Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 21:51

Ah, dat verduidelijkt het al iets meer. Het is een NRPS :)

Is het aan te raden dan alsnog te keuren, zowel klinisch als rontgen?

Elisa2

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 22:37

Ja, prok dekt niet alles zoals al gezegd is. Het is vooral interessant voor de fokkerij, ster en prok.

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 22:40

Zeker klinisch altijd keuren.
PROK gekeurd is prima, maar ik zou de foto's met mijn eigen da bekijken en bespreken welke foto's er nog meer gemaakt moeten worden voor een volledig beeld

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 07:39

Korte update: ik ben geblokkeerd en er wordt nergens op gereageerd.
Ik heb me nog een aantal dagen vreselijk boos gemaakt en mijn verhaal overal verteld ( genoeg mensen op concours gezien dit weekend) en daar laat ik het maar bij.
Paard loopt weer fijn met de stalruiter zijn rondje.
En aan het eind van de maand gaat hij vertrekken naar Noorwegen.
En het was weer een wijze les.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 07:51

Echte asoos dus esje. Ik vraag me bij dit soort verhalen altijd af (zeker omdat ze het dus ook al bij anderen hadden gedaan) of deze mensen echt op zoek zijn naar een paard, of eigenlijk verkopers aan het lijntje houden om een maandje gratis te kunnen paardrijden.

Paar jaar geleden hoorde je wel eens bij handelaren dat dit steeds vaker gebeurde en dat ze daarom geld gingen vragen om proef te rijden. Toen dacht ik nog, wat een idioterie, gekke gerritje dat ik geld zou betalen als potentiële klant om een paard te mogen uit proberen. Maar als ik dit soort verhalen hoor snap ik het wel.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 08:26

Was te verwachten, maar toch lekker asociaal.

In Duitsland betaal je vaak voor het proefrijden

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 08:41

Ik zag gisteren een Duitser in een Facebook groep er bijzetten dat als jij het paard wilde proberen moest je 30 euro betalen. Ging om een hoog opgeleide paard. Ergens snap ik het dan wel.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 08:44

Century schreef:
Ah, dat verduidelijkt het al iets meer. Het is een NRPS :)

Is het aan te raden dan alsnog te keuren, zowel klinisch als rontgen?

PROK is uitsluitend gericht op de röntgenologische afwijkingen, waarvan bekend is dat ze erfelijk zijn. Het betreft hier hoefkatrolontsteking, spat, osteochondrose (OC), osteochondrosis dissecans (OCD) en in mindere mate kogelartrose.
PROK is een kwaliteitskenmerk voor de fokkerij. Bij een PROK onderzoek worden 22 röntgenopnamen welke de 20 röntgenopnamen overlappen die bij een Nederlandse sportkeuring gebruikelijk zijn.

Het gaat hier om een verschil in de beoordeling. Een paard kan namelijk PROK goedgekeurd zijn als het bemerkingen heeft, die niet erfelijk zijn, waarmee het paard er bij een sportkeuring toch uit zou vallen. Bv op aanwezige chips. Maar voor een sportkeuring kunnen dezelfde foto's worden gebruikt mits ze natuurlijk recent genoeg zijn.
Overigens zou ik een paard dat een PROK of sportkeuring heeft gehad altijd opnieuw keuren bij de eigen veearts. En de DA laten beoordelen of er foto's opnieuw moeten worden gemaakt.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 09:01

Dat was te verwachten esje
Bizarre situatie

Ik weet niet hoe het zit met nrps hoeveel dat verschilt van het kwpn kwa Röntgen Century. Maar ik zou als hwt langer dan een paar maand geleden is altijd overkeuren.

Ik heb ook weer wat leuke dieren op het lijstje om te bekijken. Moest wel mn budget wat omhoog gooien :+

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 09:23

Fijn dat je paard nu toch verkocht is esje

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 10:49

esje01 schreef:
Ik heb me nog een aantal dagen vreselijk boos gemaakt en mijn verhaal overal verteld ( genoeg mensen op concours gezien dit weekend) en daar laat ik het maar bij.

Echt bizar zoiets. Maar fijn dat het dier verkocht is en die mensen komen vast nog wel een keer de verkeerde verkoper tegen...

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 11:07

ynskek schreef:
Zonnetje81 schreef:
Niet flitsende kosten ook tussen de 10-20k.

Die ben ik niet helemaal met je eens...

