Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 21:03

Janine1990 schreef:
Tango1979 schreef:
Volgens mij is er niet bekend wie het beeldmateriaal naar buiten heeft gebracht. Dus ik zie niet in wat de advocaat of diegene die aangifte heeft gedaan, te verwijten valt.

Daarnaast is het maar de vraag of het belang van de publicatie boven het belang van de overtreder valt. Dat is materiaal waar een rechter zich over moet gaan buigen.

Maar dan is er alsnog wel een wet overtreden dus in die zin had veronica gelijk. Ik zou er alleen absoluut geen rechtszaak over starten, hoewel ik best zou willen discussiëren over dat belang aangezien hier de FEI al geïnformeerd was en al actie had ondernomen. Daar kan je best over zeggen dat er dus geen echte noodzaak was om het online te zetten. Maakt niet uit wie dat gedaan heeft, vanuit de NLse wet gezien mag dat niet.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 21:05

Veronica2, het wil blijkbaar niet tot je doordringen, dat dierenmishandeling zonder dit soort filmpjes niet te stoppen is. Of juist wel, dit is precies dezelfde redenatie als met het gebeuren rondom Helgestrand. Het maakt mij overigens totaal niet uit of dit juridisch verantwoord gedaan is. Blijkbaar zijn er ten tijde van het gebeuren meerdere mensen aanwezig geweest. CD, de ruiter op het paard en minimaal 1, waarschijnlijk meerdere toeschouwers.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 21:13

Ik zou wel graag dat er een veilige omgeving gecreëerd zou worden zodat mensen niet meer jaren wachten met het melden of het helemaal niet doen.
En er dus ook niet gewacht kan worden op een moment om eventueel zoveel mogelijk schade aan te richten aan iemand. Want op dat moment hoort de instantie waar je het meldt te gaan over de straf en niet degene die het aan wil geven dmv timing. (Ook al vind ik uitsluiting van bepaalde grote wedstrijden zelfs als de schorsing is afgelopen wel een goed idee. En als iemand bijvoorbeeld toch al geen wedstrijden kan rijden door medische redenen dat de schorsing pas daarna ingaat. Dus stel je hebt een schorsing van 6 maanden, maar in die maanden zijn er geen grote belangrijke wedstrijden, dat ze kijken naar de zwaarte van de overtreding en dan zeggen je mag kampioenschap X ook niet mee doen)
Gewoon goede structuur dat mensen het bewijs meteen kunnen aanleveren zonder risico voor zichzelf maar dan dus ook wel de verwachting of eis als dat allemaal voor elkaar is dat je dus ook niet wacht.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 21:27

MyWishMax schreef:
lies schreef:
Dat heeft ze toch ook niet gedaan? Ze heeft het aangegeven bij de FEI. Hoe het online is gekomen is niet duidelijk, volgens mij.
Het filmen lijkt me mogen, publiceren is een ander verhaal. Heb ook niet het idee dat er stiekem is gefilmd, maar daar kunnen we alleen naar gissen, toch?
Ook het filmen moet je toestemming voor hebben en we weten niet of er afspraken waren inderdaad.

Maar we weten ook niet of zij het niet zelf gelekt hebben. Als dat zo is hebben ze dus wel een wet overtreden, lijkt me dat dat in de UK ook wel ergens beschermd is. Maar even puur op de NLse wet.

Maar zelfs als het doorsturen aan de FEI strafbaar zou zijn kan je daar nog de discussie aan gaan dat het belang dat dit filmpje door de FEI gezien wordt groter was als de privacy van CD. Bij het online zetten kan dat nog bediscussieerd worden, omdat er al actie werd ondernomen en dus geen 'noodzaak' zoals bij Helgstrand bijvoorbeeld waar nog geen bonden actie ondernamen.

Even puur uitleg, geen mening verder.
ff wat uitgebreider. Ook hier uitleg zonder mening.

Filmen in publieke aangelegenheden mag, mits duidelijk zichtbaar of aangegeven (en dus niet stiekem). Filmen in privézetting (zoals deze) enkel met toestemming.

