Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 10:19

goldenarrow schreef:
Kan iemand je niet helpen met de praam op? Wat ik ook nog weleens wil doen is het been optillen, desnoods met een touw zodat ze mij in ieder geval niet kunnen raken. Daarna kan je altijd nog belonen voor het laten verzorgen, maar prioriteit nummer 1 is veiligheid.

Ik heb het gisteren inderdaad met hulp gedaan, 1 iemand die haar ander voorbeen optilde, gelukkig is het haar voorbeen dus als ze gericht trapt kan ik het goed ontwijken, maar zelfs op 3 benen probeert ze alsnog te trappen, dat terwijl die wonde helemaal niet zo diep is.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 10:24

Voor de verzorging kun je nu een praam of een bern optillen gebruiken maar dat is geen lange termijn oplossing.

Probeer eens haar benen aan te raken met een zweep of bezemsteel. Contact blijven houden tot ze het been rustig neerzet dan contact weg en belonen. Ook volhouden en zo stoïcijns mogelijk proberen te blijven. Ze moet leren om niet te reageren op aanraking van de benen.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-20 10:25

Ik zou misschien ook met een praam proberen, of wat mijn dierenarts wel eens deed: die tilde 1 been op zodat hij op 3 benen moest staan en dan kon ik het gekwetste been verzorgen (wat dus niet het opgetilde been was)
Moet zeggen dat we dit 1 keer hebben gedaan en daarna ook niet meer nodig gehad, en het heeft Duke helemaal geen pijn gedaan oid.
Maar ik heb Duke wel vanaf 6 maanden altijd dichtbij gehad en die had ook het ene kwaaltje na het andere dus veel in de hand geweest voor verzorging etc..
Die kan ik nu bij wijze van spreken los in de wei spuiten zetten en laat zich heel gemakkelijk verzorgen.
En van kleins af aan heel streng geweest op trappen of zelfs aanstalte maken tot trappen, dat kan ik nl echt niet hebben als hij eenmaal 800kg was

Mrs_Midnight

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 11:27

Voor het schoppen sluit ik me aan bij Fransje.
Pinda en Guinness al zo knap!!
Tim vd week in de binnenbak even aan de longe gezet, even terug naar wat hij kent. Was toch ook even allemaal heel spannend, na een tijdje ronstappen ontspande hij wel en hebben we weer "gewoon" kunnen werken. Ook het vertrouwen van naast het krukje staan verder opgebouwd, hij wil helemaal niet zo dicht bij me staan want stel je voor dat ik ineens op zijn rug spring ofzo Hahahahah, daar is hij dus duidelijk helemaal nog niet aan toe. Hij komt steeds een beeje dichterbij, dus we gaan gewoon op het gemak zo verder.

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 13:21

Ik zou haar ook zeker laten weten dat dit niet mag en verder oefenen met aanraken en als ze braaf is belonen ed

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 19:42

Even een egopostje!

Afbeelding
*\%/* *\%/* *\%/*

Van de 22 starts zijn wij dus derde! Eerste wedstrijd ooit. Weliswaar niet helemaal voor het eggie, maar toch! Ik ben ontzettend trots! <3

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 19:47

Nog even terug komen op eerdere posts :)

Malik is een grappenmaker!

Stomme brommers,Mrs_M . Zie het maar als een oefening..
Joya heeft ook een hekel aan het zware geluid van Harley's maar ze moet er wel aan wennen. Die dingen bestaan nu eenmaal.

Pinda gaat gewoon lekker!

Wat een fijne update, kruimellover!
Sterker worden en balans kost tijd en oefening baart kunst. Wel fijn als hij weer thuis is!

Ik heb een saaie update, het gaat gewoon goed :')
Vandaag wel haar eerste schrikmoment onder het zadel. Ik wilde pad langs de bak rijden maar toen we daar naar toe reden gingen ze takken hakselen 10 meter verder achter de bosjes. Daar schrok ze van dus ze draaide 180 graden om een stond na een pas of vier op mijn commando Ho weer stil. Daarna was ze weer rustig dus verder gestapt maar niet langs die kant. Die heb ik later aan de hand wel meegepakt.
Verder staat ze sinds maandag overdag op de wei. Vindt ze heerlijk! Ik tref alleen 's avonds een volgevreten ruftend paard aan :D

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 19:47

Gefeliciteerd! *\o/*

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-20 20:45

Gimme_Joy schreef:
Even een egopostje!

