Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Leonie_M

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 22:04

Coberlina hoe gaat het inmiddels met je? Nog veel pijn?

Sjef liep vandaag weer als een zonnetje. Fijn ontspannen over de rug.
Al een beetje begonnen met schakelen wat hij heel fijn op pakte.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 22:25

Hoi, lief dat je ernaar vraagt!
Het blijkt weer ernstiger dan gedacht. Zou enkel een gebroken rib hebben, en een verstuikte voet.
Nu blijkt dat die voet dat daar stukjes bot afgebroken zijn van mijn hielbeen, en ook is er kraakbeen gebroken net onder mijn sleutelbeen. }:0 dus heb weer meerdere breuken..
Zeker een week of 5-6 voor alles weer aaneen zit..

Volgende week vertrekt ze een maandje op training om even goed door te rijden. En dan zien we wel wat ze doet. Weet niet of ik nu nog genoeg lef ga hebben... ;(

Super van Sjef trouwens!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 22:32

Coberlina, beterschao. Niet leuk!
Goed dat je haar weg brengt. Ze klinkt wel erg onvoorspelbaar.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 22:37

Pfoe Coberlina, heel veel beterschap!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 22:38

Getver Coberlina! Wat ellendig allemaal :(:)

Hurricane pakt gelukkig goed aan! Vandaag tweede keer met ruiter erop en draaft (door de longeerbak) alsof hij nooit anders gedaan heeft. Op- en afstappen al zonder hulp; en dan bij het afstappen echt zo'n kop trekken van 'kom er nou maar gewoon af' :P

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 22:45

Zo heftig hoor, Coberlina! Hopelijk herstel jij een beetje vlot en werkt het trainingskamp om haar een beetje aan het werk te zetten om jou ook weer voldoende vertrouwen te geven.

Elmo had vanwege zijn ontstoken koker een beetje rust. Alleen 2x per dag even longeren om het vocht af te drijven, maar dat begon wel heel saai te worden. Ik kon aan hem merken dat hij uitdaging miste.
Vandaag dus wat extra uitdaging ingezet.
Zadel er weer op, teugels er weer aan, zelf mijn rijbroek aan en helm op en het opstapblok in de hoek van de paddock voor ik ging longeren.
Had geen vasthoudhulp en had nog nooit in mijn eentje erop gereden, wel 2x los van de longeerlijn, maar altijd nog aan de lijn begonnen en dus ook met iemand in het midden als ik los was.
Longeren was weer superbraaf. Lijn eraf, opstapblok midden in de bak, Elmo ernaast en hangen. Braaf paard, nog eens hangen, nog steeds braaf, toen maar gaan zitten.
En toen kwam er een lastige, het eerste voorwaarts gaan, zonder hulp vanaf de grond.
Aansporen reageerde hij met naar mijn voet kijken, 'wat wil je vrouwtje?'
Toen met stemhulp, let op, vóórrrwaarts en tegelijk aansporen en toen begreep hij me wel, alleen iets te onbesuisd schoot hij naar voren.
Praten, terugzitten en vooral even niet aan de teugel zitten, maar evenwicht aan het bokriempje zoeken en hij kwam weer heel braaf terug.
Ongeveer een kwartiertje rond gereden, voltes, stap en draf en van hand veranderen, braaf paard!
Was zo trots op hoe goed hij het deed.
Spannendste vond ik uiteindelijk het afstappen. Halthouden ging goed, maar als ik mijn been eroverheen haal, probeert hij bijna altijd nog te draaien, waar tot nog toe mijn helper hem dan tegenhield. Die helper was er nu niet en hij draaide inderdaad.
Maar ik kon wel gaan hangen en ben blijven hangen tot hij stilstond.
En toen eraf gesprongen. Helemaal happy met hoe makkelijk hij alles opneemt.
Binnenkort maar eens de echte rijbak proberen en ook de eerste bosrit aan het plannen, we gaan bijna vanaf stal rechtstreeks hwt bos in en ook wandelend en als handpaard is hij al meegeweest het bos in.

Dat klinkt ook super van Hurricane, Gomir!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 22:52

Dat klinkt ook goed Marije! Eerste keer alleen is toch weer anders :j

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 07:08

Marije gomir leoni klinkt super!
Coberlina jeetje dan ben jij beide keren echt hard eraf gegaan of heel ongelukkig gevallen zeg! Slim dat je haar wegbrengt.

Vos gaat vanavond weg, ben zo benieuwd!

Leonie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 08:11

Het zit je niet mee coberlina. Heftig hoor.
Verstandig dat je haar wegbrengt. Heb je enig idee waar ze dit op doet?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 09:14

Goede beslissing om haar weg te brengen Coberlina. Zal toch wel ff duren eer jij er weer op kan en ik kan me voorstellen dat je het vertrouwen wel een beetje bent verloren.

Fijn Marije, dat je alleen erop en eraf kan. Dat is weer een stap vooruit.

