Angsthazen verzamel u!!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rockwitch

Re: Angsthazen verzamel u!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 12:42

Mijn paard schrok vrijdag tijdens het rijden in de bak heel erg van mensen die in het sportveld naast de bak (zit heg tussen maar net achterin niet) een groot plastic zwart zeil aan het uitvouwen en uitkloppen waren. Toen was ik dus ineens heeeel snel weer voorin de bak, hij heeft echt 180 graden gedraaid (ik beugel kwijt, maar die kreeg ik snel weer terug) en ben gewoon blijven zitten. Vond het achteraf eigenlijk niet zo eng, wel ff staan trillen, maar meer omdat ik eindelijk een keer had meegemaakt dat hij echt schrok en er tussenuit floepte. En het heb overleefd hahaha, dus dat was wel ff fijn.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 16:17

^^ fijn dat het meeviel. :))

Zo lang niet hier geweest. Heb ook nog maar 1 angst en dat zijn trekkers, laat ik nou net vanavond alleen op buitenrit gaan. Brrrr...

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 16:38

Nou, ik heb nu een stuk of 5/6 buitenritten ALLEEN gemaakt *\o/*
Alleen op één stukje zit ik 'vast', ik weet niet hoe ik dat moet oplossen. Op een bepaald weggetje gaat ze klieren en wil ze ineens niet meer vooruit lopen en gaat ze ineens achteruit .. Ze wordt ook nerveus. Hoe zouden jullie het oplossen?

Ik doe gewoon rustig aan en als er wat 'engs' is (een hond die losloopt en gaat blaffen naar haar) dan stap ik af. Ik kom er ook erg makkelijk weer op, dus dat is geen probleem. Galopperen doe ik niet, op de goede stukken pak ik draf mee.
En met mijn trekkerangst en 'paarden mee ren' angst gaat het ook veel beter. Ik merk dat, als ik rustig blijft, zij dat ook is.

Ik ga weer met plezier naar buiten, eindelijk weer :) Ben zelfs 2x midden door het dorp gegaan. Top pony *\o/*

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 09:46

Hoi Laura,
Nou ik ben laatste ook afgestapt omdat ze niet over een smal bruggetje durfde. Ik ben zelfverzekerder soms met mijn voeten op de grond en ze liep zo achter me aan. Is niets mis mee om je paard te laten zien dat iets niet eng is toch?
Met honden wil het ook wel helpen om je paard naar de hond toe te draaien dus je paard laten kijken naar de hond. Meeste paarden zijn niet bang voor honden zolang ze ze zien aankomen en de meeste honden durven niet zo goed meer als een paard op ze af komt. Soms heb je wel meer controle als je op je paard zit in plaats van ernaast maar dit verschilt een beetje per paard ook weer. Mijn instructeur zegt altijd dat je moet oppassen met afstappen maar ik denk dat het wel moet kunnen hoor...als het gecontroleerd kan en je paard vindt het prima....
Knap trouwens dat je alleen naar buiten gaat! Vind ik echt nog heel erg moeilijk...

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 12:29

Maar ik heb haar toch laten 'winnen' en ik wil het staakgedrag niet aanmoedigen. Ik heb er ook al met de eigenaresse over gepraat en mijn timing was verkeerd. Ik ben eraf gegaan toen ze begon met staken. Ik heb wel een goede tip meegekregen. Volgende keer ga ik er aan het begin van dat weggetje af en loop er langs, ik stap dan af op een stuk voordat ze langs die enge boerderij moet. Ik denk zelf dat ik meer controle heb ernaast, dan voel ik me ook een stuk zekerder. Als ik erop zou blijven, zou ik dat gedrag misschien aanmoedigen door mijn eigen onzekerheid.

Ik denk dat je instructeur doelt op het MOMENT dat je afstapt. Als je afstapt als je paard 'staakt', leert het paard dat, als hij staakt, de ruiter eraf gaat.

