Veulen 2015 hoe doe jij het

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kaylee0803

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 01:01

Iedereen sterkte met de zieke paardjes! Ik heb ook het idee dat Kingston iets onder de leden heeft.. sinds dat ik hem heb (03/12) heeft hij eigenlijk iedere dag hele vieze ogen. Als ik het dan weer schoonmaak komt er weer zo'n vies dingetje in zijn ooghoek. Ik heb al een week lang zijn ogen schoongemaakt met steriel water en er antibiotica zalf in gedaan, maar het gaat niet weg. Hebben jullie enig idee waar het door zou kunnen komen? Sinds een paar dagen heeft hij ook een klein beetje last van een snotneus.

Buiten dat gaat het super goed! Ik heb al een aantal keren geoefend met een dekentje en hij heeft vandaag voor het eerst vast gestaan tussen 2 touwen op de wasplaats. :D

Afbeelding

Ook heeft hij naast zijn opfokbrokken kennis gemaakt met het fenomeen slobber, het was laatst zo koud dat ik hem even wilde verwennen. Volgens mij heeft hij nog een uur lang z'n bak uit staan likken zo lekker vond hij het!

Afbeelding

kvulden

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-17 12:01

Nou een wonder. Rosie loopt gewoon weer. Misschien toch flink gestoten. Ik heb met de hoefsmid afgesproken dat we het even aankijken. En dan kan ze een deze weken bekappen worden.

Annikoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 14:52

Wat ziet hij er goed uit Kaylee! Knap paard :)

En wat goed nieuws kvulden! Ik ben benieuwd wat het nou was.. Wel fijn dat ze er nu waarschijnlijk geen last meer van heeft.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 15:42

Kvulden een kneuzing zou ook nog kunnen. Wel mooi dat ze weer goed loopt.

Hij heeft een mooie smeerneus hoor Kaylee :=

Jorie heeft nog altijd niet al te goede mest, ik zal zo even de algae vitalis voor hem bestellen, dat schijnt te helpen met de darmwerking. Want wormen heeft hij echt niet en Alex zijn mest valt niet uit elkaar te halen zo stevig en dat terwijl ze hetzelfde dieet hebben..

Annikoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 18:41

Oke het is maar goed dat ik geen kapper ben _O-
Maar zijn blonde babyplukjes zijn er zo goed als af!

Afbeelding
Afbeelding

Voor de rest was hij een beetje baldadig en ongeduldig vandaag, dus er viel mee te beginnen :') Achja, we hebben allemaal wel eens een vervelende dag.

noor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 19:38

Aahhh hij kijkt echt mega schattig <3
Knippen is goed gelukt toch :)

Vervelend Fenna dat Jorie nog steeds geen goede mest heeft.
Kvulden, dat is wel even schrikken geweest dan! Gelukkig loopt ze weer goed.
Het blijven jonge paarden he, ze kunnen last hebben van allerlei dingen zoals groeipijn.
Hopelijk blijft het nu ook weg.

Snotneuzen is gewoon van een virusje die ze opgelopen hebben.
Komt ook vaker voor waar meerdere paarden bij elkaar staan.
Kaylee heb je ook een foto van de deken?
En welke maat heb je voor hem?
Schattig dat vieze neusje :)

Biancalaylo leuke foto's! Hij ziet er goed uit voor zover ik kan zien :)

Puppy, vervelend! Hopelijk is het geen droes. Hoe gaat het nou?

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 20:28

Vandaag had ik stage en in het pikken donker ga ik niet. Levens gevaarlijk. :+
Maar had het al tegen staleigenaren gezegd en die zijn even wezen kijken. Ze hebben verder niks gezegd over of er wat gedaan moet worden, wel dat het idd klopt wat ie heeft en ws komt omdat ie jong heeft en wel vaker voorkomt, dat het mogelijk zijn gebit is.

Morgen ga ik even temperaturen, zaklamp meenemen en even zijn mond open doen. En heel hard hopen dat zaklamp genoeg licht geeft. :')
Mocht ik zelf al zien dat het idd gebit of dergelijke is, zou dat ws oorzaak kunnen zijn van alles.

Ook even klein zakje lijnzaad gekocht, om uit te proberen of hij het eet. Weet alleen niet of het verstandig is om dat morgen al te proberen? Wil het overigens koken en dan na school geven. Als het niet zo verstandig is wacht ik nog even met geven namelijk. Zover ik weet wordt het dan slijmerig en zacht.. Dus kwa kauwen zou hij er geen last van moeten hebben?? :o?

kaylee0803

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 21:41

@kvulden Gelukkig loopt rosie weer goed! Misschien gewoon een misstapje gemaakt of inderdaad groeipijn!

@Annikoe Dankjewel! :o
Jack zn nieuwe voorpluk staat hem stoer! Vond hij het spannend?

