Het lief en leed wat een zorgenkind heet.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 06:35

wat een stilte hier... hopelijk betekent dat dat het bij iedereen goed gaat met de beestjes?

Faram had van 't weekend weer twee teken, heb 'm gelijk behandeld met van die Frontline pipetjes. Ik vond de teken zondag en had 'm zaterdag niet opgehaald, dus die ene teek was al best wat gegroeid. er zat ook een lekkere ontsteking onder (beetje pus) welke ik gelijk ontsmet heb. de plek was uiteraard pijnlijk maar verder was Faram in zijn goede doen dus eigenlijk geen last van. hoop dat de frontline net zo goed werkt als vorig jaar, en dat hij nu geen teken meer krijgt. vind het wel apart dat ze vooral hem moeten hebben, de anderen uit zijn groep hebben nog niks gehad (behalve Mone, die had er vorige week ook één). en ik vind het ook nogal vroeg in het jaar, hoop niet dat dit betekent dat deze kickstart-lente een tekenbom teweegbrengt...

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 08:59

ja hoor hier gaat het gelukkig goed.
ik ben nu bezig met de weidegang op te bouwen en dan het zonnetje er nog eens bij dus de paarden zijn helemaal happy. :D
vrouwtje ook.
ik denk dat ze eind deze week al een hele dag kunnen staan.

balen van die teken merrieveulen,rotbeesten ook. :(
1 troost,mijn vriendin staat op een plaats waar het echt barst van de teken en sinds ze van mijn paarden weet gebruikt ze ook frontline.
ondanks dat haalt ze er toch nog regelmatig een teek af hoewel het wel minder is en ze eerder los komen.
aan het eind van elk weide seizoen laat ze standaard bloed prikken en tot nu toe gaat het nog steeds goed.
*klopt af*

edit;
als iemand nog een leuke menpony weet ook onder het zadel en BRAAF.
ik zoek voor mijn vader eem merrie van rond de 145/150.
hij heeft een ouderwetse type [lees grof] NF die nu met de fut mag,pony word te oud.

merrieveulen

Re: Het lief en leed wat een zorgenkind heet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 14:44

pfoeh nee ik zou er zo geen weten, althans niet voor aangespannen. ik zoek voor een kennis nog een BRAVE pony voor lessen met kinderen (Chris Irwin methode o.a., alles vanuit de natuurlijke benadering), van rond de 1,20, ruin.

vandaag voor m'n Zned een afspraak gemaakt met een natuurgeneeskundige, die komt hem met een lecherantenne doormeten.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 15:12

Met het risico dat ik mijn neus ergens in steek waar ik niet wil zijn: wat is een lecherantenne?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 17:22

een natuurkundig meetinstrument. hoe en wat precies hoop ik ook nog uit te vinden, je kunt er wel eea over vinden via google denk ik. waar het om gaat, is dat men gaat proberen de oorzaak van de 'vage klachten', (dus Zneddies snelle overreacties op bepaalde dingen, zijn gevoelige luchtwegen en oogslijmvliezen, zijn manenuitval enzo) te vinden. zoeken naar waar het wegkomt, welk(e) orga(a)n(en), en of het bijv. een schimmelinfectie is, of bijv. een bacterie (ze kunnen zo bijv. ook Lyme opsporen). dan pakken ze die oorzaak aan. wat er tot dusver gebeurd is heeft absoluut geholpen, toen Zned die allergische reactie had kreeg hij Cortico's, die meteen aansloegen. jammere is dat je daarmee niet de oorzaak van de allergische reactie niet vaststelt. je beschrijdt alleen de symptomen, in zijn geval de jeukende bulten. wat ik graag wil weten, is waarom krijgt HIJ jeukende bulten en Flicka niet? waar reageert hij op en waarom hij wel? overreactie van het immuunsysteem ja, da's heel leuk, maar waarom overreageert het immuunsysteem dan?
bovendien zijn bijv. cortico's ook niet zonder risico's. als je cortico steroïden moet toedienen, is dat omdat de bijnieren zelf niet genoeg aanmaken. CS fungeren als een ontstekingsremmer. ga je die dus kunstmatig toevoegen, dan heb je het risico dat de bijnieren nóg minder gaan doen, immers, het werk wordt al vóór ze gedaan! met als gevolg dat het paard nog gevoeliger zal worden voor ontstekingen dan het al was (daarom ook de waarschuwing van de DA bij gebruik van cortico steroïden, dat je paard een kans(je) heeft er HB van te worden). wat we nu gaan doen, is juist kijken waarom de bijnieren niet genoeg natuurlijke CS aanmaken, even als voorbeeld. en dáár ga je dan mee aan de slag.

