[VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yavanna

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 19:42

Oh joh, ik had zo gehoopt dat je op de goede weg naar herstel zou zijn.. Maar fijn dat je meisjes er nu goed bij staan. Nog even doorbijten en dan staan ze aan huis.
Ook van mij een hele dikke knuffel.. :knuffel:

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 16:23

O Jorieke wat fijn dat de verhuizing voorspoedig is verlopen.
Ze staan goed nu , en vooral lekker kunnen bijkomen.

Ik hoop dat het bezoek van de gemeente jullie nog iets positiefs brengt.

En jammer dat het gewenste effect uit blijft na je operatie...

Van mij ook n knuffel :(:)

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-24 17:17

Ik krijg van de gemeente een scootmobiel op proef om te kijken of ik dat fysiek red. Daarna gaan ze om tafel om me er een permanent toe te kennen en overleggen over het kinderzitje. Dat is alvast positief. Wel zal het even ingewikkeld zijn omdat ik in de avonden als ik al wakker ben veel te moe ben om nog op pad te gaan en zonder kinderzitje kan ik hem overdag alleen in de weekenden uitproberen. Kleintje alleen laten kan uiteraard niet.

Maar goed, we passen er wel een mouw aan. Ik snap de redenatie. Het is nogal een investering en dan wil je zeker weten dat de persoon in kwestie het ding ook kán (en dus gaat) gebruiken. Dat ze hem überhaupt willen toekennen is alvast helemaal geweldig. Ik ga eventueel voorstellen om een deel te financieren vanuit de donaties, dat zal de kans op toekenning vergroten.

Verder is de smid weer geweest voor de paarden.
Muzanna liep weer gevoelig op 1 voetje, vermoedelijk een zweer. Geen tekenen van hoefbevangenheid.
Wel baal ik hoeveel ze weer heeft moeten inleveren door de stress van afgelopen halfjaar. Ik hoop dat we haar weer stabiel gaan krijgen, al lijkt het erop dat ze weer bij begint te trekken. En het scheelt dat ze nu eet uit eigen hooinet, uit eigen hooibak. Weidegang coördineren we in overleg en bijvoer gaat er over het algemeen braaf helemaal in. Maar het heeft weer tijd nodig en ik baal gewoon als een stekker dat ze weer zo is teruggevallen.
En het vertaalt zich ook naar sterk defensief gedrag van Manari. Het lijkt wel een hengst hoe zij haar mama tegen elke (vermeende) bedreiging verdedigt.
Een bizar contrast als je dan ziet hoe braaf en geduldig ze staat te genieten van het klungelige geborstel door onze peuter. :+
De kruiden om dat defensieve gedrag wat te temperen weigert ze pertinent. Niet door haar eten, of direct in de mond. Zélfs van haar mens neemt ze het niet aan. Ze eet het niet of spuugt het weer uit.

Maar ze staan veilig, al is het dus even passen en meten met Manari en haar soldaatjes gedrag. Gelukkig is ze super braaf naar mensen die haar respecteren.

Het is hopen op droog weer. Vooralsnog blijft er hier maar regen vallen. Niet meer hele dagen, maar toch. Er ligt modder in weides waar dat voorheen nooit het geval was. En dan heb ik het over dusdanig veel jaar, langer dan ik leef. Zelfs mijn oma van (dik) over de 100 heeft dit nog nooit meegemaakt.

Yavanna schreef:
Oh joh, ik had zo gehoopt dat je op de goede weg naar herstel zou zijn.. Maar fijn dat je meisjes er nu goed bij staan. Nog even doorbijten en dan staan ze aan huis.
Ook van mij een hele dikke knuffel.. :knuffel:

:+:

joey2010 schreef:
O Jorieke wat fijn dat de verhuizing voorspoedig is verlopen.
Ze staan goed nu , en vooral lekker kunnen bijkomen.

Ik hoop dat het bezoek van de gemeente jullie nog iets positiefs brengt.

En jammer dat het gewenste effect uit blijft na je operatie...