Ik doe rustig aan, ik overhaast niet. Het verbaast me trouwens hoe goed het gaat. Scheelt dat ponylief al jaren buitenritten loopt en ontzettend relaxt is. Toppony <3

In het begin ook veel opgebouwd met wandelen, uren en uren wandelen. Toen eens op buitenrit gegaan met de medeverzorgster (aan een touw, durfde niet los :o ), daarna los naar buiten gegaan met iemand erbij en nu alweer 4 of 5 keer alleen buiten gereden. Het was voor mij een kwestie van doorzetten en nu ik eenmaal over de drempel ben, heb ik er weer vertrouwen in. Als ik in een 'enge' situatie zou komen, ben ik er binnen een paar seconden af haha :P
Maar laatst ook, ik stapte door het dorp en er kwamen motoren en een vrachtwagen aan. Ze was zo verschrikkelijk braaf! Ze bleef gewoon rustig doorstappen. Ik heb het echt getroffen .. En dit is ook heel goed voor mijn (zelf)vertrouwen. Stel jezelf doelen. 'Vandaag streef ik ernaar om dit' te doen. Dit kun je toepassen in de training (doen wij), maar ik denk dat het ook in het buitenrijden kan. Ik bedenk vantevoren al een rondje wat ik wil gaan rijden en wijk daar niet vanaf.

Hoe gaat het nu met jou? Ken je verhaal niet, op welke pagina staat dat? Ben wel nieuwsgierig..

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 16:26

Hmmmm mijn verhaal...geen idee meer op welke pagina het staat!
Mijn verhaal is net als zovelen...vroeger (16jaar) durfde ik alles, paar keer goed eraf gedonderd, ouderdom (nu 32 haha), control freak....en voila...opeens bang voor alles wat er zou kunnen gebeuren maar eigenlijk nooit gebeurt. Sinds een jaar een heel braaf maar jong bijrijdpaard waarvan ik erg veel heb geleerd maar waar ik nog steeds veel mee moet leren.
Ik ben vooral bang op buitenrit, binnen eigenlijk nooit. Ik rij in een best wel uidagende omgeving (centrum Den Haag en strand) dus we komen best veel spannende dingen tegen. Gelukkig kan ik vrijwel altijd met andere mensen en paarden mee wat enorm scheelt omdat mijn paard zich enorm optrekt aan anderen.
Tegenwoordig rij ik dus maar 1 paard en een heel rustig type want ik weet dat ik met mijn stress een wat pittiger paard kan irriteren. Maar goed ook ik ben erg blij met mijn stoere knollie die met mij onweersbuien, vuurwerk en enge bruggetjes wil trotseren. Een enorme enigzins luie lieverd waar ik echt enorm hard op moet werken haha.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 07:44

Herkenbaar. 'Vroeger' ging ik crossen op shetlanders zonder zadel en hoofdstel, als ik daar nu aan denk haha :P Dat is ook raar bij mij. In de bak rijd ik zonder zadel (BBP) en bitloos. (Ook wel eens met zadel, maar die is vooral voor conditietraining), dat gaat dan wel weer goed.

Wel fijn dat je paard zo relaxt is zeg. Het komt vast allemaal goed! Je moet even die drempel over. Is schriktraining geen idee? Of veel wandelen aan de hand eerst?

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 10:06

Ik denk dat ik op schriktraining moet mijn paard niet hoor! :D met de juiste ruiter kan ze zo bij de politie.
Ze schrikt nog wel eens maar dat is niet meer dan normaal voor zo'n jonkie, ze is pas 5..verder is ze eigenlijk heel dapper. Gister wilde ze niet langs een enge bank die iemand in een bosje had neergezet maar als ik dan even eraf ga en voorop loop dan gaat ze er braaf langs. Ze is vrij koppig dat is het enige lastige. Als zij denkt dat het niet pluis is dan is ze eigenlijk niet erlangs te krijgen ook niet met een tikje van de zweep. Als ze schrikt dan schrikt ze nooit erg lang dat is wel een voordeel bij haar...ze kalmeert heel erg snel. Dat maakt alles wat hanteerbaarder...Als ze schrikt dan duurt dat 2 minuten en daarna is ze het weer kwijt...

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 10:14

Is dat niet iets voor jou? Om het vertrouwen langzaam op te bouwen? Het is maar een idee hoor :P
Het afstappen is een kwestie van timing volgens de eigenaresse.

Mijn verzorgpony is ook zo. Als ze ergens bang voor is gaat ze stil staan en er met 'grote ogen' naar kijken. Ik stel haar gerust en dan gaan we er rustig langs. Ik blijf dan tegen haar praten en dat werkt erg goed. Ik heb nooit meegemaakt dat ze opzij sprong of ervandoor ging. Ze loopt er dan wel snuivend langs, maar ze doet niks raars. Perfect voor mij, haha :)

Dat scheelt, dat ze die 'schrik' niet blijft houden!

