Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mandarijn

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 10:15

Voor de mensen die ook al erop zitten/rijden, hoe verdelen jullie je week met werken met je paard?

Ik houd zo'n beetje max 3 keer per week aan, maar ik loop een beetje vast in wat ik hoe vaak wil/moet doen. Ik wil het rijden bijhouden (is zo'n 10/15 minuutjes rustig aan stap en draf, echt doorrijden wil ik pas van de winter) maar bijvoorbeeld vrijheidsdressuur vinden we ook erg leuk en wil ik ook bijhouden.
Hij zit mentaal snel vol, waardoor ik korte sessies aanhoud. Dat werkt prima, maar ik vraag me dan af of we dan niet nog een korte sessie erbij zouden moeten pakken in de week of dat dit genoeg is. Dus bijvoorbeeld 4x per week kort in plaats van 2 a 3 keer per week iets langer.

Dus ik ben benieuwd naar wat jullie zoal doen in een week. :D

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 10:24

Ik doe meestal om de dag iets, komt neer op 3 max 4x per week iets doen. Dat varieert van longeren tot wandelen. Dingen als erop zitten zijn hele korte sessies, maar wandelen doe ik gerust langer. Ze heeft nu ze 4 is een stuk meer concentratie dan vorig jaar, toen deed ik nog minder eigenlijk en heel kort.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 11:06

Wat een leuke puppy foto’s komen er voorbij zeg!

@Sato wat heb jij voor rotsmak gemaakt dan? Hopelijk knap je snel weer op.

@Leedebee Leuke schrik training zeg! Hadden jullie dat zelf gedaan of was we iemand langs gekomen?

Ook een hoop teddyberen die voorbij komen haha.

Liberty training ziet er ook leuk uit. Zelf helemaal geen verstand van maar vind het reuze knap.

Ikzelf heb gisteren ook voor het eerst een beetje gewicht in de beugel gezet, paard keek echt om zo van “wat doe jij nou?” maar zonder stress. Ze is alleen heel erg om het blok aan het draaien dus even in de boeken kijken hoe aan te leren te blijven staan en naar het blok toe te draaien. Ze snapt de “om” wel, maar als ik over haar heen gebogen sta en eigenlijk het commando vanaf de andere kant geef snapt ze er niks meer van.

Verder gaat alles zijn gangetje. Het longeren gaat echt steeds beter en ze wordt ook wat rustiger in haar koppie. Overgestapt van poep sjiek Fager bitje naar de meeste simpele dubbel gebroken bus trens die ik nog had liggen, en die vindt ze echt veel fijner. Veel rustiger in haar mondje. Ik denk dat we half september beginnen met echt een beetje zitten en hangen. Even kijken wat in de agenda’s past.

Overigens longeer ik haar 3x per week 20-30 minuutje en de meeste andere dagen probeer ik wat clickertraining of iets simpels te doen. Een “les” kan ook zijn met zadel op grazen, stick aanwijzen of op de spuit plaats stilstaan oefenen.

En soms heb je zulke plaatje hahaha (ze ging af omdat iemand de deur van de molen open deed en die kennelijk erg piepte)

Afbeelding

Maar meestal gaat het zo. Ik zie nu ook echt verbetering in filmpjes van wat langer geleden.

Afbeelding

Ik zoek nog wel iemand die kan helpen met trailer training maar mensen hier in de regio reageren allemaal niet. Heel vervelend.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 19:11

Ik ben vandaag weer even bij onze merrie geweest. Ze hebben deze week weer gehangen en met hangen ook gestapt. Geeft ze allemaal niets om.

Wat ze echter aangeven is dat ze erg met haar hoofd omhoog loopt. Ze hebben daarom een bijzetje losjes geprobeerd maar daarmee ging ze blijkbaar vooral er doorheen duwen ipv wat nageven. Ze gaven aan dat ze een stugge mond heeft, maar ze heeft pas sinds een week voor het eerst een bit in dus daar geloof ik niet in. Ze gaan nu eerst dubbele lijnen proberen.
Ze willen dat ze eerst wat gaat nageven voordat ze er opgaan omdat ze anders een probleem hebben als ze iiets raars doet en haar hoofd zo vooruit steekt.

Zelf denk ik gewoon dat ze nog niet goed genoeg begrijpt wat ze van haar willen.
Maar
Omdat ze aangeven dat ze zo’n reactie niet vaak tegenkomen met een bijzet, begon ik me wat zorgen te maken.