Zneddie is natuurlijk niet voor niets een zorgenkindje, zoals ik al eerder schreef voelen bepaalde dingen gewoon niet 100% aan hem. door hem eens helemaal goed onder de loep te nemen hopen we de oorza(a)k(en) van zijn gevoeligheid te vinden en aan te pakken. de mevrouw die naar Zned komt staat goed bekend en heeft ook paarden kunnen helpen die al langer, en ook veel zwaardere klachten vertoonden.
een holistisch dierenarts heet zo iemand geloof ik.
Laatst bijgewerkt door merrieveulen op 27-03-12 17:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 17:24

Wat meet dat ding dan precies? Activiteit van organen ofzo?

Een holistisch dierenarts kun je alleen zijn als je eerst een dierenarts diploma hebt gehaald en dan de holistische kant op bent gegaan. Anders ben je illegaal bezig, want het is een beschermd beroep, dierenarts. :j

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 17:33

ja precies, zoals Eric Laarakker die kent iedereen wel volgens mij! dat ding meet inderdaad activiteit of gebrek daaraan van de organen, afwijkingen aan de organen. ik zag ook op google dat ze er 3000 verschillende frequenties mee kunnen onderscheiden. op zich best een interessant onderwerp vind ik. ook leuk om erover te hebben met mijn zusje, die natuurlijk hetzelfde doet als jij, hihi!

wij zijn dan ook erg benieuwd wat het gaat worden ermee. ik heb er zelf geen ervaring mee, iemand van Bokt raadde mij dit aan om eens te proberen. ik heb vanmorgen een heel gesprek gehad met de mevrouw in kwestie en daarna ook onze eigen fysio gebeld waarin ik héél veel vertrouwen heb, en die vond het een uitstekend idee om dit eens te doen bij onze aapies. ik heb er sowieso wel een goed gevoel bij, voorzichtig dat wel maar toch... stel je voor, Zneddie zorgenkindje-af!

hij is overigens nu ook van zijn andere achterijzer af (heb het er zondag onderuit gehaald, jémig wat zat die vast!), en het gaat nog steeds goed *klopt af*. ik heb er wel nare dromen over maar vind dat ik door moet zetten ermee nu.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 17:40

Wat vindt je zusje daar dan van, van dat soort dingen?
Ons wordt altijd gezegd wel heel erg uit te kijken met waar we onze naam aan verbinden namelijk. Sommige dingen zijn niet bewezen en je hebt wel een diploma van een wetenschappelijke opleiding.

Maar als dat ding gewoon frequenties meet is er niks aan de hand, denk ik, al ben ik wel benieuwd of Zneddie er wat aan gaat hebben! :)

Met de ijzers eraf krijgt hij een beetje de kans wat hardere hoefjes te ontwikkelen, dus hopelijk gebeurt dat voor er iets mis gaat. :j

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 17:44

Hier gaat het ook wel goed hoor! We kunnen inmiddels weer lekker wandelen nu de rhino dreiging weg is.
De baby's worden brutaler en groeien goed!

Een paar foto's:

Isabella wordt langzaam toch wel nieuwschierig naar ons, haha! :+:
Afbeelding

Afbeelding

Samen met moeders:
Afbeelding

En ik heb vorige week Romy heerlijk gewassen, die vind dat echt heerlijk! Kan het touwtje zo op de grond gooien en madame blijft heerlijk staan! :+:

Afbeelding

En dat warme weer is wel vermoeiend volgens Romy :j
Afbeelding

@Merrieveulen, klinkt wel interessant! Ben benieuwd wat ze allemaal zullen vinden met die meetapparatuur!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 18:04

Nemurin schreef:
Wat vindt je zusje daar dan van, van dat soort dingen?
Ons wordt altijd gezegd wel heel erg uit te kijken met waar we onze naam aan verbinden namelijk. Sommige dingen zijn niet bewezen en je hebt wel een diploma van een wetenschappelijke opleiding.