[ [url=m/MrlB7B.jpg]Afbeelding[/url] ]
*\%/* *\%/* *\%/*

Van de 22 starts zijn wij dus derde! Eerste wedstrijd ooit. Weliswaar niet helemaal voor het eggie, maar toch! Ik ben ontzettend trots! <3

Ah zie je wel!! Ik zei het toch _O-

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 21:42

Je hebt vaak gelijk Granoek :)) :D

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-20 23:15

Gimme_Joy schreef:
Je hebt vaak gelijk Granoek :)) :D

Nou dat is ook niet helemaal waar _O- gefeliciteerd!

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 23:41

<<) hahaha

Dankjeee! :D

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 00:10

CalipsoLover schreef:
Sorry, even een egopost want het is hier de laatste tijd weer heel snel gegaan en ik heb niet genoeg kunnen bijlezen. Ik doe m’n best om het in te halen!

Maar heeft iemand hier ervaring met een jong paard dat schopt? Dat Marie met haar voorbenen lelijk kon doen wisten we al, maar ze heeft deze zondag weer een wonde opgedaan helemaal rondom haar been net onder haar oksel, geen idee hoe ze er aan komt. De eerste keer verzorgen was al moeilijk, gisteren was het terug een klein beetje open dus wou ik het weer verzorgen met MSM zalf, maar deze keer heeft ze wel 20x getrapt, echt richting mij. Ik doe altijd mijn tok aan, tijdens het werken is ze zo braaf maar in de omgang kan het zo een tr*t zijn. Ik ben normaal echt niet voor straffen, maar dat gericht trappen kan echt niet door de beugel. Iemand tips hoe je dit afleert?

fransje23 schreef:
Voor de verzorging kun je nu een praam of een bern optillen gebruiken maar dat is geen lange termijn oplossing.

Probeer eens haar benen aan te raken met een zweep of bezemsteel. Contact blijven houden tot ze het been rustig neerzet dan contact weg en belonen. Ook volhouden en zo stoïcijns mogelijk proberen te blijven. Ze moet leren om niet te reageren op aanraking van de benen.

Bij het antwoord van Fransje sluit ik me graag aan, inderdaad ernaartoe werken dat ze leert dat het okey is als jij haar aanraakt. Bij mijn grote kerel heb ik het langzaam opgebouwd door steeds af te wisselen tussen een plek die niet prettig werd ervaren en een plek die hij wel heel fijn vond. In zijn geval kroelen bovenaan bij de staartaanzet, op de schoft en onder zn buik. Dan begon ik met kroelen op een fijne plek, en liet ik mijn andere hand over zijn lichaam langzaam richting de "probleem" plek gaan. Als ik merkte dat hij ook maar een klein beetje spanning begon op te bouwen ging ik met mijn hand weer weg van de "probleem" plek, maar bleef ik wel stoicijns doorkroelen alsof er niks gebeurde. Dat bouwde ik dan langzaam op tot het aanraken van de "probleem" plek geen probleem meer was. Dit opbouwen bestond dan uit in de eerste instantie steeds dichterbij de "probleem" plek kunnen komen, en constant blijven kroelen, naar het aanraken van de "probleem" plek steeds wat langer te laten duren, en als dat ook goed ging het kroelen zo nu en dan even te onderbreken, en dan dit onderbreken steeds vaker/langer te doen tot het goed was.

De fokker heeft mij ooit als tip gegeven, toen ik pas net met hem aan de slag ging en hij een jonge donder was, dat als je hem aanraakte/borstelde/iets dergelijks en hij probeert het te ontwijken je ervoor moet proberen te zorgen dat je de plek blijft aanraken tot hij weer stil blijft staan. Blijft hij stil staan, dan direct je hand weghalen. Het weghalen van de druk is namelijk de beloning, en het ontwijken/wegdraaien wil je juist niet belonen. In de praktijk vond ik dat moeilijker dan het klonk, zeker in bepaalde situaties waarbij je inderdaad ook nog eens als mens erg kwetsbaar bent voor de kracht die een paard kan hebben. Maar al met al heb ik wel het idee dat het echt wel heel goed werkt.

