Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 16:26

Dat inderdaad. Ik ben ook uit de generatie "jij moet de baas zijn / het altijd winnen van je paard" (phoe wat klink ik oud haha), maar gelukkig ook wel al jaaaaren geleden achter gekomen dat het anders kan. Ik ben een beetje een kruising tussen "natural" en boeren trien haha.

Maar ik vind persoonlijk dat mensen er soms wel wat ver in gaan qua "wat het paard wil" dus dan komt het wat zweverig over of zo. Super fijn hoor als een paard ook een stem krijgt, maar uiteindelijk heb ik toch wel het laatste woord :D

dierenfan

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 16:43

Tja ik had van de week hier op het forum of op Facebook gelezen dat iemand de hoefkrabber liet zien aan haar paard. Pas toen hij klaar was met besnuffelen ging diegene hoeven krabben. Gibbs is aan het 'puberen' dus hem dat ook gegeven. Na 2 minuten was hij er klaar mee en gaf z'n been al zonder vragen. Vervolgens 4 hieven gedaan zonder dat hij terug trok en zodra hij mij voelde aan een been gaf hij het al.
Zweverig of niet soms blijkt het dus goed te werken.... hoewel mogelijk een moment opname haha

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 16:47

Even ego:
Afbeelding

Vandaag op puppy gezeten <3
Zo braaf! Ook een paar stapjes gelopen en expres een paar keer tegen zn billen aangekomen, hij gaf er helemaal niks om. Super fijn dier :+:

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 16:56

Ja met "enge" dingen doe ik dat soms ook wel, even laten snuffelen, maar ik maak er niet meer van dan dat het is. Maar zo haal je ze bijv. wel ff uit het klier-moment. Hij vergeet dan dat hij stout ging doen doordat hij een hoevenkrabber gepresenteerd krijgt. :D

Als ik met hem aan het werk ben en hij laat een scheet, dan denk ik niet "oh hij vindt het niet leuk, dan stoppen we wel" bij wijze van ;) Bijv. de R+ gaat mij te ver. Daar heb ik echt geen tijd voor :')

Hij mag best aangeven dat hij iets niet leuk vindt of spannend, maar dan leg ik hem gewoon vriendelijk uit dat we dat toch echt gewoon gaan doen.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 16:57

Diertjec schreef:
Even ego:
[ [url=m/Hl3hQl.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zo braaf! Ook een paar stapjes gelopen en expres een paar keer tegen zn billen aangekomen, hij gaf er helemaal niks om. Super fijn dier :+:

Wat leuk!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 17:16

Leedebee schreef:
Ja met "enge" dingen doe ik dat soms ook wel, even laten snuffelen, maar ik maak er niet meer van dan dat het is. Maar zo haal je ze bijv. wel ff uit het klier-moment. Hij vergeet dan dat hij stout ging doen doordat hij een hoevenkrabber gepresenteerd krijgt. :D

Als ik met hem aan het werk ben en hij laat een scheet, dan denk ik niet "oh hij vindt het niet leuk, dan stoppen we wel" bij wijze van ;) Bijv. de R+ gaat mij te ver. Daar heb ik echt geen tijd voor :')

Hij mag best aangeven dat hij iets niet leuk vindt of spannend, maar dan leg ik hem gewoon vriendelijk uit dat we dat toch echt gewoon gaan doen.

Ja volledig mee eens! Zeker onze 800 en 1000 kg wil ik best met 'overleggen' maar uiteindelijk als het moet dan moet het en dan mag hij het niet willen maar geen keuze

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 18:17

Wat gaaf Diertjec! :D
En wat een leuk paard heb je :j

Ik ben idd helemaal voor het op vriendelijke wijze dingen leren aan een paard. Maar op het moment dat mensen een trainingshalster of touwhalster (bijna) mishandeling gaan noemen, vind ik ze te ver gaan...