Voor publiceren komen we eigenlijk 2 dingen tegen. De eerste is de GDPR/AVG, waarin persoonsgegevens beschermd worden. Het herkenbare gezicht van mensen is in deze video valt daaronder. Tenzij de gezichten geblurred worden valt deze video daarmee onder de GDPR/AVG. Je kan hier aanvragen het te laten verwijderen. Let wel dat geanonimiseerde beelden dan nog wel mogen, dus na zo'n bekend lek schiet je er niet veel mee op vrees ik. Mocht dat niet werken kom je meestal op een civiele rechtzaak en/of melding bij het AP (danwel het equavilent daarvan in het land waar de dader gevesticht is) uit. Gezien de onderbezetting bij het AP en equavilenten kun je daar niet te veel op kort termijn verwachten vrees ik. Een civiele zaak, tja. Dat kost meer geld en moeite dan menig Jan Modaal heeft. Helaas komen mensen hier dus vaak gewoon mee weg, tenzij het een groot genoege case is.

Daarnaast hebben mensen portretrecht, wat inhoud dat mensen altijd eigenaar blijven van hun eigen gezicht (en beeldenis daarvan). Hier wat mee doen kost je over het algemeen een civilie zaak, en dus veel geld en moeite. Nogmaals, helaas heeft Jan Modaal dat niet waardoor dit nouwlijks te handhaven is.

Wel kun je, als de poster niet meewerkt, bij platformen (bijv. FB, Bokt, etc) vragen om verwijdering. Het ene platform is echter meewerkender dan het andere hierin, maar gezien grotere platformen makkelijker in de problemen komen van AP en equavilenten en minder baat hebben bij het posten dan de poster, kom je daar vaak wel het verst mee als de poster weigert het offline te halen.

CD zal, anders dan Jan Modaal, waarschijnlijk wel de middelen hebben hiervoor. Maar A) de beelden gaan al de hele wereld over en dan moet ze elk platform bij langs. En B) als ze dat probeert is de kans groot dat er gezegd gaat worden dat ze het wil verbergen, wat de publieke opine niet in haar voordeel richt.

Voor dieren gelden er geen zulke regels. Iedereen mag wettelijk gezien andermans dieren filmen en online posten. Of het netjes is is een tweede.

Echter, en wat MwM hier nog niet meeneemt. Er is ook de zogenaamde klokkerluiderswet (officieel de "Wet bescherming klokkenluiders") welke in de EU geld. Voor de UK weet ik niet of die wet er is, maar zelfs na de Brexit nemen die best veel EU wetten over, soms met wat aanpassingen, dus best kans van wel. Kans is dus groot dat de melder daaronder gewoon beschermd is.

Voor het onnodig lekken van de beelden geld dat niet per se. Onnodig hier wil zeggen, het mag enkel wanneer er niks met de melding wordt gedaan of niet snel genoeg danwel adequaats mee wordt gedaan. Dat kan een lastige maatstaaf zijn juridisch, maar in dat geval valt het wel onder se bescherming van de klokkenluiderswet. Maar gezien de FEI en Britse bond al acties ondernamen is daar geen sprake van in deze casus. Dat maakt degene die de beelden heeft gelekt mogelijk strafbaar. Maar dan moet je eerst zien te bewijzen wie dat was.

Ik vermoed dat de eerste lekken naar een nieuwsgroep zijn gegaan. En laat die nou heel zorgveuldig en beschermd met hun bronnen zijn, anders krijgen ze nooit meer nieuws binnen. Dan wordt het een lastig verhaal om dat te achterhalen.
Laatst bijgewerkt door Cambionn op 27-07-24 21:42, in het totaal 9 keer bewerkt

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 21:31

Veronica2 schreef:
Jullie (jeanine en karl) hebben echt heel erg ongelijk, maar de tijd zal het uitwijzen. Jullie vinden een wereldwijde openlijke heksenjacht en tribunaal kennelijk prima, ik kijk daar anders naar.

Heksenjacht klinkt idd lekker ouderwets en verschrikkelijk en als iets dat men dan weer mooi kan veroordelen. Maar als je (CD dus, niet jij) zo in het publieke oog gaat staan als uiterst paardvriendelijk en er komt dan naar buiten dat je zonder emotie routinematig een paard in elkaar rost… laat die heksenjacht dan maar komen.