Van mij ook n knuffel :(:)

Ja, niet verwacht, maar ze namen het gelukkig heel serieus. Met een slag om de arm nog, dat wel.
En de paardjes gaan goed, gelukkig, al heeft afgelopen tijd toch wel weer zo z’n weerslag gehad. Dat is wel balen, maar vooruit kijken en door. :j

Moe! Eens zien of ik het avondeten haal. :')

BranwenGC

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 20:25

Wat fijn die mogelijke kans vanuit de gemeente! Eindelijk lijkt het iets lichter te worden bij jullie. Hopelijk knappen de paardjes nu ook op met hun eigen plekje en weinig stress van omgevende factoren. :(:)

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-24 19:00

BranwenGC schreef:
Wat fijn die mogelijke kans vanuit de gemeente! Eindelijk lijkt het iets lichter te worden bij jullie. Hopelijk knappen de paardjes nu ook op met hun eigen plekje en weinig stress van omgevende factoren. :(:)

Ik hoop het ook! En ben erg blij dat deze gemeente mij niet door 100 hoepels laat springen en suggereert dat ik een fraudeur ben maar gewoon ziet dat ik écht beperkt ben en écht pijn heb. Hun grootste zorg is nog of een scootmobiel niet te hoog gegrepen is en dat snap ik wel.

Verder weinig nieuws.
Muzanna trekt langzaam weer bij en Manari is ook rustiger.
Het is nu ongeveer een week redelijk tot goed weer, maar helaas gaat het maandag misschien toch even regenen. Dat betekent nog wat langer geduld hebben, maar er is nog genoeg gras waar ze nu staan dus we hoeven gelukkig nog niet weg.
Muzanna staat zonder masker, Manari uit voorzorg met. Zij heeft het extra eten natuurlijk minder nodig.

Misschien leuk om ook een update te geven over de kat die we een maand of 3 geleden hebben opgehaald. Inmiddels is ze een jaar oud.
We haalden haar op met de informatie dat ze niet zo graag buiten kwam (behalve als het zonnig was en er een persoon mee ging en ook dan maar eventjes) en het niet zo’n jager was.
Ik vond het gegeven dat ze erg kindvriendelijk was belangrijker en hoopte dat haar aanwezigheid in huis genoeg afschrikkend zou werken.
De dame heeft zich ontpopt tot een regelrechte killer, is buiten van zonsopkomst tot zonsondergang (als het aan haar lag ging ze ook elke nacht buiten spoken, maar dat mag niet van mij vanwege de vogels.)
Ook is ze enorm afgevallen (ze was te dik), maar dat is niet gek met hoe actief ze is nu.

Regelmatig vangt ze muizen en ook de buurjongen (zoals ik hem noem) komt regelmatig muizen brengen aan haar en soms miauwt hij in de ochtend of ze al komt buiten spelen. :+
Die kat durfde niet meer in onze tuin (alleen achterin het perceel en af en toe op het dak van de schuren) maar waagt zich er nu wel weer zolang de honden niet buiten zijn. Alles voor de liefde…
Muizen hebben we geen overlast meet van vernomen dus ze doet haar werk goed.
Ze is goed aan ons gehecht, het meest aan mijn man (geen man in vorige huishouden dus typisch gevalletje kat) en komt ook direct aanlopen zodra er een deur opengaat en als mijn man met de honden uitgaat loopt ze gezellig mee (tot ze een ander mens of dier treft want dan maakt ze rechtsomkeert… het is geen held zullen we maar zeggen.)
Als we terugkomen met de auto van het een of ander zit ze al braaf te wachten op het einde van de oprit om ons te begroeten.
Ze is verder super makkelijk en ook met de honden kan ze het inmiddels goed vinden. Al met al zeker een succesverhaal.

Onlangs heeft ze wel een aanvaring gehad met een andere kat, want ze had een kras op haar neus. Sindsdien is ze iets meer binnen om tussen de middag even te rusten, maar al met al is ze nog steeds het liefst buiten.
Ze vangt wel iets te graag vlinders en andere insecten naar mijn zin (er zitten hier hele zeldzame) maar binnenhouden is zelfs met veel uitdagen en spelen een onbegonnen zaak. Ze breekt dan de boel af. :=
Ze heeft zich echt ontpopt tot (lieve) boerderijkat die graag rond het huis en in de schuren op jacht gaat naar ongedierte.
Totaal niet meer het vensterbank-hang kitten dat ze voorheen was.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 19:19

Wat fijn dat de huistijger jullie van de muizenplaag heeft af geholpen, Jorieke !

