Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PowerPoef

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 22:06

Poeh Pinda is echt HUGE :wow:

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 23:26

Pinda is echt wel een stoere dame inderdaad. =:)

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-20 00:44

Wauw hahahaha als je wat hoogte te veel hebt neem ik het van je over :+

kruimellover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 08:04

Wauw wat is Pinda groot en wat glimt ze! Mooi dier hoor! En wat vervelend dat ze net allemaal herrie maken als jij bezig bent. Dat vind ik ook altijd vervelend. Guinness is nu wel heel veel gewend van de trainingsstal, want daar gebeurt heel veel om hem heen. En het maakt hem allemaal niks uit. Ook weleens fijn als je paard niet overal bang van is.

Phuddle ook weer lekker zelf bezig, fijn is dat lijkt me! Hoe gaat het met je dochtertje?

Wat vervelend van Marie zeg! Guinness vindt het heel lastig om zijn benen op te tillen, maar waarschijnlijk doordat ie z'n balans dan kwijt raakt. Maar hij had in het begin een hoefzweer oid en toen liet ie het braaf toe allemaal. Ik heb niet echt tips anders dan wat er al voorbij is gekomen. Succes!

Ik heb afgelopen woensdag alles zelf met hem gedaan: longeren, opstappen, rondstappen en sturen en draven. Allemaal los, het is net een manegepaard zo lief dat ie is en met zijn lieve hoofd erbij haha. Ik heb dus helemaal vertrouwen dat het thuis ook goed komt. <3
Ik moest wel even een plan maken, want thuis als in 'bij mijn andere paarden' was nog niet heel praktisch. Ik heb namelijk alleen een wei met stalletjes, maar niks van een paddock/longeercirkel/bak ofzo. En hij is nog niet bekwaam om meteen mee het bos in te gaan, haha. Maar dankzij mijn hele lieve buren is dat probleem getackeld. Hij mag namelijk de eerste tijd bij hun op stal staan. :D
De planning was om hem maandag te gaan halen, want dinsdag is de trainster in Nederland om les te geven bij anderen, dus dan kon ze me mooi de eerste keer op ander terrein helpen. Maar omdat het woensdag zo goed ging en ik vond dat hij dan wel heel weinig tijd had om te acclimatiseren, heb ik besloten dat ik hem vandaag mee naar huis neem. We hadden al afgesproken dat ik vandaag nog een keer zou rijden, dus dat ga ik zo doen en dan neem ik meteen de trailer mee om hem lekker mee te kunnen nemen. En ik heb er zoveel zin in! *\o/*
Echt fijn om hem weer dichtbij te hebben. <3
Ik hoop dat hij braaf de trailer op gaat, in principe doet hij dat wel, maar hij vond de rit daarheen erg spannend, dus we zullen zien. Ik vind het nu zelf ook wel een beetje spannend, omdat ik vanwege Corona niemand mee kan nemen. Maar we gaan er maar gewoon voor dat alles goed verloopt. Ik zal een foto delen als hij thuis is ;)

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 09:37

Mag ik mij ook melden
4 jarige Arabier Merrie Afbeelding

Recht uit de wei geplukt, intussen al zadel en hoofdstel gewent en longeert fantastisch met een heel los elastiekje, en heeft niet de neiging achter de loodlijn te kruipen *\o/*

Hangen vind ze echter nog doodeng en moet echt om mijn handen zitten om niet gewoon er maar op te gaan zitten als in de zin van korte pijn is beter dan lange pijn _O- Mijn verstand brengt mij echt steeds weer op het feit dat wat geduld hebben beter is hahaha. Ik heb al meerder paarden zadelmak gemaakt met verschillende methodes maar het voelt wel anders nu deze echt van mijzelf is :')

Hoe hebben jullie de eerste stap gezet?

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-20 11:40

Welkom!

Ik ben als veulen begonnen met Duke langs links over zijn rug aan de andere kant te kriebelen want toen ging dat nog :') en ik nam hem wel eens in een knuffel met mijn armen rond zijn buik enzo. Dan toen hij ouder was geleerd parkeren voor een opstapje en tijdens het jaaaaaa goedzooooo whieeeee aaide ik dan over hem heen en zo voelde hij me al op zijn rug terwijl dat niet de oefening was die we deden, maar de beloning. Ik heb maar een paar seconden gehangen in stap want ik heb daar echt de buikspieren niet voor haha. Duke vond zitten net zo prima en dat was handiger voor mij :+

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 11:49

Granoek schreef:
Welkom!

