Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 18:09

Clairetje81 schreef:
Jazeker! Ga er vanuit dat hij straks gewoon lekker bij ons op stal staat! Nog even duimen draaien!

Wat een leukerd @Evamarie! Wat een leuk hoofdje heeft ze!! Ze klinkt ook als een zoet paardje!!

Dat is fijn nieuws! Op naar een positieve keuring dan maar en straks lekker genieten samen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 18:12

xSCWx schreef:
Leuk paardje, mooie foto’s!

Fijn dat de 2e bezichtiging goed is verlopen en twijfels heeft weggenomen.

Mijn paardje wordt vrijdag gekeurd rond 14:15 (allemaal even duimen, ik help jullie tegen die tijd wel herinneren :D), het is een jonge Engelse Volbloed (niet gekoerst). Voelde gelijk zo goed en vertrouwd, lekker de pas erin maar wel super braaf, lekker sensibel aan het been, heerlijk. Oortjes naar voren, vrolijke jongen. Ik heb bij hem een gevoel wat ik nog niet eerder heb gehad in mijn zoektocht naar paarden (ook vorig jaar niet). Het was alsof alles op zijn plek viel, ik kan het niet zo goed omschrijven. Maar hij is voor 95% wat ik zoek en die overige 5% zit in training.

Dat klinkt goed, ik duim mee!

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 18:14

xSCWx schreef:
Leuk paardje, mooie foto’s!

Fijn dat de 2e bezichtiging goed is verlopen en twijfels heeft weggenomen.

Mijn paardje wordt vrijdag gekeurd rond 14:15 (allemaal even duimen, ik help jullie tegen die tijd wel herinneren :D), het is een jonge Engelse Volbloed (niet gekoerst). Voelde gelijk zo goed en vertrouwd, lekker de pas erin maar wel super braaf, lekker sensibel aan het been, heerlijk. Oortjes naar voren, vrolijke jongen. Ik heb bij hem een gevoel wat ik nog niet eerder heb gehad in mijn zoektocht naar paarden (ook vorig jaar niet). Het was alsof alles op zijn plek viel, ik kan het niet zo goed omschrijven. Maar hij is voor 95% wat ik zoek en die overige 5% zit in training.

Leuk, een Volbloed! Wat wil je ermee gaan doen? Ik duim!

MyWishMax

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 18:15

Ik dacht al aan een volbloed bij jouw eisen, dacht alleen dat ze te groot zouden zijn. Klinkt heel goed! Ik duim!

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 18:17

Bedankt :D
Voornamelijk recreatief (lange buitenritten) maar ik vind endurance en springen (cross dan eigenlijk) ook erg leuk, misschien ooit een dressuur wedstrijdje. Dus ik kijk gewoon hoe ver we komen, niks moet en alles mag zeg maar. We gaan gewoon genieten. Maar hij toont al wel erg veel potentie, hij is 1.54 dus perfecte maat ook :D

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 18:42

xSCWx schreef:
Bedankt :D
Voornamelijk recreatief (lange buitenritten) maar ik vind endurance en springen (cross dan eigenlijk) ook erg leuk, misschien ooit een dressuur wedstrijdje. Dus ik kijk gewoon hoe ver we komen, niks moet en alles mag zeg maar. We gaan gewoon genieten. Maar hij toont al wel erg veel potentie, hij is 1.54 dus perfecte maat ook :D

Ohh gaaf, ik ben heel benieuwd! :D
Zal voor je duimen.

Clairetje, fijn dat de 2e bezichtiging goed ging!

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 20:55

Bedankt allemaal :D !
MyWishMax schreef:
Josien, je valt wel op een bepaald type he? Leuk dier zeg!