Wat is jullie gedachte bij zoiets?
(Ze is half april naar de tandarts geweest dus dat kan het probleem niet zijn)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 19:38

Hier ook bezig met een 3-jarige. Doe nu 2 keer per week wat met haar. Wat inhoud eerst even longeren in stap en draf. En daarna er een paar keer op en af stappen. Pakt ze heel goed bezig.

@Koekie73 Die van mij doet haar hoofd ook redelijk hoog, al wordt dat wel steeds beter. Maar ik doe daar helemaal niks mee. Komt vanzelf wel goed. Vind het belangrijker dat ze vertrouwen in mijn handen krijgt. Dat ze geen druk in haar mond voelt door mijn handen of door evt. een bijzet. Die hangt er dus ook nog helemaal niet aan. Vind het belangrijker dat ze zelf leert haar balans te vinden. En van daaruit haar hoofdhouding langzaamaan lager gaat doen.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 19:38

Dat is het laatste waar je naar toe gaat werken als een paard in balans gaat lopen.
Dan komt het nageven vanzelf.
Ik hou niet van een jong dier inbinden.
Laat m eerst maar leren dragen,hoe die met zijn kop loopt zal me een worst zijn.
En nu al een stugge mond wat een bullshit.
Volgens mij slaan ze een paar dingen over.
Zoals een stuurtje maken aan de dubbele longe,remmetje maken aan de dubbele long.
Voorwerk is zo belangrijk onbelast.
Beest heeft net 1 week een bit in!

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 19:45

Yep ben het met jullie eens, fijn om te lezen want ik begon even aan mezelf te twijfelen. Ik ben ook niet van de bijzet nu al en ik heb liever dat ze de tijd krijgt om de hand van de ruiter.

Gelukkig gaan ze nu wel eerst met de dubbele longe verder maar ik zal het er nog eens met ze over hebben.

Overigens beleren ze juist heel vriendelijk, staan ze ook om bekend. Daarom verbaasde me het dat ze zo stellig waren. Dat ze eigenlijk nooit een reactie zien als deze; terug duwen met een bijzet ipv nageven.
Laatst bijgewerkt door Koekie73 op 25-08-23 20:05, in het totaal 1 keer bewerkt

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 19:47

En wat voor bit zit er in?

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 19:50

Dat is ook een aftast zaak waar je echt wel een paar bitjes voor moet uitproberen.
Muis ging aan de kletter met een te scherp bit,een winderenbit was veel te dik.
Een ongebroken trensje ging ze alleen met passen al van in de achteruit.
Elk paard is anders en heeft andere wensen.
Jou paard zet misschien zijn bezemsteel kop erop omdat ie ergens onbehagen heeft.
Zou ook kunnen toch?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 20:01

Wat weet je van de tandarts en wat weet je van het adres waar je haar hebt gebracht om zadelmak te maken?

Ik heb mijn jonkie dit voorjaar weggebracht om zadelmak te maken. Ook vers uit de opfok en kende niets. Was extreem gevoelig op het bit, gooide de kop alleen in de lucht. Tandarts geweest, beetje gevijld, was allemaal prima zei ze. Maar paard bleef extreem gevoelig, in de staak zodra je maar een contactteugeltje nam. Dus binnen een maand een nieuwe tandarts laten komen, Jan Kroes, die echt heel goed bekend staat. Paard had diastasen, gebit was totaal niet in balans en niet goed uitgelijnd door tandarts 1. Paard had gewoon pijn in de mond, ook met eten (ik vond het al zo raar dat hij geen appels leek te lusten, maar die kon hij gewoon niet kauwen, hij is er nu gek op). Na de 2e behandeling een weekje op rust gezet op aanraden van de tandarts en daarna...probleem met contactteugel en staakgedrag volledig opgelost.
De opmerking "Ze is half april naar de tandarts geweest dus dat kan het probleem niet zijn" Dat dacht ik dus ook en dacht dat ik een probleempaard had gekocht, wat het totaal niet is. Dus ik zou beginnen met een second opinion op het gebit met een echt goede tandarts (daarmee wil ik niet zeggen dat je als eerste tandarts geen goede had, maar ik zou sowieso een andere nemen voor second opinion).