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 19:31

Dat is leuk nieuws zeg, van jullie kat.. Hoe heet de dame?
En allemachtig he, wat duurt het lang voor de zomer komt. Iedereen snakt naar een beetje zon. Zelfs de futen hebben hier nog geen jongen, terwijl die er anders al zijn..
Ik heb wel het idee dat er toch wel een aantal lichtpuntjes aan het komen zijn bij jullie?

BranwenGC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 23:12

Heerlijk dat de dame zich zo ontwikkeld heeft. Ze zit duidelijk op haar plekje!

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-24 20:08

Ja leuk hè dat ze zo haar plekje gevonden heeft.
Ze heet Mila. Die naam had ze al en zeker met een kind dat haar direct al zo noemde mag ze die van mij wel houden dan. :)

Het wegblijven van stabiel zomerweer is wel een beetje balen ja… maar we zien wel wanneer het dan wel komt… en daarmee ons weitje.

Ik ga me er vooral maar niet te druk over maken.
Muzanna begint nu echt bij te trekken. Ze heeft nog een weg te gaan. Vanwege het ontbreken van een buffer had ik me er toch al bij neergelegd dat fokken dit jaar niks meer zou worden maar wie weet volgend jaar… er is onlangs een leuke hengst naar Nederland gekomen. <<)
Er wordt op hun huidige plekje ook goed op gepast want met de minste regen krijgt Muzanna een deken om. Teveel beestjes? Krijgen de dames hun vliegenmasker om. Echt heel fijn. <3

Het lijkt inderdaad of we wat ademruimte krijgen nu. Hopen dat het zo blijft.
Was laatst nog gebeten door een teek. Een hele prestatie want ik kom nooit buiten. :+
Vermoedelijk mee naar binnen genomen door de honden. :=

Genoeg gesprokkeld. En. Bedtijd.

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 20:18

Hoi Jorieke fijn om te lezen dat jullie wat ademruimte lijken te krijgen.

En het is voor jou ook goed dat je ziet dat deze plek de paardjes goed doet.
Weer minder om over te piekeren.

Het lijkt eindelijk de goede kant op te gaan voor jullie allemaal. Ik ben blij voor je.
En nu met een stijgende lijn verder hoop ik...

BranwenGC

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 20:21

Leuke naam! En het klinkt alsof alles een stuk beter gaat. Nu blijft deze lijn stijgen en gaan we door naar beter weer en tijden. Rustig aan verder :(:)

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-24 15:36

Dank jullie wel. Het was logistiek wel even pittig en daardoor ook voor mij zwaar.
Intussen is er veel veranderd.
We hebben de paardjes opgehaald. Wat fijn om ze zo dichtbij te hebben. <3
Verhuizing zelf verliep niet vlekkeloos. Paardjes wilden in eerste instantie niet laden en we hebben extreem veel regen op onze donder gekregen, omleidingen gehad vanwege overstromingen en ons zelfs door modderstromen moeten banen. Wát een regen. Door en doorweekt waren we. Ondanks regenjas letterlijk tot mijn ondergoed doorweekt. Dat heeft ook wel zijn tol geëist.
Voordeel was wel dat we direct weten wat zoveel regenval doet met het weitje en dat was prima te doen. Een beetje modder onderin, maar daar was alles verder mee gezegd. Een dag later was ook dat stuk weer helemaal droog.

En wat was het leuk om het hoofd en die ogen als schoteltjes van Manari te zien toen we de klep opendeden. Ze weigerde haar hoofd nog terug in de wagen te steken. Ze was helemaal gelukkig met het uitzicht.
Beide paarden stapten het hele stuk naar de schuilstal los mee om nadat ik ze “vrij” gaf vervolgens zonder nog maar een keer op te kijken (OK toen ik wegging) te gaan grazen.
Voor mij is het een enorme stap vooruit dat ze hier nu staan. Ik hoop dat het wat rust brengt.
Ik hoop ook heel erg dat het leven nu wat minder zwaar wordt. Het eist zo nogal z’n tol. De nieuwe medicatie helpt tot nu toe ook niet bepaald dus ik probeer het in perspectief te zien.

