Een nieuw paard kopen deel III

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellis98

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 15:54

Ik ben ook op zoek naar een eigen paard.
We zijn naar een paardenhandelaar geweest en ze zeiden dat Bram wel een lieve pony is.
Nu is er een soort proeftijd ingegaan om te kijken of we wel goed bij elkaar passen en om aan elkaar te wennen.
Ik ben zo blij. *D /3

cindyst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 16:10

@lowara,

ik heb zelfs mails gekregen kunt u het paard niet voor niks weg geven ze krijgt echt een goed thuis.
nou dan blijft ze gewoon wat langer in het land lopen want voor niks gaat de zon op he!
en wat die crisis betreft dat valt wel mee denk ik super goeie paarden blijven duur

KarinvdM

Re: Een nieuw paard kopen deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 16:16

Ik wil ook graag een filmpje zien voordat ik kom kijken. Soms beweren mensen dat een paard een goede beweger is of zelfs extra kan bewegen en dan kom je daar en dan blijkt het een heel gewoon bewegend paard te zijn.

joke165

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 16:28

KarinvdM schreef:
joke165 schreef:
en te ver om te kijken.

Meen je dat? Ik rijd rustig het hele land door voor een leuk paard. :)

Nee ik niet, heb gewoon niet zoveel tijd. Ben alleenstaand moeder dus ik ben ook nog es druk met werk en gezin en heb ook oppas nodig. Heb wel bij een paar paarden verder weg gekeken (200km ofzo), maar dat kost me dan zowat een hele dag. En dan wil ik graag nog een keer kijken/rijden en dan nog een keer een keuring etc. Kost allemaal erg veel tijd. En moet dan ook steeds mensen vinden die mee kunnen. Dan kan vaak wel voor een paar uur maar een hele dag voor 1 paard begin ik niet meer aan. Als ik niet zoveel overige verplichtingen had dan ging ik ook vast het hele land wel door ;-)
Nu moet ik wel erbij zeggen dat ik vrij passief zoek momenteel. Mijn artrose paard doet het weer aardig en ik rijd nog paarden van stalgenoten dus ik doe het rustig aan. Als ik het goede paard tegen kom dan laat ik hem niet staan in elk geval :-).

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 16:30

KarinvdM schreef:
Ik wil ook graag een filmpje zien voordat ik kom kijken. Soms beweren mensen dat een paard een goede beweger is of zelfs extra kan bewegen en dan kom je daar en dan blijkt het een heel gewoon bewegend paard te zijn.

Inderdaad! En dan moet je soms nog blij zijn als ze 'normaal' bewegen, want je ziet er toch soms een paar voorbij komen....

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 16:44

@ Joke, ik probeer vaak meerdere paarden op 1 dag te plannen en daar een rondje van te maken. Ik ga niet voor één paard naar zuidlimburg, maar wel als ik meerdere paarden op de route kan combineren.

joke165

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 16:51

@ KarinvdM, dat is wel een goed idee om dan meerdere paarden mee te pakken. Het aanbod goed screenen en dan goed plannen. Mmm overweging waard. Meestal focus ik me op 1 tegelijk.

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 17:08

Ik ben afgelopen zondag in Limburg wezen kijken, had 3 paarden op de planning bij 2 stallen (uiteindelijk 4 paarden gezien zoals ik eerder al schreef). Vond het zo goed te doen.

Gerjanne_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 17:19

Ben net terug van de merrie waar ik ben wezen kijken. Wat een super vriendelijk en rustig paard zeg, en toch... Vraag me niet waarom maar krijg toch het gevoel dat we niet echt bij elkaar passen, beetje vreemd.
Bedoelen ze dat nu met, de klik is er niet? Zou niet weten waarom want het paard zelf gaf me super veel vertrouwen, kon helemaal ontspannen en dat terwijl er een hele rits mensen stonden te kijken en daar hou ik absoluut niet van. Moeilijk moeilijk

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 17:22

bertine37 schreef:
Ik heb steeds een "beetje" pech in mijn zoektocht naar een leuke gezinstinker.
want nu lig ik plat met een zeer pijnlijke nekhernia. maandag heb ik een spoedoperatie. Geen idee hoe lang het duurt voordat ik mijn zoektocht weer verder kan zetten. Ondertussen gaan de kosten voor de volledig verzorgde stalling door..... maar ik geef de plek niet op want dat is nu vooral het enige waar ik nu naar toe leef ! mijn doel is nog steeds om deze zomer op mijn eigen tinkie door de bossen te rijden ?

Wie nog een leuke tink weet mag me mailen. maar ik kan dus niet per direkt komen kijken helaas....

kijk/vraag eens in de tinkertopics hier op bokt, daar zitten onwijs veel contacten mbt leuke Tinkers :j

hier net weer 2 reacties binnen voor m'n poohn, eentje wilde ruilen met een 8 maanden oude welsh/fjord kruising ( jammer dat die niet net 2 .5 jaar ouder was := )
en eentje bood nog minder dan de helft van de vraagprijs.
mjah... de 1e kan ik eventueel nog wat mee,maar de 2de was het even zoeken naar een reactie :=
heb maar vriendelijk gezegd dat ze van harte welkom waren om de pony te komen bekijken, maar dat we toch ietsje meer in gedachten hadden qua vraagprijs ;)

en 1e huilende leerling gehad vandaag, kindje moest alvast just in case pony even knuffelen/afscheid nemen, mocht hij verkocht worden deze week.
kindje was helemaal beduusd :(:)

Gerjanne_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 17:26

Ach wat sneu ;)

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 17:33

dat was het wel :=

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 17:36

Ik ben wel benieuwd eigenlijk. In december hebben we mijn aanwinst opgehaald. Schat van een beest, doet geen vlieg kwaad, vrijwel helemaal bomproef, en als hij dan een keertje schrikt is hij ook binnen een seconde weer rustig te krijgen. Vindt zowel dressuur, springen en buitenrijden leuk. Nog niet officieel uitgebracht in de sport (volgens mij 1 keertje bij de vorige eigenaren een keertje onderling B-dressuur). Wat hadden jullie eraan uitgegeven (gewoon om te kijken of we een goede prijs betaald hebben, we zijn geenzins van plan hem te verkopen)?