Haha ja ze lijken wel erg op elkaar he!
Ik was wel op zoek naar een pony van hetzelfde ras, maar qua kleur ofzo had ik geen voorkeur.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 21:31

Dinsdag bij 2 ponys gaan kijken.
1. Ruin van bijna 3, mij toch zeker 10cm te groot op de eerste indruk maar zou braaf zijn en paste bij mijn zoekbeeld op papier. Nou wat een tegenvaller. Beest had geen manieren, had rugpijn en vloog bijna over zijn eigen baas heen zodra ik over de rugspier ging met mijn vingers. Hij kon nog geen voet netjes optillen . Niets voor mij.

2 Heel licht palomino merrietje van bijna 3, nog geen 1,50 groot met een knap koppie. Stond braaf stil, liet zich netjes bevoelen, dacht met me mee met voetjes geven en wilde ook al in het longeren over gaan toen ik het commando perongeluk gaf. Baasje heeft haar gelongeerd en dat ging heel netjes en beheerst met goede gedragenheid. Super lief en knap dus.
Die gaat naar huis komen *\o/*
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 22:03

Gefeliciteerd met de geslaagde bezichtiging van paard nr 2. Sterke pony om te zien wat karakter betreft. Mooi ook. Palomino is mijn favoriete kleur, gefeliciteerd!!

Ange1a

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 22:28

Wat een goede berichten allemaal hier! *\o/*

Clairetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 22:47

Wat leuk Azmay! Nummer 1 was voor mij ook al afgevallen. Nummer 2 klinkt heel leuk! Ondanks dat je er meer werk aan hebt ben.benieuwd! Ga je die keuren en mee nemen?

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 07:18

Goed nieuws Azmay , gefeliciteerd.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 08:26

Hoi hoi ik kom even binnenvallen,
Ook wij zijn opzoek naar een leuk paard voor mijn 15 jarige dochter.
Nu hebben we een leuk paard gezien maar blijkt hoefbevangen te zijn geweest dat zou nu ruim drie a vier jaar geleden geweest zijn.( In Spanje)
Ze loopt verder prima maar goed ergens blijft de vraag, doe je er goed aan etc. Nu vermelden ze het eerlijk hier , dus dat is een pluspunt. Mag ik vragen wat jullie zouden doen?

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 09:01

Staat hij al lang in NL? Want in Spanje is het gras enz. wel veel minder rijk als hier, dus als hij daar al bevangen stond...

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 09:06

Zeker netjes dat ze dat verteld hebben.

Ligt er ook een beetje aan hoe je hem hier gaat houden.
Zoals kiwiaa zegt is het gras hier wel rijker over het algemeen, dus blijf je altijd wat meer risico houden wanneer je ze genoeg op het land wil hebben.
Als je kiest voor een stal waar ze voornamelijk buiten in paddocks staan en een beetje op gras kan het nog wel.
Sowieso zou ik dan ook foto's nemen van de voeten, om te kijken of daar alles goed in staat en er geen veranderde positie van het hoefbeen is na de bevangenheid. (Indien het hoef bevangen was natuurlijk, bij spierbevangen kan je niet veel zien).

Maar ik ben zelf door pech in het verleden een miep geworden :') dus persoonlijk zou ik het niet doen, pech krijg je toch wel, het zou mij niet lekker zitten om er een te kopen die al zo iets gemankeerd heeft. Maar zoals ik al zei... ben ik echt wel een moeilijke koper qua gezondheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 09:07

Eenmaal bevangen geweest is het altijd opletten en aangepast voerbeleid doorvoeren.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 09:25

Evamarie schreef:
Eenmaal bevangen geweest is het altijd opletten en aangepast voerbeleid doorvoeren.

Nou is dat met een spanjaard altijd al wel slim denk ik.
Afhankelijk van hoe je hem wil gaan stallen zou ik hem er niet voor laten staan zelf.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 09:58

paddraigh schreef:
Nu hebben we een leuk paard gezien maar blijkt hoefbevangen te zijn geweest dat zou nu ruim drie a vier jaar geleden geweest zijn.( In Spanje)
Ze loopt verder prima maar goed ergens blijft de vraag, doe je er goed aan etc. Nu vermelden ze het eerlijk hier , dus dat is een pluspunt. Mag ik vragen wat jullie zouden doen?