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 18:24

Leedebee schreef:

Hoe je het went of keert; leerprincipes gebruik je altijd. Of je nou bewust een bekrachtiger gebruikt met R+ of niet en puur alleen met pressure en release werkt. :P Is natuurlijk niet nodig en geen verplichting om voerbeloningen te gebruiken, maar wel handig om te weten wat je doet (en nee; ik insinueer niet dat je dat niet weet hoor). En je hoeft er van mij geen label aan te plakken, maar het heeft mij zeker geholpen in bewustwording.

Nu kan ik hier uren over praten en dat zal ik hier niet doen (hehehe) maar ik denk puntje bij paaltje dat als jij je paard opzet voor succes (en dan dus los van wat je dan precies gebruikt), je vrijwel altijd een 'ja' zal krijgen, tenzij mentaal of fysiek verhinderd. Maar ik vind keuzevrijheid ook een heel interessant onderwerp. Paarden kan je heel wat leren aanleren en dat kan echt opheldering in communicatie geven!
Uit onderzoeken bij paarden in 'wilde' kuddes is ook gebleken dat paarden elkaar onderling veel meer motiveren dan straffen. Súper interessant!

Verder snap ik helemaal wat jullie bedoelen hoor. Als de dierenarts komt, dan moet 'ie. Als hij ons in gevaar brengt, ook. Maar als iets niet direct noodzakelijk is niet. Dus dan kies ik er voor om op een manier die op ons aansluit dit te oefenen en ook zijn grenzen te accepteren. En als hij zich 'disrespectvol' (menselijk concept) gedraagt als gevolg van mijn ongeduld of onbegrip, straf ik hem daar normaliter niet voor (in ieder geval niet bewust). Ik zet in zo'n situatie zijn gedrag in iets anders om; ook al is dat niet direct het uiteindelijke resultaat wat ik wil. Shaping!
Sindsdien merk ik wederzijds veel meer vertrouwen en begrip. Ook van hem naar mij toe. :j

Het betekent overigens helemaal niet dat ik geen reet uitvoer als de zon niet schijnt, of weet ik veel wat er invloed kan hebben op jouzelf of je paard, maar wel dat ik er rekening mee houd en daarop aanpas. Hij kan dat niet, ik wel. Ik kan complexer puzzelen, hij niet, dus ik vind dat het mijn taak is om hem te ondersteunen en dat betekent dat ik niet per sé verwacht dat hij altijd doet wat ik vraag. Ik doe immers ook niet altijd wat hij vraagt (maar wel vaak en hij ook vaak wat ik wél vraag). Daarnaast merk ik ook dat zo'n paard ontzettend groeit in leervermogen, wat ook betekent dat ze leren dan nieuwe, enge, niet leuke dingen tóch wel leuk zijn. Een sterker inzicht.

Gewoon hersenspinsels, dit van mij. Start volgende maand ook met de opleiding paardengedragstherapeut, vind het allemaal heel interessant! Hopelijk ben ik niet te irritant, ik vind het juist lek als jullie er over praten!!

Edit; oeh! Even een toevoeging! Maar te afwachtend zijn, je paard aan hun lot overlaten, vind ik ook niet helemaal top. Ik lees wel eens dat mensen het force free een beetje overdrijven en paarden geen enkele hulp geven, dat het paard het helemaal uit moet zoeken, maar ik denk dat dit ook erg stressvol is. In dat opzicht is het natuurlijk wel super om je paard een kant op te helpen en het zo verder in dat leervermogen te ontwikkelen. Zie het even als tussen teugels opsluiten. Een richtlijn. En het zal per paard en hoever deze zich heeft ontwikkeld verschillen hoeveel je moet afwachten en vragen.
Laatst bijgewerkt door AlwaysH op 27-08-23 18:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 18:26

Ik vind die halsters inderdaad niet fijn, maar rij en train wel gewoon met bit :D

