[VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 19:25

LadyMadonna schreef:
Goh... weer 1 die zich los wil trekken... >;)

Goh weer 1 die alleen maar Ts nog meer de grond in trapt >;)

De verkoop van Spirit is een verstandige beslissing.
Je aandacht verdelen over 2 paarden is ook heel lastig en kost erg veel tijd.

LadyMadonna

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 19:53

Ineke: wat dan? Ik heb ts eerder vriendelijk en met fluwelen handschoentjes benadert, en dat komt ook niet over.
Dit opent misschien wel haar ogen. Want eerst is met limo het probleem dat hij zich los trekt, dan koopt ze een jaarling (why?!?!?!) en heeft ze hetzelfde probleem....
Ben ik dan de enige die een patroon ziet? Net als met de vorige pony...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 19:55

LadyMadonna schreef:
Ineke: wat dan? Ik heb ts eerder vriendelijk en met fluwelen handschoentjes benadert, en dat komt ook niet over.
Dit opent misschien wel haar ogen. Want eerst is met limo het probleem dat hij zich los trekt, dan koopt ze een jaarling (why?!?!?!) en heeft ze hetzelfde probleem....

En in plaats van aan te rommelen geeft TS zich niet goed te voelen bij de pony en zoekt ze een nieuw huisje. Eerlijk en prima lijkt me.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 19:57

Tja het was het proberen waard he, maar verstandig dat je inziet dat jij niet de geschikte eigenaar bent voor deze pony :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 19:58

Als ze zich dat eerder bedacht had had ze geen hersenschudding gehad....
Ik geloof zéker dat ts het hart op de goede plek heeft zitten, maar dit is imo wel vrij voorspelbaar en zonde. Want zoals ze zelf schrijft heeft het vertrouwen weer een knauw gehad....
Enneuh, been there hoor.... ik was ook donders eigenwijs en dacht dat ik alles kon... kreeg ook heel Bokt over me heen

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 20:06

Eerst met Harley zat iedereen te zeiken dat ze hem beter weg kon doen en nu doet ze er een weg is het weer niet goed. Vind het een verstandige keuze art! Hoe is het met limo?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 20:24

_Zoe schreef:
Eerst met Harley zat iedereen te zeiken dat ze hem beter weg kon doen en nu doet ze er een weg is het weer niet goed. Vind het een verstandige keuze art! Hoe is het met limo?

Dit dus...
Verstandig TS.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 20:29

_Zoe schreef:

En dat ze wellicht beter een ouder, meer ervaren paard kon nemen....

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 20:41

Het is normaal jonge paarden gedrag en als dat gedrag je onzeker maakt dan is een jong paard niet het juiste voor je.
Liever verkopen naar een ervaren persoon dan verongelukken want paarden die geleerd hebben dat ze loskomen als ze naar je uitslaan gaan altijd van kwaad tot erger.

Twee paarden is sowieso een flink management en hoge kostenpost. Lijkt me ook alleen maar verstandig om gewoon lekker op 1 paard te focussen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 20:46

Als je er bang van bent, kun je hem idd beter wegdoen. Een jong dier heeft iemand nodig die daadkrachtig en zelfverzekerd is.

Maar wat ik me wel afvraag, in je advertentie zie ik dat je hem vrijdag laat castreren. Hoe ga je dat doen? Onder narcose? Want met Limo op de wei ging het ook fout omdat ie ging rennen en in paniek raakte. Als jij al zo onzeker bent bij Spirit lijkt het me niet verstandig dit ook op de wei te doen met een paard wat jij nog niet meester bent.

Ik zou als ik jou was, als je ooit weer een paard koopt, echt nu een volwassen, uitgegroeid dier kopen. Eentje waarvan je al weet dat je erop gaat passen en vooral, waar jij van kan leren ipv andersom. Niet in een opwelling vallen op snoezige veulenbekkies maar een keer kopen wat bij jou past. Jouw onzekerheid en voorzichtigheid maakt dat jonge paarden of zelf onzeker worden of brutaal.

Ben wel benieuwd hoe het nu met Limo gaat. Is je nieuwe zadel er al en ben je weer aan het rijden? Heb je nog hulp van Lightning?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 21:01

Gewoon geen tweede paard kopen. Loop je ook niet het risico dat je geen geld achter de hand hebt mocht er iets ernstigs gebeuren en het risico dat je geen tijd en aandacht kan besteden aan de eerste of tweede

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 21:15

LadyMadonna schreef:

Ehm gewoon je mond houden is ook een optie!

