Angsthazen verzamel u!!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ketaki

Re: Angsthazen verzamel u!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 00:15

hahaha, vooral in het springen herken ik mij.

ben indd een angsthaas zodra ik hindernissen in de les zie.

maar iig heb ik vorige week maandag voor het eerst gesprongen ( 30 a 40 cm) in ruim 5 en half jaar.

dus best trots dan.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 08:56

Thnx voor je reactie Peetstap. :)
Het 'stomme' is, toen hij net uit de opfok kwam en ik met hem ging beginnen, ging alles goed. Eigenlijk nooit problemen gehad of ergens tegenaan gelopen. Alles ging op basis van rust en vertrouwen, ik vertrouwde hem ook, ondanks dat ik wel oplettend was hoe hij reageerde op (nieuwe) dingen. Pas nadat hij is weggebracht voor het beleren is die angst bij mij voor hem op komen zetten, eerst voor erop en inmiddels heb ik dus ook schrik van hem ernaast.
Dat komt mede omdat ze daar dus wel echt een probleem met hem hebben gehad in het begin. Achteraf gezien denk ik ook dat hij niet wist waar hij aan toe was en de mensen daar nog niet vertrouwde en daarom ging rennen en stressen. Die wetenschap, maakte mij onzeker en zo ga je in een vicieuze cirkel naar beneden. Ik bevestig hem negatief, hij mij met de kleinste schrikreactie.

Peetstap schreef:
Echt je mag je bij je eigen paard compleet op je gemak gaan voelen wat je ook doet, er mag feitelijk geen aktie van je paard zijn waar je zelf nog van schrikt.
Alles wat ie doet en hoe ie op je reargeert moet ontspannen bij je aankomen en gewoon voor je worden.

Hiermee sla je echt de spijker op zijn kop! Ik schrik zowat van iedere beweging die hij maakt die onverwachts is. En dan niet een beetje, maar echt hart in mijn keel zeg maar. En het enigste wat ik denk als ik met hem loop, is dat hij wil gaan rennen, het liefst over me heen, ipv langs me heen. M.a.w., het vertrouwen is inmiddels 0,0..
En ik vind het ook zo sneu, want hij heeft het nergens aan verdiend.

Vanavond heb ik de eerste sessie, ik ben heel benieuwd!

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 10:10

Wat zonde jibbel dat t vertrouwen zo slecht is.
Wel goedeoplossing heb je gezocht! Ik ben benieuwd hoe het over n tijdje gaat met jullie 2!

Calypso84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 12:28

Kunnen jullie je eerste wedstrijd nog herinneren?

Ik zit nu op het punt om te willen rijden op wedstrijden. Alleen ik durf niet. Moet een startkaart aanvragen en dat is niet echt heel goedkoop.... Ik weet dat je ook wedstrijden hebt voor beginners, waar je geen startkaart hoeft aan te vragen.

Wat was jullie ervaring bij een eerste wedstrijd? Ging het goed? Hoe werkt een wedstrijd eigenlijk?

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 12:43

Ik heb enkel onderlinge wedstrijdjes gedaan. Ik ga ook niet meer starten, ben geen wedstrijdmens :) Ik ga wel lekker trainen en buitenrijden, is voor mij goed genoeg :)

De ervaringen, tja, die liepen uiteen. De ene keer ging het wel goed en de andere keer niet. Je had wel veel variatie in pony's. Maar dat vond ik zelf juist meer een nadeel.

Dat waren dan wedstrijden op een manege en niet officieel starten, dat heb ik nooit gedaan.

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 12:57

Als je het spannend vindt om te starten zou ik gewoon beginnen op onderlinge wedstrijden. Je hebt tegenwoordig ook ‘starten zonder startkaart’ rubrieken (te vinden op startlijsten.nl) en dan rijd je gewoon een ‘echte’ wedstrijd op vreemd terrein, alleen tellen je punten niet voor winst of verliespunten mee (je hebt geen verliespunten in de B overigens). Zo kun je toch oefenen, zonder de druk van de punten.

