[VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-19 18:20

Alle tips hierboven genoteerd (ga Googlen), en Vitalbix heeft inmiddels een navraag-mail gekregen. Hoop dat ze snel reageren.

Krijg door jullie adviezen qua voeding wel een beetje het gevoel dat ik zo ongeveer ALLES verkeerd doe, maar goed.... misschien is dat ook zo.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 18:28

Welnee! Je merkt toch al verbetering op bij J.? Je doet het echt niet verkeerd hoor, ben je mal. Maar ik denk wel dat er inderdaad qua voer nog wel het een en ander aan gesleuteld kan worden, zodat J. er alleen maar sneller bovenop is :j En in je eentje kún je ook niet alles weten, dat is het mooie van een forum. Toch?

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 18:42

@Terpentijn: dat 2019 maar een beter jaar mag worden dan 2018. Dat je in balans mag zijn/komen en dat het goed mag blijven gaan met al je dieren.

Je bent prima bezig want je doet het met liefde en je wilt leren wat er nog beter zou kunnen.

(Als we makkelijk wilden gingen we wel mountainbiken ...)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-19 18:47

Ja natuurlijk het enige dat ik wil is mijn paard er weer bovenop helpen; de pest is, dat hij altijd zo'n stoere, harde sobere vent was, van wie je het hooi (alleen hooi of gras bij een year round 24/7 buitenpaard) bijna uit z'n smoel moest wegknijpen om hem niet te dik te doen worden, en dat je nu opeens voor zo ongeveer het tegenovergestelde komt te staan. Nu moet er van alles extra in - en in precis de goede verhoudingen, én niet voor een normaal paard, maar voor een paard in herstel - waar ik me nooit in heb hoeven verdiepen. Dus dan maak je snel inschattings- fouten. Hij is behandeld, ja, maar hij is nog steeds een patient, en blijft dat ook nog wel even. Hij is nog steeds akelig bottig (voelde ik daarnet onder zijn dekens), maar toen ik eens even teruglas zag ik dat ik ook nog geen maand bezig ben na zijn crisis, met bijvoeren en oplappen. Ik ga me verder verdiepen in het voedingspatroon en de mogelijkheden.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 18:50

Houdt er ook rekening mee dat vetjes en spieren ook ieder een andere benadering nodig hebben qua opbouw/aanwas, niet alleen andere bouwstoffen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-19 19:28

Het is weer een - zij het enigszins wrange - kans om bij te leren, dus dat grijp ik dan ook aan!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 19:58

Berdien schreef:
Je zou ook dit Fiber Force van Cavalor kunnen proberen. Laag in suikers en zetmeel, maar wel echt heel hoog in o.a. vetten en andere belangrijke (nodige!) stoffen. Zit ook luzerne in. Juist omdat J. nu zo goed als stil staat zou ik dat eerder voeren dan de Active+ van Vitalbix. Ik heb de Fiber Force veel aan mijn ruin gevoerd, die was ook altijd lastig op gewicht te houden in de winter. Hier deed hij het heel goed op. Daarnaast kun je ook nog denken aan lijnzaadvlokken. Daar zetten ze ook goed op aan.

http://www.voervergelijk.nl/paardenvoer ... rsele-laga

Vitamines krijgt hij genoeg, geconcentreerd, makkelijk opneembaar ruwvoer is het veiligst en makkelijkst bij te voeren. Zeker omdat gras het zo goed doet bij J. is grasbrok een goede optie. Zit ook aardig wat eiwit in, kan eventueel ook door de bietenpulp en veel paarden vinden het lekker. Lucerne slaat niet bij alle paarden goed aan en aankomen ervan is ook niet vanzelfsprekend. Plus als er mogelijk maag en/of darmklachten zijn dat lucerne teveel prikkeling en te scherp kan zijn.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 20:25

terpentijn schreef:
Alle tips hierboven genoteerd (ga Googlen), en Vitalbix heeft inmiddels een navraag-mail gekregen. Hoop dat ze snel reageren.

Krijg door jullie adviezen qua voeding wel een beetje het gevoel dat ik zo ongeveer ALLES verkeerd doe, maar goed.... misschien is dat ook zo.

Oh maak je niet druk! Dat is ook een hele studie op zich en dan nog moet het vooral voor jouw paard werken. :) Als je je goed voelt bij Vitalbix dan moet je dat zeker blijven geven. Helemaal omdat J. het er ook goed op heeft gedaan/goed op doet. Maar Simone van Vitalbix kan speciaal voor zijn situatie een advies geven. J. is weliswaar niet aan het werk, maar heeft nu wel veel extra's nodig.

