paddraigh schreef:Hoi hoi ik kom even binnenvallen,
Ook wij zijn opzoek naar een leuk paard voor mijn 15 jarige dochter.
Nu hebben we een leuk paard gezien maar blijkt hoefbevangen te zijn geweest dat zou nu ruim drie a vier jaar geleden geweest zijn.( In Spanje)
Ze loopt verder prima maar goed ergens blijft de vraag, doe je er goed aan etc. Nu vermelden ze het eerlijk hier , dus dat is een pluspunt. Mag ik vragen wat jullie zouden doen?
Sluit me aan bij wat eerder is genoemd en daarbij is de kans bevangenheid te onderdrukken met management.
Dat zou ik dus persoonlijk in mee nemen in de afweging, waar ga je hem stallen. Hoe is het management, zijn er keuzes die je daarin kan maken of moet het paard mee in een groep?
Ik heb hier een A-pony staan waar mijn stalhouder van vond dat ze minimaal 12 uur mee kon op de net bemeste weide. Het was allemaal wat onzeker op stal, waardoor ik me op dat moment niet echt durfde te verweren. In 1,5 week was ze knettertje bevangen en zelfs zo accuut en erg dat ik dacht dat onze wegen zouden scheiden. Contact met oude eigenaren gehad voor afscheid. Onze dame bleek in de voorgaande jaren 3! Keer eerder bevangen te zijn geweest. Met mijn management bleek dit dus 3 jaar niet aan de orde te zijn geweest. Tot dat moment.
Inmiddels is dat 1,5 jaar geleden en ze mag nog enkele uurtjes op de weide. Dit organiseer ik zelf. Verder staat ze op de paddock met onbeperkt droog hooi. Het gaat tot nu toe prima, maar het is wel een dagtaak. Ook omdat ik niet wil dat ze alleen staat.
Paarden staan nu in eigen beheer.
Is wel een ‘uiterst’ geval, maar bevangenheid na een bevangenheid ligt wel op de loer.