Tijdens mijn eerste wedstrijd kende ik nog niet mijn angst zoals ik het nu kende. Maar mijn eerste wedstrijd na het ongeluk vond ik wel erg spannend. Thuis rijd ik tegenwoordig altijd met een bodyprotector en bij mijn eerste wedstrijd had ik deze toen niet aan (op de tweede wedstrijd weer wel). Ik moet zeggen ik vond het vrij spannend om weer met meerdere paarden in de ring te rijden. Maar gelukkig heb ik een ervaren wedstrijdpaard die me er altijd wel doorheen sluist (totdat we een groter paard tegenkomen, daar houd meneer niet van :Y) ).

Verder heb ik gisteren ook voor het eerst sinds tijden weer echt lekker gereden! Ik was alleen op stal (normaal een flink moment van spanning) en het had heel de dag al kei hard gewaaid. Nu was de meeste wind weg, maar mijn gevoel zegt dan stiekem, die wind is vast zo terug. Mijn paard en ik hebben altijd moeite met de tuin naast de rijbak maar gisteren was ik overtuigend genoeg om er in alle gangen voorbij te komen. Twee keer is hij weggesprongen, de eerste keer in uitgestrekte draf. Normaal zet ik hem dan terug in tempo en terug naar de tuin. Nu change of tactics, ofwel jij wilt in uitgestrekte draf wegrennen? Prima, maar dan net zo lang totdat ik zeg dat je mag stoppen. Werkte perfect, na 1 rondje was de lol eraf. Ook in galop schoot hij er een keer vandoor en toen hebben we dus een rondje harder gegaloppeerd. Stoere ik!

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 13:22

Goedzo melis!

Ik ben nu weer n weekje verder na mn operatie.
Nu wel weer spannend om bij t paard te zijn, maar dat is merr de angst dat ie tegen je aanbotst en dus weer iets kapot maakt :+
verder is mn knollie wel voirzichtig met me.
Elke dag kroelt ie even over mn zere arm haha! Als ik m de stal inzet doet ie ook voorzichtiger als anders, gekke knol :D

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 17:54

Jibbel schreef:
Hiermee sla je echt de spijker op zijn kop! Ik schrik zowat van iedere beweging die hij maakt die onverwachts is. En dan niet een beetje, maar echt hart in mijn keel zeg maar. En het enigste wat ik denk als ik met hem loop, is dat hij wil gaan rennen, het liefst over me heen, ipv langs me heen. M.a.w., het vertrouwen is inmiddels 0,0..
En ik vind het ook zo sneu, want hij heeft het nergens aan verdiend.

Vanavond heb ik de eerste sessie, ik ben heel benieuwd!
oeps, dan heb je lange weg te gaan nog....en waarom ?
De reactie die je hierboven omschrijft straal je lina recta terug naar je paard, die pikt dat feilloos op en de cirkel is rond.
Je bent al heel ver dat je zo duidelijk het probleem herkent en onder woorden kunt brengen, met hulp moet je dat kunnen ombuigen ?

Want verhipt zeg als ik nu de foto;s zie uit je profiel van jou friezen brand het me in om es beter kennis / contact met ze te mogen maken, zo uitnodigend & vriendelijk zijn ze in hun uitstraling.
Je woont ook in Frl. ? / pb je effe hierover later deze week.

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 08:33

Hoe is je eerste sessie gegaan Jibbel?

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 08:50

Gisteren was erg confronterend. Leerzaam, maar haalde ook een hoop bagger naar boven.
Heb vannacht wel heerlijk geslapen, maar ben nu nog helemaal verrot en voel me alsof er een vrachtwagen over me heen is gereden..
Het is vooral op emotioneel gebied dat het erg pittig was, maar denk wel dat er wat dingen zijn gebeurd die mij gaan helpen in de toekomst met Yme.
Over een paar weken doen we nog eens een sessie, nu eerst even dit laten bezinken.

