[VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Avalanche

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-22 23:18

Het is wat het is <3

Haar wond ziet er prachtig uit, is bijna dicht, ze komt goed aan, en ze voelt zich goed. Tijd om mama uit te testen :D

En ik heb haar toestemming gegeven om nee te zeggen :D

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 08:21

Ik verwacht ook dat dit goedkomt. Even uitzoomend werkt ze pas kort op deze manier. Het kost tijd om overtuigingen bij te schaven. Hormonen zullen een rol spelen, en wellicht ook in wisselwerking met dat ze het nog niet 100% vertrouwt. Dat is ook logisch, een brein verwerkt een trauma niet in een paar maanden, en ook niet lineair. Dat gaat in ups en downs.

Ik ben ervan overtuigd dat paarden, net als mensen, bepaalde "schema's"/kernopvattingen ontwikkelen op neurologisch niveau over hoe de wereld en mensen in elkaar zitten. En die kun je nooit meer deleten, wél kun je nieuwe "aanmaken". Alsof je een nieuw karrenspoor aanlegt, maar als het af en toe waait (hormonen, wellicht een trigger) waait de kar nog terug in het oude spoor. Dan moet je even pas op de plaats maken en de nieuwe overtuigingen weer opzoeken/bewijzen. Maar met de tijd zal dat nieuwe spoor meer en meer consolideren en zal terugvallen in het oude steeds minder voorkomen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 09:28

Ja joh, en dit soort dingen zijn heel normaal..dipjes horen er ook bij..soms is het gewoon de dag niet en kun je ze beter weer terug zetten. Zegt niets over de rest van de training. :-)

En ja hoor, als je ooit wilt sparren over hengsten dan kan dat natuurlijk altijd Ava.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 09:40

Als een paard wat ik reed ooit "minder de best deed", of zelfs met borstelen al anders was zei ik vaak: misschien heeft hij wel koppijn vandaag.
Mensen keken me dan altijd raar aan, maar meen het wel.

Als wij ons niet lekker voelen willen we ook zo min mogelijk gedoe.
Oke wij mensen moeten vaak dan nog, maar een paard die grenzen aan mag geven zegt dan, vandaag maar niet.
En ja dat kan denk ik dan.
Zeker bij een paard dat je op een gegeven moment goed kent dan merk je gewoon op; het gaat vandaag niet. Morgen weer proberen.
En voor mensen die nu zeggen daar gaan ze misbruik van maken. Nee nog nooit gehad, je krijgt er juist een fijn paard voor terug.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 10:12

Paarden mogen mindere dagen hebben, en als het goed is ken je je eigen paard goed genoeg om die snel te herkennen en daarmee wat je die dag vraagt aan te passen.

Maar eigenlijk vind ik wel dat bij een merrie van 8, ook al heeft ze een rugzakje, iets heel normaals en bevestigd als een halster omdoen, iets wat elke dag terug komt, daar mag geen nee meer op geaccepteerd worden. Dat betekent in mijn ogen niet dat je maar grof en lomp hoe dan ook dat halster erom moet doen, maar dat betekent in mijn ogen wel dat je niet stopt met je vraag of weggaat voordat dat halster om is. Dat ze pas haar eigen ding weer mag doen als ze even dat simpele wat je vraagt heeft gedaan. Dat is in mijn ogen wel een moment dat je leiderschap moet tonen en laten merken, ik vraag niet veel, ik hou rekening met jouw mood, maar wat ik nu vraag kun jij best doen. Nee zeggen tegen nieuwe dingen, helemaal prima. Nee zeggen op zo'n dag tegen dingen die nog moeilijk zijn, ook prima. Sterker die hoor je op zo'n dag niet te vragen. Maar nee laten zeggen tegen hele simpele basic dagelijkse handelingen, dat is in mijn ogen niet consequent en niet goed voor de relatie.

Ik bedoel het niet slecht hoor TS, maar heb zelf ook een eigenzinnige, felle en snel heetgebakerde en dan over de top reagerende merrie en juist door wel consequent en volhardend te zijn in de kleine vragen heeft gemaakt dat ze heel erg meewerkend en fijn is geworden. Het is gewoon heel lastig en elke keer een puzzel, moet ik dit nou okay vinden of juist niet. Vraag ik teveel, vraag ik niet genoeg? Bij mij is het dus zo dat ik zeg, je hoeft van mij vandaag niets te leren, maar hele basic simpele en al geleerde kun je gewoon wel even doen voor je weer je eigen gang kan gaan.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 10:31

Daarvoor is het halster omdoen nog niet voldoende bevestigd/normaal is voor madam. Voor haar IS dat nog een nieuw moeilijk iets.

