[VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Alja

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 08:26

toch zeer apart dat sommige mensen met een gezond paard nog niet eens 214 punten kunnen rijden in het L en jij het gewoon doet met je knappe frummel :)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 08:46

Ik las jouw OP van 4 jaar geleden nog eens... 'Voor zijn trouwe fans: helaas geen leuke topics meer van mijn kereltje...' Nou, ik moet zeggen dat dit toch wel een erg leuk topic is geworden om te volgen hoor! Mooi hoe het nu inmiddels loopt :)

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-16 09:03

Ja, gek hè. Ik was destijds een afspraak aan het maken om hem in te laten slapen. Ik kan er nog heel emotioneel van worden. Eigenlijk van alles wat met Frum te maken heeft. Mijn moeder schoot al vol toen hij achterwaarts ging in de proef. We vinden hem heel bijzonder, vooral omdat voorspeld was dat zijn ataxie in een rap tempo zou verergeren. Hij heeft nog wel eens een slecht moment, hoor. Een poosje terug wilde hij bij een vreemde merrie in de wei proberen om water te drinken, maar toen kon hij niet 'mikken'. Zijn hoofd kwam steeds niet in de waterbak, maar ervoor, erachter, ernaast of ergens erboven. Dat vind ik niet fijn om te zien, dus dan pak ik zelf een emmer voor hem, die ik omhoog houd. Met het hoofd hoog is zijn coördinatie veel beter. Maar vier jaar geleden had hij dat vele malen erger. Hij toonde toen ook heel kramperig met grazen, maar tegenwoordig zie ik hem vrijwel nooit meer trekken met zijn achterbenen. Ik ben ook blij dat hij niet meer zo raar kruislings overstapt. Die tic met zijn hoofd is daarvoor in de plaats gekomen, maar die lijkt minder schadelijk te zijn. Het is alleen oppassen dat je geen kopstoot krijgt, want hij kan er zelf niets aan doen.

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 09:16

Nog steeds een stille meelezer, wat kan ik enorm genieten van de updates die je plaatst, vind jullie echt een gouden (klein beetje oranje van de frummigheid) combinatie :j En inderdaad, dit topic is is veel beter ontwikkeld dan met de reden waarom je 'm opende <3

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 10:06

Ook ik blijf genieten van je verhalen Lorette. Super van hoe goed jullie hem managen.
Hoe gaat het nu met jouw rug?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-16 10:12

Heb geen klagen wat betreft mijn rug. :) Gaat goed! Heb dinsdag nog vliegles gekregen en zelfs dat ging goed. :P

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 10:15

Maar ook niet gek toch dat er slechte momenten tussen zitten.Dat hebben gezonde dieren ook en dat zou bij hem echt niet veel anders zijn. Nja, wel anders als in zijn 'gebrek' (of is het inmiddels 'gewoon' bijzonder?)

Geloof dat je de 'wat nou als' vraag van 4 jaar geleden al lang hebt beantwoord en dat je absoluut geen spijt hebt van de keuze om het toch te proberen :)

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 10:33

Zat het filmpje te bekijken en bedacht me ineens... "dressuur is er voor het paard, het paard is er niet voor de dressuur" Geweldig!

Wel jammer dat je het niet verder aandurfde met Hum, bij ons op stal hebben we ook een poos een ruin gehad die wel heel veel symptomen van ataxie vertoonde, waarvan we juist het idee hadden dat het spelen in de ruinengroep m overeind hield. Maargoed, die werd niet getraind zoals jij jouw paard rijdt.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 10:34

Frummel; zo speciaal, vreselijk wat er gebeurd is, maar wat fijn dat hij bij jou is; hij had het niet beter kunnen treffen!

Pfff; gelukkig geen vervelende gevolgen na de vliegles...