Ze kan zich wat mij betreft niet diep genoeg schamen.

Karl66

Re: Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 22:39

Het is natuurlijk onzin dat aangifte doen van dierenmishandeling verboden is en bestraft kan worden. Het is ook onzin om te beweren dat je die aangifte niet mag ondersteunen met bewijs in de vorm van beeldmateriaal. Dat is wat de klokkenluider gedaan heeft.

De klokkenluider heeft het filmpje helemaal niet online gezet, dat hebben The Sun en een Brits nieuwsprogramma op TV gedaan. Dat zijn beide journalistieke media en die kennen dus wettelijk geregelde bronbescherming. Dus hoe wil je dan ooit de klokkenluider juridisch vervolgen?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 23:24

Hulde aan de filmer en de ballen die deze heeft gehad, al is het na een paar jaar, dit naar de FEI te brengen. Volgende keer rechtstreeks naar de politie brengen. Zeker in Engeland waar een paard een andere status heeft dan een koffiezetapparaat…
Ik vermoed dat Veronica moeite heeft met ‘trial by media’. De wereld heeft echter moeite met CD.

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 09:30

Veronica2 schreef:
Jullie (jeanine en karl) hebben echt heel erg ongelijk, maar de tijd zal het uitwijzen. Jullie vinden een wereldwijde openlijke heksenjacht en tribunaal kennelijk prima, ik kijk daar anders naar.

Ik ben ook tegen een openbaar tribunaal. Helaas neemt dit door de social media ongekende vormen aan en slaan mensen door in hun oordeel.

Wel ben ik benieuwd welke wetten jij bedoelt? Want dat er een aantal zijn overtreden klopt gewoon niet. Dit is allemaal onder leiding van een advocaat gegaan die dit uiteraard juridisch heeft vast getimmerd. Daarnaast heeft Engeland als een van de beste de beschermings wet omtrent klokkenluiders dus jouw vlag gaat niet op.
Wellicht zijn er gedragsregels geschonden betreft advocatuur of het niet eerder melden van dierenmishandeling. Maar wetten; nee

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 10:10

Ik ben benieuwd wanneer er filmpjes naar buiten gaan komen van Isabel Werth en Charlotte Fry.
Om maar even een paar namen te noemen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 10:12

Hoezo zouden daar filmpjes van naar buiten moeten komen?

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 10:18

Van Fry is er al genoeg in het openbaar, hoeveel wil je er hebben. :')

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 10:21

Oja? Is dat dan mishandeling of een paard wat achter de loodlijn loopt wat meerdere oorzaken kan hebben?

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 11:00

Blauwe tongen en bloed vind ik niet erg normaal nee, wat de oorzaak ook moge zijn. Moet geen excuus voor verzonnen worden. Dat mensen dat wel doen laat wederom zien wat er mis is met deze sport.

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 11:04

Elisa2 schreef:
Oja? Is dat dan mishandeling of een paard wat achter de loodlijn loopt wat meerdere oorzaken kan hebben?

Er wordt denk ik gewezen naar de talloze filmpjes die hippische influencers op you tube plaatsen . Niet Geclassificeerd tot mishandeling.
Evenals het incident everdale met blauwe tong en bloed aan de mond bij de de free style .
Wat ik er van vind ; tja ik kan het niet direct mishandeling noemen maar moet zeggen dat al dat ijzerwerk stang / trens in de mond van een paard mij steeds meer tegen gaan staan. Wat mij betreft mag dat anders. Als het op den duur tot “mishandeling “ behoort hoor je mij niet klagen; wel even te verduidelijking; geen bewuste mishandeling ; dat gaat mij te ver . Ik zie liever een aanpassing in Harnachement.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 11:52

mce schreef:
heb genoten van de dresuur eventing fijne natuurlijk sport waar het paard de atleet kan en mag zijn, topspsort maar anders dan de GP.
Paardenmensen die weten hoe een paard op te leiden en te rijden, waar gelukkig nog niet het grote geld de dienst uit maakt.