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 11:41

Vanmorgen een heerlijke rit gemaakt, bijna 2 uur weggeweest :D Zelfs stukjes in galop geweest. Ging allemaal super! Alleen 'meerennende paarden/dieren' vind ik nog eng :P

Calypso84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 12:55

goed hoor Laura. Ik ben jaloers! Over het achteruit lopen. Wij zijn ook heel lang afgestapt. Na de 20ste keer op dezelfde plek vind ik het wel goed, toen hebben we ze gedwongen (we waren altijd met zijn 2tjes) Eng is prima, maar aan aanstellen heb ik een hekel. En het was ook geen gebrek aan vertrouwen.
Daarna was het over! Maar dit heeft wel heel lang geduurd, dus succes Laura.

Ik durf ook nog niet alleen met onze nieuwe aanwinst. Vanavond zal het moeten gebeuren. Ik erop, vriendlief op de fiets. We moeten lopes naar de manege.. zo'n 3,5 km denk ik: 1 weg... we kunnen een deel op de B weg, maar ook een deel op de 80 km weg.

Vind het wel spannend!

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 17:36

nou ik wil dit toch even met jullie delen, ergens in dit topic staat al dat ik sins mn laatste val bang ben voor alles dat sneller ging dan stap en heb nu eindelijk een paard waar ik me echt goed op voel en ook langzaam meer probeer dan alleen met pijn en moeite eens paar stappen draf. Het is een super paard met maar 1 klein minpuntje en dat is dat ze echt om niks schrikt en dus verschiet, of bijna op dr kont zit.
Nou goed ik rijd haar dus nu al een tijdje zovaak als kan (5 a 6 dagen in de week en soms minder ivm weer en ik meer grondwerk met dr doe), ze valt vaker terug in stap maar als ze draaft is ze toch voorwaarts en echt niet sloom. Ze vind het alleen moeilijk een tussenweg te vinden. Met haar heb ik zoon vertrouwen dat ik ook alleen naar buiten ging en rijd eigenlijk voor 99% met haar buiten de bak, ik draafde zo nu en dan en ondanks dat het nog niet 100% lekker voelt voor mij gaat t prima, mede ook omdat ze er nogal een tempo op heeft als ze eenmaal warm is.
Vorige week naar de hei geweest en dr de galop berg op laten galoperen (hij gaat na de berg nog een stuk rechtdoor maar hier ben ik weer over gegaan in stap) IK HEB GEWOON GEGALOPEERD!!! al was t berg op.
Vond dat stukje ook niet eng al durfde ik niet verder in galop omdat dat rechter ging en ik dan weer bang ben dat ze me te snel gaat. (t stukje dat na mn val dus t probleem is, bang te snel te gaan en niet meer terug te krijgen)

Nu vandaag naar de andere hei geweest. Daar kwam ook een galopberg! nouja... t was een redelijk vlakke berg en ook eentje die heeeeel lang rekt dus eigenlijk durfde ik niet. Paard voor me was al weg en ik kreeg dr eigenlijk wel netjes bij me gehouden al dribbelde ze soms wat op dr plek. Maar ze wou zoooo graag, dus stoute schoenen aangetrokken, verlichte zit, en ga maar!
Nou jeeee dat ging snel, ze verschoot ook nog ergens van waardoor ik even uit evenwicht raakte en kriebels in mn buik kreeg, tranen van de wind langs mn wangen en ik was bang! t ging te snel! ik wilde stoppen. En ondanks dat ze normaal al op mn stem terug te krijgen is wilde ze nu natuurlijk naar het andere paard. Ik heb het dus moeten uitzitten maar ze stopte daar dan wel ook meteen. Trillende handen, huilen van de schrik.. Ik heb t overleefd, ik heb t gedaan maar het was me nog wat te vroeg en te snel, rest van de weg gewoon lekker met lange teugels gereden en een drafje gedaan. Ik ben wel trots op mezelf, want ik weet nog hoe heerlijk ik t vond en hoop dat ik ooit weer kan genieten van zoon racestukje. toch beter dat ik eerst in de bak weer durf te galoperen ;) Maar vond wel leuk te merken hoe blij mn meisje was dat ze dr beentjes eens goed mocht strekken

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 20:04

Calypso: Het gaat vast goedkomen! Je kan het! :)
De eigenaresse had vandaag misschien de oorzaak gevonden waarom de paarden er niet/amper langs willen. Ze strooien daar blijkbaar met een ander soort mest, misschien heeft dat toch een negatief invloed op de paarden?

