slachten??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vickyyy

Re: slachten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 10:20

Oké, dan weet ik dus wat ik zou doen. Inslapen en een speciale paardenservice. Maar zo denk ik er nu over. Maar net zoals BW zei.. Komt tijd.. Komt raad.. Dus.. misschien als het zover is denk ik er wel anders over.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 10:25

Het lieve paard van een van mijn weidegenootje en tevens goede vriendin is 35 jaar en zij laat haar merrie cremeren als het zover is. Van haar hoorde ik dat ze je paard op komen halen. Wel even flink sparen als je dat ook wilt....
Maar ik vind het heel mooi om te horen dat zij dat zo gaat doen bij haar oude merrie. Dat wil ik het liefst ook met Sam als het zover is. Maar moet er nog niet aan denken..... Eerst samen nog veel meer meemaken en allebei heel oud worden (als Sam 35 is, ben ik 68 Haha! )

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 10:26

Lielle schreef:
ja, maar je kunt ook de speciale paardenservice kiezen, waarbij ze hem met een trailer ophalen.

Klopt, is iets duurder maar komt wel net even anders over. Alhoewel de eindbestemming natuurlijk hetzelfde is Knipoog

Maar goed, op het moment dat het leven uit je paard is, is het nog slechts een jas/omhulsel wat er overblijft.... Paard voelt er niks meer van, het is maar net waar de eigenaar zich het prettigst bij voelt.

Zoals Nada zo mooi zei, zijn/haar ziel leeft voort in je hart Bloos

Vickyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 10:27

Juist! Bloos Nou klinkt alles al veel beter dan in het begin van de topic Tong uitsteken

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 10:30

BitchyWitchy schreef:
Maar goed, op het moment dat het leven uit je paard is, is het nog slechts een jas/omhulsel wat er overblijft.... Paard voelt er niks meer van, het is maar net waar de eigenaar zich het prettigst bij voelt.

Zoals Nada zo mooi zei, zijn/haar ziel leeft voort in je hart Bloos

Precies. Ik vind persoonlijk de kosten van de speciale paardenservice, cremeren e.d. zonde, dat investeer ik liever in de paarden die er nog wel zijn. Ik ben er ook niet bijgeweest toen Trammelant is opgehaald, dat beeld wilde ik mezelf besparen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 10:32

Vickyyy schreef:
Ja, maar als je pony/paard word ingeslapen. Word ie dan met zo'n vrachtwagen opgehaald en dat ze hem optillen en zo *ponk* in die wagen laten vallen zodat je z'n botten hoort breken?

Ligt eraan hoe de chaffeur is. Bij een stalgenoot van mij werd het paard opgetild en netjes en voorzichtig in de wagen gelegd. Misschien wel omdat ik er naar stond te kijken, maar misschien doet hij het altijd wel zo. Ik wilde kijken omdat ik wilde weten hoe het in zn werk ging.
Bij de excursie naar het Rendac vertelde de man ook dat het per chaffeur verschillend is. Het zijn doodnormale mannen en de een heeft wel respect en de ander niet of minder.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 10:35

Ik vind het zelf niet zonde om bijvoorbeeld mijn paard te laten cremeren. Geld interesseert me op zulke momenten niet zoveel. Bovendien heb ik maar 1 paard en als Sam overlijdt wil ik voorlopig echt even geen andere. Zeker als hij straks jarenlang (en daar ga ik natuurlijk vanuit) bij me geweest is. Ik weet hoe groot zo'n leegte kan zijn, maar ik heb dat dan ook gewoon even nodig om alles te verwerken.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 10:40

En zo zie je dat ieder er anders over denkt. Wij hebben nog twee paarden, en in een levend paard wil ik heel veel geld steken, maar niet in een omhulsel. Trammelant heeft de afgelopen 5 jaar alleen nog maar weideversiering hoeven zijn en dat is me iedere cent waard geweest.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 10:41

Zo denk ik er ook over Lielle, ik neem afscheid met respect, maar daarna is het klaar. Hoef ik ook niet te zien ofzo.

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 10:49

Het heeft allemaal zijn voors en tegens... heb al van alles gehoord/meegemaakt...
Drukte bij het slachthuis (met koeien en varkens) waardoor het paard zwaar opgewonden raakte en niet meer kon stilstaan. Maar aan de andere kant juist ook paarden die wisten dat het hun laatste ritje in de trailer was en heel goed mee werkten.
Bij het inslapen oude paarden die absoluut niet tegenwerkten en zo vertrokken waren. Maar ook een haflinger die door een ongeluk een been miste en door die prik compleet door het lint ging. En als zo'n pony op 3 benen niet meer te houden is en door de schrikdraad vliegt en er vandoor gaat door een prikje.... Verdrietig

Als het zover is, is het in ieder geval een moeilijke beslissing die gemaakt moet worden.

Debortje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 12:57

Ik wil dan het liefst dat mijn pony worden ingeslapen. Lachen

Ik heb al een paar keer mee gemaakt dat er een overleden pony/paard op gehaald moest worden door de Rendac en dat ging tot nu toe rustig.
Maar dan wil ik eigenlijk wel dat de wagen al vol ligt met andere dieren zodat die niet onderop ligt.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 12:59

Debortje_ schreef:
Maar dan wil ik eigenlijk wel dat de wagen al vol ligt met andere dieren zodat die niet onderop ligt.

Dat is ook een heel aparte mening Haha!

Vickyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 14:06

Ja, best wel.. Maar ik snap haar wel, want dan hoor je je pony/paard ook niet vallen..