Fijn dat je genoten hebt, jureer zelf ook graag de dressuur van de eventing. Wat me wel verbaast is dat je het geheel van de eventing zo rooskleurig voorstelt. Het is juist met eventing dat er nogal eens Paarden verongelukken/ingeslapen moeten worden. Dressuur maakt altijd veel los op bokt, maar over springen, mennen en eventing hoor je weinig.
Gaat het in daar dan allemaal zo paard vriendelijk?
Vergeet nog de races over hindernissen te vermelden(Grand National bijv.)
Laatst bijgewerkt door CharleyT op 28-07-24 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 11:52

Elisa2 schreef:
Hoezo zouden daar filmpjes van naar buiten moeten komen?

Het zou wel erg naïef zijn om te denken dat daar geen filmpjes van zijn.
Ze zijn alleen nog niet openbaar. Wel foto's maar dat is vaak een momentopname.
En vergeet niet dat Werth al eens is veroordeeld voor doping.
Maar het gaat mij niet zozeer over Werth maar over heel veel ruiters en amazones in de sport.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 12:33

CharleyT schreef:
mce schreef:
heb genoten van de dresuur eventing fijne natuurlijk sport waar het paard de atleet kan en mag zijn, topspsort maar anders dan de GP.
Paardenmensen die weten hoe een paard op te leiden en te rijden, waar gelukkig nog niet het grote geld de dienst uit maakt.

Fijn dat je genoten hebt, jureer zelf ook graag de dressuur van de eventing. Wat me wel verbaast is dat je het geheel van de eventing zo rooskleurig voorstelt. Het is juist met eventing dat er nogal eens Paarden verongelukken/ingeslapen moeten worden. Dressuur maakt altijd veel los op bokt, maar over springen, mennen en eventing hoor je weinig.
Gaat het in daar dan allemaal zo paard vriendelijk?
Vergeet nog de races over hindernissen te vermelden(Grand National bijv.)

elke race met paarden kan problemen geven als er kamikaze piloten op zitten, zie je nu ook in parijs helaas,

van de 64 deelnemers zijn er 20- 25 capable genoeg om een goede cross te rijden andere hebben: meedoen is belangrijker dan winnen, en daartoe geven we ze ruimte.

Gaat het er anders aan toe, ja dat denk ik wel want een goed eventing paard is moeilijker te vinden en als je gaat trainen dan moet een paard los en soepel zijn/blijven, fysiek en mentaal gezond en de ruiter moet wel accepteren dat het paard de atleet is daar kun je gaandeweg het parcours weinig aan regelen want meestal "ontregel " je en dat kan heel kostbaar zijn en dat weet de ruiter

en bij het mennen is men ook veelmeer afhankelijk van een goede samenwerking tussen man en paard
hier minder dwang want elke menner weet ook dat een paard los en soepel moet zijn om te kunnen presteren

hier geen spoor om het paard even "toe te spreken" om iets te bereiken

in de eventing en mennen zijn het geen trukjes die je kunnen redden, wel het vermogen van een paard en dat weet een ruiter/menner

gaat het dan fout gaat het meestal goed fout, helaas,

het is gewoon een genoegen om te zien dat "goede combinaties" ook echt goede samenwerking laten zien die paarden komen dan ook fit en blij aan de finisch

de echte paardenmens kent het klappen van de zweep
oeps voor de mensen met paarden weer genoeg stof tot verketteren

edith: Laura Collett (staat na de dr. op een) rijdt een alternatieve route op een hindernis en dan komt ze net 0,01 sec. te kort om op de juiste tijd binnen te komen, maar voor het paard was het beter en dan doe je dat en neem je die tijdfout voor lief
want ze weet dat er morgen nog een springparcours gereden moet worden dus nu t paard niet hinderen/storen om binnen de tijd te komen
Laatst bijgewerkt door mce op 28-07-24 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 12:52

@mce:

Bewondering hoe je deze sporten met paarden weet te kwalificeren als helemaal geweldig alles zeer paard vriendelijk. Je maakt er een mooi verhaal van maar ik ben zo vrij om het als lariekoek weg te zetten.
We zijn het dus duidelijk niet met elkaar eens, kan gebeuren.
Voetnoot: in eventing en tijden horden races zijn in verhouding tot de dressuur helaas relatief veel verongelukte/ingeslapen paarden te betreuren. Gezien het verschil in aantal dressuurruiters en het aantal eventers is dat een teken aan de wand.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 12:59

Mce, je vergeet hoe vaak die paarden worden gemept om over een hindernis te komen. En niet eens een kleine tikje, maar volledig mep gewoon. Hoe is dat beter?