@ Peetstap: Je hebt weer gelijk! Het zijn ontzettend lieve, vriendelijke en zachtaardige paarden, maar ook erg gevoelig, waardoor ze mijn onrust heel erg oppikken en het dus 'mis' gaat. Het zijn moeder en zoon en ik ben in mijn leven nog maar weinig zulke zachte paarden tegengekomen. Ookal zou je van mijn ruin in eerste instantie zeggen dat hij heel stoer is, heeft hij eigenlijk maar een heel klein hartje. :)

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 12:39

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 12:58

Tuurlijk mag je je melden! Welkom hier! Op dit moment is het wat rustig zoals je ziet, vakantietijd waarschijnlijk. Dit topic is er ook nog voor angsthazen: [RT-P] Angstige ruiter

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 13:12

Haha bedankt, ja vakantie tijd ik ken het :P

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 15:51

Nee ik ben gewoon aan het werk! En beetje aan het bokken....
Ben met het mooie weer lekker veel ritjes aan het maken...met soms nog kleine momentjes van stress. Dan ben ik gewoon lekker aan het rijden, niets aan de hand en dan opeens denk ik er teveel bij na en dan krijg ik stress...gek genoeg vooral als ik stap. Met draven ben ik de stress snel kwijt en met galop ook...Snap er niets van soms. Ik moet gewoon geen tijd hebben om na te denken of misschien is het wel werk stress. Ik weet het niet...opeens zie ik dan voor me dat mijn paard opeens raar gaat doen midden op een kruispunt en dat ik eraf val en mijn arm breek of erger en dat dan mijn hele leven in de soep loopt....zoiets...terwijl ze dat echt vrijwel nooit doet! Ze is echt een lieverd..behalve dat ze nog wel eens kijkerig is en wel eens schrikt...maar nooit echt vervelend.
Nou ja we zetten door..vanavond ga ik denk ik even met haar en nog een paard naar het strand..kijken hoe dat gaat, slalommem om de toeristen..

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 17:09

Bethje31: Wat je zegt zit wel een kern van waarheid in, ik herken het ook in mijn eigen situatie. Als je 'na gaat denken', schiet ik in de stress. Als ik bijvoorbeeld aan het draven ben, heb ik geen 'tijd' om te aarzelen. Dan ben ik toch meer geconcentreerd.

Ik ben trouwens de hele week niet na ponylief geweest (ze is wel gereden enzo, maar niet door mij), zaterdag denk ik nog even een fijne (rustige) buitenrit maken :) Nu maar hopen dat het weer dan goed is haha.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 19:24

Dat is mijn probleem dus ook.. ik heb al allerlei senario's in mn hoofd die gewoon niet "zomaar" gebeuren, maar in mijn hoofd wel.
Daar word je bang van.
Als je ind met andere dingen bezig bent onderh et rijden heb je geen tijd om daar aan te denken ;).

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 19:26

Ik heb er zowaar inmiddels 1x opgezeten. Wel alleen uitstappen, maar het is iig iets! Vond het reuze spannend, maar hij was heel lief voor me, dus dat was erg fijn.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 20:02

Ik ben begonnen met springlessen en vind het nog leuk ook. :))

Alleen heb ik nog 1 angst.. .Tractoren.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 09:36

Wat ik ook doe is als ik iets zie waar mijn paard eventueel van zou kunnen schrikken dan neem ik de teugels korter...als automatisme! Dan denkt zij natuurlijk meteen dat er wat aan de hand is. Iemand bij mij op de manege die heel goed rijdt zei dan ook dat ik de teugels met rust moet laten! Dus wel contact houden maar verder ontspannen, schouders naar beneden en handen laag. Heel leerzaam als iemand anders eens goed naar je kijkt. Heb het idee dat mijn paard het ook prettiger vind als ik zo rij...heb het de hele week geprobeerd. Dus handjes ontspannen en laag. En oh ja als ik iets engs denk te zien...eraan voorbij kijken. Dan ben je er niet op gefocust en wordt je paard het ook niet. Dus niet kijken naar het enge reclamebord, tractor, motorfiets, kitesurfer etc etc. Moet zeggen paard was de hele week heel ontspannen....het warme weer heeft ook wel geholpen...maar toch..

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 10:18

Hier leven we ook nog steeds alleen lijkt het voor mijn gevoel ineens alsof ik dit topic 100 jaar geleden geschreven heb :)
We zijn nu alweer zoveel verder, gisteren bijv. heerlijk buiten gereden, zelfs door modderige plassen gegaloppeerd waar ik eerder gedacht zou hebben "nou misschien in stap aan de buitenkant erlangs want dat ziet er wel glad uit". Het heeft mij zo vreselijk veel goed gedaan om nu elke dag de paarden te zien en met ze bezig te zijn (gewoon de omgang dus), Cos voelt zo "eigen" nu. Ik rijd nu ook af en toe met onze dochter mee als ze zonder zadel door de wei raced....ik dan rustig in een drafje rond (ook zonder zadel dus)...maar dat vind ik al heel wat (en goed voor m'n zit :) )