Voor nu (en dan stap ik ook weer van de praatstoel af en ga ik weer in de meeleesmodus ;) ) is het inderdaad wel belangrijk een veilige manier te vinden om de wond te kunnen verzorgen en jezelf daarbij te bechermen. Een praam is denk ik zeker iets om naar te kijken. Het andere been omhoog houden heeft bij mij kerel eigenlijk niet altijd even goed gewerkt, omdat hij dan gewoon zn hele gewicht in de strijd gooide en het opgetilde been niet "te houden" was waardoor hij alsnog weer op 4 benen terrecht kwam en alleen maar onrustiger werd. Maar ook vaak omdat ik alleen was en dus niet iemand bij de hand had om het been voor mij vast te houden. Hij heeft ook kort een trap-fase gehad als puber, en toen had ik (en nu nog steeds wel eens just to be safe) een manier gevonden om mezelf zo te plaatsen dat als er een been door de lucht vloog, ik buiten het bereik was. Als ik het linkerbeen moest verzorgen, deed ik dit vanaf de rechterzijde, en omgekeerd. Dan reikte ik via die kant naar de plek of plekken op het been die behandeld moesten worden. Als hij met het been dan (omdat het pijn deed, of gewoon als reactie op) alsnog wilde schoppen of slaan, dan zat ik aan de andere kant van zijn lichaam en kon ik in ieder geval niet geraakt worden. Tussendoor ook veel belonen, en indien nodig echt het moment zoeken en pakken om te kunnen belonen. Dus bijvoorbeeld al na een paar seconden aanraken meteen belonen, zodat het duidelijk werd voor hem wat ik van hem verwachte (stil blijven staan). Dit vond ik een fijne methode omdat ik enerzijds het ongewenste gedrag kon negeren/niet belonen zonder zelf gevaar te lopen of weg te moeten springen (is immers ook een beloning want geeft een voor hem gewenst resultaat), en anderzijds was dit een manier die het mogelijk maakte om ook in mijn eentje uit te kunnen voeren.

Dat gezegd hebbende, elk paard is natuurlijk anders, wat bij mijn kerels werkt hoeft bij andere niet te werken, en andersom. Hoop dus vooral dat er tussen alle adviezen hier iets zit wat voor jou ook blijkt te werken. Succes!

Mrs_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 10:47

Woohoo GimmeJoy!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 11:37

Ik lees steeds trouw mee maar heb niet zoveel te melden. Feyre groeit explosief door, wandelt ultra blij haar rondjes en heb haar laatst voor het eerst écht gemeen zien doen naar een maatje in de paddock. Oh oh merries..

Gefeliciteerd GimmeJoy! *\o/* Hartstikke goed!

Ook las ik over Marie die niet makkelijk is met verzorgen. Lastig hoor, ik heb daar zelf niet zoveel ervaring mee. Feyre vindt alles goed, Flynn was ook zo. Maar ja, die heb ik vanaf kleine mormeltjes al in handen gehad.. Denk inderdaad vooral doen doen doen doen. Daarbij nooit je eigen veiligheid uit het oog verliezen!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 12:14

Ik heb trouwens in het begin bij Joya het aanraken van de benen geoefend terwijl ze iets lekkers aan het eten was.
Dan is de aandacht al verdeeld en ligt de focus niet alleen op het aanraken van de benen. Door die focus wordt het eerder "een ding". Beetje hetzelfde idee als het kriebelen wat al genoemd is.

Joya was het als veulen wel al gewend om overal aangeraakt te worden maar na twee jaar opfok was dat wat weggezakt..

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 14:14

fransje23 schreef:
Ik heb trouwens in het begin bij Joya het aanraken van de benen geoefend terwijl ze iets lekkers aan het eten was.
Dan is de aandacht al verdeeld en ligt de focus niet alleen op het aanraken van de benen. Door die focus wordt het eerder "een ding". Beetje hetzelfde idee als het kriebelen wat al genoemd is.

Joya was het als veulen wel al gewend om overal aangeraakt te worden maar na twee jaar opfok was dat wat weggezakt..

Ook een goeie inderdaad, die ga ik ook even mentaal bewaren mocht 1 van mijn kerels weer een bui krijgen.

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 14:30

Ik neem het aanraken van oa de benen ook standaard van jongs af aan mee...

De tip van wat lekkers laten eten en dan aanraken is wel n hele goeie!