Ik heb zelf een hele tijd eerder een pb gestuurd dat ik het niet verstandig vond van haar.

Maar het blijft Ts haar keuze en NIEMAND heeft het recht om op deze manier iemand de grond in trappen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-18 21:49

Bedankt voor zij die me steunen tov ladymadonna haar mening die me wel serieus kwetst (!!)

Ik had in begin geen angst maar echt door die trap en hetzelfde beginnen vertonen als Limo heel in begin: wegrennen/willen lostrekken zodra hij moet meelopen is dit niet het geschikte dier voor mij.

Anyway,
Limo doet het goed, de relatie met limo is ook gewoon helemaal in orde, hem vertrouw ik ook.
Nieuwe zadel is er rond november pas maar heb een leenzadel, al rij ik nog niet zo heel veel.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-18 22:10

Ik ga slapen morgen zal ik iets uitgebreider zijn

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 22:13

Art_Ificious schreef:
Bedankt voor zij die me steunen tov ladymadonna haar mening die me wel serieus kwetst (!!)

Ik had in begin geen angst maar echt door die trap en hetzelfde beginnen vertonen als Limo heel in begin: wegrennen/willen lostrekken zodra hij moet meelopen is dit niet het geschikte dier voor mij.

Anyway,
Limo doet het goed, de relatie met limo is ook gewoon helemaal in orde, hem vertrouw ik ook.
Nieuwe zadel is er rond november pas maar heb een leenzadel, al rij ik nog niet zo heel veel.

Waarom kwetst die opmerking van LM je? Die was ongetwijfeld niet kwetsend bedoeld. Maar ik ben het wel met haar eens. Als ik het goed herinner heb je eenzelfde problemen met je vorige (jonge) pony gehad. Ook met Limo. En nu met Spirit. Zie zo'n opmerking als een leermoment ipv een aanval.

Je hebt mensen die super kunnen rijden, alles uit een paard kunnen halen, MITS het dier de "wilde, jonge haren van een onervaren dier " kwijt is. Er zijn ook mensen die juist een jong dier kunnen opleren maar nooit verder komen dan dat.

Beiden hun eigen capaciteiten. Ken je kracht, ken je zwakheden.

Jij hebt, volgens mij, je hart voor je dieren op de juiste plaats. Maar ik betwijfel of jouw capaciteiten liggen bij het opleren van jonge, onbeleerde paarden. Dat is prima. Als je daar rekening mee houdt.

Zie het patroon, dat LM, een aantal andere bokkers en ik ook zien. Je hebt het geprobeerd, het werkte niet. Doe dus een volgende keer iets anders.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 22:22

Waarom TS aanvallen op elk antwoord dat ze geeft?
Ik zie niet alleen een patroon bij TS...
Laatst bijgewerkt door senna21 op 08-10-18 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 22:24

Rocamor, ik deel de mening. Echter niet de manier waarop LM hem brengt.
Dat is wel kwetsend. Vergeet niet dat geschreven tekst ook nog eens harder overkomt over het algemeen.

Daarnaast is het gewoon niet nodig om op deze manier je mening te uiten nadat de Ts zélf de verstandige keuze al heeft gemaakt om Spirit te verkopen. Dat geeft al weer dat ze inziet dat het niet gaat werken, helaas voor haar.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 22:26

senna21 schreef:
Waarom TS aanvallen op elk antwoord dat ze geeft?
Ik zie niet alleen een patroon bij TS...

Erger nog, Ts heeft het zelf hier niet eens gemeld, pas nadat anderen hier de advertentie hier gingen bespreken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 10:01

Rocamor schreef:
Waarom kwetst die opmerking van LM je? Die was ongetwijfeld niet kwetsend bedoeld. Maar ik ben het wel met haar eens. Als ik het goed herinner heb je eenzelfde problemen met je vorige (jonge) pony gehad. Ook met Limo. En nu met Spirit. Zie zo'n opmerking als een leermoment ipv een aanval.

Precies. Als de waarheid vertellen kwetsend is dan wordt het heel moeilijk allemaal. Ik vind de opmerking van LM zo kwetsend niet. Wel realistisch.