Het blijft toch die vicieuze cirkel van actie van het paard (kunnen ook hele kleine dingen zijn, hoofd omhoog, oren bewegen, nek erop) en dan reactie van ons (naar voren duikelen, teugels korter, lichaam gespannen), gevolgd door weer reactie van het paard "GEVAAR! maar WAAR?!".
Ik wilde dat ik nu kon zeggen dat er een 'knopje' is dat je om kunt zetten om dit te doorbreken, "mijn" waarheid is dat wat voor mij werkte is "doen" en je vooral niet het hoofd gek laten maken (ook niet door jezelf!) om het sneller te doen dan je zelf wilt of waar je je prettig bij voelt.
Dat ik in het begin de moeite wilde nemen om mijn paard te poetsen en op te zadelen om vijf minuten in het bos te stappen...prima toch? Verklaart een ander me voor gek "want je hebt toch zo'n braaf paard"...ook prima!

Wat ik ook geleerd heb...."ontspanning afdwingen (al een paradox an sich natuurlijk) werkt absoluut niet!" Lekker in de wei gaan zitten met een boek, hielp mij weer ontzettend :)

SB- springlessen toe maar! wat stoer :), geen angst om de controle te verliezen daarbij?
Jibbel- elke stap voorwaarts is er 1, je moet het niet zien als "alleen uitstappen" maar als weer een hindernis die overwonnen is...mag je echt blij om zijn :)

wow...wat een lange post...ik stop maar snel :D

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 10:35

Nou Nathalie, angst om de controle te verliezen is er niet meer nee. :)) Want als dat gebeurd ligt het aan mij. :j Als ik niet goed meekom dan gaat mijn pony er na de sprong 'vandoor' wel zo dat ik hem weer terug krijg. Maar zo leer ik nu goed mee gaan (en geloof me dat leer je dan snel) :') Waardoor het niet gebeurd.

Het ligt dus helemaal niet aan Zembla. :D

Gisteren heb ik zelfs heerlijk gegallopeerd op het aardappelenveld! :)) Kijk:
Afbeelding

Heerlijk was dat. :D
Het lijkt ook alsof wij samen meer vertrouwen hebben nu inelkaar, sinds de springlessen. :j

Fijn dat het bij jou ook een stuk beter gaat nu! :D SUPER!

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 10:41

Fijn dat jullie zo goed gaan! Top!

Ik ben inmiddels weer zover dat ik mn peerd weer zelf uit de wei durf te halen met mn gebroken armpje. Hij doet zo voorzichtig die lieverd <3
Verder word hij in omgang ook steeds beter. Mijn motto : alle goede dingen komen langzaam :D

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 10:43

Dat klopt inderdaad. :)) Fijn dat je ook weer een stapje verder bent! :) En geduld is een schone zaak bij angst. :j

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 11:04

Oe zo'n aardappelveld wil ik ook wel!

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 11:07

Hallo allemaal,

Blij toe (alleen niet voor jullie) om te lezen dat nog meer anderen dit ook hebben.
Ik heb veel nare ervaringen met paarden opgedaan, gelukkig ook prettige anders was ik er nu allang niet meer te vinden.
Sinds kort hebben we een nieuwe aanwist.
En eerlijk is eerlijk ik kijk ernaar uit om in het zadel te kruipen, maar ik zie er ook tegenop.
Ik heb namelijk lichamelijke klachten en ben heel angstig door alles gewordenen dat samen is erg lastig.
Nu is ze helemaal niet schrikkerig of rillerig, gelukkig niet, maar word wel onzeker en daardoor onrustig al je der een al een stukje van de andere paarden meeneemt.
En dan begint het bij mij he.
Vandaag in de wei ernaast proberen aan de hand een stukje te wandelen.
Ook denk ik al aan de toekomst, wat nou als we grootlandbouwverkeer tegen komen op die smalle wegen hoe reageerd ze dan (want dat gebeurd veel bij ons) ???
Daar zie ik dan ook echt heel erg tegenop.

Ze is overigens afgelopen dinsdag bij ons gekomen.