Ik net terug thuis van mijn wekelijkse Frosty bezoek... die even lekker gepoetst wat wel nodig was want madam is nu echt goed in de rui
Afbeelding
Afbeelding

Gisteravond les gehad met Gentle en zo ontzettend fijn gereden :D

Ons 1e echte stopje is ook n feit :)
Afbeelding

25 April komt hij weer naar huis en ik kan eerlijk gezegd bijna niet wachten...

Gister voor het eerst met n snaffle shankje gereden en dat geeft n wereld van verschil! Zoveel fijner dan snaffle, zowel Gentle als ik reageren veel beter op n snaffle shank dan op een snaffle.

Manlief blijft sowieso hem op n snaffle rijden want die is nog lang niet handig genoeg voor n shank maar ik ga wel op snaffle shank verder trainen want heb gemerkt dat ik hem daarop sneller daar krijg waar ik hem wil hebben en ook meteen los laat... iets wat ik dus met n snaffle niet doe want dan wil ik teveel blijven controleren ;)

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 14:59

Wat gaat Guinness goed vooruit, fijn samen weer aan de slag zo! :)

Oei, lastig zo eentje met losse benen op aanraking. Hier ook als enige tip gewoon blijven doen, evt. op afstand met een carrot stick ofzo eerst zodat je relatief veilig de druk erop kunt houden totdat ze haar been stilhoudt. Hopelijk went ze snel!

Wat goed Gimme_Joy, gefeliciteerd! *\o/*

Ielll grasrufts, die zijn echt nasty altijd :))

Frosty groeit goed, wordt ook een buffeltje zeg! En tof, al kunnen stoppen met Gentle +:)+ Wat is een shank precies? Snaffles ken ik wel, maar die niet :+

Gisteravond werden wij wederom geplaagd met groot boerderijverkeer/ een heftruck die met de voorlader over het beton schraapt/ heftruck die een woonkamerbank verplaatst ( :? ) tijdens het werken -O- Was de hele avond op stal, alles continu rustig en geen gekke dingen, en net die 20 minuten dat ik met Pinda bezig ga gaan ze daarmee aan de klooi....en dat niet 1 keer, nee 3 van de 4 keer dat ik met haar gewerkt heb de laatste tijd. En dat terwijl ik ivm bij voorkeur de bak even alleen hebben altijd aangeef op de stalapp wanneer ik ga rijden zodat ik niemand in de weg zit, echt alsof ze het erom doen |o "Gelukkig" dit keer al tijdens het longeren, madam ging namelijk weer behoorlijk uit haar panty dus ik was blij dat ik er niet op zat. Met rijden is ze er braver onder dan met longeren merk ik, alleen bommie bommie rennerig ipv rodeo, dat scheelt wel weer. Maar goed, toen ze na ruim een kwartier idioot doen aan de longeerlijn in een duinpanbak eindelijk weer rustig was (lees: de tong op de knieën had :roll: ) vond ik het echt te zwaar voor haar benen om nog onder het zadel aan het werk te gaan dus ik heb maar onder het zadel alleen even kort uitgestapt. Schiet ook weer niet op zo :roll:

Hopelijk vrijdag beter, ik word echt moedeloos van die ondoordachte flauwekul elke keer weer. En dat terwijl ze van de week toen ze de paddocklampen met de trekker wilden vervangen uit zichzelf aangaven wel even te wachten tot ik klaar was, ze kúnnen het wel...

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 15:07

Shank is scharenbit alleen dan dus in mijn geval kleine schaar met trens mondstuk ;)

Frosty blijft ook wel n buffeltje gok ik zo <3

Wat n klootviolen zeg... vooral ook omdat je netjes aangeeft wanneer je wil rijden en dan gaan ze even lekker lomp doen -:(-