Maar als dat ding gewoon frequenties meet is er niks aan de hand, denk ik, al ben ik wel benieuwd of Zneddie er wat aan gaat hebben! :)

Met de ijzers eraf krijgt hij een beetje de kans wat hardere hoefjes te ontwikkelen, dus hopelijk gebeurt dat voor er iets mis gaat. :j

nou daarom, zijn achterhoeven waren altijd gewoon goed, mooi hard hoorn, goede vorm, flinke stralen... maar toen moest er dus wat onder voor die stomme knie. en dat terwijl ik zelf echt heel erg prat ga op gezonde hoeven zónder ijzer. Flicka heeft ooit voor de keuring een tijdje erop gestaan, maar verder nooit en die loopt nota bene veel op de weg met de wagen! Vóór had Zned ze al wel nodig wegens zijn pannekoekpootjes, maar ook dat is enorm verbeterd sinds we deze smid hebben (nu 1,5 jaar), en ik hoop dat hij ook daar nog eens vanaf komt. nu hij van de achterijzers af is zie je ook extra goed hoe afwijkend de vorm van zijn hoeven al was. kijk als het moet, dan moet het, maar ik vind het gewoon ergens niet OK dat een jonge, verder fruitige pony niet normaal kan lopen zonder kats scheve hoeven!

vwb wat ik en/of mijn zusje van die lecherantenne vinden tja... geen idee, ik heb er geen ervaring mee ben alleen wel voorzichtig, er lopen ook een hoop kwakzalvers rond met zo'n ding en voor je 't weet word je belazerd. de antenne meet idd alleen maar de frequenties, het interpreteren van de uitslagen daarvan is net als met een röntgenfoto bijv., je hebt een beeld en daarmee ga je iets doen, een diagnose stellen of nog verder zoeken. aan de hand daarvan wordt dan een behandelplan opgesteld.
maar goed ik hoop dat het leuk en nuttig gaat zijn, dan kan ik er ook werkelijk iets zinnigs over zeggen. een aantal van dergelijke (hoe zeg je dat, 'alternatieve geneeswijzen'?) dingen is inderdaad niet bewezen, en helaas doet men er daardoor in de reguliere geneeskunde niet zoveel mee. persoonlijk vind ik de uitkomst het meest interessant, ik heb al eens eerder een alternatief werkend iemand erbij gehad (voor Faram, hij was toen 5 en een kennis raadde me dat aan, ook wegens headshaking), en die heeft Faram wel geholpen. zij gaf aan dat hij schimmels had en daarvoor een reinigingskuur moest, en ook merkte ze dat hij hoofdpijn had. na haar behandeling was hij al véél en veel beter. de rest was trainingstechnisch op te lossen uiteindelijk.

@ lonniejj die foto van moeder en dochter is mooi, jammer van de kabels maar het heeft wel wat! en Rooms lekker onder de douche! zo is Flicka ook, vanmorgen vulde ik hun waterbak bij, en madame steekt maar even gelijk haar hele hoofd onder water, lekker koel haha!

en je laatste foto is echt monsterlijk... :')

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 18:07

Vind het fijn te horen dat je er voorzichtig mee bent. Ik vind het vreselijk hoe bv. energie instralers en andere paranormale en begaafde mensen dan claimen dat ze holistisch (dieren)arts zijn en je handenvol geld aftroggelen voor iets dat niet werkt. -O-

Dat vind ik dan teleurstellend. Dus ik probeer mensen daar altijd voor te waarschuwen. Maar ja zo'n antenne meet dus duidelijk frequenties, het is maar kijken wat het gaat doen inderdaad. :j

Als deze persoon geen dierenartsdiploma heeft mag ze geen diagnoses stellen, dus waarschijnlijk is dit gewoon een dierenarts die richting het wat zweverigere/buiten het doosje denken neigt. :)
(Of iemand die illegaal bezig is, want het zou je verbazen hoeveel mensen gewoon diagnoses stellen zonder dat dit mag en zonder dat dit aangepakt wordt. De wet is er dan wel, maar de controle erop is belabberd.)