Hier 1 paard die dat laatste woord van een mens dus niet accepteerde en dan echt gevaarlijk werd. Dan leer je wel verder te kijken. Dat heeft mij onwijs veel gebracht. Maar inmiddels accepteert paard ook gewoon mijn laatste woord ;) en ben ik kampioen in discussie vermijden. Maar vooral in mijn vragen dusdanig aantrekkelijk maken dat ik zelden een nee krijg :))

AlwaysH _/-\o_

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 18:32

Haha, dat is een mooi beknopte versie van mijn al veel te lange bijbel, Caily. Inderdaad je vraag dusdanig aantrekkelijk maken dat het paard geen nee wil zeggen. Of je dat nou met druk of beloning doet maakt in dat opzicht niet uit, dat is afhankelijk van de combinatie! :D
Maar dat gaat echt niet zonder trial and error, ik ben absoluut geen heilige. Maar ik vind het juist fijn als mijn paard 'nee' zegt, want dit betekent eigenlijk altijd dat mijn vraag niet goed is, of er iets anders is.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 18:39

Caily schreef:
Ik vind die halsters inderdaad niet fijn, maar rij en train wel gewoon met bit :D

Hier 1 paard die dat laatste woord van een mens dus niet accepteerde en dan echt gevaarlijk werd. Dan leer je wel verder te kijken. Dat heeft mij onwijs veel gebracht. Maar inmiddels accepteert paard ook gewoon mijn laatste woord ;) en ben ik kampioen in discussie vermijden. Maar vooral in mijn vragen dusdanig aantrekkelijk maken dat ik zelden een nee krijg :))

AlwaysH _/-\o_

Dit is idd het meest ideaal.
Bij mijn merrie werkte het op die manier, Odin is regelmatig wat makkelijker te overhalen. Gaat wel vaak allemaal in overleg, maar ik heb het laatste woord. Ik doe wel veel met R+ :)

@sherivey, thanks! Erg blij met hem, goed gelukt fokproduct <3

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 18:49

Caily schreef:

AlwaysH _/-\o_

Maar nou valt een bit ook onder die slechte hulpmiddelen :)) volgens sommigen.

Ik train met beiden. Maar ons andere paard gaat bvb gewoon op een stalhalster mee naar buiten aan de hand. Die heeft niet meer nodig. Maar ohz heeft die gewoon een bit in.
Ons jonkie is veel brutaler, dus die loopt nu met zo'n trainingshalster. Gewoon halster bleef niet goed zitten en werkte ook niet fijn.
En een bit kent ie nog niet, dat komt nog. Wil wel kijken of ik binnenkort naar een kaptoom over kan.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 18:58

Het zal idd ook wel per combinatie verschillen. Het ene paard schiet bij een onduidelijke vraag in de kramp en een ander reageert misschien gewoon amper. Ik heb denk ik ook geluk dat we zo'n goede band hebben en hij ook zo ongelooflijk slim is. Ik doe gewoon veel op gevoel en eigenlijk 100 stijlen door elkaar. Ik kijk gewoon hoe hij reageert en daar reageer ik weer op. Misschien toch een verkapt stukje R+? :') :D

Maar ik heb alleen maar respect voor mensen die volledig R+ kunnen werken, want voor mijn idee vergt dat een behoorlijke mate van geduld en doorzettingsvermogen +:)+

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 19:56

Dingen combineren vind ik ook hartstikke logisch want iedereen heeft een eigen manier. :j

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 20:03

Nou vraagje dan omdat er hier duidelijk mensen zijn die veel meer in de materie zitten dan ik. Ik probeer op mijn manier een en ander met clicker training en dat doet ze best goed.

Vandaag geprobeerd haar te laten begrijpen om naar het blok te komen en te draaien en ging ook best aardig. Maar wat ik wel echt heel lastig vind is ze ineens halverwege besluit dat een geluidje haar aandacht vraagt en mij eigenlijk verder compleet negeert. Soms lukt het om met geluidje of opnieuw vragen haar aandacht te herwinnen, maar soms ben ik haar echt helemaal kwijt en moet ik haar echt op gaan halen.