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 15:15

Ah, dan heb ik er beeld bij :D

Vooral dat laatste idd, kijk als ik nou niet aangeef wanneer ik ga rijden dan kan ik pech hebben want dan valt er voor mensen natuurlijk geen rekening mee te houden. Logisch, dan is het gewoon jammer dan. Maar zo als het nu gaat lijkt het echt alsof er zó op gepland wordt dat dat precies gedaan wordt wanneer ik ga rijden... En deels niet pal naast de bak gelukkig, maar dan wel verderop op het erf waarvan door de akoestiek het geluid ervan héél erg versterkt wordt in de bak maar waarbij je de acties dan maar deels kunt zien vanuit de bak. Dat arme paard denkt elke keer dat de oorlog uitbreekt geloof ik daardoor 8)7 En als ik dan aangeef dat ik dat niet prettig vind krijg je reactie in de trant van "ja hij moet braaf zijn op geluid, wen er maar aan" of "haha dan hebben we weer eens gebak!". -O- Mensen hebben echt geen benul hoe lastig ze het je maken met zulke acties met een jong onbevestigd paard. Ik weet dat Pinda echt enorm braaf is voor zo'n gup, maar dat wil niet zeggen dat het dan meteen net zo'n halfdooie robot is als het gemiddelde ouwe recreatiepaard bij ons op stal....maar blijkbaar wordt dat wel van haar/ons verwacht ofzo.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 17:09

Vientje, dat is echt zoowh frustrerend!
Kan een keer gebeuren maar op een gegeven moment is het niet leuk meer en wil je ook gewoon je ding kunnen doen.
Wel fijn dat het verder goed ging met rijden zonder giraffennek.

Zozo Gentle alweer een stuk verder gevorderd!
Met die dikke kont van 'm! :P

Marie is stout! ~~}>
Ik weet niet waarom ze het doet maar soms moeten ze ook wel gewoon even streng toegesproken worden want trappen tolereer ik in ieder geval niet, ik ben geen paard, ze moeten wel een beetje zuinig zijn met het vrouwtje.
Maar als ze bang zijn of zoiets is het anders als dat ze er gewoon geen zin meer in hebben.
Ik heb bij jullie wel een beetje het idee dat Marie er een beetje een potje van maakt?

Feyre begint merriegedrag te vertonen! }>

Fransje toch goed weten op te lossen!
En lekker op de wei, Malik is er een stuk kalmer door.. (lees: iets te, heb hem maar wat vrije dagen gegeven) het is wel genieten dit weer!

Mrs Midnight goed dat het werken met Tim lukt, het opstappen heeft nog wat tijd nodig, gelukkig kan dat!

Kruimellover, goed hoor al aan het draven en de galop een beetje proberen, de balans komt vanzelf.
Zou super zijn als hij naar huis kon!

Met Malik nauwelijks getraind maar wel veel gewandeld.
En zijn sarcoid is bijna weg, daar ben ik erg blij mee.

Phuddle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 17:13

Ik zie hele knappe paarden voorbij komen gaaf hoor!

Wij zijn ook weer van de partij op het gemak .
Gisteren voor het eerst sinds 4 weken weer wat grondwerk gedaan. In de buitenbak deze keer, dus voor ons nieuwe locatie want daar waren we nog niet geweest. En wat deed ze het braaf en ontspannen!.
Het was natuurlijk de bedoeling dat ze netjes afstand hield en met mij bezig bleef i.p.v. met dr omgeving.
Dus als ik harder ging lopen moest ze sneller mee stappen en als ik langzamer ging of stopte of achteruit ging moest ze dit ook doen.
En om het wat duidelijker aan te geven/lastiger te maken slalommen we tussen de pionnen/ houden we ertussen halt.

https://vimeo.com/405872186

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 18:36

Netjes Phuddle en fijn dat je weer bezig kan!
Alles ook goed met je dochtertje?

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 21:26

Wat doet ze het braaf Phuddle! Zeker aangezien je zo lang niet ermee bezig bent geweest. Fijn om weer lekker zelf op te kunnen pakken! :)

Heel fijn dat Malik's sarcoid bijna weg is! *\o/*

Pinda had zich super schoon gehouden na haar voorjaarsdouche gisteren, vandaag was het nog licht toen ik op stal was dus haar toch nog even netjes op de foto gezet :D Ik maak zo eens in de zoveel tijd vergelijk-foto's. Knappe glimmerd is nu echt volwassen aan het worden <3
Afbeelding
(sta er pal achter, ben 1.82m lang....ze wordt echt onbenullig groot zeg maar := :D )

En stalgenootje had haar Boomer-puppy mee. Pinda en puppy vonden mekaar echt geweldig interessant, zo super schattig samen :+: Ze kreeg op een gegeven moment gewoon een pootje in haar neusgat geparkeerd, was allemaal best :)) Lief paard!