Daarnaast hoe goed is en ken je het adres waar je hem hebt weggebracht. Bij mij was mijn zadelmakmaakster heel ervaren en was de eerste die mij erop wees dat ik echt een second opinion op het gebit moest doen, omdat het gedrag op het bit in schril contrast stond met het overige gedrag van mijn paard.

Voor mij moet een zadelmakmaker no nonsense zijn. Die moet niet vinden dat er een probleem is als een jong paard een keertje raar doet als ie nog niet kan nageven. Als een zadelmakmaker bij mij komt aanzetten met dat ze eerst moeten nageven en daarom eerst met dubbele lijnen moeten kunnen lopen (of zaken als een slof erom hangen) omdat ze er anders niet op durven, dan ben ik weg met mijn paard. Een zadelmakmaker moet in mijn ogen niet bang zijn voor een bokje of onverwachte beweging en alles gewoon voorwaarts willen oplossen. Daarom ben ik ook meer van zadelmakmakers in het springwereldje als in het dressuurwereldje. Net even meer lef, net even meer doortastend en zonder allemaal toeters en bellen, gewoon rijden en niet zeuren. Dat wil ik bij een jong paard, dat ze niet piepen maar alles gewoon gaan vinden en altijd naar voren als er iets is, niet in een krul gewerkt worden. Geen onzeker/angstig iemand op de rug die eerst alles voor elkaar wil hebben en dan pas durft te rijden. Daar breng ik hem niet voor weg, dan kan ik het zelf ook wel.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 20:05

Muizenbeest gaat lekker.
Ze mag nu een beetje vakantie vieren.
Want ik heb ook volgende week vakantie.
Rijden is ook echt niet leuk nu met al die steekvliegen.
Hor en dol worden ze ervan.
Ben zelfs net een billetikker gaan rijden om de vliegen weg te vegen.
Duur middel gekocht,werkt ook voor geen meter.
Iemand nog tips?
Staan ook met hun boerka op dag en nacht.
Mijn pap en mam komen 1 week de beestjes verzorgen.
Heb al een to do lijst voor ze gemaakt :D
Lekker 1 weekje geen stront ruimen,voeren rijden,poetsen,vegen paardslaaf zijn.
Even opladen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 20:15

Bedankt hoor voor het meedenken, blij mee!
Ik sta ook niet te kijken van haar reactie, voor hetzelfde geld begrijpt ze het gewoon nog niet of heeft ze, zoals jullie ook schreven, ergens ongemak van.

Ze is in april behandeld door de collega van Peter Helthuis, Marion Meenhuis. Nooit klachten over maar een second opinion is altijd een idee als dit idd een probleem blijkt.

De trainingsstal heb ik van meerdere mensen positieve berichten over uit eerste hand. Daarnaast zijn we zelf gaan kijken uiteraard. Ik heb er tot nu toe alleen maar een heel goed gevoel over gehad eigenlijk. Het is een springruiter, juist voor gekozen om dezelfde redenen die jij noemt @oji. Ik heb nog steeds alle vertrouwen in hem en vind verder zijn manier van zadelmak maken juist heel prettig. Hij kijkt echt naar wat je paard nodig heeft.
Deze bewuste mededeling kwam van zijn compagnon (die dressuurruiter is ;) ) die haar deze week had gelongeerd. De springruiter zelf zei er verder niet veel over in dit gesprek want hij moest al snel met een ander paard verder (wat ik wist, toen ik kwam)

Edit: vergeet ik nog te zetten dat ik een Inno Sense kneveltrens (Trust) heb meegegeven.
Dat was ook mijn eerste gedachte; probeer dan een ander bit (ze hebben er tenslotte -tig liggen, maar ik wil er ook best nog 2 brengen)

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 21:49

Die van mij gooide ook graag hoofd in de lucht. Ik longeer die van mij nu vrijwel altijd met bijzet.

Inmiddels loopt ze daar ook gewoon netjes aan, maar zo nu en dan gaat ze ook een beetje tegenin, maar dan komt ze vanzelf de bijzet weer tegen.

Ik longeer haar alleen wel al wat langer dan een week met bit. Dus in mijn geval had ze gewoon wat tijd nodig.

In mijn geval was ik gestart met een Fager bitje want dacht dat het eigenlijk zo goed als hetzelfde was als gewoon dubbel gebroken. Maar se bleef haar tong erover heen friemelen en dat voelde natuurlijk niet echt heel fijn voor haar. Had contact met een bitfitter en die vroeg of ik niet gewoon een simpele dubbel gebroken bus trens had liggen…. Ja een schuur vol :D Inmiddels dus die in en vind ze stukken aangenamer.