Je bent zeker op de goede weg hoor. +:)+ En dat je openstaat om te blijven leren en verbeteren is alleen maar heel mooi. Voor mij is het ook nog altijd een puzzel, maar ik vind het wel een leuke/interessante puzzel en verdiep me er graag in.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-19 15:00

Ik kreeg na mijn reminder-mailtje alsnog het gratis voeradvies, toegespitst op Jaopie zijn huidige situatie. Voor de geïnteresseerden:

a. drie maals daags hooi, er wordt geadviseerd dit onbeperkt te geven, zo lang hij nog zo schraal is, dat zou ik ook willen, want ik denk ook dat hij daar sneller door aankomt/opbouwt, maar dat krijg ik dus nooit er door bij de landeigenaar; die zit al dun in het hooi doordat er door grasgebrek de afgelopen droge zomer één keer minder gehooid kon worden én er al in de afgelopen lange hete droge zomer extra vroeg met hooi voeren moest worden begonnen. Ik heb begrepen dat ik 1 week moet doen met een grote ronde voordroogbaal (voor 2 paarden). Dat is al een heel gegoochel. Misschien moet ik zélf ergens hooi bijkopen, maar ja, dan zit ik weer met: de opslag er van, transport, en je kunt - as je al een goed adres met betrouwbaar hooi vindt - weer met het feit dat je nergens 1 of 2 balen kunt kopen, ik wet dus niet goed hoe ik dit moet oplossen.... daar pieker ik nu nog over.

b. De bietenpulp (Pavo Speedibeet) wordt wel goedgekeurd, maar men adviseert wel lijnzaad olie en vit.E erbij te geven (natuurlijk hun eigen merk Vitalbix lijnzaad olie), te beginnen met 1 pompje van 3 ml, en opvoeren naar 3-4 pompjes per dag

c. Dat ik nu Vitalbix Active+ geef vindt men heel goed, in J. zjn geval zouden ze een kilo per dag adviseren (krijgt hij al)

d. Men adviseert Vitalbix NutriMash slobber er bij te geven, te beginnen met 500-800 gram per dag en evtl opvoeren naar 2 kg per dag

Natuurlijk gaan deze adviezen alleen over hun eigen merk. Slobber BIJ geven tot 2 kg per dag lijkt me idioot veel, wat krijgt ij dan per dag in totaal wel niet aan voer binnen? Te veel van die krachtvoertoestanden lijkt me ook niet gezond, zulke hoeveelheden voor een paard dat normaal gezond alleen op hooi en/of gras stond. Okee, hij is nu niet in orde, maar dat zou ik met name liever met meer hooi op willen lossen. Het olie toevoeg-verhaal vind ik wel een goed, de slobber op zich ook wel, maar dan in plaats van de Speedibeet, niet nog eens er bij.

Wat vinden we van de gegeven adviezen/situatie nu?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 16:00

Vitalbix is in principe meer ruwvoer dat krachtvoer omdat het geen (of weinig granen) bevat. Dus de aantal kilo is niet zo veel. Net als met de bietenpulp, ook daar mag veel van gegeven worden per dag. Niet vergelijkbaar met een biks of muesli. Je komt dan aan mix en mash op 3kg per dag. Dat is niet te veel gezien zijn huidige conditie. Weeg het wel echt even af. Een voerschep is niet standaard een kilo, wat veel mensen wel denken.

Hooi ben ik ook een voorstander van. Toch maar even kijken of je zelf wat kan opslaan. Heb je thuis niet een schuurtje? Goede kwaliteit hooi maakt een wereld van verschil. Of misschien kun je goed voordroog kopen en mag je het wel op stal opslaan?

Olie is ook goed. Ik schreef eerder al over een vetrijk dieet. Mijn voorkeur heeft trouwens wel gemicroniseerd lijnzaad. Minder geknoei en mijn paarden vinden het lekkerder dan zo'n vette druip bak met eten. Ik geef dan ook best veel.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 16:08