Dit is hem

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 17:41

is het een grote pony of een paard?
papieren erbij?
ik denk.. dat die zo ongeveer 1500/2000 heeft gekost?

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 17:43

Hoe vaak gaan jullie kijken naar een paard als de 1e keer je aanstaat? Ik ga zelf vaak nog een keertje en dan neem ik graag mijn trainster mee. Laatst was er een wat geirriteerde stalhouder dat ik graag nog een keer wilde komen, vandaar...
Het lijkt me trouwens wel vervelend als mensen na de 2e keer nog geen beslissing nemen hoor, dat hoor je ook best vaak dat ze dan nog weer een poosje moeten denken.

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 17:46

Ik ga minimaal 2x en als ik dan nog twijfel, komt het best voor dat ik zelfs nog een 3e keer ga. Ik ga dinsdag weer eens kijken, dit jaar een jong paard, ik ben benieuwd.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 17:54

Somebody_ schreef:
KarinvdM schreef:

Inderdaad! En dan moet je soms nog blij zijn als ze 'normaal' bewegen, want je ziet er toch soms een paar voorbij komen....

Als je gerichte vragen stelt over de beweging dan zijn de meesten wel eerlijk, omdat ze het niet fijn vinden om af te gaan in het bijzijn van iemand met 'verstand van zaken'. Is het paard een goede beweger? Tja wat versta je daaronder dan?
Laatst bijgewerkt door Mosh op 18-02-12 17:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 17:55

Weten jullie al hoe jullie het gaan doen met keuren? Ik wil klinisch en röntgenologisch laten doen. Hoe organiseer je dat het handigst (als het paard niet in de buurt staat)? In de buurt van jouw toekomstige stal laten keuren en dan meteen door als hij goed is? Of in de buurt van de verkoper (maar dan weer liever niet zijn eigen dierenarts) en als hij goed is jouw kant op laten komen? Las laatst ook op bokt over een paard dat niet werd toegelaten door de verzekering, terwijl het dier wel was goedgekeurd, dus dat zou ook nog iets zijn om rekening mee te houden.

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 17:56

Mosh schreef:
Somebody_ schreef:

Als je gerichte vragen stelt over de beweging dan zijn de meesten wel eerlijk, omdat ze het niet fijn vinden om af te gaan in het bijzijn van iemand met 'verstand van zaken'.

Haha! Nou, mijn ervaring is toch heel anders! Als ik telefonisch aan iemand vraag wat ze van het paard vinden, qua beweging(inclusief specifieke vragen en voorbeelden), dan antwoord 90% van de mensen dat het nog net niet Salinero of Totilas is, maar hij minstens zo goed zou kunnen worden en dat is dan vaak zelfs nadat ik vermeld heb dat het paard echt in de hogere sport mee moet kunnen komen (subtop). :D
Laatst bijgewerkt door Somebody_ op 18-02-12 17:59, in het totaal 1 keer bewerkt

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 17:57

Lowara schreef:
is het een grote pony of een paard?
papieren erbij?
ik denk.. dat die zo ongeveer 1500/2000 heeft gekost?

Hij is 1.54m dus wel nog een grote pony. Hij is een Pablo x Carl.

@InekeN: Minstens 2x. 1 keer om te kijken, uit te proberen, etc. Als het paard dan aanstaat kan je eventueel nog een keer uitproberen, of gelijk laten keuren.

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 18:12

laat je eigenlijk altijd een medische keuring doen of pas bij een bepaalde aanschafwaarde?

en als je geen medische keuring doet maar je DA laat kijken als je pony gearriveerd is, wat spreek je dan af bij de verkopers? Als de DA wat ontdekt pony weer terug?

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 18:26

Yom schreef:
laat je eigenlijk altijd een medische keuring doen of pas bij een bepaalde aanschafwaarde?

en als je geen medische keuring doet maar je DA laat kijken als je pony gearriveerd is, wat spreek je dan af bij de verkopers? Als de DA wat ontdekt pony weer terug?

Tot 4000 euro klinisch, boven de 4000 euro klinisch en röntgen. Alleen bij paarden die 2 jaar of jonger zijn, laat ik niet keuren, omdat dat in mijn ogen nog te weinig zegt.

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 18:27

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 18:28

Ik zou in ieder geval altijd een klinische keuring laten doen als het paard nog bij de oude eigenaren staat. En een röntgenologische keuring pas vanaf een bepaalde aanschafwaarde en afhankelijk van wat je met het paard wilt doen.

Pizzazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 18:31

Ik ben benieuwd hoe het gegaan is bij iedereen vandaag!

De twee oudere (>18) paarden die ik op het oog had toch afgezegd. Ik vind het een te naar idee om binnen een paar jaar al afscheid te moeten nemen, in ieder geval van het rijden. Er is zóveel aanbod... keus genoeg.
Klinische keuring laat ik sowieso doen, röntgenologisch alleen als ik het paard helemaal te gek vind en er tijdens de klinische keuring iets naar voren komt. Anders laat ik het paard staan bij negatief aankoopadvies na klinische keuring.