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-16 10:42

Ik heb ook het idee dat spelen goed is voor hem, daarom had ik gehoopt dat ze samen konden blijven staan. :j Met merries speelt hij niet. Maar op een gegeven moment stonden ze rechtop tegen elkaar aan en Humpf duwde Frum omver, waardoor hij achterover klapte en Hum er bovenop viel. Dat had heel verkeerd kunnen aflopen. Ik kreeg bijna een hartaanval van schrik. :=

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 11:00

Pfff, daar moet je idd niet aan denken. Lastig of en wat je er dan bij kunt laten. Jammer dat we zo ver uit elkaar wonen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 11:02

Voor een normaal paard is dat al riskant, maar voor Frum is dat nog een tikkeltje erger. Maar misschien is het ook aftasten geweest tussen beide heren?

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 11:06

_Lorette_ schreef:
Ik heb ook het idee dat spelen goed is voor hem, daarom had ik gehoopt dat ze samen konden blijven staan. :j Met merries speelt hij niet. Maar op een gegeven moment stonden ze rechtop tegen elkaar aan en Humpf duwde Frum omver, waardoor hij achterover klapte en Hum er bovenop viel. Dat had heel verkeerd kunnen aflopen. Ik kreeg bijna een hartaanval van schrik. :=

Pff, ja, kan me voorstellen dat je je dan rot schrikt. Sommige dingen wíl ik ook maar liever niet zien wat ze soms uitvreten... Deze valt daar zeker onder!

elise21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 15:12

Hoe is het nu met jullie? :)

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-16 08:52

Rond en gezond! Hij is tijdelijk omgedoopt tot Hangbuikzwijn en moet sinds een weekje weer aan het werk om de strijd tegen de kilo's aan te gaan.

Ik heb sinds kort thuis een bakje en daarom is het iets makkelijker om hem er weer bij te pakken. We hebben nieuwe paddocks gemaakt en de oude paddock is iets verlengd en functioneert nu als rijpaddock. Wat betekent dat Frum UITERST relaxed is. De oude paddock is de meest bekende plek en hij weet niet beter dan dat daar gekkigheid is. Dat hoort daar en is dus doodnormaal. Ik laat de schriktrainingspullen gewoon liggen als ik ga rijden en meneer walst doodleuk door de paraplu heen. Hij heeft een sterke afwijking naar de obstakels toe en als er een zeil op de grond ligt, dan loopt hij er volautomatisch triomfantelijk overheen. :P
Gisteravond had ik na lange tijd maar weer eens een les afgesproken in de bak van de rijvereniging en dan heb ik wel mijn handen vol...
Instructrice: "Ik zie niet wat daar is. Waar schrikt hij nou zo van?!"
Ik - "Een hoefafdruk..." (Hij ziet het meteen als een hoefafdruk een cm dieper is dan de anderen)

Hij is echt fantastisch en werkt ondanks al zijn spanningen nog altijd keihard voor me. Keertwendingen en achterwaarts gaan nog niet zoals ze moeten, maar ik mag niet klagen. Hij staat met zijn grote vriendin tussen alle andere paarden op het gras en de temperatuur is hoog, dus wat zijn ataxie betreft gaat het heel goed, zelfs toen hij hooguit iets grondwerk deed.

En het lijkt erop dat mijn oranje mormeltje zelfs 6 jaar mag worden! Nog drie dagen. :):) Wie had dat nou gedacht.

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 09:19

Heerlijke update weer, bijzonder dier die heel wat harten heeft veroverd hier op bokt <3

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-16 16:22

Ik had tussendoor nog een update kunnen plaatsen, maar die was minder leuk, want toen gebeurde dit:

Afbeelding

Bij de beruchte varkens, die overigens al een tijdje in een ander weiland liepen, was een schuilhut geplaatst. Frum had die schuilhut nog niet eerder gezien. Ik wist wel dat hij van slag zou zijn, maar ik had de situatie nog een beetje onderschat. := De eerste rare sprongen kon ik nog houden, maar toen werd het zo spastisch dat mijn zadel opzij schoof.... Ik probeerde me nog op te hijsen, terwijl Frum na enkele bokken in rengalop over het fietspad naar huis rende, maar daarbij drukte ik mijn spoor in zijn rug... Dus we gingen alleen maar harder en ik zakte steeds verder naar onderen, dus daar ging ik. In een innige omhelzing met het beton schoof ik door de snelheid nog een paar meter door.