Ookal zijn de meeste veulens daar met een paar maanden al voorbij, dit paard is nu nog niet zo ver

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-22 11:06

Het is zelfs alweer goed.

@ oji: ik snap je gedachte.

Maar: ik heb haar geleerd dat ze nee mag zeggen. Dat dat een volkomen acceptabel antwoord is.
Ik denk dat ze dat gewoon even bevestigd wilde hebben, want vandaag is een super dag!

Een hele vrolijke Madammeke deze morgen, die me begroet met 100.000 kusjes, en haar neus door het halster steekt. Sintara heeft gelijk, het is nog helemaal niet zo bevestigd. Althans, niet op mijn manier. Ik vind belangrijk dat paarden dagelijks naar buiten gaan. Ook in de winter.

Maar tot een paar maanden terug, was elke reactie van Madammeke nee, op alles, en daar werd dan op gereageerd met grof en lomp zijn, waar je dan geen reactie - geen reactie - beetje protest (mag ook niet, dus worden mensen grover en lomper) - explosie krijgt, met gerichte aanvallen.

Had ik hier verkeerd op gereageerd (maar dat realiseerde ik me achteraf pas) waren we teruggevallen in gedrag dat wél heel goed bevestigd is, maar wat ik absoluut niet meer wil zien. Ik was me op dat moment wel bewust dat de reactie een terugval zou kunnen veroorzaken, vandaag realiseerde ik me pas dat dat patroon wel heel erg goed bevestigd is, en dat die cyclus zomaar nog terug kan komen. Want het hele nieuwe gedragspatroon is wel aangeleerd (en is ook wie ze echt is) maar niet bevestigd.

Madammeke steekt dus haar neus in het halster, geeft me een dikke zoen, en danst. Heel, heel vrolijk is ze. Buiten moet een sprintje getrokken, gek gedaan met de andere paarden, gillen (doet ze nog steeds :') ) terug naar mij en een knuffel halen, en ze is het vrolijkste paard wat ik ooit gezien heb _O-

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 12:51

Wij hadden hier afgelopen week een 'nee' week :roll:

Hoefsmid geweest. Jongetje bleek een beetje een zachte straal linksachter te hebben dus dat behandeld. Daarnaast nieuwe dressuursingel voor hem gekocht, een lekkere zachte. Hij gaf met borstelen aan dat hij flinke jeuk had op de plek waar zijn oude dressuursingel lag. Ik dacht dat het gewoon te maken had met verharen, maar nu met de nieuwe zachte dressuursingel geeft hij geen reactie meer.

Het Jongetje en ik zijn nu dus weer op dezelfde bladzijde aan gekomen in ons boek :-)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-22 12:52

Echt, kinderen :roll:

Madammeke heeft een snotneus trouwens. En het allerheerlijkste is om hem aan mij af te vegen uiteraard :roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 13:17

Dames het is voorjaar dus de merries zijn ...........hengstig :+
En paarden zijn aan het haren dus alles jukt.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 13:47

Hahaah, ik heb mel een eigen snoetenpoetsdoek gegeven (handdoek uit het jaar kruik). Die gebruikt ze nu om haar toet aan schoon te maken na het eten van haar prakje. Hiervoor was óf mijn kleding de pineut of, en ik lag helemaal in een deuk de eerste keer, pakte ze de baby doekjes uit de poetsmand _O- maar dan wel meteen een stuk of 20 natuurlijk.

Zie je wel, je bent echt niet terug bij af hoor! Fijn dat je geslaagd bent voor de test *\o/*

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-22 13:53

Het zijn ook gewoon net kinderen :') ook mentaal.

Maar je staat er altijd weer van te kijken hoeveel ze snappen :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 14:03

Je hebt het gewoon goed gedaan, namelijk je bent weggelopen en dat staat gelijk aan negeren. Dat zie je in de kudde ook van de merens die ik heb geobserveerd. Als iemand zich niet goed gedraagt wordt echt niet altijd gelijk lomp gecorrigeerd hoor. Vaak blijft het bij omdraaien van de anderen , negeren of nog erger uit de groep eventjes zetten.
Als ik boos was op Hercule , die was echt een lompe onhandig paard in het begin en super dominant moest ik echt wel eens straf inkomen, maar later toen we vrienden waren voldeed dat ik me omdraaide en wegliep (bv van de wei als hij niet wilde komen). Reken maar dat hij de andere dag in volle galop aan kwam, want dollen met de vrouw is natuurlijk wat anders als over de grens gaan van de vrouw die dan vervolgens weg loopt.
Dus goed gedaan en onthouden voor de volgende keer.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-22 14:10

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 14:13

Pien leuk dat je dat schrijft.
Mijn sjimpie heeft dat gehad dat hij als ruin graag spelletjes met me speelde. Pak me dan en dan uitdagend 10 meter verder op gaan staan.
Werd ik boos geloof ik dat hij het een nog grappiger spelletje vond. -O-
Maar de waterbak met veel gespetter, dus wel aandacht eisend, en hem compleet negerend uit gaan staan doen, dat was echt niet leuk....