Maar ik zou het zeker ook gewoon ff tijd geven en desnoods aangeven dat ze ook best wat meer tijd mogen nemen.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 22:08

Ik heb nu afgesproken dat ze een ander bitje proberen en dat als het een probleem blijkt, we de tandarts laten komen.

@roosa geen bijzondere tips, buiten alle vliegenspray's. Dat is inderdaad ellende. Ik had er ooit 1 die op hol ging van een horzel, ook zo'n pretje. Heb vorig jaar ook een dure spray geprobeerd, die voor geen meter werkte.
Ik gebruik nu een fles met spul dat enorm stinkt; het heet Paardenparfum. Daarvan heb ik het idee dat het iig iets doet.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 22:17

Had je wel al laten checken voor Wolfs kiesjes?

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 22:45

@manic ja die zijn er in april uitgehaald door de tandarts

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 04:16

Mandarijn schreef:
Voor de mensen die ook al erop zitten/rijden, hoe verdelen jullie je week met werken met je paard?

Ik houd zo'n beetje max 3 keer per week aan, maar ik loop een beetje vast in wat ik hoe vaak wil/moet doen. Ik wil het rijden bijhouden (is zo'n 10/15 minuutjes rustig aan stap en draf, echt doorrijden wil ik pas van de winter) maar bijvoorbeeld vrijheidsdressuur vinden we ook erg leuk en wil ik ook bijhouden.
Hij zit mentaal snel vol, waardoor ik korte sessies aanhoud. Dat werkt prima, maar ik vraag me dan af of we dan niet nog een korte sessie erbij zouden moeten pakken in de week of dat dit genoeg is. Dus bijvoorbeeld 4x per week kort in plaats van 2 a 3 keer per week iets langer.

Dus ik ben benieuwd naar wat jullie zoal doen in een week. :D

Mijn paard had in begin echt regelmatig 3 a 4 dagen verwerking nodig. Wij deden 5 minuten herhalen, 5 minuten wat nieuws en de dag er op 10 minuten het nieuwe en dan 3 a 4 dagen niets anders werd hij nukkig haha. Groot hoofd maar snel vol :D
Misschien het verschil met trekpaard maar we zijn altijd max 3x per week bezig. Onvoorzien door tijd en warmte hebben ze net 6 dagen weide gehad. Gisteren uur eruit geweest. Lekker de zee in en weer bijna alleen gestapt. Voor het eerst zelf volledig zonder spierpijn dus ga het draven uitbouwen. Vandaag of morgen lekker in 2 span weg hopelijk en dan weer 4 dagen rust in verband met het werk. Gelukkig houden ze zichzelf goed bezig.
Hier ook gigantisch last van vliegen tijdens rijden. Wij spuiten in met neem olie mix en citronella. Dit werkt wel redelijk afdoende. Meestal nu maar zweep mee om zo te helpen met vliegen en horzels verjagen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 05:04

Hoi :wave:

Mag ik mij ook melden? Ik heb een Arabier van 3 jaar oud die we momenteel aan het beleren zijn.
We zijn nu bezig om hem aan de dubbele lijnen te zetten. Ruiter erop wachten we nog even mee, omdat ik hem daar echt nog te puppy voor vind.

Afbeelding
Afbeelding

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 07:33

@koekie mijne gooide extreem met haar hoofd in het begin. Die heb ik zelfs de hals laten xrayen en echoën. Gebit was toen ook in orde net als de foto's etc. Mijne doet het als iets veel spanning geeft. Ik heb er een losse bijzet aan die alleen inwerkt als ze giraf speelt. Maar verder heeft een jong paard zijn hals/hoofd ook gewoon nog wat meer nodig voor de balans. Vastbinden zou ook niet mijn keus zijn. Nageven komt vanzelf wel als er balans is, dat zou met een jong paard niet direct het eerste doel moeten zijn bij zadelmak maken :o .

@roosa en een gewone vliegen rij deken dan? Dat al geprobeerd?

@sherivey welkom, leuk paard :j

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 08:08

Die van mij was de eerste keer met een losse bijzet erbij ook heel boos volgens de zadelmakmaker, maar is gewoon een kwestie van over na laten denken en een paar dagen later weer herhalen. Volgens haar was dat heel erg normaal dat ze de eerste keer heel erg tegen de bijzet ingaan.