Laarzen helemaal open geschaafd, rijbroek de knieën aan flarden, cap kapot en een hele pluk uit mijn haar. Ik kon niet meteen opstaan, maar toen dat lukte, ben ik zo hard mogelijk naar stal gerend. Onderweg vond ik nog een kapotte beugelriem. Frum was in rengalop over het spoor en de weg gegaan (godzijdank geen botsingen) en stond bibberend in zijn stal. Andere beugelriem was ook kwijt, de beugels waren nergens te bekennen. En ik kreeg het zadel bijna niet meer los. Ik had al aangesingeld, dus het zadel zat strak onder z'n buik.

Met een andere cap, een ander zadel en de ritsen van mijn laarzen een stuk open (mijn knieën waren kapot en dik) ben ik zo snel als ik kon aan de hand naar de club gelopen om daar nog 10 minuten mee te kunnen rijden. Aan de hand langs de hut was al een uitdaging... In de bak had ik een ultra spastisch paard dat overal schokte en trilde. :(:) Maar hij moest het wel doen, want ik was een beetje boos. Frum heeft z'n beperkingen, maar zo'n overdreven reactie was geheel onnodig.

Dit was in april en ik heb vervolgens een aantal weken nodig gehad om hem weer in z'n normale doen te krijgen. := Ik kan sinds enkele dagen weer op mijn knieën zitten. Het stukje bij de hut loop ik nog steeds met hem aan de hand en dat gaat inmiddels al heel goed (in draf en heel hard snurkend, maar verder oké). De andere beugelriem met beugel vonden we een aantal dagen later terug in een boom langs de weg.

Maar goed, dat hadden we overleefd. Ik was van plan om het lekker saai te houden de komende tijd.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 16:36

Pfff, dat is allemaal wel heel spannend!
Gelukkig toch nog goed afgelopen!

Frum dus bijna jarig; dat moet ik niet gaan vergeten; beetje afhankelijk van wat ze de komende dagen nog in mij gaan stoppen, hahaha; maar ik doe mijn best.

Dan krijgen we toch zeker wel een foto van het hangbuikzwijntje, of? Geloof dat hij dat ook echt van zijn moeder heeft...

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 16:38

In een boom :oo _O-
Die tekening is hilarisch maar t verhaal echter niet... jeetje mina frum toch :n
Gelukkig is het "relatief goed" afgelopen ! Het was natuurlijk ook wel te verwachten dat het een keer zou gebeuren met een als frum maar toch zo heftig nog.
Wel een hele diepe _/-\o_ dat je meteen terug bent gegaan. Voor zowel jou als frum.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 16:50

De eerste update dacht ik nog van jeetje wat gaan jullie lekker. Maar dit lezende..... Je hebt heel wat engeltjes op je schouder zitten Lorette.

elise21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 18:42

Ohjee gelukkig viel het met jullie nog mee!

Wat klinkt het toch een heerlijk dier als ik je een-na-laatste post zo lees <3

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 20:56

Oeps. Fijn dat jullie beide nog een soort van heel zijn. :(:)

De eerste update is in elk val wel een positieve bijdragen. Vind ik altijd zo fijn om te lezen. Jullie zijn wel een wereld team.
*meestal dan, behalve met enge schuilstalletjes. Maar ja wie zet die daar dan ook neer * %)

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 09:06

Vah harte gefeliciteerd met je 6e verjaardag lieve Frum!

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 09:13

Gefeliciteerd! *\o/* <3 *\o/*

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 09:26

Gefeliciteerd, Frummel!