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-22 14:18

_O- geboefte :')

Dat werkt wel idd.
Ik wil sowieso geweldloze oplossingen, en zeker bij dit paard :P en ik ben er van overtuigd dat het zonder geweld kan.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 14:20

De jongetjes spelen graag en zijn ondeugend, en Hercule heeft geleerd dat als mijn lach over het veld schalde dat hij echt leuk bezig was en we samen aan het spelen waren, en als ik me omdraaide ik het niet leuk meer vond want dat hij gewoon moest komen.
Ik heb echt wel eens met Polie op het gras om het hoekje staan te wachten tot hij eindelijk piepend aan kwam galoperen. Polie had dan al lekker hoog en vers gras gehad , die kon ik dan gewoon daar laten en dat pakte ik onze deugniet die NIET mocht grazen→ tijd voorbij en dan liepen we naar huis.

Een keer ging het mis en toen spetterde hij gelijk in volle vaart naar de buren en hun grasveld om daar als een gek te bokken en te galopperen in volle sjas rond hun huis :oo . Polie er eerst achteraan die gelukkig kwam toen ik floot en toen ben ik samen met haar naar huis gegaan, heb hem genegeerd en toen was de lol natuurlijk al snel over en kwam hij pas paar minuten later, spetterend aan gegaloppeerd→ het varken (hij was verdorie al bejaard 20++) .
Dus ik naar de buren om excuus te maken waarop de buuf zei toen ik hem de hoefsporen in zijn mooie gazon liet zien→ "dan staan we quitte want mijn koeien waren ook stout en hebben in jouw tuin gepoept van de week en sporen achter gelaten→dat klopte ook.
Eind goed al goed en toen heb ik hem ook even genegeerd hoor. In mijn binnenste moest ik wel lachen en dat varken voelde dat perfect aan. Dus hij stond nog een hel tijd met olijke vrolijke ogen rond ons huis.
Toen wel tegen manlief gezegd, dat hij zo de lentekolder in zijn kop had, dat we niet gingen rijden (manlief was beginner) want dat leek me geen goed idee.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 14:22

Geweld of slaan is echt zo weinig nodig.
Goed ik heb mijn ruin wel eens een vette lel verkocht toen hij net bij mij was en aanviel met de oren in de nek toen ik zijn staldeur open deed.
Dan is het lik op stuk. Veiligheid creëren, nu! En ook daarna weggelopen, zelf afgekoeld en 10 minuten later weer terug gegaan. En dat was hij heel braaf en dat ook duidelijk beloond.
Maar dat is dus 14 jaar geleden...en daarna niet meer nodig geweest.

Mijn merrie die heel zacht is nog nooit een tik gehad. Die raakt al over de flos van een iets hardere euh!

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-22 14:37

Dat is :) we zijn vaak zo snel met uithalen (want dat doen ze in de kudde ook) terwijl dat überhaupt niet klopt.
Slaan is echt zo zelden nodig, en moet je pas doen als het echt, echt ver over de grenzen van acceptabel gaat en gevaar voor jezelf oplevert. En ook niet te bang zijn. Lomp is anders dan gevaarlijk, nee is niet gevaarlijk, regelmatig ontstaat er een situatie waarin we zelf het paard zover drijven dat dat paard voor ons heel heftig gaat worden, en die situatie was dan 100% te voorkomen geweest.

Dat gezegd hebbende, we zijn weer back to basics.
We hebben even gespeeld met het bitje weer, even vanaf het begin (want daar begon de nee) en even weer tussen de lippen, tussen de tanden, in de mond, en braaf!!!

Dekje erop gelegd, op allerlei plekken waar zo een dek helemaal niet hoort :') opgezadeld zonder stress, en Madammeke is nog immer vrolijk en vindt zelf dat ze dit heel goed kan :D

Ik ben het met haar eens :D

Ik moet wel lachen om haar, want ze draait vrolijk haar hele repertoire aan vrijheidsdressuur kunstjes af :')
Vandaag hangt ze de clown uit. Wat een paard is dit toch ook. Never a dull moment _O-

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 10:20

Wat een fijne update weer, zo belangrijk dat ze geen negatieve associaties opbouwen met zadel of hoofdstel, bit etc.