Speedibeet is sowieso geen krachtvoer, dan kan je beter onder de ruwvoeders zetten, dat is meer een aanvulling op het hooi.
Ik weet niet hoe groot jouw balen voordroog zijn, bij ons zijn ze 400 kg. Delen door 7 dagen, dan zit je op meer dan 50 kg. per dag. Gedeeld door 2 omdat je twee paarden hebt: 25 kg. per paard. Dat zou naar mijn idee toch genoeg moeten zijn, temeer omdat je Khavanna minder geeft en Jaopie dus meer krijgt. Ze moeten het ook nog wel op kunnen krijgen en kunnen verteren.
Die slobber van Vitalbix zeg maar, dat zal ook niet direct een pure krachtvoer zijn, dus dat zou best naast de speedibeet kunnen. 3 ml. lijnzaadolie en dat opvoeren naar maximaal 12 ml. lijkt me echt weinig, weet je zeker dat een pompje 3 ml. is? Mijn paard moest destijds na de zandkoliekoperatie 2 x per dag 100 ml. lijnzaadolie. Als je koude persing hebt, maakt het merk voor zover ik weet niet uit.
Een paard heeft 1,5 % van zijn lichaamsgewicht aan droge stof uit voordroog/hooi etc. nodig. Een paard dat moet groeien zo'n 2-2,5 % Redelijk droge voordroog heeft een droge stofgehalte van 65-70%. Als je van 65% uit zou gaan en van een gewicht ( nu) van 650 kg. van Jaopie kom je op ruim 26 kg. en dat krijgt hij waarschijnlijk als jouw balen dus 400 kg. wegen. Met dan de speedibeet erbij zit je qua ruwvoer goed hoor. De speedibeet aanvullen met lijnzaadolie ( of zemelen, die trekken de verhoudingen calcium/fosfor ook weer recht) lijkt me een goed idee, maar dan wel meer dan 12 ml. per kg. speedibeet. En vitamine E is in de winter altijd verstandig, omdat dat in hooi/voordroog snel terugloopt. Overigens is het droge stofgehalte in droog hooi ( onverpakt zo'n 85-90%, dus daar zou je in principe minder van kunnen voeren voor wat betreft de droge stof-behoefte.
Je zou de boer eens kunnen vragen of hij weet wat zo'n baal bij hem gemiddeld weegt, bij een 400 kg. baal zit je dus goed, maar is de baal 350 kg. wordt het net aan en zijn ze lichter, dan red je het inderdaad geen week.

Succes hoor!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 16:09

Jessix, ik gaf de lijnzaadolie meestal door slobber, dan aten ze het zo ( die van mij dan in elk geval).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 16:25

Hoe zwaar zijn jouw voordroogbalen? Zijn het midibalen of van die grote?

Er zijn wel leveranciers die 4 balen per keer doen, maar ik weet uit ervaring dat er momenteel (in ieder geval in onze regio) amper iets te vinden is. :x

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 16:28

Jet schreef:
Jessix, ik gaf de lijnzaadolie meestal door slobber, dan aten ze het zo ( die van mij dan in elk geval).

Mijne ook, maar ik geef ze niet allemaal, elke dag slobber. :)

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 16:32

Heb je een bak waar je het hooi in kan doen met een net erover? Als je grote balen hooi hebt moet je er bijna met 2 paarden wel een week mee kunnen doen. In het begin zullen ze met onbeperkt meer eten maar dat gaat over.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 16:33

Je ziet tegenwoordig veel midi balen.. Moet je anders even navragen terpetijn. Meten is weten in het geval van voeren.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 18:06

Oeh, ik was er eigenlijk al vanuit gegaan dat ze onbeperkt kregen. Dat vind ik sowieso een hele belangrijke voorwaarde, zeker als paarden de hele dag buiten staan. En nu J. zo moet bijkomen helemaal. Ik zou zeker proberen of je dat voor elkaar krijgt. De zomer is geen excuus, wij hebben voordroog van eigen land en ondanks de droogte een enorme voorraad.

In plaats van lijnzaadolie zou je dus ook lijnzaadvlokken kunnen voeren. Smeert wat minder ;) De olie zelf kun je bijvoorbeeld via de paardendrogist goedkoop inslaan.

Ik vind de slobber an sich geen gek idee, maar dan in plaats van een andere portie per dag.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 19:39

Bietenpulp heeft een energiewaarde vergelijkbaar met haver, zit dus wel wat meer in dan hooi.

Hoe zwaar zou J. eigenlijk moeten zijn trouwens?

Zo te lezen geeft vitalbix eigenlijk een rantsoen aan dat richting de 1voerschep/kg per 100kg gewenst gewicht gaat + onbeperkt hooi. Daar hoort een paard behoorlijk rap van aan te komen, maar daarvoor is elke combi van gehakseld en kunstmatig gedroogd ruwvoer voor geschikt, truc zit grotendeels in het lichter verteerbaar zijn en het meer oppervlak hebben dat in aanraking komt met spijsvertering door kleine formaat. Grasbrok + bietenpulp + vitaminekorrel werkt net zo goed en is zowel een stuk simpeler als goedkoper te voeren. Let er wel op dat je mogellijk problemen krijgt als je van grasbrok en bietenpulp ieder meer dan 2kg/2voerscheppen droog per dag gaat voeren in de vorm van dikke benen (grasbrok) of spuitpoep (bietenpulp).

