Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Sterkte met je knie!
wat enorm heftig zeg!
Muga schreef:Wat ontzettend rot voor je. Ik had hier echt nog nooit van gehoord. Maar zelfs als leek mis ik heel veel botweefsel op de foto's. Ik ben idd wel nieuwsgierig naar de andere foto's.
Wat is hierbij de prognose? Kan dit nog verder uitbreiden in je lichaam.? Is er een verklaring voor? Kan het in gang gezet zijn door die bielsbotsing?
Sorry heel veel vragen, dus als je het te brutaal vindt, vooral niet antwoorden.
Ja, het kan uitbreiden over je lichaam De vraag is natuurlijk of er bij mij sprake is van uitbreiding of dat het er zat. Knie is "nieuw" maar ik sukkel ook al ettelijke jaren met mijn knieën (en schouders en polsen) dus het kan ook zijn dat het gewoon in alle gewrichten zit maar ze kijken pas wanneer je dramt dat het niet meer functioneert.. Osteonecrose is eigenlijk een botinfarct. Er is tijdelijk geen of niet voldoende bloedtoevoer naar het bot waardoor het "afsterft". Meestal zit het rond de gewrichten, als er genoeg bot afgestorven is dan "zakt het in" en krijg je een verstijving van het gewricht. Ik kan links mijn tenen niet verder dan 90 graden naar me toe trekken. Je kan daar aan sleuren en duwen zoveel je wil, buiten dat je mij pijn doet buigt die enkel niks.
Rechts is beter maar niet veel.
het is me één keer zelf gelukt maar toen was fysio ook op vakantie (en geen vervanger) dus ik was wanhopig en heb toen echt gecrepeerd tot ik die doffe "klak" hoorde die zo typisch is. 
)

Dat werd dan vervolgens op ontstoken ligamenten oid gestoken.
Met mijn enkels zo'n 10 jaar, heupen kreeg ik alleen omdat die enkels zo beroerd waren maar omdat necrose in de knie minder vaak voor komt wilde hij dan weer de knie niet nakijken.
tot ik dus op het punt kom dat ik zeg "het is dik, blauw en ik kan amper steunen."
En de dokter dacht overigens nog steeds dat het de ligamenten zouden zijn.
enkels al helemaal.
damn je bent nog veel te jong om er al zo uit te zien op de foto damn...
Daar komt het op neer. Het "hersteld" zich wel gedeeltelijk maar meestal niet zoals je zou willen, dus het is niet dat je na verloop van tijd door je botten heen zakt... Maar het misvormd zeg maar. Beetje zoals een breuk "verkalkt". Meestal breek je een bot niet op dezelfde plaats want een genezen breuk is sterker dan je gewone bot maar juist er onder of er boven. Dus er komt wel "versteviging terug" als je het natuurlijke proces zijn gang laat gaan. Maar blijkbaar doet het bot het veel slechter met protheses "vast laten groeien" dan met misvormen.
Daan13 schreef:Damn, dat is nogal een hele dikke portie ellende![]()
En dan zie je een foto van jou en je paarden waar je dan op rijdt waar menig mens echt wel wat van kan leren zo goed en ontspannen en vooral samenwerkend ziet het eruit maar eigenlijk ben je bijna helemaal kapot van binnen.
Je schiet er niks mee op om in een hoekje te gaan zitten treuren maar je zou er alle redenen voor hebben.
Je bent een krachtige vrouw.
Muga schreef:Daan13 schreef:Damn, dat is nogal een hele dikke portie ellende![]()
En dan zie je een foto van jou en je paarden waar je dan op rijdt waar menig mens echt wel wat van kan leren zo goed en ontspannen en vooral samenwerkend ziet het eruit maar eigenlijk ben je bijna helemaal kapot van binnen.
Je schiet er niks mee op om in een hoekje te gaan zitten treuren maar je zou er alle redenen voor hebben.
Je bent een krachtige vrouw.
Nou hier sluit ik mij volledig bij aan. Menig persoon zou in dat hoekje zijn gaan zitten denk ik!
Bedankt voor je uitleg, erg leerzaam maar jeetje wat heb je een hoop te verduren zeg!
Thx dames. Het is bij elk "nieuw dingetje" even zoeken geweest. Maar met in een hoekje zitten huilen schiet ik niks op. Ik heb wel mijn momenten hoor, ben ook maar een mens. Vaak is dat als ik moe ben/drukke dag gehad heb én dan ook nog eens pijn heb.
Maar meestal ben ik er vrij nuchter onder.

Had ook veel minder last van mijn heup en merkte dat ik vrijer kon bewegen in mijn been nu mijn knie "plat" ligt ipv tegen de wrong. Sam ondergaat maar gewoon.
Als ik een nieuw zadel zou kopen zou ik wel een platter zoeken denk ik dat ik nog wat "vrijer" kan zitten in mijn bekken ook. Weet niet of dat te vinden is met dijbeenwrongen.
(ben met mijn broer geweest vandaag). Die was een beetje onder de indruk.