Er is zo'n spreekwoord: "Een ezel stoot zich in het algemeen, geen twee x aan dezelfde steen".
Maar jij doet het zelfs 3 x en het zou me niet verbazen als je het nog een 4e en 4e x gaat doen.
Dat wat Spirit doet is doodnormaal jonge paarden gedrag. Hij moet nog leren hoe hij zich moet gedragen.
Als je hem dat niet kunt bijbrengen - en dat lijkt het geval te zijn - dan moet je niet (meer) aan een jong paard beginnen.
Ik zou zeggen: verkoop ze allebei en koop daarvoor een wat ouder braaf dier waar je zoveel plezier aan kunt beleven als op bovenstaande foto's.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 10:08

Ik zag hem op de bokt markt, hij viel me op omdat ik het een hartstikke leuk diertje vind. Ik vind het een goede keuze om hem te verkopen, als je er nu al bang voor bent wordt het niks. Goed dat je daarin realistisch bent. :) Ik vind het alleen zo sneu voor het diertje, hij is er nog maar kort en moet nu alweer verhuizen.... Ik deel de mening van LM en hoop dat je in het vervolg wat beter nadenkt voor je een (jonge) pony koopt, want een dier is geen ding dat je voor de leuk koopt en weer verkoopt als het toch niet is zoals jij je had voorgesteld. Dit is zowel voor jou als voor de pony natuurlijk hartstikke vervelend. Sterkte met de verkoop, het moet vast lastig zijn om afscheid te nemen van hem en je dromen met hem :(:)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 10:10

Waarom nou weer?
Met Limo gaat het zo te lezen prima en met verdere begeleiding erbij zie ik vanaf hier geen reden om die nu plots te verkopen “ omdat een aantal bokkers dat nodig vind”

Dat Spirit verkocht word is imo heel verstandig.
Mocht je toch voor weer een 2de paard gaan is het wel beter om voor een paard te gaan waar jij (Ts ) van kunt leren.
Maar het kost 2x zoveel tijd en geld. Dat heb je nu al wel een beetje ervaren.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 10:17

xJitskee schreef:
Ik vind het alleen zo sneu voor het diertje, hij is er nog maar kort en moet nu alweer verhuizen....

Ik betwijfel of het sneu is. Persoonlijk denk ik dat een jaarling veel beter af is om nog minimaal 2 jaar in de opfok te staan met allemaal leeftijdsgenootjes in een groep, als op een stal met vooral oidere dieren en waar alleen overdag op een paddock met een pietsje gras en snachts in een stal. We vonden de stalling al niet ideaal voor een 3-4 jarige als Limo omdat ie onvoldoende jong paard kon zijn, laat staan voor een jaarling. Vanuit alle pesrpectieven, zowel voor ts als voor Spirit denk ik dat verkoop beter is.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 10:39

Het is jammer dat TS zich lijkt te moeten verantwoorden in het topic terwijl het topic niet eens over Spirit gaat maar over de vooruitgang van haar en Limo.

Heel dapper besluit hoor, TS! Het klinkt ook als een verstandig besluit. Vervelend dat het zo is gelopen, ben je wel weer helemaal hersteld van de klap tegen je hoofd?
Jonge paarden en vooral veulens kunnen een hand vol zijn, als er dan zoiets gebeurd en het paard raakt je fysiek, brengt dat een flinke impact mee.
Ik hoop dat je snel een fijn huisje voor Spirit kunt vinden en dat jij je weer lekker kunt richten op Limo.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 11:20

xJitskee schreef:
Ik zag hem op de bokt markt, hij viel me op omdat ik het een hartstikke leuk diertje vind. Ik vind het een goede keuze om hem te verkopen, als je er nu al bang voor bent wordt het niks. Goed dat je daarin realistisch bent. :) Ik vind het alleen zo sneu voor het diertje, hij is er nog maar kort en moet nu alweer verhuizen.... Ik deel de mening van LM en hoop dat je in het vervolg wat beter nadenkt voor je een (jonge) pony koopt, want een dier is geen ding dat je voor de leuk koopt en weer verkoopt als het toch niet is zoals jij je had voorgesteld. Dit is zowel voor jou als voor de pony natuurlijk hartstikke vervelend. Sterkte met de verkoop, het moet vast lastig zijn om afscheid te nemen van hem en je dromen met hem :(:)

Ik vind de prijs ook wat aan de hoge kant

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 11:20

_Zoe schreef:

Misschien al nooit aan had moeten beginnen, maar goed. :(:)
Hopelijk voelt je hoofd beter TS.