Ja er zit een groot verschil in hoe mensen met paarden omgaan, ik heb er een hekel aan als mensen lomp zijn en daarom zelf maar al te snel meppen. Die paarden worden ook vaak schrikachtig en gespannen, ze snappen er vaak niks meer van. Maar een tik als ze bijten of een schop als ze meppen heb ik geen problemen mee. (mits uiteraard eerlijk en dat ze het begrijpen) Ze moeten wel opgevoed worden in wat wel en niet mag en als je daar consquent in bent is dat een keer en hoeft het nooit meer.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-22 13:56

Klopt hoor.

Punt is: een paard is vaak heel vredelievend, het zijn helemaal geen gewelddadige dieren, dus als ze slaan/schoppen hebben ze er vaak een heel goede reden voor, want ze zullen echt 10 keer waarschuwen voor ze geweld kiezen. Ik denk dat je ze in de eerste plaats geen reden moet geven, dan hoef je het ook niet op te lossen :)

Dat gezegd hebbende:

Vanmorgen een prachtige lucht:

Afbeelding

En een bijzonder vrolijk Madammeke. Als je Madammeke 's aan haar hooi ziet beginnen, denk je dat ze nóóit te eten krijgt.
Dat is niet helemaal waar. Zij verkiest hooi boven elke vorm van krachtvoer, en als zij hooi heeft (wat ze bijna altijd heeft) laat zij haar krachtvoer (of slobber) gewoon liggen. Behalve sportbrok van Pavo, dat is wel lekkerder. En dat mag ze van mij niet hebben. Heel vreemd, en heel gemeen :+

Daar hebben wij het volgende op gevonden.
's Ochtends (en 's middags en 's avonds) haal ik eerst het hooi uit haar box, en dat ligt er tot ze haar bak leeg heeft, want de FibreBeet is belangrijk. Ik meng het het Cavalor FiberForce en rijstolie en nog een beetje zout. Ze komt echt goed bij, dus belangrijk dat ze het blijft eten.

De Seniores Priores was geen groot succes, wel in lekker, maar niet in dik worden, en ze wordt er mieperig van. Niet per se heet, maar vervelend en drammerig, en zo is ze helemaal niet. Nu is ze terug zichzelf.

Dus het Madammeke vanmorgen gevoerd, en ik krijg een verontwaardigde blik, want hoe durf ik. Terwijl we dit toch al een tijdje doen. Het werd bijna weer een "nee" dag. Ik heb haar kalmpjes haar mix de Avalanche gegeven, en dat ze het maar even bekijkt.

Een 20 minuten verder, en ze heeft het op. Tijd voor hooi.
Echt, werkelijk, je zou denken dat het kind nooit wat krijgt als je ziet hoe ze erop duikt. Dat is niet zo.

Nog een 20 minuten later en ze heeft goed gegeten. Halster om. NEE. Oké bekijk het dan maar. De andere paarden naar buiten en dan wil ze toch het halster wel om, en doet dat overdreven braaf, ze pakt zelfs de neusriem vast. Hoeft niet, er zit geen bit in :') buiten ligt weer een lading hooi en mijn dag is begonnen.

Het leven is goed.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 16:45

Daar ben ik het grotendeels mee eens, maar heb zelf een miep staan die bijv. direct begint te meppen met sokken knippen. Dat mag dus gewoon niet en het is gewoon gemiep, zit geen angst oid bij.

Prachtig die lucht :-)

Ze klinkt als een lekker verwend paard die perfect weet wat ze wel en niet wilt qua voer haha. Grappig dat voer zo'n invloed kan hebben op het gedrag he. Ook iets wat denk ik nog weleens onderschat wordt.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-22 17:16

Ja hahahahaha volgens mij heeft ze het goed hier :+:

Het wordt steeds meer een normaal paard :j

Ik blijf lachen met haar, ze heeft werkelijk overal een mening over :D

Overigens is het geen nee dag geworden :) ze is echt super super lief vandaag :+:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 17:39

Zolang je zelf duidelijk bent in je grenzen zal je paard dit ook zijn.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-22 17:48

Ja, afgezien van dat ze over het hooi van haar vriendje piest, omdat alles voor haar is :+

Bij nader inzien vond ze het zelf ook niet zo lekker :+