Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 13:48

Braaf en beleerd voor de wagen verhoogd wel haar kansen.

Het is een paard voor een handige ruiter, heeft ze predikaten of veel predikaten in de moederlijn? Zo, ja dan is ze wellicht ook interessant voor de fok. Ben het voor de rest met Sky_As eens.

Babootje

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 13:52

Ik zit niet zo in de springers maar qua afstamming volgens mij niet zo heel onaardig.
Weet je of ze in het verleden al es een veulen heeft gehad?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 13:52

Elisa2 schreef:

Het is een paard voor een handige ruiter, heeft ze predikaten of veel predikaten in de moederlijn? Zo, ja dan is ze wellicht ook interessant voor de fok. Ben het voor de rest met Sky_As eens.

https://horsetelex.nl/horses/pedigree/1574017/hera-b

Komt wel uit een fijne lijn en nog geen veulens gehad

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 13:55

Vind het altijd lastig zonder bewegend beeld.
Maar qua rijden een kleine gebruiksaanwijzing. Wel aansprekende merrie en gezond. Wel geklasseerd, maar dus onderin de basis ondanks leeftijd. Zou ook ergens tussen de 4 en 5k uitkomen.

Denk dat het stukje beleren voor de wagen, of een handige en vriendelijke ruiter haar iets hoger laten klasseren best de prijs iets omhoog kan doen.
Maar dat is natuurlijk ook iets wat weer geld kost en je weet niet of het ook in goed resultaat uit pakt. Dus voor snellere verkoop zou ik een beetje onderin die range gaan zitten.

Als ze bv ook een keer een leuk veulen gehad heeft, kan het de prijs ook weer omhoog brengen, maat dan zou ik persoonlijk wel altijd vol verkopen. Als fokmerrie die ook te rijden is voor subtiele/handige ruiter.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 13:57

Haha ff laatste berichtje voor nu want moet een meeting in :')

Verwacht geen hoogstaande dingen van me :')

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 14:07

MarjanB schreef:
Elisa2 schreef:

https://horsetelex.nl/horses/pedigree/1574017/hera-b

Komt wel uit een fijne lijn en nog geen veulens gehad

Ze komt uit een hele goede moederlijn zelfs, heel veel prestatie. Ik denk dat dit gewoon geen amateur paard is en deze verkeerd terecht is gekomen waardoor ze ohz moeilijker werd.

Zou inzetten op handige/ prof springruiters die willen fokken en haar eventueel ook willen klasseren. Ze is ook PROK.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 14:24

Goede moederlijn inderdaad. Ik zou haar proberen te verkopen als fokmerrie. Denk dat iedereen daar het gelukkigste van wordt ook.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 14:27

Ik haar ook als fokmerrie aanbieden en als mensen dan toch willen rijden, en ze kunnen haar goed krijgen, is dat mooi voor hun. Dan moet je alleen wel snel zijn want het seizoen duurt niet meer zo lang.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 14:55

Maar als ze niet alleen naar buiten kan, dan gaat dat voor de kar toch nooit iets worden? Dan zijn ze altijd alleen. Ik zou er evt wel interesse in hebben als fokmerrie.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 14:59

MarjanB schreef:

[ Video ]

Ik zie hier nog wel wat verbeterpunten qua ligging van zadel, model van zadel past jou niet fijn en dat beinvloed jouw houding- en weet bijna zeker dat ze dan ook fijner gaat lopen

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 15:07

knollentuin schreef:
MarjanB schreef:

[ Video ]

Ik zie hier nog wel wat verbeterpunten qua ligging van zadel, model van zadel past jou niet fijn en dat beinvloed jouw houding- en weet bijna zeker dat ze dan ook fijner gaat lopen

Bedankt voor de tip!
Ik heb een afwijking aan m’n benen helaas en dit zadel is de eerste waar ik redelijk goed in kan zitten. Heb van alles geprobeerd helaas.

@oehlala heb je een pb gestuurd :D

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 15:11

MarjanB schreef:
knollentuin schreef:

[ Video ]

Bedankt voor de tip!
Ik heb een afwijking aan m’n benen helaas en dit zadel is de eerste waar ik redelijk goed in kan zitten. Heb van alles geprobeerd helaas.

Ah , sorry daarvoor,dat wist ik niet
Ik zie daar echt een 'iets' .
Zou je daar wel mee willen helpen- je mag me film of foto sturen via pb als je dat ziet zitten

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 15:26

Als fokmerrie kom je al wel uit op onder de prijzen die hier genoemd worden.
En leeg. En nog geen veulens gehad. En laat in het seizoen.
Met karakter de vraag hoe ze is met t hele proces om drachtig te worden..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 15:38

MarjanB schreef:

[ Video ]

Ik vind de video beter dan de foto. Ze loopt minder de grond in dan ik dacht. De beweging is echt niet zo slecht en kan door training best verbeteren.
Nu is foto's maken van bewegende paarden ook echt niet zo makkelijk dus daar is ook winst te halen, door iemand goede verkoopfoto's te laten maken. Kosten tussen 60-70 euro meestal. Dat doet al een hoop.
Filmpje zou ik er wel bij zetten als je adverteert, maar geluid uit want het gekraak van het zadel is echt te erg _O- _O-

Ik weet niet wat voor zadel het is, maar ik zie ook wat Knollentuin bedoelt. Het paard stuwt natuurlijk ook, maar het zadel drukt je ook naar voren. Een wat vrijere zit zou jou beter passen denk ik. Bv een passier compact comfort zijn zadels met meer ruimte in het zadel en een ongedwongen zit, maar toch een beetje wrong. Wellicht iets om aan te denken in de toekomst. Die zadels passen ook echt op veel paarden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 15:39