Ik ben als veulen begonnen met Duke langs links over zijn rug aan de andere kant te kriebelen want toen ging dat nog :') en ik nam hem wel eens in een knuffel met mijn armen rond zijn buik enzo. Dan toen hij ouder was geleerd parkeren voor een opstapje en tijdens het jaaaaaa goedzooooo whieeeee aaide ik dan over hem heen en zo voelde hij me al op zijn rug terwijl dat niet de oefening was die we deden, maar de beloning. Ik heb maar een paar seconden gehangen in stap want ik heb daar echt de buikspieren niet voor haha. Duke vond zitten net zo prima en dat was handiger voor mij :+

Ik herken in je verhaal wel een beetje de "gedachte" achter hoe wij het hier hebben aangepakt, maar wij begonnen dan niet als veulen al met wennen want toen kende ik hem nog niet.

Maar die gedachte was: dingen niet enger laten lijken dan ze zijn door er bijvoorbeeld teveel nadruk op te leggen. Dus ze onderdeel laten zijn van bekende vertrouwde momenten, in een vertrouwde omgeving starten en vooral in het begin het heel kort (qua tijd) laten zijn. Als je dan merkt dat het geen punt is kun je een klein stapje toevoegen. Met betrekking tot het hangen: ik heb dus eerst ook een tijd een opstapje ernaast gezet tijdens het poetsen, en dan al poetsend (bij voorkeur een plek die ze heul fijn vinden) ook zo nu en dan op het opstapje gaan staan. De mijne vond dat bijvoorbeeld erg raar, dat "de mens" ineens zoveel hoger stond. En dan was het ook makkelijker om als volgende stap tijdens het poetsen ook de andere zijde aan te raken, en zo steeds iets verder. Sommige paarden vinden het bijvoorbeeld al bij voorbaat spannender als het hele moment draait om een nieuwe oefening, doordat alle focus er dan op ligt bouwen ze spanning op ipv te leren ontspannen en vertrouwd raken met de handeling. :)

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 12:31

De druif hier vind opstapje allemaal wel prima gelukkig. Kan der makkelijk borstelen ed op de poetsplaats. Enkel in de longeer kraal heeft ze ontdekt dat ze kan weg stappen. Wat dichter bij de omheining gezet en dat probleem was over. Ik kan haar over haar rug lichtjes buigen en dan een snoepje aan laten pakken aan de andere kant. Het spannings stukje zit m erin als ik wat druk aan 1 kant op t zadel zet. En ze wordt niet extreem gespannen en vloeit super weer af. Ik denk dat ik vandaag gewoon hetzelfde doe als gisteren en toch als t oké voelt voor het ‘verassings’ effect ga.

Gisteren ook voor het eerst beschermers aangedaan en dat is dan 2 ronde heel hard rennen en dan is het zo van. Oh het gaat niet weg naja heb je eten? Ze is dus ook best nuchter :')

Phuddle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 12:35

Met mijn dochtertje gaat het goed. Wel komt ze nog onregelmatig voor haar voedingen maar dat komt ook wel weer goed.

Ja heerlijk om weer zelf wat met haar te kunnen doen. En inderdaad ze is super braaf na 3 weken vakantie ✔

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 15:15

Pinda ziet er wel supermooi uit!
En wat lief dat ze alles toe liet van het hondje.. <3

Phuddle super dat alles goed gaat met de kleine.

Kruimellover, wat super!
Hopelijk gaat de reis goed en is hij straks thuis!

Welkom Billy!
Met Malik neem ik heel ruim de tijd, ik heb hem nu twee jaar en heb er nog niet op gezeten.
Hij kreeg best wat spanning van de singel dus daar hebben we sowieso de tijd voor genomen.
Gewoon op de blote rug heeft hij totaal geen spanning als ik ga hangen.
Ik merk dat nu hij vier is hij steeds makkelijker wordt.
Hij was al makkelijk, maar het waren vaak kleine dingetjes waarbij hij toch wat spanning kreeg en dat wil ik eerst helemaal opgelost hebben, anders voelt het alsof ik stappen oversla.
Ik doe ook mee aan de opstapchallenge van Celine vd Stroom waarbij het paard zelf naar je toe komt om op te stappen en dat vind ik zelf een hele leuke manier van werken, hij wil het net zo graag als ik en loopt dus niet weg.

kruimellover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 20:06

Welkom! Leuk dier ook!