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 13:03

CharleyT schreef:
@mce:

Bewondering hoe je deze sporten met paarden weet te kwalificeren als helemaal geweldig alles zeer paard vriendelijk. Je maakt er een mooi verhaal van maar ik ben zo vrij om het als lariekoek weg te zetten.
Voetnoot: in eventing en tijden horden races zijn in verhouding tot de dressuur helaas relatief veel verongelukte/ingeslapen paarden te betreuren. Gezien het verschil in aantal dressuurruiters en het aantal eventers is dat een teken aan de wand.

tja, we vergeten maar even voor het gemak waarover dit topic al bladzijnden gaat, dan denk ik dat er achter de schermen veel meer paardenleed is

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 13:10

Phonix schreef:
Mce, je vergeet hoe vaak die paarden worden gemept om over een hindernis te komen. En niet eens een kleine tikje, maar volledig mep gewoon. Hoe is dat beter?

wat ik al aangaf, goede combinaties hebben dat ook niet nodig, gelukkig doen ze het in beeld en niet achter de schermen en gesloten deuren

een zweepje heeft 5 funties en als je ze kent weet je hoe ze te gebruiken, een ervan is zeker niet om je eigen onvermogen kenbaar te maken

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 13:12

Phonix schreef:

Ben je wel aan het kijken?

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 13:45

mce schreef:
Phonix schreef:

wat ik al aangaf, goede combinaties hebben dat ook niet nodig, gelukkig doen ze het in beeld en niet achter de schermen en gesloten deuren

een zweepje heeft 5 funties en als je ze kent weet je hoe ze te gebruiken, een ervan is zeker niet om je eigen onvermogen kenbaar te maken

Nee, in het zicht van publiek officials en camera's zullen ze zich niet laten gaan. Dat heeft CD ook niet gedaan, om daar weer op terug te komen.
Helaas zien we niet wat er thuis gebeurd. Ik denk dat overal waar met paarden gesport wordt en uitwassen zijn, echt overal. Waarom? Omdat we mensen zijn, goeie en slechte.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 13:47

mce schreef:
CharleyT schreef:
@mce:

tja, we vergeten maar even voor het gemak waarover dit topic al bladzijnden gaat, dan denk ik dat er achter de schermen veel meer paardenleed is

Apart dat je niet ingaat op de overleden/ingeslapen paarden.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 14:06

Apart dat je niet ingaat op de overleden/ingeslapen paarden.[/quote CharleyT)

ga er zeker niet aan voorbij, gaat me er om: wat doen we er van, wat leren we ervan
door er alleen maar over te praten en veroordelen komen we niet

bekijken wat ging er fout vooraf wat leer ik daarvan en wat kan ik er mee doen om dat te voorkomen,

kan ik een 4 vragen wat een 8 jarige zou moeten kunnen,
nee ik denk het niet, maar wat doen we er aan, gaan we niet meer starten met een 4 jarige op 8 jarige niveau?? Zo zou het wel moeten zijn,
maar helaas, we dronken een glas deden een plas en alles........... gaat gewoon door want.............ieder heeft zo zijn/haar eigen mening

ik ga er niet aan voorbij maar ik kijk liever naar dat waar ik wat van kan leren om mijn eigen kennis en kunde te verbeteren, dan moet ik willen leren van b.v. .............. Michael Jung of Christopher Burton om te zien dat het kan zonder zweep, hoe doen ze dat juist ja met kennis en kunde

het ligt er maar aan naar wie je kijkt, wie is je voorbeeld en ja dan kan dat van een voetstuk vallen maar ervoor heeft ze wel veel goede dingen laten zien en die pak ik op/heb ik opgepakt.

lees de column van Inga Wolframm er nog maar eens op na

https://www.horses.nl/opinie/column/gas ... s-fortius/