Lonniej: Die gaap... _O-

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 18:18

ze is op Bokt wel aardig bekend en men is er ook wel positief over, dat heb ik uiteraard gecheckt haha!

en ik ben dan ook wel zo, dat ik aan de telefoon gewoon doorvraag als ik iets niet snap of iets naar mijn mening niet klopt/ raar klinkt. en als ze dat dan niet naar tevredenheid kunnen uitleggen ben ik ook best makkelijk hoor, haha! ik snap de manier van benaderen echter wel, en de gedachte erachter. maar ze kon mijn (kritische)vragen naar tevredenheid beantwoorden...

nogmaals ik heb er niet genoeg kennis van, van deze manier van werken. maar aangezien onze fysio, die ook samenwerkt met kliniek Hellendoorn en waarin ik het volste vertrouwen heb, dit ook een goed plan vindt, wil ik het wel proberen.

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 18:33

Afbeelding

En zonder touwtjes/storende achtergronden haha! Lijkt nu alleen wat zweverig, eens even bedenken hoe ik het meer kan laten lijken alsof ze gewoon nog in't weiland staan _O-

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 18:35

nee hoor, beetje bijsnijden leuk kadertje erom... niks méér aan doen!

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 18:43

Afbeelding

Zo? :D

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 19:08

Er komt nog altijd iedere dag een 'beetje' haar van mijn Isabella af, en nog is ze niet kaal :+

Afbeelding

Ieder jaar wordt haar vacht ook langer, vandaar dat ik aan cushing dacht (ook vanwege haar andere klachten), maar het is wel lang, maar het krult niet en het komt er ook goed uit. Raar paard.

Onderstaande foto geeft een beetje een idee hoe lang het haar is:
Afbeelding

En dan samen hooi eten ... ze blijft wel mooi glanzen, het lopen zit toch maar weinig verandering in; is recentelijk nog wel beter geweest.

Afbeelding

Ik heb Isa al paar keer laten doormeten met een lecherantenne. Haar voer werd dan tegelijkertijd doorgemeten met een biosensor. Het klopte altijd met wat ook via regulier bloedonderzoek al was ontdekt. Maar er kan meer gemeten worden. Men meet 'energiebanen' van de organen.
Ik had geen holistisch dierenarts, doch een diergeneeskundige (in opleiding geweest bij Eric Laarakkers). Zij stelde ook geen diagnose.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 19:17

kijk eens op de site van skepsis, die laten geen spaan heel van de lecher.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 20:17

wie haal je erbij merrie veulen?
kan zijn dat ik er overheen heb gelezen hoor.

machtig...wat een haar heeft isabella.
dat haar kan je verkopen als geitenhaar [mohar geloof ik] mijn zwitserse bokken hadden ook zo'n vacht. :D

Afbeelding

:+

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 21:48

Ja joh kun je een trui van breien!

Mysa, maar die site heet dan ook niet voor niets skepsis. Ik ben er ook sceptisch over verder... :+

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 00:40

Oh jullie gaan veelste snel hier, leuk :D
Ga morgen bijlezen heb wel het filmpje kunnen zien van Romy vorige blz heerlijk wat gaat je uit haar dak.
Prachtige foto´s ook van de veulens en Romy hahaha ingezeept en moe daarna.
Isa je ponys zien er lekker uit zo samen op het veldje.
En whahhah Mariska om jouw bokken moest ik wel lachen hoor. :')
Nou morgen kom ik bijgelezen terug hoop dat alles goed gaat met de zorgenkindjes en hun baasjes.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 08:23

@ lonniejj ja precies! is toch prachtig mooi zo!

@ Isa, denk dat het haar nog niet dood genoeg is? Flicka had het ook, bijna tegelijk met Isabella. ook enorm haarverlies en nu nog maar weinig, vacht lijkt meer te glanzen ook. Ik vind Isa er wel goed uitzien, hoe loopt ze op dit moment dan?
hoe zijn jouw ervaringen met die diergeneeskundige? hebben jullie er wat aan gehad en wat is er precies gedaan? Ik laat Sylvia van Helmond komen, zij wordt ook genoemd op de site van Laarakker en is daar idd ook opgeleid, en werd mij geadviseerd door een bokker die erg tevreden was erover.