Alweer een paar pagina's geleden, maar Fokfanaat, wat heb jij een leuk paard zeg!

Vandaag gaan we History van de wei halen waar hij zo'n 4 maanden lekker heeft gestaan. Zin in om weer met
hem aan de slag te gaan. Ben benieuwd of hij alles nog weet wat we er 4 maanden geleden hebben "ingestopt"
:D :D Benieuwd of ie nog wat is gegroeid.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 09:55

Leonie_M schreef:
Het zit je niet mee coberlina. Heftig hoor.
Verstandig dat je haar wegbrengt. Heb je enig idee waar ze dit op doet?

Ik vrees verzet om voorwaarts te reageren.
De eerste keer dat ik viel, was ze natuurlijk nog maar amper zadelmak te noemen. Ze leek het maar niet te snappen dat ze vooruit moest met iemand erop. Ook degene op de grond met longe en longeerzweep kreeg haar niet meer vooruit. Dus zelf zweepje meegenomen. Dat was geen goed idee, want toen ben ik eraf gekatapulteerd.
Deze keer ging het eigenlijk wel fijn, was al half uurtje aan het rijden, en ze reageerde fijn. Wellicht begon ze moe te worden. Was aan het galopperen en ze dreigde eruit te vallen, dus gaf even been bij (zweep heb ik sinds die ene keer nooit mee), en ze bokte op mijn been.

Ze heeft nog wel momenten dat als iemand op de grond er wat achter zit, dat ik ook moet zeggen dat ze moeten stoppen, want dan voel ik haar ook opblazen. Maar tot nu toe was ze steeds braaf gebleven..

Benieuwd wat ze daar gaat doen. Ben nu wel een aantal weken out, dus kan ze wellicht niet gelijk overnemen. Ga afwachten wat hun ervan denken, of ze te moeilijk gaat blijven of niet.
Het is wel een sensibel paard en had al eerder het gevoel dat ik heel hard mijn best moest doen om mee te kunnen op haar niveau.
Heb wel met mijn andere paard M2 gehaald, en vroeger nog jonge paarden gereden, maar zij is toch een speciale. Wil ook dat haar talent kan benut worden, en als ik erop zit te kloo*en, en met angst, dan komt het er nooit uit, en dat zou ik zonde vinden.
Dus nog even afwachten..

Marije en Gomir, super van de vorderingen!

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 11:04

Coberlina: heftig hoor! Hopelijk ben je snel weer helemaal aan mekaar gegroeid :) Geloof best dat je vertrouwen even helemaal weg is! Goed dat je haar even wegbrengt, daarna zal het er wel uit zijn hopelijk!
Babootje: spannend! Fijn dat je er weer mee aan de slag kunt!
Vencedor: Leuk, benieuwd hoe hij het gaat doen!
Marije: super van Elmo seg! Heerlijk als ze het zo oppakken!
Gomir: top van Hurricane! Voor je t weet zit je er zelf op :j
Leonie: fijn dat Sjef t weer zo goed doet!!

Rico zijn tanden zijn gedaan een paar weken voor hij wegging, ook beetje verdoving. Doppen eraf en wolfstanden eruit. Hier met de oudere paarden zonder verdoving, de eerste keer verdoven we meestal wel. Is zoveel makkelijker!
Heb nog niet weer wat gehoord, heb even sms gedaan. Denk dat het wel allemaal goed zit! :)

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 07:04

Nou, het staat. Vandaag wennen, dit weekend zadeltje erop. En als dat goed.gaat maandag voor het eerst onder de man :). Ze waren wat verbaasd om te horen dat hij drie was. Ze dachten vier, vonden het een mooi dier. Nu afwachten haha. Mocht komende week al komen kijken, maar dat red ik zelf niet. Dus zal week erop worden en tussendoor telefonisch contact.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 20:26

Klinkt goed Vencedor. Hopelijk verloopt het voorspoedig.

Elmo vandaag ook weer aan het werk gehad. Wederom zonder hulp. En net toen de bui voorbij was en ik op punt stond om te beginnen was een stalgenote me voor in de grote paddock.
Even in de longeercirkel gelongeerd en daarna maar de grote rijbak in gegaan.
Daar aan de longe nog even een rondje over de hoefslag gelopen en toen de longe eraf en ik erop.
Ook nu was het voorwaartsknopje toen ik net zat even zoeken.
Maar mijn beenhulp herhalend en 'voorwaarts voorwaarts' roepend kreeg ik er weer beweging in.
Hele bak door geweest, gestapt en gedraafd.
Super braaf!
Heb denk ik een minuut of 20 gereden.

Bij het afstappen wilde hij nu al gaan draaien voor ik uberhaupt mijn voet uit de beugel had.
Hij draait altijd met zijn hoofd naar links en zijn achterhand naar rechts.
Nu dus voor ik begon met afstappen de rechterteugel wat beter aan genomen en nu bleef hij tijdena her afstappen keurif staan.
Helemaal blij dus!

Hoop dat er zondag of maandag een stalgenote tijd heeft om op mijn oude haf mee te gaan voor een rondje bos, ik denk dat hij daar nu ook wel aan toe is.
Zo ideaal, bos op 500 m van stal af!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 13:01

vandaag heeft mijn zus voor het eerst op haribo gezeten, ging super, hij moet nog wat meer voorwaarts, maar beter er een x tegen aan moeten schoppen dat een wegschieter.

volgende week er nog een paar x erop, en als dat goed was komt hij over een week naar huis.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 16:34

Wat fijn dat Haribo zo braaf is. Ook lekker om hem binnenkort weer thuis te hebben.

Ik heb vandaag de eerste bosrit met Elmo gemaakt!
Een vriendin mee met Jip, voor mentale steun, vooral voor mij :D
Elmo vond het allemaal prima. Jio is in het begin nog niet zo voorwaarts, dus ging Elmo maar voorop :j
Elk pad was wel interessant genoeg om te willen afslaan ook, wel grappig om ook echt bewust 'rechtdoor' te moeten sturen.
Helemaal happy met mijn braverd.

Afbeelding

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 17:27

Fokfanaat , wat ziet ie er goed uit , en wat heerlijk dat het zo goed gaat :)

Marije, wat super dat het zo goed ging in het bos, echt een prachtige omgeving volgens mij.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 18:59

Fijn hoor Marije lekker naar buiten.
Aantrekkelijk paardje hoor Fokfanaat.
History is zeker wat gegroeid. Hij is "pony af" nu :D
Voor ons hoeft ie niet zoveel groter, maar ik denk dat ie nog wel wat gaat groeien.
Hij vond het bij het ophalen heeeeel spannend op de trailer. Bij het laden stond alles te trillen. Maar met een beetje geduld liep hij er toch zo weer op.
Terug met het afladen nog wat spanning. Hij wilde bijna onder de achterstang door. Klep maar weer dichtgegooid en even laten staan tot ie weer wat rustiger was. Toen ging ie "aardig" eraf.
Nu staat ie er weer alsof ie niet is weg geweest. Grappig toch hoe snel dat weer went.
Met longeren kent ie alles nog, dus ik denk dat ie dat met opstappen het toch ook wel weer gaat.
Eerst maar weer een weekje longeren, zadeltje op en dan weer opstappen. Ben benieuwd :+ :+

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 09:46

marije, zo lekker he als je lekker rechtuit kunt met dat jonge spul in het bos. Hij doet het goed
fokfanaat: heerlijk dat je zover verder bent gekomen nu. Foto's zien er heel fijn uit.

Mijn jonkie heeft zichzelf al even vakantie bezorgd met een lelijke valpartij in de stal. (die 10 minuten per dag dat hij daar staat -O- ) Heel dom met zijn rug op een stang terecht gekomen. Die is dus nog wel even beurs. Daarna even kijken of hij er geen last van houd.
Na eerst een hoop gekreun stond hij 's avonds al weer stijl rechtop naast mij. Hij lijkt zich dus buiten bont en blauw prima te voelen. Even duimen.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 09:49

Ocharme, veel beterschap voor hem!

Leuke foto hierboven in het bos :) lijkt me super als je dat al zo snel kan!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 09:52

coberlina, ik denk dat het in het bos vaak eerder goed gaat dan in de bak. Zeker als je een bekend, braaf paard mee kunt nemen. Rechtuit is veel makkelijker en er is te veel aan de hand onderweg om gek te gaan doen.
Je hoeft bijna niet te sturen en remmen want ze blijven in al hun onwennigheid graag bij het andere paard. Maar dan moet je natuurlijk wel een bos in de buurt hebben en een super kop paard tot je beschikking hebben.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 10:03

Ja Voila, hier voornamelijk polder en een dijk langsheen de Schelde.
Aangezien ik er in de bak nog niet op blijf zitten, probeer ik dat zeker nog niet buiten. :+

Vandaag vertrekt ze trouwens op training. Moeilijk om ze achter te laten, pff.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 10:10

Polder en dijk lijkt mij ook minder geslaagd.
succes met loslaten!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 10:23

Idd, wat dat betreft ben ik verwend met mijn uitrijdgebied hier!
500 m langs de weg en dan rijd ik het bos in.
Ben in het bos opgestapt, terug langs de weg wel blijven zitten.
Dankzij de tochtjes aan de hand en als handpaard is hij al verkeersmak. Ook idd erg handig dat mijn oude haflinger zo'n goed voorbeeld is voor hem :j

Kan me voorstellen dat loslaten moeilijk is, maar hopelijk leert hij het gekke gedrag waarbij hij jou steeds lanceert dan wel meteen goed af.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 11:05

dat is echt luxe man.

dat staat bij ons ook snel op de planning, braaf paard hebben we wel (zijn moeder haha) helaas wel op de trailer voor bos,