Hoe krijg je die aandacht er dan weer bij?

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 20:07

Wat voor geluidje bedoel je? Afleiding van buitenaf?

Ik heb Azu 'let op' en 'kijk es' aangeleerd (vanzelf omdat ik dit onze hond heb geleerd, haha), dus vaak vraag ik op die manier weer aandacht.
Hij heeft ook echt nog een korte spanningsboog. Dat komt vanzelf. Zou haar wel de tijd geven iig de verschillende dingen tot zich te nemen zodat ze het niet wegstopt maar wel verwerkt. Anders bouw je natuurlijk mogelijk weer spanning op.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 20:24

Ja gewoon omgevingsgeluid bedoel ik inderdaad. Ik ga eens kijken of ik een “let op” erin krijg.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 19:05

Even een kleine update. De trainingsstal pakt het super op; ander hoofdstel geprobeerd etc. Ik heb ook een filmpje gezien en ik zou niet raar opkijken als het toch haar gebit is. Ze gaan dus nu de tandarts bellen om te komen.

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 19:52

Koekie73 schreef:
Even een kleine update. De trainingsstal pakt het super op; ander hoofdstel geprobeerd etc. Ik heb ook een filmpje gezien en ik zou niet raar opkijken als het toch haar gebit is. Ze gaan dus nu de tandarts bellen om te komen.

Wat fijn dat ze er zo mee om gaan! Ben benieuwd of het inderdaad het gebit is.

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 19:53

Diertjec schreef:
Even ego:
[ [url=m/Hl3hQl.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat goed! :D

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 20:00

Koekie73 schreef:

Fijn dat ze daar zo bovenop zitten ook! Top dat de tandarts komt :)

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 20:39

Hopelijk is dat alles wat het is. Misschien is er toch nog een fragmentje achtergebleven van het wolfskiesje; die dingen schijnen best tricky te kunnen zijn om te verwijderen. En verder gebeurt er op die leeftijd ook echt zoveel in die mond.

Belangrijkste is dat je gevoel nog goed is en zo te horen zijn ze er wel echt serieus mee bezig.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 20:46

Fijn dat ze het zo goed oppakken en dat er toch nog een check op het gebit komt. Bij Owen maakte dat alle verschil.

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 20:20

Ik heb momenteel privé wat dingen die veel tijd en energie vragen, dus Dino krijgt vooral veel knuffels en we doen een beetje vrijheidsdressuur.
Gister wel even tien minuutjes gestapt, hij was zo braaf. Op een gegeven moment wel een momentje van "ik ben wel klaar nu want m'n vriend staat daar" :+ maar daar kwamen we uiteindelijk ook weer doorheen.

Over een paar weken heb ik een proefles afgesproken bij een nieuwe instructrice, ben heel benieuwd. Vind het echt knap lastig om een goede te vinden die past bij hoe je zelf graag wil werken.

Afbeelding

En zo'n anderhalve week geleden hebben we voor het eerst een stukje over het erf gestapt. :D

Afbeelding

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 17:53

De tandarts/dierenarts is vandaag bij mijn merrie op de trainingsstal geweest. Ze heeft achterin een gebroken kies :( Al wel bijna genezen aan het slijmvlies te zien, aldus de arts. Ik was er zelf niet bij dus de stal heeft netjes eerst met mij overlegd over een evt RX en indien nodig extractie. Ik was echter aan het werk dus ik hoorde dit te laat.
We kijken de komende week aan hoe ze weer reageert op het bit ( gaan ze zaterdag weer proberen) en als het toch nog nodig lijkt komen ze de RX doen.

Van mij had de RX meteen gemogen maar dat wist de trainingsstal natuurlijk niet. Mss dat ik morgen zelf de arts even bel of het niet verstandig is deze week alsnog de RX te doen.

Ik vind het zo sneu voor mijn meissie., hier heeft ze vast last van gehad. Ook niet gek dat ze dan zo op het bit reageert.