Ik heb de reis overleefd en Guinness ook! Hij is veilig in Nederland gearriveerd en voelde zich meteen wel goed op z’n nieuwe plekje volgens mij.

Ik heb me heel erg geërgerd aan sommige vrachtwagenchauffeurs onderweg. Die gaan zo dicht op de trailer rijden _-:( en dat vindt ie erg spannend. Maar het is gelukkig allemaal goed gegaan.

Ik had nog even op hem gezeten voor ik hem mee nam, ook dat gaat steeds beter, echt fijn! :)

Afbeelding
Nog even oefenen samen <3

Afbeelding
Net op z’n nieuwe plekje

Afbeelding
En enthousiast zijn kunstje laten zien aan iedereen die het wil zien _O-

Afbeelding
Nu in stal lekker bijkomen. Hij kan gezellig met z’n buren neuzen en dat vond ie wel erg fijn geloof ik.

Ik ben benieuwd hoe hij het doet, hij was vandaag al erg snel op z’n gemak. Nu is ie ook niet heel moeilijk en zolang hij andere paarden kan zien, vindt ie het allemaal wel best. Dus dat is wel ideaal.
Morgen mag ie lekker op z’n gemak chillen en wennen en dan zal ik hem zondag eens longeren.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 22:00

Gelukkig is alles goed gegaan en is Guinness op zijn gemak, fijn zeg! :)
Wat ik als tip kan geven wat betreft de trailerrit, is dat je beter iets harder kan rijden zodat je niet zoveel last hebt van vrachtwagens.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 22:34

Wat fijn dat alles zo goed gegaan is kruimellover! *\o/* Guinness ziet er op zijn gemak uit al. Jullie passen mooi samen :) Hoe groot is hij, hij toont ook behoorlijk groot?

Welkom Billy, wat een leuk snuitje :j

Wij hebben wat bewegende beelden, heel leerzaam om terug te zien :) 90% is giraf-die-door-de-bak-wappert en echt niet internet-proof, het wordt me pijnlijk duidelijk dat ik echt te weinig sturing/begrenzing geef := :roll: Pinda is erg zoekende daardoor. Maar ze trekt nu wel fijn zelf voorwaarts aan ipv alsmaar terug te vallen als het moeilijk wordt (best wel een ding in zo'n zware bak), 1 doel is vast bereikt! Nu weer gaan werken aan contact en begrenzing zodat ze weer wat stabieler kan worden, ik laat haar echt te veel het zelf uitzoeken. Op een gegeven moment werd ze er zelfs wat pinnig door, kreeg ik een "PIEP" met een bokje := Tja, mijn eigen schuld.

Ennnn...ons eerste mini-buitenritje is een feit <3 Stukje verder uitgestapt over de weg, ze vond het geweldig <3
Afbeelding

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-20 04:39

Hey fijn, Guinness thuis! Ik ben ook al geen held met de trailer en vrachtwagenchauffeurs hebben een pesthekel aan mij, ik zit me de hele weg stilletjes te excuseren maar ja soms kan het niet anders dus dan rij ik maar :+ en het is niet eens dat ik er niet handig mee ben maar ik ben zo super onzeker

Vientje ze ziet er echt top uit en jij hebt ook een tandpasta smile :D

kruimellover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 07:12

Ja op de stukken dat het mogelijk was, heb ik dat inderdaad ook gedaan: iets harder rijden. Maar ongeveer 50% van de route bestaat uit 80-wegen waar veel flitspalen staan en ik riskeer liever geen boetes Haha. En met optrekken raak je de vrachtwagens makkelijk kwijt, mijn volvo ik sterk genoeg om rustig en vloeiend op te trekken en toch harder dan de vrachtwagens te gaan. Maar er staat ook veel verkeerslichten en zeker op de momenten dat ik daarvoor moest stoppen (wat natuurlijk net gisteren iedere keer gebeurde( dan kwamen ze bijna tegen ons aan staan.
Maar ja, we hebben het overleefd en hij was minder nat bij thuiskomst dan toen we naar België reden.

Lekker met pinda een stukje buiten! Dat giraf-achtige valt toch reuze mee! Ik vind het er juist heel vriendelijk uit zien, ze kan nog lekker op haar eigen benen leren lopen.

Guinness was de laatste keer dat ik hem gemeten heb 1.68 dus ik denk nu iets van 1.70, maar hij is ook vrij fors, dus hij toont ook erg groot.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 08:22

Ziet er goed uit, Phuddle! Ook ontspannen :j
Fijn dat het met de baby nu ook goed gaat na de wat moeizame start.