AlexandraM: Probeer rustig aan te doen, kleine stapjes. Dan zul je net zien. Dan denk je net dat het goed gaat en dan gebeurt er zoiets. Ik snap wel dat je het te vroeg vond. Helaas kun je het niet meer terug draaien. Ik vind het wel knap van je dat je daarna gewoon doorgereden bent! Genoeg mensen, waaronder ik, die afstappen o.i.d. Goed dat je zo positief bent :)

Ik heb vandaag zelfs wat kleine stukken gegaloppeerd, maar alleen galopperen doe ik nog niet hoor. Ik hou het mooi bij stap en draf :) Lekker rustig aan doen.

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 22:33

Even korte update: ik had een pagina terug gereageerd met dat ik net begon met lessen. Rijd inmiddels met bit om haar iets meer steun te geven (wil na een tijdje weer zonder gaan rijden, maar merk wel dat ze echt nog steun zoekt, niet gek voor een 3-jarige) en tot nu toe gaat het heel goed! Ik galoppeer zelfs weer los met d'r.

Allemaal veel succes met jullie eigen paardjes, heb helaas niet veel tijd om uitgebreid te reageren maar dat zal ik zeker nog wel doen! :)

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 11:59

Laura_x_ : klopt, maar t voordeel bij haar is dat ze echt poeslief is, buiten eens even schrikken. Ze is echt t liefste paard dat ik in handen gehad heb, zowel OP dr rug als aan de hand. Dat is ook de rede dat ik de stoute schoenen aangetrokken had en dr maar heb laten gaan. Maar het was toch echt teveel en t duurde eeuwig eer we bij dat kleine witte stipje waren (t andere paard in de verte) ha. Ik doe ook langzaam verder. In een westernles heb ik wel alles gedurft maar die komen ook snel terug, hebben vlakken gangen etc erna heel lang niet meer op een paard gezeten en echt dagelijks gereden tot vorig jaar... we komen er uiteindelijk wel. ik rijd alleen nooit in de bak of t moet echt ... weer zijn. Omdat ik me niet prettig voel als andere op stal zijn als ik rijden moet.
idd kleine stapjes :) Maar soms weet je pas dat een stapje nog net te groot was als je er al mee bezig bent :)

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 12:22

Narita: Fijn dat het goed gaat, veel succes :)

AlexandraM: Inderdaad, daar kom je altijd te laat achter. Heel veel succes in ieder geval!

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 12:48

dankje :)

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 16:19

Het is al weer even geleden dat ik hier gereageerd heb... Want jawel ik ben ook 1 van de bangepoeperts... Ik had een onwijs leuke haflinger merrie maaarrrr met TE VEEL karakter... Kon geen buitenritjes maken waar ik zo van droomde :( en het bak werk ging met ups en downs... Maar als ze voor me wilde lopen nou dan liep ze ook de sterren van de hemel... Ik mis haar nog wel want ik heb haar dus verkocht... Ze zat als een heerlijke stoel in alle gangen...

Maar nu jawel heb ik een ander paardje waar ik heel gelukkig mee ben... Heb haar nog niet zo lang vanaf begin juni... Een lieve 12 jarige tinker merrie, super lief en braaf... En ik de grote held durf zelfs al alleen op pad echt het verbaasd met nog steeds hoeveel vertrouwen dit dier me zo snel geeft... Want geloof me ik was echt bang vooral buiten (door mijn stoute haflinger :P) ... Ik ben dus helemaal blij... En okey ik geef toe soms voel ik een klein paniekje in mijn hoofd maar als ik er eenmaal 10 min op zit is alles weer relax... Als ik nerveus ben voelt ze dit dus moet mezelf echt verplichten om rustig te worden haha.. Voor foto's zie mijn profiel van mijn knappe tinker dame :D

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 23:58

Calypso,
Leuk dat ik hier jou tegenkom.

Hoe is je ritje gegaan ?

Ik heb er zelf nog niet opgezeten. Mijn rug is nog te stijf ( of ik durf nog niet :P ) Maar wil wel heul erg graag.
Het grondwerk waar ik mee bezig ben helpt wel het vertrouwen op te bouwen.
Hier een fotootje van mijn dochtertje.. die heeft nergens last van ;(

Ik heb het paard nog wel vast hoor ( het blijven vluchtdieren) !