@Fennadev Haha ja het is een lekkere smeerkees! :=
Is een mestonderzoek geen idee voor Jorie?

@Noor14 ik heb helaas nog geen foto gemaakt met de deken, je ziet hem een beetje op die foto met zn vieze neus. Ik zal morgen een foto maken. Hij heeft op dit moment maat 185. :D

Puppy1128 succes morgen!

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 21:49

Kaylee, hij is in november nog ontwormd met Equest Pramox en nu juist weer met Strongid P, dus ik ben er wel zeker van dat ie wormvrij is, want hij heeft daarna nog niet weer op de wei gestaan. En zijn mest is soms ook wel stevig, het is gewoon heel erg wisselend. Ik kan ook altijd precies aan Jorie zijn mest zien wanneer ik met Alex te wandelen of te mennen ben geweest en ik wil gewoon dat ie zelf weerstand opbouwt tegen wormen ipv die chemische rotzooi iedere keer.

Annikoe, Jack is leuk!

Puppy, ik voer die van mij ook wel eens lijnzaad op die manier en eigenlijk slobberen ze dat gewoon zonder te kauwen naar binnen. De zaadjes zijn ook niet heel groot, dus dat gaat gewoon in zijn geheel naar binnen. Het stinkt trouwens wel heel erg.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 22:18

Annikoe wat netjes gedaan. Je ziet er niks van terug! Lief paardje :)

Wat een zieke paardjes zeg.. Beterschap!

Zilver gaat zo goed. Kan haar probleem loos poetsen en vast staan en dan ook rustig staan gaat nu ook super! Ook kan ik haar voorhoefjes probleemloos optillen nu. Achter trapt ze, kon vanavond gewoon tot het spronggewricht poetsen! Ben zo trots op haar! Elke dag oefen ik ook dekentje op en af, dit vind ze ook steeds minder spannend! En vandaag en gister voor de grap peesbeschermers om gedaan. Intresseerd haar niet :D en naar de paddock brengen en weer naar stal gaat ook bijna probleem loos. Eerst kon je haar niet houden en vloog ze gewoon dwars door je heen

Heb haar gister opgemeten en toen was ze 1.55! Hele hoogte al. Ben zo trots op mijn meisje , ze leerd zo snel! Verder hoeft ze natuurlijk niet aan het werk. Alleen poetsen, dekentje op en af en leren wennen aan beschermers. Kan geen kwaad :P

Met haar mooie gloednieuwe Friesland deken <3
Afbeelding
Afbeelding

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 22:18

Fennadev schreef:
Kaylee, hij is in november nog ontwormd met Equest Pramox en nu juist weer met Strongid P, dus ik ben er wel zeker van dat ie wormvrij is, want hij heeft daarna nog niet weer op de wei gestaan. En zijn mest is soms ook wel stevig, het is gewoon heel erg wisselend. Ik kan ook altijd precies aan Jorie zijn mest zien wanneer ik met Alex te wandelen of te mennen ben geweest en ik wil gewoon dat ie zelf weerstand opbouwt tegen wormen ipv die chemische rotzooi iedere keer.

Annikoe, Jack is leuk!

Puppy, ik voer die van mij ook wel eens lijnzaad op die manier en eigenlijk slobberen ze dat gewoon zonder te kauwen naar binnen. De zaadjes zijn ook niet heel groot, dus dat gaat gewoon in zijn geheel naar binnen. Het stinkt trouwens wel heel erg.

Stinken vind ik op zich meevallen. Al ruikt het niet zo dat ik het huis zo wil laten ruiken. :+

Heb iets van 30-40 gram gemaakt om te proberen. Moet het ook nog kwijt kunnen in mijn schooltas. Ga niet een uur verspillen aan heen en weer reizen.. :')

Denk alleen wel dat ik eerst zijn mond ga bekijken voor ik het eten geef.. Wil dat liever niet aanraken. :=

Annikoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 23:22

Neehoor Kaylee, Jack was meer bezig met vervelen en chagrijnig doen naar de andere paarden. Hij is niet zo snel onder de indruk :')
Alleen soms is dat wel lastig, want als hij dus zon vervelende bui heeft dan wil hij alles 'opeten'. Zo trekt hij bijvoorbeeld aan het halstertouw wat ik bij heb om de paarden op afstand te houden, probeert hij in mijn schoenen te happen en vindt hij alles interessant wat ik in mijn handen heb (bijvoorbeeld een borstel, in dit geval dus een schaar).
Maar hoe 'corrigeer' je een paard wat niet snel onder de indruk is? Want hij komt bijvoorbeeld niet in beweging als ik met het halstertouw zijn kant op zwiep. :o Iemand tips?

Het is trouwens niet zo dat hij gemeen is ofzo hoor, maar gewoon een beetje klieren/vervelen.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 17:47

Even update van Elano:

Heb vandaag even getemperatuurd. Geen koorts, gewoon normaal. Rechter kaak/wang is iets minder dik.
Wel nog niezen/proesten/hoesten /kuchen wat het ook mag zijn en nog snotneus.

Wel allert en eet nog wel. Wel met moeite. Dus ik wacht nog even verder af, zoals DA al adviseerde, tot er echte verandering komt of juist niet.
Vitamine korreltjes at hij ook weer (wel met moeite, maar hij at ze iig).

Nog een fotootje, arme kerel. :(:)
Afbeelding

kaylee0803

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 22:37

@Kabayo knap paard, haar dekentje staat goed! Welke maat heeft zij?

@Annikoe haha ik herken het heel erg! Denk dat een kwestie is van een stukje nieuwsgierigheid en brutaliteit. Als Kingston dwars door me heen dreigt te lopen, maak ik me heel groot (gaat lastig, ben maar 1.60 :+) met mijn handen in de lucht. Dat is het enige waar hij nog enigszins van onder de indruk is en zet dan wel weer een paar stappen achteruit.

Ik had nog beloofd om een foto met zijn deken op te maken. Heb vandaag ook mijn oude zomerdeken maat 195 gepast, die past hij ook! Ook heb ik voor de grap verschillende dekjes op zijn rug gelegd en peeskappen omgedaan. Hij kijkt werkelijk nergens van op! +:)+
Afbeelding
Afbeelding

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 23:51

Mooi dat het beter lijkt te gaan met Elano en dat hij weer zijn brokjes wil hebben.

Leuk dat Kingston nergens van opkijkt. Ik ben met Jorie nu bezig met het kloppen op hem overal, hij duikt dan nog in elkaar. Als ik Alex zijn deken wissel, hoef ik Jorie maar aan te kijken en hij is weg hoor. Ach, ik ga waarschijnlijk toch wachten tot zijn vierde met beleren, want hij is nu nog zo puppy. Hij wordt in mei alweer 2, maar qua gedrag is hij gewoon nog heel jong.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 16:32

Haha zie hem dan kijken Kaylee, wat is dit? :')

Volgens stal gaat het vandaag weer wat beter met hem en dat ie aan het wisselen is. En dat kan goed kloppen natuurlijk. Is al bijna over zeiden ze, ga morgen weer even heen en zondag ook. Dus hopelijk snel over. :)

Zijn grote vriend had het laatst ook, zelfde klachten en die was ook aan het wisselen. Was ook in ong. Een week over.
Dus dit weekend voor hem nog rustig aan, geen wandelen. Als ie donderdag weer beter is wil ik in het weekend weer gaan wandelen.

noor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 12:49

Dex heeft luizen -O-
Iemand tips?
Kan hem niet wassen omdat er geen stal is en geen warm water.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 12:54

noor14 schreef:
Dex heeft luizen -O-
Iemand tips?

Ohh nee! Geen tips maar wat vervelend lijkt mij dat. Ik hoop dat het meevalt.

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 14:11

Er bestaat een spul die je over ze rug doet, het is een beetje olie achtig, kan je bij je dierenarts vragen. Onze kleine pension stal is ook 2weken geleden zo gedaan. Omdat een shetje luizen had. Dus alleen je eigen helpen heeft waarschijnlijk geen zin. Ik zal dan de hele groep doen. Hoop dat je hier wat aan hebt!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 14:40

noor14 schreef:
Dex heeft luizen -O-
Iemand tips?

Voorheen kon je veeluispoeder kopen, weet niet of dat nog gebruikt en vooral verkocht mag worden in Nederland.

noor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 15:29

Ik ben bij de dierenarts geweest, maar ik krijg niks zomaar mee :(
Moet daarvoor de dierenarts laten komen.
Maargoed, de mensen op stal gaan maandag proberen of ze het wel gewoon krijgen.
(zijn kennissen van me, hebben een springstal waar ik jarenlang heb gewerkt)
En de andere paarden gaan ze ook ontwormen dus dat is ook fijn!
Vind t wel sneu voor hem, jeuk is echt verschrikkelijk

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 15:38

Noor, ik heb mijne vorig jaar in de sebacil gezet met warm water en ze daarna opgesloten in de schuilstal. Maar ik heb ze dan ook aan huis staan. Ik denk ook dat als je alleen Dex behandelt het geen zoden aan de dijk zet. Als hij ze heeft, zal de rest ze ook wel hebben.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-17 21:03

Vlooien pipetje voor grote honden. Of vlooienshampoo.

Lamarxhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 01:07

Tea tree is ook goed tegen luis!

noor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 14:01

Ik heb hem net helemaal ingespoten met veerust en goed ingesmeerd.
Er kwamen al wat dode luizen af.
Ik moest het even zo doen bij gebrek aan beter.
Hopelijk krijg ik morgen de Sebacil, en dan ga ik ook proberen om ze allemaal te behandelen.
Helaas zijn er twee half verwilderd dus dat wordt nog een klus.