Pinda is een reus! :wow:
Een gvr!
Rijden ziet er netjes uit. Ze moet toch even zoeken naar evenwicht, dat is geen probleem.
Je bent wel snel aan de overkant met die zevenmijlsstappen.

Welkom, billy3105. Vrolijk hoofd heeft ze :)
Opstappen heb ik op 1 januari voor het eerst gedaan, op een losstaand paard en zonder zadel. Maar daar zat wel,een traject aan vooraf.
Zolang ze niet uit zichzelf stilstaan in een open ruimte als je dingen op de rug doet zou ik er niet voor kiezen om op te stappen.
De mijne is nooit vastgehouden en blijft vanaf het begin ook netjes stilstaan tot ik goed zit.
De al eerder genoemde opstapchallenge geeft goede handvatten :j

Wat fijn Guinness weer thuis! Hij vindt het er vermoeiend zo te zien. Nu lekker zelf aan de slag.
Mijn vriendin heeft een sticker achter op haar trailer met het verzoek wat meer afstand te houden. Dat lijkt wel te werken.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 13:45

Kruimellover, oh ja dan begrijp ik het met de vrachtwagens, gelukkig dat het verder wel goed was gegaan.
En idd misschien helpt een sticker achterop! :j

Vientje ik vind het ook niet zo giraffig en jonge paarden lopen heel vaak zo in het begin.
Het wordt vanzelf steeds stabieler.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 19:33

Jeutje Pinda! Ik krijg nu al hoogtevrees! :wow:

Guiness thuis! Heerlijk *\o/*

Klopt MF! Kijk maar:
Afbeelding

Vandaag hebben wij weer een proefje opgenomen. Ben zo trots!
Afbeelding

Dan te bedenken dat we 20 april vorig jaar de eerste stapjes onder het zadel namen <3

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 22:12

Kan ik mij ook weer melden? Deed in 2019 topic mee, helaas nogal een ongeluk gehad en daardoor uit de running . Lees al wel weer een tijdje mee en vind paarden al weer een tijdje leuk :')

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 09:04

Welkom Splinter!
Hopelijk geen blijvend letsel na het ongeluk?

Wow, wat zien jullie er gaaf uit GJ!
Mooi beheerst ook op het filmpje.

Fijne Paas allemaal!

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 14:02

Ik probeer ook bij te benen, Pinda is echt gigantisch! Die leek me helemaal niet zo groot := Maar ik vind haar zo leuk!

Phuddle is ook weer goed bezig zo te zien!

Welkom Billy! Leuk paardje :D

Fijn dat Guiness ook weer thuis is. Zo te zien ook echt flink! Heb het ook een keer gehad hoor op de snelweg, vrachtwagen die te dicht kwam en paard schoot naar voren, dat was even schrikken en oervervelend. Je ziet het ook niet altijd aankomen.

Welkom Splinter!

Fijn Pasen iedereen :D

Marie gaat ook lekker buiten haar losse achterbeentjes, ze haalt echt enkel uit als ze iets eng vind gelukkig. Nu veel aan het oefenen met de zadeldek, singel, en hulpteugeltjes. Doet ze allemaal heel goed.

PowerPoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 14:30

Joy ziet er goed uit! Ik lees ook nog mee, maar reageer niet zo veel.

Phuddle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 23:12

Hier inderdaad weer lekker haar aan het oppakken.
Inmiddels voor dr 5de keer aan de longe gehad. Stuk rustiger dan de eerste keer al. Binnenkort maar eens een singeltje op doen. (Tips en trucs altijd welkom)
Na het longeren helemaal afgespoeld en de mestvlek eraf gewassen en haar manen weer kortgewiekt haha.

https://vimeo.com/406924890

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 23:17

Je filmpje doet het niet.

Vandaag Prazani voor het eerst gelongeerd met een singeltje om. Dat vond hij ongeveer 2 rondjes niet leuk, maar gaf er al vrij snel niks meer om. Hij had zich wel helemaal in het zweet gewerkt, naast de longeerbak stond een hengstige merrie en iedere keer als hij daar langs kwam begon hij te brullen _O- Ik heb me nu voorgenomen dat ik er voor juni voor het eerst opgezeten wil hebben. Mits alle coronamaatregelen dan zijn opgeheven willen we misschien een week naar mijn instructeur in juli en dan zou ik hem wel graag meenemen.

Phuddle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 23:48