Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 14:51

nevica schreef:
Phonix schreef:
Mce, je vergeet hoe vaak die paarden worden gemept om over een hindernis te komen. En niet eens een kleine tikje, maar volledig mep gewoon. Hoe is dat beter?

Ben je wel aan het kijken?

Ga maar kijken naar een normale 1/2 ster en niet de olympische spelen. Maar gebeurt waarschijnlijk daar ook.

Misschien moeten wij de zweep bannen van eventing. Dat zal de sport drastisch veranderen.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 15:38

iedereen kan opgelucht adem halen, het paard van de toekomt is gearriveerd en galoppeerde trots over de Seine tijdens de openingsceremonie.

problemen van dierwelzijn opgelost, rijden ook geen problem want deze kun je met je APP bedienen, mits goed geprogrammeerd natuurlijk

gelukkig is de joker al zover gevordert dat we via een scherm de cross kunnen rijden, kunnen al vast gaan oefenen

https://www.youtube.com/watch?v=tl2f0ZuOOhA
Laatst bijgewerkt door mce op 28-07-24 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 15:44

Phonix schreef:
nevica schreef:

Ben je wel aan het kijken?

Ga maar kijken naar een normale 1/2 ster en niet de olympische spelen. Maar gebeurt waarschijnlijk daar ook.

Misschien moeten wij de zweep bannen van eventing. Dat zal de sport drastisch veranderen.

Ik heb echt geen idee waar je het allemaal over hebt. Ook geen antwoord op mijn vraag trouwens. :') Merendeel was vriendelijk en zaten hier en daar wat rotte appels tussen, zoals bij alle disciplines. Maar bij de cross vind ik het toch echt beduidend minder over het algemeen.

En ja, laten we de zweep bannen. En sporen. En het bit. En het zadel. En beschermers. En knopjes in de manen. :j

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 15:49

mce schreef:
kan ik een 4 vragen wat een 8 jarige zou moeten kunnen,
nee ik denk het niet, maar wat doen we er aan, gaan we niet meer starten met een 4 jarige op 8 jarige niveau?? Zo zou het wel moeten zijn,
/

Maar dat gebeurd helemaal niet. Er zijn leeftijdseisen aan de gestelde niveauś.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 15:51

Dat is dan weer overdreven. Heb je het over de video van CD of Eventing?

De video vindt ik niet kunnen, maar het sweepgebruik in eventing ook niet. Maar dat is iets anders dan een zadel opleggen en normaal rijden.

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 15:52

Ik heb net zo'n 5 uur naar de cross gekeken en heb geen buitensporig zweepgebruik gezien.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 15:55

Benzz schreef:
mce schreef:
kan ik een 4 vragen wat een 8 jarige zou moeten kunnen,
nee ik denk het niet, maar wat doen we er aan, gaan we niet meer starten met een 4 jarige op 8 jarige niveau?? Zo zou het wel moeten zijn,
/

Maar dat gebeurd helemaal niet. Er zijn leeftijdseisen aan de gestelde niveauś.

klopt, maar vergeet even hoe een 4 jarige (op keuringen b.v. ) er nu al uitziet, zo geboren??

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 16:06

mce schreef:
klopt, maar vergeet even hoe een 4 jarige (op keuringen b.v. ) er nu al uitziet, zo geboren??

Ja.....

Overigens zijn de keuringen meestal voor 3 jarigen en die zijn zo geboren. Worden getraind voor de keuringen maar dit is geen hogere wiskunde voor deze paarden.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 16:09

nevica schreef:
Ik heb net zo'n 5 uur naar de cross gekeken en heb geen buitensporig zweepgebruik gezien.

Telt bij de cross niet dezelfde regel als bij het springen? Niet meer dan tweemaal achter elkaar de zweep gebruiken?

Kunnen ook overstappen op foam zwepen zoals bij de paardenrennen

Bloodymary

Re: Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 17:22

Ik heb ook net de cross gekeken en vond het er heel vriendelijk uit zien allemaal. De meeste ruiters waren ook echt een team met hun paard. En als er een keer wat mis ging een weigering, of verkeerd uit komen, dan namen ze juist de rust en de tijd om het paard weer op het goede spoor te krijgen, terwijl het toch op tijd gaat.
Ik zag vooral heel veel plezier. Ook bij de dressuur overigens gisteren van de eventing. Wat een verademing is dat om te zien vergeleken bij de echte dressuur. Paarden in ontspanning, geen gezwiep met staarten of open monden. En ook al zaten de ruiters soms minder netjes en stil, zag het er toch veel fijner uit.

En de hindernissen geven tegenwoordig ook mee en geven dan elektronisch een fout aan, dus wat dat betreft ook minder ongelukken. Dat was tenminste bij het parcours van de OS zo.

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 18:05

Ik heb ook zitten kijken. Moet zeggen dat ik het er ook aardig vriendelijk vond uit zien.
Het is door de jaren heen toch wel stukken verbeterd op bepaalde fronten.
Als je dan zit na te denken over nog wat eventuele verbeterpuntjes ; zwepen door foam vervangen , al het ijzer in de mond van het paard bij de dressuur (stang trens kettingen), beoordeling op het herstellen van een fout zoals een weigering; hier ook op kunnen belonen als jury zijnde, de wijze hoe de ruiter dit oplost.

En dan bij wanpraktijken een (tijdelijke) ban en uitsluiting van bepaalde concoursen/ wedstrijden, licentie inname etc en verplicht een periode onder toezicht rijden oid. Een systeem waar in dit wordt bijgehouden ?

Als ik dan team NL volg in alle stories op Instagram zie ik ook zoveel moois en paarden die er happy bij staan. Ik zou het toch wel ontzettend zonde vinden dat dit zou stoppen

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 19:45

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 19:55

Opmerking van Van Grunsven wordt in ieder geval lekker uit het verband gerukt.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 19:58

denisesilver schreef:

Toch is het wel zo dat de laatste jaren de topsport steeds roept: Praat nou niet zo negatief over negatieve dingen in de sport. Ipv het aan te pakken.
We moeten van de topsport positief praten over dingen die helemaal niet positief zijn.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 20:11

Benzz schreef:
denisesilver schreef:

Toch is het wel zo dat de laatste jaren de topsport steeds roept: Praat nou niet zo negatief over negatieve dingen in de sport. Ipv het aan te pakken.
We moeten van de topsport positief praten over dingen die helemaal niet positief zijn.

Daar ben ik het helemaal mee eens, en ik ben die struisvogelpolitiek van Anky al jaren meer dan zat, maar dan nog is het een grote grap als iemand uitspraken moet verdraaien om een punt te maken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 21:42

nevica schreef:
Blauwe tongen en bloed vind ik niet erg normaal nee, wat de oorzaak ook moge zijn. Moet geen excuus voor verzonnen worden. Dat mensen dat wel doen laat wederom zien wat er mis is met deze sport.

Wie had er bloed dan?

Ik heb een beetje moeite met kanalen die echt bijna iedere dressuur ruiter als een soort mishandelaar weg zetten.

Stang en trens ook, bij goed passende bitten en een goed gebruik is daar echt niks mis mee.

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 21:48

Ik vraag me vooral af waarom je 2 bitten in een gevoelige paardenmond zou willen stoppen?

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 21:50

nikkel schreef:
denisesilver schreef:
Zelfs zonder dat vind ik het echt een raar column. Er wordt geschreven alsof het probleem is dat CD op de grond staat en er niet op zit, maar laat het daarmee klinken alsof dat normaal bijtikken met een zweep hetzelfde is als CD hier deed (behalve de positie). En laten we wel zijn, wat CD hier liet zien komt niet eens in de buurt van correct zweepgebruik.

Voelt echt als het misbruiken van de gebeurtenis om een anti-zweep (en als je doorleest anti-paardrijden) agenda te boosten. En ff geen mening over dat standpunt, maar het misbruiken en uit context plaatsen van deze gebeurtenis op deze manier geeft mij heel erg een "hoe maak ik dat dit over mijn issue gaat" gevoel. Daarmee verzwak je naar mijn idee zowel de gebeurtenis en je standpunt. De meer je de boel verdraait, de meer men het gaat wegwuiven als ze daarachter komen. Immers, goede standpunten kunnen verdedicht worden zonder de boel te verdraaien. Kan ongetwijfeld ook voor dit standpunt, maar dat is niet wat hier gebeurd.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 21:51

S&T is ook wel een beetje middeleeuws en achterhaald. Als je dan zo goed bent als je zelf denkt, dan lukt het ook allemaal op een trens.

Een beetje sekte achtige ideeën inderdaad om maar telkens te benoemen hoe leuk paardensport wel niet is. De vinger op de zere plek leggen en daar dan ook over spreken is beter dan die doofpot. Wat inmiddels toch echt wel een beerput blijkt te zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 21:53

Ik vraag me af of degene die dat allemaal zeggen over S&T zelf weleens met S&T hebben gereden?

Dan weet je namelijk ook dat een S&T heel anders inwerkt en sommige paarden juist een voorkeur er voor hebben.

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 21:54

Hoe weet je dat?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 22:02

Een berg ervaring ermee hebben, en verschillende paarden op zowel trens als S&T gereden hebben.

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 22:04

En sommige paarden hebben jou verteld dat ze liever 2 stukken ijzer in hun mond hebben dan 1 of geen?
Of was dat jouw conclussie omdat ze daarna 'beter' te rijden waren?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 22:09

Nee omdat sommige er graag achter kropen bij de trens en niet bij de S&T. Dat zegt mij dat ze die optoming prettiger vonden.

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 22:09

Aha...