Afbeelding

Doemaar: wat gaaf. Ik heb Babet ook gezien in mijn zoektocht en lang getwijfeld er heen te gaan. Ze is mooi !!! :~

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 12:37

Bertine wat grappig hihi... Ik was helemaal niet op zoek naar een tinker maar op haar werd ik gelijk verliefd hihi... Maar jouw tinker mag er ook zeker wezen :) volgens mij ook een echte goedzak... Heerlijk hoor!

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 20:00

Doemaar, wat fijn voor je dat het zo goed loopt nu! Kan me voorstellen dat je verbaast bent door het vertrouwen wat je ineens hebt. ;)

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 11:17

Nou, vanmorgen weer een ruim uur/anderhalf uur buiten wezen rijden. Dit keer met de medeverzorgster. We hadden ook één van haar shetlandervriendjes meegenomen aan de hand, vonden ze geloof ik wel gezellig. Lekker rustig ritje gedaan, veel gestapt (logisch ook, als iemand wandelt kun je ook niet constant gaan draven). Ging super :)

En zelfs het stuk waar het laatst fout ging ging goed! *\o/* Haar shetlandervriendinnetje had het te druk met vrolijk voorwaarts lopen, zodat ze geen tijd had om 'angstig' te zijn. Expres voor dit stukje gekozen :Y)

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 14:56

:wave:

Hier ben ik ook weer eens! Heb me ooit, lang geleden hier ook al eens voorgesteld in het topic.

Dit is mijn verhaal:
Citaat:
Ouder worden helpt inderdaad niet mee bij angst. 'Vroegah' kon het me niet schelen wat ze uithaalden, maar merk dat ik me nu bewust wordt van wat er 'zou kunnen gebeuren als..'
Idd vanaf een jaar of 15/16 is mijn angst begonnen. Het is denk ik gekomen omdat ik op jonge, net zadelmakke paarden werd gezet in een bak met alleen zo'n laag dressuurhekje eromheen. 3x iemand erop en hij was braaf, dus dan kon ik er wel op. Menigmaal ging ik scheurend zonder stuur of rem door de bak (of liever: eruit). Daarbij nog een paar gekke smakkerds gemaakt door paarden die vanuit het niets ineens 180 graden omdraaiden, omhoog sprongen en nog een bok na gaven etc.

Heb nu zelf 2 friezen. Gelukkig al een stuk relaxter in de omgang dan al die hoog in het bloed staande dressuurpaarden van toen. Toch is mijn vertrouwen zo beschadigd dat ik zelfs op hun nooit echt helemaal relaxt rij. Als ik al rij..want dat stel ik steeds maar uit en er is altijd wel een reden. Of het waait te hard, of het regent te hard, of er is geen ander paard in de bak, of het is donker, of..of..of..

En de pest is dat ik mezelf hierom ook wel kan schieten. Want ik moet gewoon gaan zitten en rijden. Niet afwachten, maar eraan rijden. Maar alleen het idee bezorgt me al knikkende knieën. En als het dan eenmaal zover is dat ik erop zit en er gebeurt wat, dan reageer ik uit reflex, is er niets aan de hand. Maar dan daarna, als ze weer rustig zijn en het besef er is, dan kan ik beter afstappen, want dan zit ik gewoon te trillen als een rietje.
Zeker bij mijn jonkie die zadelmak is (hij is al een jaar zadelmak, maar ik ga er gewoon niet op, omdat ik niet durf) moet ik gewoon lef hebben en rijden, dan is er niets aan de hand.

Ik weet het allemaal wel, maar verstand en gevoel..het werkt soms zo tegen elkaar he?

Inmiddels zijn we een half jaar verder na bovenstaande quote en ik heb er welgeteld 3x opgezeten. 1x op buitenrit, wat overigens wel goed ging. Daarna 2x in de bak aan de longe. Waar hij ook braaf was, maar ik verstijfde alleen maar en kon niks meer.
Mijn instructrice zei op een gegeven moment ook: je moet een keer keuzes gaan maken..

