Wat gaat het KNHS hiermee doen???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lara_Silver

Re: Wat gaat het KNHS hiermee doen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 22:56

Rhodos schreef:
lisa_pluisje schreef:
Bokken Nelson Duivel

Verklaar je nader...

Haha, idd waar baseer je deze bevinding op? Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 23:53

Anoukie schreef:
En ik heb een heeeeele hoop LDR ruiters en amazones ook al heel vaak zien losrijden en trainen en ik blijf erbij dat de getrokken foto's bedoeld zijn als sensatiemateriaal en stennismakerij.

.

Ik heb er ook een heleboel zien losrijden en denk er toch anders over. Ik denk dat de paardensport ook zonder het extreme LDR prima beoefend kan worden, zonder door te slaan in een zwart wit verhaal van boomloos en bitloos, dat slaat natuurlijk nergens op.

Ik kan niet zeggen dat ik zoveel blije paarden heb zien lopen via de LDR manier, dan kan je zeggen: Ja maar op een normale landelijke wedstrijd zie je ook niet heel veel blije paarden, dat is waar, echter ............moet je het dan goedkeuren dat er op deze wijze gereden wordt.

Vinden jullie Klimke, Balkenhol en Kyrklund ook pennymeisjes dan Verward Want die zijn pertinent tegen deze wijze van rijden!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 00:29

Anoukie schreef:
Rhodos schreef:
Als er zoveel topruiters zijn die op deze manier trainen, wie zijn wij als amateurs dan om te beoordelen dat het slecht is?

Dat roep ik al 10 pagina's lang Lachen, maar dat wordt niet echt op prijs gesteld hier Knipoog.

en wie zijn wij als amateurs dan, om te beoordelen dat het wél goed is?

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 01:25

Ik ben het eens met Pipo over het Extreme LDR.

Ik heb ook regelmatig staan kijken bij de losrijbaan.
Wat me ook opviel was dat toen bvb een Nathalie Hobday moest losrijden met de Hollandse Top, ze zich niet erg op haar gemak voelde.

Het doet me ook denken aan een interview van Andreas Helgstrand in de Hoefslag, waarbij hij
zich heel netjes uitdrukt.

http://www.dehoefslag.nl/content.asp?menuid=313

Citaat:
De discussie over trainingssystemen zal je niet ontgaan zijn. Hoe heb jij die ervaren?

‘Er zijn meerdere wegen naar Rome, ook in dressuur. Dat is niets nieuws. Er zijn altijd verschillende manieren van trainen geweest. Ik vind dat iedereen het op zijn of haar manier moet kunnen doen, zolang je maar eerlijk naar het paard blijft. Als je niet eerlijk naar je paard bent en hem onredelijk behandelt, je nooit in de top kan meedraaien. Dat vertaalt zich eigenlijk altijd in spanning en verzet. En als je een proef met spanning en/of verzet laat zien, weet je dat je score niet hoog zal uitpakken. Ik heb wel moeite met bepaalde clinics, bijvoorbeeld die van Anky van Grunsven onlangs in Aarhus. Voor haar is het allemaal logisch, duidelijk en makkelijk. Zo ziet het er ook uit bij haar en zo vertelt ze het ook. Maar voor die duizenden mensen op de tribune is het niet zo logisch. Dat zijn veelal normale ruiters met normale paarden. En daarom schuilt er een gevaar in dit soort clinics. Als die normale ruiters met normale paarden denken dat ze het na zo’n clinic begrijpen en het vervolgens thuis proberen, gaat dat altijd ten koste van het paard.’

Ik heb bewondering voor ruiters die zich aan hun paard kunnen aanpassen en ik heb moeite met ruiters waarbij een paard in het *systeem* van de ruiter wordt gedwongen. (extreem LDR) Met andere woorden: het paard moet zich alles maar laten welgevallen. Van mij mogen deze paarden de staak in gaan!

Ik heb bewondering voor de stewart in Las Vegas die hier wel wat van zei. Waar blijft de rest........

Zogauw het publiek massaal van de tribune wegloopt als er weer een extreem ldr ruiter in de ring verschijnt, dan pas gaat hier hoop ik wat aan gebeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 01:54

Anoukie schreef:
Rhodos schreef:
Als er zoveel topruiters zijn die op deze manier trainen, wie zijn wij als amateurs dan om te beoordelen dat het slecht is?

Dat roep ik al 10 pagina's lang Lachen, maar dat wordt niet echt op prijs gesteld hier Knipoog.

Want als topruiters het hoofd van hun paard aan de benen zouden vastbinden en ze zo een aantal uur op stal zouden laten staan, of liggen indien de paarden in paniek zouden raken en zouden omvallen, en daar een heel goed klinkende reden voor zouden kunnen geven.. zouden 'wij' uiteraard als amateurs niet mogen oordelen?
En als topruiters hun paarden niet zouden in- of uitstappen omdat zij vonden dat dat niet nodig was, en gewoon meteen zouden beginnen met hun piaffe's en passages en daar een heel goed klinkende reden voor zouden kunnen geven en nog zouden kunnen laten zien dat het voor hun 'werkt' ook.. zouden 'wij' daar natuuurlijk niet over mogen oordelen?
Dus als topruiters hun paard met bijzet zo kort mogelijk zouden vastzetten, letterlijk met de kin op de borst, en daarna met zweep door de bak zouden jagen tot het paard er letterlijk bij neer zou vallen, zouden 'wij' daar niet over morgen oordelen als amateurs zijnde?
Of als topruiters zouden willen dat sporen verplicht werden in de B, evenals S&T, en daar een goed klinkende reden voor zouden kunnen geven.. moeten 'wij' maar als kudde schapen ze gelijk geven omdat 'wij' slechts amateurs zijn?

Verward

Je moet ZELF kijken en oordelen, en vooral kritisch (maar eerlijk) blijven..
en kritisch zijn doe je IMO juist logischerwijs eerder en strenger tegen iemand op topniveau dat een jong meisje dat haar eerste bixie-proefje rijdt.. want van de ander mag je toch meer verwachten? En als je twijfelt aan een bepaalde methode doet het er toch niet doe wie die methode hanteert, want als diegene een goede uitleg + onderbouwing heeft voor de methode kan je het er ondanks dat toch gewoon alsnog mee oneens zijn??

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 11:18

ThePast03 schreef:
Het is te simpel om te denken dat alles zal blijven zoals het nu is en dat alles goed te praten is met het beste argument dat mensen die dit soort beelden liever niet meer willen zien penny's of debielen zijn. Die tijd hebben we inmiddels wel gehad.

ROFL Ja
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 01-11-07 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 11:27

Anoukie schreef:
Want dan kunnen we beter allemaal bitloos gaan rijden, Parelli en Monty Roberts gaan toepassen en het paard echt als huisdier gaan behandelen.

Er zijn nu eenmaal ook dieren- en paardenliefhebbers die het beste met hun dier voor hebben en er ook andere dingen mee willen bereiken. Harmonie is op veel manieren uit te drukken. Presteren in de sport is er daar 1 van.

In eerste plaats; wat heeft deze opmerking met dit topic te maken Verward ? Stemmingmakerij noem ik dit en bovendien snap ik niet wat er mis is met bitloos rijden, Parelli e.d.??? Verward
Klinkt erg denigrerend, heel eerlijk gezegd. Scheve mond

Ik vind het persoonlijk prima als mensen op een oprecht mooie manier prestaties bereiken met hun paard in de sport. Maar niemand mag zijn/haar ogen sluiten voor de nare kanten van de paardensport. Ik ben heel, heel blij dat men (de instanties, het publiek, mensen met paarden, of het nou amateurs of niet zijn) steeds kritischer gaan kijken hiernaar!!!
De tijd zal het inderdaad leren, maar ik denk dat er wel het e.e.a. gaat veranderen in de toekomst. Helemaal terecht. Ja

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 11:38

Moet je de hele post en voorgeschiedenis lezen Nadya.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 11:42

Ik ben het er absoluut mee eens dat er kritisch gekeken moet worden naar trainingsmethoden binnen de top. Ik mag ook mijn mening hebben omtrent bepaalde trainingsmethoden maar mijn mening is gebasseerd op wat ik zie en wat ik daarbij voel. Een mening op basis van gevoel vind ik niet genoeg om daar een 'goed of slecht' aan op te hangen.

Ik kan alleen de wens uitspreken dat iedereen met voldoende zelfreflectie naar zijn eigen rijden / verzorging kijkt, welke tak van paardensport je dan ook beoefend.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 11:43

merrieveulen schreef:
Rhodos schreef:

en wie zijn wij als amateurs dan, om te beoordelen dat het wél goed is?

Dat had ik anders moeten verwoorden, wij kunnen ook niet beoordelen of het wel goed is.

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 12:24

Ulissa schreef:
Ik ben het eens met Pipo over het Extreme LDR.

Ik heb ook regelmatig staan kijken bij de losrijbaan.
Wat me ook opviel was dat toen bvb een Nathalie Hobday moest losrijden met de Hollandse Top, ze zich niet erg op haar gemak voelde.

Het doet me ook denken aan een interview van Andreas Helgstrand in de Hoefslag, waarbij hij
zich heel netjes uitdrukt.

http://www.dehoefslag.nl/content.asp?menuid=313

Citaat:
De discussie over trainingssystemen zal je niet ontgaan zijn. Hoe heb jij die ervaren?

‘Er zijn meerdere wegen naar Rome, ook in dressuur. Dat is niets nieuws. Er zijn altijd verschillende manieren van trainen geweest. Ik vind dat iedereen het op zijn of haar manier moet kunnen doen, zolang je maar eerlijk naar het paard blijft. Als je niet eerlijk naar je paard bent en hem onredelijk behandelt, je nooit in de top kan meedraaien. Dat vertaalt zich eigenlijk altijd in spanning en verzet. En als je een proef met spanning en/of verzet laat zien, weet je dat je score niet hoog zal uitpakken. Ik heb wel moeite met bepaalde clinics, bijvoorbeeld die van Anky van Grunsven onlangs in Aarhus. Voor haar is het allemaal logisch, duidelijk en makkelijk. Zo ziet het er ook uit bij haar en zo vertelt ze het ook. Maar voor die duizenden mensen op de tribune is het niet zo logisch. Dat zijn veelal normale ruiters met normale paarden. En daarom schuilt er een gevaar in dit soort clinics. Als die normale ruiters met normale paarden denken dat ze het na zo’n clinic begrijpen en het vervolgens thuis proberen, gaat dat altijd ten koste van het paard.’

Ik heb bewondering voor ruiters die zich aan hun paard kunnen aanpassen en ik heb moeite met ruiters waarbij een paard in het *systeem* van de ruiter wordt gedwongen. (extreem LDR) Met andere woorden: het paard moet zich alles maar laten welgevallen. Van mij mogen deze paarden de staak in gaan!

Ik heb bewondering voor de stewart in Las Vegas die hier wel wat van zei. Waar blijft de rest........

Zogauw het publiek massaal van de tribune wegloopt als er weer een extreem ldr ruiter in de ring verschijnt, dan pas gaat hier hoop ik wat aan gebeuren.

Helgstrand slaat precies de spijker op zijn kop. Er is niks mis met LDR, er zijn veel ruiters in de topsport die hun paard op die manier rijden. Maar 9 van de 10 weten precies wat zij aan het doen zijn en weten precies hoe zij hun paard moeten bewerken middels LDR. Het gevaar komt dan pas: er worden clinics gegeven en daarin wordt de dressuur uitgelegd alsof het in een boekje staat. Er zijn ruiters die dat zien en gaan hun paard bewerken zoals het in de clinic uitgelegd is, maar ze vergeten dat hun paard niet hetzelfde is als het paard uit de clinic.

De foto's van Anky uit dit topic zijn vreselijk, ze trekt gewoon(de hoek van haar ellebogen steekt namelijk achter haar lichaam). Maar toch zie ik het niet gebeuren dat mensen massaal opstaan wanneer ze de ring in komt.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 14:55

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 19:01

We kunnen ons verplaatsen.. (ik doe niet meer mee...)

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 23:54

Snap nu wel waarom er af en toe een paard bokt, Nelson dus pas geleden.
Van mij mogen ze als ze zo behandeld worden Clown

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 16:19

Nelson was een paar dagen niet gereden en niet goed losgereden
dus meneer was- logischerwijze- in Frischen Doen!
Ze bleef nog aardig zitten tijdens die bokparade.

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 21:55

detour schreef:
Nelson was een paar dagen niet gereden en niet goed losgereden
dus meneer was- logischerwijze- in Frischen Doen!
Ze bleef nog aardig zitten tijdens die bokparade.

Wel een beetje apart dat er op de stal van anky geen enkele groom was die Nelson even kon longeren. Daarbij, er is Anky gevraagd of ze een ruimte wilde om los te rijden of iets dergelijks en er was niks nodig.

Achja, lachwekkend was het wel Haha!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 21:56

MIsschien hadden de grooms een dagje vrij en moest Anky het deze keer zelf oplossen?...

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 22:22

detour schreef:
MIsschien hadden de grooms een dagje vrij en moest Anky het deze keer zelf oplossen?...

Nou dat kan ze blijkbaar niet... Haha! Anders was ze niet op een dagen niet gereden paard gestapt... Zo zie ik het, ze zegt dat ze graag hete paarden heeft. (kan ik snappen, hebben vaak net dat beetje meer) maar ze weet wel niet hoe ze er mee om moet gaan. (en nee dan heb ik het niet over rijden)

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 22:39

ah... nee... onvoorstelbaar! Blijkbaar is het onderwerp niet meer interessant genoeg en moet Anky's valpartij in Groningen nog een keer geanalyseerd worden. Sneu vind ik dat en dan vooral nog dat het ook nog lachwekkend wordt genoemd. Zou jij het leuk vinden als we om jou in een deuk zouden liggen Wanted2003? Of overkomt het jou nooit?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 10:08

Lach jij nooit om sportbloopers, Rhodos? Of zap je meteen als er dergelijke filmpjes op t.v. zijn?.. Zou wel errug nobel zijn.

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 13:12

detour schreef:
Lach jij nooit om sportbloopers, Rhodos? Of zap je meteen als er dergelijke filmpjes op t.v. zijn?.. Zou wel errug nobel zijn.

Precies! Tuurlijk maak ik ook bloopers/valpartijen en daar wordt ook om gelachen, de kunst is dan om het sportief op te vatten en er ook om te lachen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 13:14

Eigenlijk had Anky het publiek moeten trakteren! het was bij ons ook standaard feest in de les als iemand viel! lekkere taart, super!

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 13:15

detour schreef:
Eigenlijk had Anky het publiek moeten trakteren! het was bij ons ook standaard feest in de les als iemand viel! lekkere taart, super!

Of negerzoenen Knipoog

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 13:16

Is ook niet verkeerd, vraag me ineens af hoe ze die dingen nu ook alweer noemen...

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 13:21

)
Wanted2003 schreef:
detour schreef:

Precies! Tuurlijk maak ik ook bloopers/valpartijen en daar wordt ook om gelachen, de kunst is dan om het sportief op te vatten en er ook om te lachen

Sorry... ik zal wel niet helemaal normaal zijn dan.. Op het moment dat iemand zich zeer kan doen, kan ik er niet om lachen.. Ik vind die 'fhv' filmpjes waarbij babylief (of wie dan ook) keihard op de straat klettert ook echt niet grappig.. (andere bloopers vind ik wel leuk hoor.. Haha!)