Cioccolato schreef:

Ja leeg is lastig, maar fokmerries met een goed papier kosten ook niet niks.
Ik zie op SH nog een fokmerrie aangeboden worden voor 17K van 13 jaar en 1 van 8, ook van 13. En 1 van 17 jaar voor 8K. Dus vergis je daar niet in.
Maar de meeste wel tussen de 6-7K afhankelijk natuurlijk van hoe interessant ze zijn.
Wat dat betreft is het nog wel de moeite waard om te kijken wat er uit die lijn nog verder komt aan springpaarden (zusjes, broertjes).
Laatst bijgewerkt door Babootje op 10-07-24 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 15:45

Babootje schreef:
Cioccolato schreef:

Tenzij je de hippe lijnen hebt op het moment (belgisch bloed) of veel topsport erin, valt dat bij de springers echt vies tegen hoor op het moment. Er zit een groot verschil tussen de babbel van vele en de werkelijk betaalde euro's.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 15:46

Cioccolato schreef:

Babootje schreef:

Oehlala schreef:
Tenzij je de hippe lijnen hebt op het moment (belgisch bloed) of veel topsport erin, valt dat bij de springers echt vies tegen hoor op het moment. Er zit een groot verschil tussen de babbel van vele en de werkelijk betaalde euro's.

Dat geloof ik ook wel hoor. Vragen is niet meteen ook verkopen, maar het is ook niet, dat je ze voor een appel en een ei kunt kopen.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 15:59

Ik denk dat je met zulke ook blij moet zijn als je er een goed huisje voor kan vinden, omdat de markt er nu eenmaal niet zo groot voor is. Je kan wel 2k meer vragen, maar als ze er dan nog een halfjaar langer staat ben je dat geld ook kwijt aan stalling, smid, enz.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 16:11

Oehlala schreef:
Babootje schreef:

Ja en wat je het meeste op SH en MP ziet staan zijn juist paarden die voor die vraagprijzen niet verkocht kunnen worden, dat er x bedrag gevraagd wordt zegt niet dat iemand het ooit gaat betalen.

Ik zag gisteren nog iemand haar verreden springpaard (weigeraar in de BB/B) voor bijna 20K te koop aanbieden, vragen mag altijd maar zullen we maar zeggen :=

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 16:21

Ik heb alvast even gekeken (altijd leuk zoiets) :D

Uit de combinatie van moeder en vader zie ik geen verdere broertjes of zusjes opduiken.

Wel zitten er in de nakomelingen van VM Alasca flink wat goed presterende paarden.
https://www.horsetelex.nl/horses/progeny/3286

Uit de moeder Klaproos komt de 2 x PSG / Inter 1 dressuurhengst Velasquez (Klaproos x KrackC)
https://www.horsetelex.nl/horses/progeny/42572

En 1 van haar dochters Zomerroos heeft nog een internationaal springpaard gebracht Jagaroos dat in Engeland is uitgebracht.
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... 5/jagaroos

Het nakomelingenoverzicht van Zambesi TN levert 650 nakomelingen op met heel veel internationaal presterende sportpaarden
https://www.horsetelex.nl/horses/progeny/172292

Ik snap best dat je interesse hebt Oehlala :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 16:22

Als ik paarden bij huis zou kunnen stallen, zou ik het wel weten.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 16:45

Babootje schreef:
Cioccolato schreef:

Ik zie op SH nog een fokmerrie aangeboden worden voor 17K van 13 jaar en 1 van 8, ook van 13. En 1 van 17 jaar voor 8K. Dus vergis je daar niet in.
Maar de meeste wel tussen de 6-7K afhankelijk natuurlijk van hoe interessant ze zijn.
Wat dat betreft is het nog wel de moeite waard om te kijken wat er uit die lijn nog verder komt aan springpaarden (zusjes, broertjes).

Maar er staan er ook genoeg voor veel minder geld. Deze heedt echt niks mee voor een fokmerrie behalve een leuke lijn. Dat drukt de prijs.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 17:42

Het is ook maar net of je er een liefhebber voor kunt vinden.. Ik heb wel eens een merrie verkocht, absoluut geen amateurspaard, wel erg goed en onwijs mooi paard om te zien. Ook uit een hele goede moederlijn met veel sport en prestatie. Was op dat moment niet te koop maar kreeg bericht van iemand uit het buitenland die haar had gezien en graag wilde overnemen. Paar dagen later was ze weg. En echt voor een heel erg keurig bedrag. Nu moet ik erbij zeggen dat ze al wel drachtig was toen ik haar verkocht, omdat ze voor mij te gecompliceerd was onder het zadel. Merrie leeft sinds dien haar beste leven. Dus ook wel geluk gehad dat ik een liefhebber aantrof! Maar dat zou met zo’n merrie als bovenstaande toch ook wel moeten lukken. Je hebt alleen in je nadeel dat ze nog niet drachtig is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 18:02

Voor de wagen met oogkleppen op zijn paarden vaak makkelijker buiten.

Maar, hier zijn de prestaties van de moederlijn te vinden: https://www.kwpn.nl/database?Paard=P-500784

Uit de lijn van een ggk hengst idd, is niet verkeerd. L2 dressuur, prok en röntgenologisch helemaal in orde is ook fijn.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 18:07

Mijn (eerste) proefrit was helaas geen succes, paard ging staken (was bekend dat ze dat in het verleden deed). Wel leerzaam en we zoeken verder.