Tsja en wat wordt die keuze dan? Ik heb heel sterk overwogen om hem te verkopen. Op een bepaald moment ging het zelfs aan de hand niet meer. Hij sloot zich gewoon compleet af en luisterde niet meer, werd zelfs gevaarlijk.
Maar ja, verkopen is zo definitief en ik heb toch ook niet voor niets 4 jaar gewacht voor ik erop kon en zoveel geld erin gestopt om hem te laten beleren?
Dus, uiteindelijk heb ik de knoop doorgehakt en iemand gezocht die hem nu 2x per week rijdt voor mij. Ik ga er straks als het goed is 1x per week op en langzaam gaan we dat opvoeren naar ik 2x en zij 1x tot ik hem weer helemaal zelf overneem. Ik bevestigde hem met rijden steeds negatief en dat schiet gewoon niet op bij zo'n jonkie.

Vooralsnog durf ik nog steeds niet erop. Hij is braaf hoor, maar ik heb er gewoon geen vertrouwen in en hij is nog steeds loperig en wat schrikkerig.

'Toevallig' voor zover toeval bestaat, kwam ik ook in aanraking met de vriendin van degene die hem nu rijdt en zij coacht mensen m.b.v. een paard. Zij gaat mij nu ook helpen om meer vertrouwen in mezelf en in m'n paard te krijgen.
Mocht dit niet gaan werken, dan kan ik tenminste zeggen dat ik er écht alles aan gedaan heb om het te proberen en verkopen kan altijd nog. :)

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 15:00

""En okey ik geef toe soms voel ik een klein paniekje in mijn hoofd maar als ik er eenmaal 10 min op zit is alles weer relax." Grappig he Doemaar. Heb ik ook hoor. Ik ben meestal na mijn eerste drafje en galopje pas relaxed. Ik maak me altijd druk over wat er zou kunnen gaan komen...niet om wat daadwerkelijk is. Als er echt iets gebeurt dan red ik me meestal wel. Na een galop ben ik lekker los en is de angst weg....Moet er wel even bijvermelden dat ik op een heeel braaf enigzins traag paard rij. Moet vaak heel hard werken om haar goed in galop te houden. Als ik of mijn paard gespannen is dan ga ik vaak draven om de spanning eruit te krijgen...werkt bij ons heel goed. Gister heerlijk ritje gemaakt...het was zowaar droog! Lekkere galopjes, heerlijke draf en weer het "enge" bruggetje gedaan. Ze loopt heel erg goed met andere paarden, ook voorop maar nu moet ik met haar aan de slag om haar meer zelfstandig te krijgen. Ze hecht echt enorm aan andere paarden en ik kan nog niet alleen met haar op pad want dan wordt ze weer enorm onzeker!

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 00:13

Jibbel schreef:
. Op een bepaald moment ging het zelfs aan de hand niet meer. Hij sloot zich gewoon compleet af en luisterde niet meer, werd zelfs gevaarlijk.
Maar ja, verkopen is zo definitief en ik heb toch ook niet voor niets 4 jaar gewacht voor ik erop kon en zoveel geld erin gestopt om hem te laten beleren?
Dus, uiteindelijk heb ik de knoop doorgehakt en iemand gezocht die hem nu 2x per week rijdt voor mij. Ik ga er straks als het goed is 1x per week op en langzaam gaan we dat opvoeren naar ik 2x en zij 1x tot ik hem weer helemaal zelf overneem. Ik bevestigde hem met rijden steeds negatief en dat schiet gewoon niet op bij zo'n jonkie.
knip even een stukje uit je verhaal wat me opvalt m.b.t je "probleem"
Denk zelf dat je goede keuze maakt door met de grondomgang weer te beginnen, die basis moet gewoon voor jullie beide goed gaan voelen en zeker helemaal vertrouwd.
Je mag er naar toe werken dat je vertrouwen krijgt in je paard, pas dan ben je er weer klaar voor om erop.
Wat je dan aan trouw en reactie terug krijgt van je paard maakt je vanzelf rustig en ontspannen.
Met jou ruime ervaring vertel ik je niks nieuws natuurlijk ;) maar soms mot je het efkes horen.

Op zich is de basis van vertrouwen opbouwen niet zo moeilijk bij friezen, misschien kan je bijrijder je daarbij helpen.
Echt je mag je bij je eigen paard compleet op je gemak gaan voelen wat je ook doet, er mag feitelijk geen aktie van je paard zijn waar je zelf nog van schrikt.
Alles wat ie doet en hoe ie op je reargeert moet ontspannen bij je aankomen en gewoon voor je worden.

Hou ons op de hoogte en succes.