Jammer dat die compagnon/dressuurruiter zich ermee bemoeid. Die zijn toch vaak wat meer van de "alles moet onder controle" blijven en al sneller van dat ze in een houding moeten lopen. Voor mij is een houding forceren met hulpteugels bij zo'n dier dat nog helemaal zijn balans moet vinden echt een no go.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 09:07

Qua hoeveelheid zitten wij nu ook op 3x per week aan de longe. Dubbele lijnen doe ik alleen nog met instructrice erbij. Hopelijk binnenkort ook alleen. Ligt voornamelijk aan mij hoor, paard doet het prima, maar ik ben nogal voorzichtig.

Merk dat 3x ook prima werkt voor mijn paard. Die is snel overprikkeld als ie teveel moet. :=

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 05:53

Vanmiddag met 2 span weg geweest en voor eerst ontzettend ontspannen gereden de hele route. Toch doen ee dit hopelijk nooit meer over haha. We dachten 1 klein buitje te krijgen. Dit werd echter een hele grote bui. Uiteindelijk 5 minuten droog weer gehad van de 40 minuten. Ik hield handdoek boven ons zodat we enigszins beschermd waren tegen de flinke bui en we zicht hielden. We hebben gelachen en de paarden hadden het mega naar hun zin maar toch niet voor herhaling vatbaar haha. De tuigen en wagen zijn weer schoon in elk geval. Gelukkig geen leren tuigen.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 09:59

@Koekie73 benieuwd of een ander bitje verschil gaat maken!

@sherivey welkom! Idd nog echt zo'n puppy :D

@dierenfan haha wel kekker afgestoft!

Hier natuurlijk net terug van vakantie. Ik wil nu wel een soort "plan van aanpak" gaan maken voor het trainen. Tot nu toe is dat een beetje hoe de wind waait zeg maar en echt moe wordt hij er niet van haha.

Afgelopen donderdag les gehad. Was weer super leerzaam! Doel was om hem te leren om op zijn eigen plek te staan en ik op mijn plek. In alle rust met de leadrope duidelijk gemaakt wat de bedoeling was.
Hij deed het super goed en hij ging op een gegeven moment ook "de vraag stellen" of hij weer mocht komen. Zo cool! Ben echt niet zweverig of zo, maar het was echt paardentaal uit het boekje.
Gister moest ik even het hek dicht doen en stond hij heel dichtbij mij. Toen ik 1x met mn hand wees van "ga hier even weg" zette hij direct een paar stappen achteruit. Hij was zn les dus nog niet vergeten!

Diegene waarvan ik leskrijg werkt zo fijn. Heel rustig en ze laat je ook echt zelf kijken en nadenken over wat er gebeurd en wat je doet. Beetje in de stijl van Tristan Tucker en Featherlight horsemanship. Daar hou ik wel van. :D

Ook lukt het steeds beter om hem op de volte draf, stap en halt houden te laten houden met alleen maar mn handen /armen uit elkaar en steeds een stap naar elkaar toe. Handen uit elkaar is draf, iets naar elkaar toe is stap en bij mn buik is dan stil staan. Dat zegmaar.

Bij de volgende les dan even kijken of we de lange lijnen op kunnen pakken. Dan kan hij ook wat meer aan het werk.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 16:01

Goed bezig! :D
Ik vind paardentaal juist helemaal niet zweverig. ;)

Hier even geen updates, want ik zit een paar dagen in Frankrijk om paard te rijden :D
Puppy heeft dus een paar dagen vrij.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 16:15

Ik ben al wat ouder en best wel van de tijd “schop onder zijn kont” en “ze hebben niks te willen” maar ik vind paarden taal ook niet zweverig. Ik zie ook wel in dat we tegenwoordig veel bewuster met paarden omgaan en ze ook heel veel dingen op een vriendelijkere manier ook kunnen leren. Juist leuk om te zien iedere keer als het kwartje valt bij wat je nu eigenlijk wil. Ik vind dat ze juist verstomd snel leren.

Die forse regenbuien zijn inderdaad wel wat minder de laatste tijd. Ik was gisteren net tussen de buien door, maar klinkt alsof jullie aardig verzopen zijn @dierenfan. Gaaf dat hij het allemaal zo goed oppakt!

Welkom Sherivey met je knappe Arabier!