En, ik kan ze vanuit mijn bed bekijken en dat is toch wel erg leuk. Soms zie ik dan twee klein stipjes grazen in de verte. Fijn zoveel ruimte.
De eerste twee dagen hebben ze echt gebunkerd en twee keer zoveel hooi als normaal gegeten. Daarna bleef er ineens veel hooi over, terwijl ze toch een goed deel van de avond en nacht aan het eten zijn en de hele dag toegang hebben tot onbeperkt hooi, zowel los als in verschillende hooinetten met maas 4x4 tot 10x10.

Voor de schuilstal moeten we nog een oplossing bedenken, omdat het verharde stuk momenteel te heftig is voor Muzanna. Ze kampt met een diepe hoefzweer en heeft wat kneuzingen van kleine steentjes van de vorige locatie (ze stonden er prima maar hoeven uitkrabben was daar onbegonnen werk). Manari had ook kleine steentjes, waaronder 1 in de witte lijn. Zij liep daarna gelijk beter. Ze ging al weleens in de stal maar sindsdien vaker. Ook lekker buurten als ik in mijn stoel in de stal zit uit te rusten.

Manari heeft niet zo’n moeite met gebroken puin. Hier liggen veel wegen en paden er vol mee tegen modder en erosie en dus ook het pad naar de stal. Is soms wel leuk fossielen en Romeinse of Middeleeuwse vondsten speuren trouwens.
Misschien kiezen we het beste voor rubber mat of oude transportband. Zoiets. Om een aparte toegang te maken. Maar ja dat is ook niet gratis dus even marktplaats in de gaten houden. :j

Muzanna begint nu goed bij te trekken. Ze bleef mager, zelfs met voedzamer ruwvoer. Maar op hun eigen weitje gaat het ineens hard. Hopelijk houdt ze die stijgende lijn aan. Uit voorzorg staat ze een steeds kleiner wordend deel van de dag nog met masker op. Je moet niet teveel in 1 keer willen…
Binnenkort dierenarts en tandarts voor check-up. Niet echt een handige kostenpost, maar paarden zijn nu eenmaal duur.
Verder jammer dat ik niet meekon naar het EK voor de AT in Hongarije, maar dat is me echt even te ver weg…

Het zal nog wel even duren voor ik hersteld ben van het regenachtige avontuur van paardjes ophalen… en dat was maar een fractie van zo’n reis!

En een compilatie van afgelopen tijd van de paardjes op hun eigen plekje:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Zijn screenshots van de camera of met de telefoon genomen, maar het geeft een idee. <3
Wat ook wel grappig is: voor het eerst in hun bestaan hebben ze een vast toilet in de hoek van de paddock. Wel handig met uitmesten. Bijna alle drollen op 1 hoop. :D

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 15:53

Zou kunnen kijken voor oude koeienmatten die worden soms gratis aangeboden op marktplaats.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 16:39

Of een stuk vloerbedekking? Daar gaat wel water doorheen, maar maakt het wel zachter om op te lopen en je zakt niet meer weg. Is een goedkope (tijdelijke) oplossing

BranwenGC

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 18:17

Wat fijn dat ze aan huis staan! :(:)

Whizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 19:21

Wat een fijn gezicht! Ik kan me goed voorstellen dat het rust geeft na alle stress die jullie hadden de afgelopen tijd. Ze hebben ook lekker de ruimte, heerlijk!

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 20:31

Wat een heerlijke plek voor ze..

Ze zien er tevreden uit.
Ik kan me voorstellen dat het wat meer rust geeft nu ze daar staan , en ze denken gelijk aan je om op 1 hoopje te mesten +:)+ :D .

Het is ook fijn dat je nu gewoon alles zelf kunt en mag beslissen ipv afhankelijk te zijn van wat de pensionhouder zegt of (niet) doet.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-24 16:21

Goede tips! Heel fijn! We gaan het zeker meenemen, kijken wat een betaalbare oplossing is, beetje marktplaats in de gaten houden, restpartijen enz.