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 14:26

Je kunt ook niet kijken Clown

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 14:38

IKbenEllen schreef:
Je kunt ook niet kijken Clown

En vingers in je oren stoppen Clown

Afbeelding

LF_xx_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 17:28

ellepel schreef:
beide kanten hebben hun problemen,. de slager kan scheef schieten dan is je paard nog niet dood en de dierenarts kan een te lichte dosis geven dan heb je dus een vechtend paard....
beiden is erg, je paard is dood,weg,voor altijd............ Verdrietig

Suus schreef:
Dat een paard er 2 uur over doet voordat ie dood is als ie ingeslapen wordt, is de grootste flauwekul. Persoonlijk vind ik inslapen de beste optie. Gewoon in de vertrouwde omgeving een spuitje geven. Als je naar de slacht gaat dan ruikt het paard echt wel de lucht daar en zal sowieso gestresst zijn van de vreemde omgeving etc. Ik wil mijn geliefde dier dat in elk geval niet aan doen in zijn laatste uurtjes. Ik moet er niet aan denken dat ik mijn paard achter laat in het slachthuis. Vreselijk gewoon.

^Mee eens.^
Ik moet er niet aan denken dat iemand je paard opeet, en in het riool terechtkomt.. Verdrietig
En al word je paard niet voor consumptie gebruikt, alsnog geen leuk gevoel.
Ik ga denk voor een goed inslaapmiddel.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 17:35

Bij ons (of bij ons in de buurt) worden regelmatig dieren opgehaald door de Rendac en het gaat er hier allemaal heel rustig aan toe. Ze kunnen wel grof en ruw doen, maar aan een dier dat uit de grijper glipt doe je omstanders ook geen plezier mee. Wij wonen aan een hele drukke weg en meestal komt de Rendac tegen 08.00u, dus wij brengen de dieren 's morgens vroeg naar de weg toe.

meissjj57

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 18:10

mij lijkt het gewoon het fijnst als je paard op de natuurlijke manier overlijdt, ik ken al meerdere paarden die naar de slager zijn gegaan, zelfs een keer een paard met een lichte koliek aanv al naar de slager moest en toen had ik het idee dat het meer om geld ging, dan om het paard...want de slager geeft geld voor het paard en de dierenarts niet, en dat vindt ik VRESELIJK

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 18:30

ik denk dat de meesten mensen hun paard niet perse voor het geld naar de slager brengen!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 20:28

LF_xx_D schreef:
^Mee eens.^
Ik moet er niet aan denken dat iemand je paard opeet, en in het riool terechtkomt.. Verdrietig

Waarom komt jouw paard in het riool terecht?
Bij de Rendac wordt hij vermalen tot meel wat uiteindelijk verbrand word. In de toekomst willen ze het omzetten in brandstof. En bij de slachterij wordt hij opgegeten. De delen niet geschikt voor consumptie gaan alsnog naar de Rendac. Dus hoe kom jij erbij dat je paard in het riool verdwijnt???

opaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 22:44

BitchyWitchy schreef:
Vickyyy schreef:
Ik heb het gelezen. Jeetje, ik leef met je mee. Ik vind het heel dapper van je. Ik had al lang gekotst en alles.

Wedden van niet???

Op het moment dat je die keuze moet maken, en je staat achter je keuze, dan kun je heel veel aan hoor Knipoog

Ik ben zelf absoluut niet gelovig, maar mijn oma zegt altijd; "ieder krijgt het kruis dat hij kan dragen".... En ik denk dat ze gelijk heeft.

Ben het helemaal met je eens! Ik heb het ook zo ervaren... Mijn zus was er bij (heeft ook eigen paard) en die zat keihard te janken en ik was super rustig. Vond ook gewoon dat ik dat moest zijn voor mijn paard.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 22:45

IndianLady schreef:
LF_xx_D schreef:
^Mee eens.^

Waarom komt jouw paard in het riool terecht?
Bij de Rendac wordt hij vermalen tot meel wat uiteindelijk verbrand word. In de toekomst willen ze het omzetten in brandstof. En bij de slachterij wordt hij opgegeten. De delen niet geschikt voor consumptie gaan alsnog naar de Rendac. Dus hoe kom jij erbij dat je paard in het riool verdwijnt???

Nadat ie opgegeten en uitgepoept is natuurlijk Pling

opaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 22:48

meissjj57 schreef:
mij lijkt het gewoon het fijnst als je paard op de natuurlijke manier overlijdt, ik ken al meerdere paarden die naar de slager zijn gegaan, zelfs een keer een paard met een lichte koliek aanv al naar de slager moest en toen had ik het idee dat het meer om geld ging, dan om het paard...want de slager geeft geld voor het paard en de dierenarts niet, en dat vindt ik VRESELIJK

Nou ik denk toch echt wel dat dat paard niet meer gered kon worden met die koliek hoor! En dan voelt die pin door het hoofd net even iets beter dan een klappende maag of darmen denk....

enne.....dat geld wat je krijgt van de slager is zeker geen vetpot dus zal ook geen reden geweest zijn lijkt mij

opaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 22:54

Citaat:
Suus schreef:
Dat een paard er 2 uur over doet voordat ie dood is als ie ingeslapen wordt, is de grootste flauwekul.

Ben je er wel eens bij geweest dan? Haha! Wil echt niet alle keren over 1 kant scheren want gaat (gelukkig) ook heel vaak goed maar heb er bij gestaan dat het dus echt helemaal niet goed ging! Paarden die er dus min. twee uur over deden om dood te gaan dus ga nou geen uitspraken doen over flauwekul!
Laatst bijgewerkt door opaal op 03-05-07 23:00, in het totaal 1 keer bewerkt

opaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 22:57

Snoevie schreef:
ik denk dat de meesten mensen hun paard niet perse voor het geld naar de slager brengen!

idd! Dat is nou echt niet in mij opgekomen toen ik aan het overwegen was om mijn paard naar de slager te brengen. Is gewoon grote onzin!