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 22:15

Tamary, geldt dat ook voor de speedibeet? Ik heb altijd begrepen dat daar veel minder "in zit", als in gewone bietenpulp.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 22:41

Voornamelijk minder suiker, maar verschii tussen 5% en 7-12% is niet zo groot of relevant voor een niet IR/PPID paard, al is max dan meestal 15%. Veel paarden vinden de gewone lekkerder en het scheelt ook de helft in je portomonee. Naar mijn mening is speedibeet eerder bedrog dan echt nuttig, zeker als je gaat voeren om paard te laten aankomen. Heet water er op gieten, doorroeren, afdekken en de verschillen in tijd tot ze klaar zijn is nihil (20 min klaar red speedibeet in koud water van wat ik lees nl ook niet). Zeker als je toch 3x/dag van huis af er heen gaat of er langer dan 30-45min. bent.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 10:06

Tamary, maar dan lijkt mij de energiewaarde van Speedibeet dus lager dan die van haver of zit ik nu mis? Ik zou ook eerder gewone bietenpulp geven aan een paard als Jaopie, maar dat moet inderdaad langer weken.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-19 15:01

Waarom zou Speedibeet "bedrog" zijn en minder goed dan gewone traditionele bietenpulp om te voeren? Dat kan ik niet volgen, die redenatie. De Speedibeet maak ik 'smorgens al aan met warm water, en geef ik tussen de middag (met er doorheen een halve voerschep VitalbixActive +, anders eet hij het niet). Wat vinden we van het idee om de Vitalbix NutriMash te gaan geven?

O ja, de voordroogbalen die we momenteel hebben zijn 400kg; ik moet 1week doen met zo'n baal.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 16:10

Ik geef bietenpulp altijd warm. Meng het met zemelen, beetje spelt, gemicroniseerd lijnzaad en een vitaminebrokje. Half uurtje van te voren warm water er op en geven maar. :)

De mash had ik al op gereageerd. Lijkt me prima.

Dan voer je echt behoorlijk veel voordroog! :wow: 28kg per paard per dag.... Daar kom ik niet aan hoor. Tussen de 12 en 14kg voor mijn grote paarden is bij mij wel max.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 16:26

Als je even bij mijn antwoorden kijkt zie je een berekening van wat ik denk dat Jaopie nodig heeft aan voordroog. Dan zie je dat het inderdaad goed zou moeten lukken met een 400 kg. baal in de week voor 2 paarden.

Die speedibeet is geen "bedrog", het heeft een lager gehalte aan suikers dan gewone bietenpulp. Als je het zo lang laat weken als je zegt, kan je goedkoper gewone bietenpulp geven, dat scheelt enorm in prijs. En ik kan me slecht voorstellen dat Jaopie niet tegen dat meer aan suikers kan, zeker nu hij te schraal is. Overigens zijn er heel veel paarden die bietenpulp ( of Speedibeet) zonder iets erdoor niet eten hoor, het ruikt al gronderig vind ik en zo zal het ook wel smaken ;) .

In de NutriMash zal vast meer zitten dan in bietenpulp, dus dat zou ik zeker wel overwegen om dat erbij te gaan geven.

Toch moet je er ook voor waken dat hij niet te snel dikker gaat worden, dat is ook niet goed. Ik snap dat je het er wel aan kan kijken, maar het heeft gewoonweg echt tijd nodig en het kan zomaar zo zijn dat hij pas echt weer gaat groeien als het gras begint te groeien.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-19 16:46

Ja, ik kan het er zéker wel "aan kijken", maar ik wil ook niet enorme hoeveelheden kracht/bijvoer gaan geven, vooral niet omdat hij daar voorheen helemaal niets van kreeg.
Ik ga dus die Vitalbix NutriMash bestellen, én een goed lijnzaadoliepreparaat. Eens kijken wat dat gaat opleveren in en paar weken tijd. Overigens heb ik ook het vermoeden dat hij "de slag" pas weer écht gaat maken als er weer vers gras staat... maar helaas duurt dat nog wel even. Nu J. eerst de wintermaanden door loodsen.

En o ja, J. wordt op zo'n 500kg geschat nu. In goeden doen, zou hij op 600-650 zitten. Hij is maar 1.53 dus niet zo groot, maar in gezonde staat wel een flink brede gespierde knaap.