@ Mysa ik ga eens even kijken. probeer toch mijn gevoel te volgen erin, zoals altijd eigenlijk. en sta er ook sceptisch tegenover hoor, ben alleen niet zo oppervlakkig als de meesten. in het verleden heb ik ook wel wat gehad aan het werk van een vrouw van wie ik nog steeds niet weet wát ze doet, maar die kwam mee met een kennis. zij wist me eea te vertellen over Faram toendertijd, en heeft hem een flinke zet in de goede richting gegeven.

heb op dit punt dus ook geen 100% in een bepaalde richting. ik ben nogal van het 'eerst zien dan geloven'. heb alleen niet per sé wetenschappelijk bewijs nodig om te weten of iets wel of niet zo is. de wetenschap weet ook niet alles, en er is nog zóveel te ontdekken. ik bedoel, vijftien jaar geleden dacht men dat HB werd veroorzaakt door o.a. teveel eiwitten in het gras. inmiddels is men erachter dat dat eigenlijk toch meer de suikers in het gras zijn die meestal de problemen geven. idem voor appels, eerst moet iedereen aan de appels en jaren later ineens niet meer. denk ook aan het roken, eerst was het goed voor je en moest je vooral gaan roken, en later kwam men erachter toch maar niet...

snap je, ik ga er niet vanuit dat dingen 'klaar' zijn. natuurlijk wil je ergens een houvast hebben maar soms is dat er gewoon niet en moet je zoeken. wat dat aangaat sta ik overal voor open.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 17:23

Kennen jullie deze teken site al? : http://www.tekenradar.nl/

Er zijn altijd voors en tegens voor alternatieve geneeskunde.
Zelf had ik wel een bepaald idee wat er speelde bij Isabella, en dat werd eigenlijk door de alternatief diergeneeskundige soort van bevestigd zeg maar. Maar goed ... wie ben ik om te zeggen dat het allemaal geholpen heeft ... Isa is nooit 100% goed geworden. Noch door reguliere artsen, noch door alternatieve. Hoefsmid hetzelfde ... regulier/natuurlijk ... en tja dan zijn er ook nog mensen die menen dat het juist doordat ik van alles probeerde mis is gegaan ... mag.
Maar ik vond de alternatieve onderzoeken met de lecherantenne wel prettig werken. Daarbij geloof ik dat er echt een kern van waarheid in zit, want zonder wat te zeggen ging Isa plots enorm aan het zuchten. Was zij de longen aan het 'doormeten'. Vond ik toch frappant. Waren wel meer dingen waar Isa op reageerde op soortgelijke manier.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 18:05

ik ga zo eens op die site loeren, kende 'm inderdaad nog niet.

toevallig blijkt een stalgenootje van me ook eens te zijn doorgemeten met een instrument dat op een lecherantenne zou lijken, en zij was er ook positief over.

nou ja, hoe het ook zij, we doen die meting/ consult sowieso, en dan kijken we wel weer eens verder.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 15:44

hmm heel apart, nu heb ik gisteren de plek die Zned aangaf gemasseerd, nou ja iets mee gedaan in ieder geval, en vandaag is hij schudvrij, sowieso érg in zijn goede doen de energie spatte ervan af gewoon, hij voelt zich zó goed! en dat nog steeds zonder ijzers (heb zondag ook het andere ijzer gejoept) achter, geen last van knie, schudden, wat dan ook, gewoon helemaal lekker in zijn velletje en dat moest ik weten ook!

ik hoop dat hij dit volhoudt zo, dan is hij officieel zorgenkindje af...

@ Isa die tekensite vond ik nogal eng, wij zitten strak tussen de rode zones... ieks!

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 18:45

Ik heb vandaag zitten genieten, ooh! :D

Romy was heerlijk aan het dutten toen ik op stal kwam, dus ben er lekker bij gaan zitten, en jahoor! Het duurde niet lang voordat ze echt in slaap viel, en zowaar aan het dromen was :D En laat ik dat nou nét op film hebben :D Het is niet heel extreem, maar vond het toch wel heel schattig :+: