Rhodos schreef:lisa_pluisje schreef:Bokken Nelson
Verklaar je nader...
Haha, idd waar baseer je deze bevinding op?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Rhodos schreef:lisa_pluisje schreef:Bokken Nelson
Verklaar je nader...
Anoukie schreef:En ik heb een heeeeele hoop LDR ruiters en amazones ook al heel vaak zien losrijden en trainen en ik blijf erbij dat de getrokken foto's bedoeld zijn als sensatiemateriaal en stennismakerij.
.
Anoukie schreef:Rhodos schreef:Als er zoveel topruiters zijn die op deze manier trainen, wie zijn wij als amateurs dan om te beoordelen dat het slecht is?
Dat roep ik al 10 pagina's lang, maar dat wordt niet echt op prijs gesteld hier
.
Citaat:De discussie over trainingssystemen zal je niet ontgaan zijn. Hoe heb jij die ervaren?
‘Er zijn meerdere wegen naar Rome, ook in dressuur. Dat is niets nieuws. Er zijn altijd verschillende manieren van trainen geweest. Ik vind dat iedereen het op zijn of haar manier moet kunnen doen, zolang je maar eerlijk naar het paard blijft. Als je niet eerlijk naar je paard bent en hem onredelijk behandelt, je nooit in de top kan meedraaien. Dat vertaalt zich eigenlijk altijd in spanning en verzet. En als je een proef met spanning en/of verzet laat zien, weet je dat je score niet hoog zal uitpakken. Ik heb wel moeite met bepaalde clinics, bijvoorbeeld die van Anky van Grunsven onlangs in Aarhus. Voor haar is het allemaal logisch, duidelijk en makkelijk. Zo ziet het er ook uit bij haar en zo vertelt ze het ook. Maar voor die duizenden mensen op de tribune is het niet zo logisch. Dat zijn veelal normale ruiters met normale paarden. En daarom schuilt er een gevaar in dit soort clinics. Als die normale ruiters met normale paarden denken dat ze het na zo’n clinic begrijpen en het vervolgens thuis proberen, gaat dat altijd ten koste van het paard.’
Anoukie schreef:Rhodos schreef:Als er zoveel topruiters zijn die op deze manier trainen, wie zijn wij als amateurs dan om te beoordelen dat het slecht is?
Dat roep ik al 10 pagina's lang, maar dat wordt niet echt op prijs gesteld hier
.
ThePast03 schreef:Het is te simpel om te denken dat alles zal blijven zoals het nu is en dat alles goed te praten is met het beste argument dat mensen die dit soort beelden liever niet meer willen zien penny's of debielen zijn. Die tijd hebben we inmiddels wel gehad.
Anoukie schreef:Want dan kunnen we beter allemaal bitloos gaan rijden, Parelli en Monty Roberts gaan toepassen en het paard echt als huisdier gaan behandelen.
Er zijn nu eenmaal ook dieren- en paardenliefhebbers die het beste met hun dier voor hebben en er ook andere dingen mee willen bereiken. Harmonie is op veel manieren uit te drukken. Presteren in de sport is er daar 1 van.
merrieveulen schreef:Rhodos schreef:Als er zoveel topruiters zijn die op deze manier trainen, wie zijn wij als amateurs dan om te beoordelen dat het slecht is?
en wie zijn wij als amateurs dan, om te beoordelen dat het wél goed is?
Ulissa schreef:Ik ben het eens met Pipo over het Extreme LDR.
Ik heb ook regelmatig staan kijken bij de losrijbaan.
Wat me ook opviel was dat toen bvb een Nathalie Hobday moest losrijden met de Hollandse Top, ze zich niet erg op haar gemak voelde.
Het doet me ook denken aan een interview van Andreas Helgstrand in de Hoefslag, waarbij hij
zich heel netjes uitdrukt.
http://www.dehoefslag.nl/content.asp?menuid=313Citaat:De discussie over trainingssystemen zal je niet ontgaan zijn. Hoe heb jij die ervaren?
‘Er zijn meerdere wegen naar Rome, ook in dressuur. Dat is niets nieuws. Er zijn altijd verschillende manieren van trainen geweest. Ik vind dat iedereen het op zijn of haar manier moet kunnen doen, zolang je maar eerlijk naar het paard blijft. Als je niet eerlijk naar je paard bent en hem onredelijk behandelt, je nooit in de top kan meedraaien. Dat vertaalt zich eigenlijk altijd in spanning en verzet. En als je een proef met spanning en/of verzet laat zien, weet je dat je score niet hoog zal uitpakken. Ik heb wel moeite met bepaalde clinics, bijvoorbeeld die van Anky van Grunsven onlangs in Aarhus. Voor haar is het allemaal logisch, duidelijk en makkelijk. Zo ziet het er ook uit bij haar en zo vertelt ze het ook. Maar voor die duizenden mensen op de tribune is het niet zo logisch. Dat zijn veelal normale ruiters met normale paarden. En daarom schuilt er een gevaar in dit soort clinics. Als die normale ruiters met normale paarden denken dat ze het na zo’n clinic begrijpen en het vervolgens thuis proberen, gaat dat altijd ten koste van het paard.’
Ik heb bewondering voor ruiters die zich aan hun paard kunnen aanpassen en ik heb moeite met ruiters waarbij een paard in het *systeem* van de ruiter wordt gedwongen. (extreem LDR) Met andere woorden: het paard moet zich alles maar laten welgevallen. Van mij mogen deze paarden de staak in gaan!
Ik heb bewondering voor de stewart in Las Vegas die hier wel wat van zei. Waar blijft de rest........
Zogauw het publiek massaal van de tribune wegloopt als er weer een extreem ldr ruiter in de ring verschijnt, dan pas gaat hier hoop ik wat aan gebeuren.
detour schreef:Nelson was een paar dagen niet gereden en niet goed losgereden
dus meneer was- logischerwijze- in Frischen Doen!
Ze bleef nog aardig zitten tijdens die bokparade.
detour schreef:MIsschien hadden de grooms een dagje vrij en moest Anky het deze keer zelf oplossen?...
detour schreef:Lach jij nooit om sportbloopers, Rhodos? Of zap je meteen als er dergelijke filmpjes op t.v. zijn?.. Zou wel errug nobel zijn.
detour schreef:Eigenlijk had Anky het publiek moeten trakteren! het was bij ons ook standaard feest in de les als iemand viel! lekkere taart, super!
Wanted2003 schreef:detour schreef:Lach jij nooit om sportbloopers, Rhodos? Of zap je meteen als er dergelijke filmpjes op t.v. zijn?.. Zou wel errug nobel zijn.
Precies! Tuurlijk maak ik ook bloopers/valpartijen en daar wordt ook om gelachen, de kunst is dan om het sportief op te vatten en er ook om te lachen