beslist dat de huidige status qua bescherming van de wolf word afgezwakt, dan is dat verspilde moeite in mijn ogen. Gaat niet gebeuren. Ook al zijn er gevallen bekend dat de wolf ook een wolfwerend hekwerk weet binnen te dringen, de keren dat er aanvallen plaatsvinden zonder een wolfwerend hekwerk zijn er simpelweg teveel. Zolang houders van dieren hun dieren niet beschermen en voldoen aan de huidige norm, zal daar altijd naar verwezen worden.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 09:35

Ik zag een stukje uit de Steenwijker courant op sm.
Opvallend dat daar veel reacties tegen de wolf op komen.
In de rest vh land is dat omgekeerd zoals velen hier wel weten.
Maar hoe lelijk er dus geschreven word he...de schuld word gewoon in de schoenen van de dierenhouders geschoven. Walgelijk

https://www.facebook.com/10006365127890 ... xFBb1hXwl/

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 10:31

Kaja schreef:
Op 12 november jl. is er een bericht naar buiten gebracht over een mogelijke wolvenaanval op schapen in Nijerberkoop. Zes schapen gedood.
Een week eerder heeft deze schapenhouder zeven (!) dagen achtereenvolgens te maken gehad met aanvallen. Dat maakt dat er inmiddels 34 schapen zijn gedood.

Aangezien er niet gemeld is dat het een wolfwerend hekwerk betreft, ga ik er vanuit dat dat ook niet het geval is.

Mocht er nog iemand zijn die hoop heeft dat de EU beslist dat de huidige status qua bescherming van de wolf word afgezwakt, dan is dat verspilde moeite in mijn ogen. Gaat niet gebeuren. Ook al zijn er gevallen bekend dat de wolf ook een wolfwerend hekwerk weet binnen te dringen, de keren dat er aanvallen plaatsvinden zonder een wolfwerend hekwerk zijn er simpelweg teveel. Zolang houders van dieren hun dieren niet beschermen en voldoen aan de huidige norm, zal daar altijd naar verwezen worden.

Die schapenhouder heeft heel veel schapen die hij bij veehouders op verschillende locaties de weilanden laat begrazen. Dus nee daar staat geen wolfwerend raster omheen. Dat is praktisch niet te doen en veel te kostbaar.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 10:52

Maar maakt dat uit? Als je ook dit soort berichten leest:

Aanval, Wapserveen, 11-11-2023.

Afgelopen nacht zijn in Wapserveen 2 schapen gedood. 1 schaap is aan de keel en achterkant gewond.
Het raster waarachter de schapen liepen was afgelopen donderdag nog gecontroleerd door een wolvenconsulent en na de aanval nogmaals door de taxateur.
Het raster voldoet aan de BIJ12 norm met 6000volt stroom.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 11:02

Wolven kunnen makkelijk over 1.50 en hoger springen. Of graven er onderdoor.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 11:09

tienus63 schreef:
Voorbeeld van een goed gesprek van iemand die met de dagelijkse realiteit van de wolf te maken heeft en leden van PvdD.

https://www.facebook.com/10000973596206 ... vD8Ul/?d=n

Het lezen waard.
Blijkt weer dat er heel veel onbenul bij de zogenaamde dierenliefhebber is.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 12:29

tienus63 schreef:
tienus63 schreef:
Voorbeeld van een goed gesprek van iemand die met de dagelijkse realiteit van de wolf te maken heeft en leden van PvdD.

https://www.facebook.com/10000973596206 ... vD8Ul/?d=n

Het lezen waard.
Blijkt weer dat er heel veel onbenul bij de zogenaamde dierenliefhebber is.

En zo is het!

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 12:32

Sanet schreef:
Maar maakt dat uit? Als je ook dit soort berichten leest:

Aanval, Wapserveen, 11-11-2023.