Sluit me aan bij wat eerder is genoemd en daarbij is de kans bevangenheid te onderdrukken met management.

Dat zou ik dus persoonlijk in mee nemen in de afweging, waar ga je hem stallen. Hoe is het management, zijn er keuzes die je daarin kan maken of moet het paard mee in een groep?

Ik heb hier een A-pony staan waar mijn stalhouder van vond dat ze minimaal 12 uur mee kon op de net bemeste weide. Het was allemaal wat onzeker op stal, waardoor ik me op dat moment niet echt durfde te verweren. In 1,5 week was ze knettertje bevangen en zelfs zo accuut en erg dat ik dacht dat onze wegen zouden scheiden. Contact met oude eigenaren gehad voor afscheid. Onze dame bleek in de voorgaande jaren 3! Keer eerder bevangen te zijn geweest. Met mijn management bleek dit dus 3 jaar niet aan de orde te zijn geweest. Tot dat moment.

Inmiddels is dat 1,5 jaar geleden en ze mag nog enkele uurtjes op de weide. Dit organiseer ik zelf. Verder staat ze op de paddock met onbeperkt droog hooi. Het gaat tot nu toe prima, maar het is wel een dagtaak. Ook omdat ik niet wil dat ze alleen staat.

Paarden staan nu in eigen beheer.

Is wel een ‘uiterst’ geval, maar bevangenheid na een bevangenheid ligt wel op de loer.

Clairetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 11:27

Een oud stalgenoot van ons heeft een tinker die is om de paar weken echt knetter bevangen ze hebben er al van alles aan gedaan. Speciaal beslag, met bloedwormen. Merrietje mag nu ook niet meer bereden worden..

Zoals hier boven kijken hoe je haar wil stallen. Hoe hebben zij haar nu staan? Ook qua voeding? En hoe lang staat ze in Nederland? Denk dat je moet doen wat goed voelt. Zou hem niet per se laten staan als ze verder helemaal aan je eisen voldoet. Maar er ligt altijd wel een risico dat ze weer bevangen kunnen raken..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 12:09

paddraigh schreef:

Zoals Kiwiaa al zegt. Als ze in Spanje al bevangen raken moet je in NL zeker ontzettend opletten. Niet alleen als je ze op gras wil houden maar zeker ook met gewoon voer.
Het is risico erbij en een zorg waar ik niet aan zou beginnen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 12:10

Verder iedereen die is geslaagd gefeliciteerd!

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 12:44

Dank jullie voor de reacties!
Ze staan in eigen beheer. Maar net zoals jullie aangeven, er is een verhoogd risico en mbt hooi nu ook nooit problemen mbt paarden. Om dat allemaal aan te gaan passen is ook een heel gedoe..
Wij gaan gewoon verder kijken.

BlueMilk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 17:27

Hoi iedereen

Ik ben zoals iedereen hier ook opzoek naar een nieuw vriendje. Ik heb mijn oog laten vallen op een PRE van 2 jaar in de kleur perlino. Ik krijg behoorlijk wat informatie van de eigenaar, maar ik stel mij vragen bij de prijs. Hij staat te koop voor €3500. In vergelijking met andere PRE’s in die kleur is dat echt weinig.

Ik vroeg mij af of RX keuren bij een 2-jarige gedaan wordt? Of heeft dat geen nut?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 17:36

Voor mijn zijn dat alarmbellen met die kleur. Als je wil mag je adv sturen dan wil ik wel meekijken

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 17:41

Zit er een carta bij? Als dat niet zo is, is het geen 'echte' PRE voor het stamboek, en kan dat de prijs wel drukken. Alsnog is dat niet duur, zelfs voor een andalusier/cruzado.