Ze zijn echt helemaal in de wolken met hun plekje. Heel relaxed en blij. Muzanna heeft voor het eerst in tijden flink de pas erin. Er gaat behoorlijk wat ruwvoer in, maar vooral Muzanna heeft wat in te halen dus ik verwacht dat het nog verder gaat stabiliseren.
Vandaag weer een levering hooi gekregen. Had wel te doen met die jongen in deze hitte.
Ik vandaag intussen vooral vanuit mijn bed of luie stoel paardjes kijken. :o
Zo blij mee. Geen bemoeienis (goedbedoeld of anderszins) en gewoon zelf bepalen wat erin gaat en wanneer ze op de wei gaan. *\o/*
Ze hebben inderdaad de ruimte! Ze maken er ook graag gebruik van.

Afbeelding
Afbeelding

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 19:40

Wat fijn Jorieke !

manja39

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 19:47

Wat fijn dat ze "thuis" zijn. Stil mee gelezen.
Na alle ellende en pech nu klein lichtpuntje waar je weer hoop en energie van krijgt.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-24 14:50

jokari schreef:
Wat fijn Jorieke !

:j *\o/*

manja39 schreef:
Wat fijn dat ze "thuis" zijn. Stil mee gelezen.
Na alle ellende en pech nu klein lichtpuntje waar je weer hoop en energie van krijgt.

Dankjewel! Het geeft op dat vlak al zoveel rust. Dat biedt hoop dat het ook op andere vlakken meer ruimte gaat geven. :j

Door de nieuwe medicatie ben ik erg beroerd en vermoeid (voel me net alsof ik dronken ben en niet op een haha gezellig manier…) maar dat ik de paardjes zelfs vanuit bed kan bespieden is wel fijn.

Gisteravond na het onweer even gaan kijken en Muzanna kwam zowaar bij me staan in de stal. <3
Moest even 2 keer kijken want ze had toch zo’n last van haar voeten? Goed teken dus!
Dag erna wel wat gevoeliger, dus even in de gaten houden.

Ze vinden de extra aandacht ook wel erg fijn.
Bij vertrek kwam de boer om de waterbak bij te vullen, want met die hitte gaat dat harder. Was helemaal niet nodig maar goed teken dat er ook door hem goed op de dieren wordt gepast.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-24 12:50

Ook al zijn het maar screenshots en zijn ze wat pixelig (om data te besparen had ik hem niet op HD staan, maar data verbruik is zo laag dat ik de komende tijd ga kijken wat het verbruik met HD stand is…) vind ik het leuk om te delen hoe ik zo zo’n week doorkom met af en aan op de camera kijken om lekker te spieken naar mijn paardjes. <3

Ik heb nieuwe medicatie en die leidde tot slapeloosheid (en overdag extreme vermoeidheid) dus ik spiek ook best vaak midden in de nacht. Ik wil ook weleens wakker worden van de pijn natuurlijk.

Afbeelding
“Hallo” Ik kan dus praten door de camera en dat is wel grappig. :+

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ze hechten al heel erg aan hun routine. Laat met voeren? Dan gaan ze dus kijken bij iedereen die langskomt. Ben jij mijn mens? Ben jij dan mijn mens? Jij misschien?

Afbeelding
Ben ik een spook of zijn zij dat?
Het is net als in de wei ook op de paddock vooral eten en chillen, eten en chillen. :j

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Niet heel boeiend, maar voor mij heel erg waardevol dat ik zelfs vanuit bed mijn paardjes kan zien. _/-\o_

Overigens is Muzanna al dusdanig hersteld dat ik voorzichtig zelfs weer naar de toekomst durf te kijken en me aan het oriënteren ben op een hengst voor Manari.
Misschien dat we tegen volgend jaar wel weer spaargeld hebben, anders het jaar erop… :o

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 12:54

Top dat je ze vanuit je bed toch zo kan bekijken. Dat geeft ook een stukje rust lijkt mij. Wat een fijne update.

Dartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 12:59

Wat een fijne update. Misschien dat het nu allemaal voorzichtig de goeie kant op gaat! Gewoon het zelf in de hand hebben van de paarden, ze dagelijks kunnen zien geeft al een stuk rust. En simpelweg de nabijheid van de dames is waardevol!

BranwenGC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 15:10

Dit is een update die je graag ziet! Fijn dat er positieve vorderingen lijken te zijn. Nu vasthouden en genieten van de dames :(:)