Afgelopen nacht zijn in Wapserveen 2 schapen gedood. 1 schaap is aan de keel en achterkant gewond.
Het raster waarachter de schapen liepen was afgelopen donderdag nog gecontroleerd door een wolvenconsulent en na de aanval nogmaals door de taxateur.
Het raster voldoet aan de BIJ12 norm met 6000volt stroom.

Voor mij niet, echter zal dit bij de EU een speerpunt zijn. Daar gaan ze zich achter verschuilen, waardoor je net zover bent als hedendaags…

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 12:51

Kaja schreef:

Met zoveel niet wolfwerende hekken zou je mogen verwachten dat deze juist wel werken. Maar het juist ook aanvallen van schapen die binnen een goedgekeurde omheining staan spreekt dit allemaal tegen. De omheining lijkt nl geen verschil te maken of je al dan niet wolf op bezoek krijgt. Je zou eens de verhouding tussen wel wolfwerende omheiningen en de oude moeten afzetten tegen hoeveel aanvallen er binnen wolfwerend en niet wolfwerende omheiningen zijn. Ik heb zo'n vermoeden dat die vrijwel gelijk zijn.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 12:55

PvdD wil op korte termijn krimp van 75% van aantal dieren in de veehouderij zegt hun fractievoorzitter.

Men realiseert zich niet dat plantaardig niet buiten dierhouderij kan.
Als in Nederland de gewassen niet meer voldoende groeien, dan moeten ook de plantaardige producten nog vaker uit het buitenland komen.
Die producten worden niet met de fiets op bloeddruk hierheen gehaald.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 13:06

En ze gaan er volledig aan voorbij dat weides ook natuur zijn . Ik zou zeggen, kom bij onze paarden in de wei. Er loopt en leeft van alles.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 13:22

neenee dat is allemaal grasfalt..

daarom zit de buizerd ook op de weidepaal de wei in te turen voor een maaltje.
De uil die zijn nestkast in de lente boordenvol heeft liggen.
Verderop de torenvalk.

En hier lag van de week een grote aangevreten haas in de wei.
We hebben hem maar in de berm net buiten de wei gelegd.
Maar wie dat op zijn geweten heeft?

Maar er leeft idd van alles.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 13:34

Wij hebben sinds kort een uil bij en soms in de binnenbak :=

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 14:12

tamary schreef:
Kaja schreef:

Met zoveel niet wolfwerende hekken zou je mogen verwachten dat deze juist wel werken. Maar het juist ook aanvallen van schapen die binnen een goedgekeurde omheining staan spreekt dit allemaal tegen. De omheining lijkt nl geen verschil te maken of je al dan niet wolf op bezoek krijgt. Je zou eens de verhouding tussen wel wolfwerende omheiningen en de oude moeten afzetten tegen hoeveel aanvallen er binnen wolfwerend en niet wolfwerende omheiningen zijn. Ik heb zo'n vermoeden dat die vrijwel gelijk zijn.

Ik begrijp je redenatie. Echter zal de EU steevast als eerste wijzen naar de te nemen maatregelen. Zodra deze getroffen zijn, kunnen ze namelijk altijd zeggen de hoogte is niet juist, we hebben ervan geleerd en gaan 20 cm hoger adviseren. Zo blijf je verstrengeld in het politieke spel waar je nimmer van zult winnen. Het feit dat PvdD op korte termijn een krimp van 75% wenst, zegt genoeg… Daar heb ik allang voor gewaarschuwd.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 14:40

Rivendell schreef:
tienus63 schreef:
Volgens mij wordt er onafhankelijk DNA onderzocht van de wolf bij Oude Willem.

Dus niet door bij12? Want als die het doen, twijfel ik wel eens aan de uitslagen

De wolf van Oude Willem vandaag in de buurt van Appelscha.
Beest heeft voor een wolf een lange staart met krul. Een wolf hoort een korte rechte staart te hebben.
https://m.facebook.com/groups/933854610 ... 154607141/