Ik zie nu o.a. deze staan...

https://link.marktplaats.nl/m2116039256 ... ialbuttons

Er is ook een verkoper in Tolbert die er een stel heeft staan voor minder dan 10, ik heb er alleen bij die een onderbuikgevoel bij :x dat is een andere dan de link hier boven

Ik heb bij deze merrie (want vos :+) een filmpje opgevraagd en kreeg een instagram filmpje van 10 seconden waar ze nét onder het zadel was, alleen een klein stukje draf. Er was niet meer filmmateriaal beschikbaar dus ik het het laten gaan.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 11:07

esje01 schreef:

Wat een Tokkies.....ik hoop dat je genoeg mensen hebt kunnen waarschuwen voor deze praktijken.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 11:45

Ik had eerder al mijn zoekertje hier geplaatst, maar misschien weet iemand nog wat en ik heb het zoekertje een beetje aangepast (budget en stokmaat omhoog, leeftijd omlaag).

Wat zoek ik bij voorkeur?
- Dressuurpaard;
- 4 t/m 9 jaar oud;
- Tussen de ca. 1.65m en 1.72m hoog;
- Merrie of ruin;
- Gezond, een schoonheidsfoutje dat geen belemmering is voor de sport is acceptabel;
- Braaf(!), zowel thuis als op vreemd terrein en in de trailer.

Normaal budget, maar sommige vinden het al een iets hoger budget.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 11:51

esje01 schreef:

:x

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 13:07

Wat denken jullie qua vp?

12 jaar , 164, Merrie, springen gefokt. Prok, rx en klinisch goed. Eenkennig en gevoelig paard, geen bokker oid maar kan vlug zijn en heeft wat moeite spanning af te vloeien. Zou ideaal buitenrij paard zijn voor iemand die samen met anderen rijd. Goede voeten en staat zonder ijzers hier. Sociaal paard met andere paarden. Gebaad bij regelmaat en geen spectaculaire beweger. Knap paard.

Afbeelding

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 13:15

MarjanB schreef:

12 jaar , 164, Merrie, springen gefokt. Prok, rx en klinisch goed. Eenkennig en gevoelig paard, geen bokker oid maar kan vlug zijn en heeft wat moeite spanning af te vloeien. Zou ideaal buitenrij paard zijn voor iemand die samen met anderen rijd. Goede voeten en staat zonder ijzers hier. Sociaal paard met andere paarden. Gebaad bij regelmaat en geen spectaculaire beweger. Knap paard.

[ [url=m/qzkl74.png]Afbeelding[/url] ]

Ligt er helemaal aan hoe snel je wilt verkopen. Ik zou zeggen ergens tussen de €4-6k, maar heb natuurlijk geen enkel bewegend beeld gezien en weet ook niet of ze verder nog iets kan.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 13:17

Kan ze springen?

Maar zo op het eerste gezicht, geen wedstrijdervaring en geen wedstrijdwaardig niveau (?), al wat ouder maar niet makkelijk te rijden en kan niet alleen naar buiten, denk max rond de 5K?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 13:20

Ze kan springen en vind dit ook leuk maar begreep dat als het hoger wordt ze vertrouwen mist en dan gaat staan. Is L1 of L2 geklasseerd

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 13:28

Het geluk is dat ze gezond is, maar verder is het natuurlijk wel een projectpaard voor verkoop.
Bij jou doet ze het nu wel goed, maar je zult wel beetje paardenmens moeten hebben die dat zo kan houden.
Want ze staakte natuurlijk, en nu omschrijf je haar als dat ze vlug kan zijn.
Dus dat is voor iemand die op die momenten te stug wordt in zijn hand als ze wat vlugger wordt, het moment voor haar om weer te gaan staken als je pech hebt.....
Geen paard waar iedere ruiter zo mee weg kan blijven rijden lijkt me.

Ik zou ook zeggen dat tussen de 4000-5000 euro een nette prijs is, en dat is echt alleen omdat ze helemaal gezond is, want voor de rest hangt het echt van de ruiter af wat er uit te halen is. (en ik ga gezien het verleden ervan uit dat het geen top springpaard is, anders had daar vast iemand in het verleden al wel een keer gebruik van gemaakt)......
Want voor dat geld staan er ook onbeleerde paarden te koop met meer talent...En iemand die handig genoeg is om haar te rijden, is waarschijnlijk ook handig genoeg om een onbeleerde aan te rijden :-)

Ik vind het verder wel een leuk dier. Mijn vriendin is ook nog steeds op zoek, die zou prima met zoiets overweg kunnen waarschijnljk , maar daar zou ze weer net te oud voor zijn......

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 13:36

Sky_As schreef:
en ik ga gezien het verleden ervan uit dat het geen top springpaard is, anders had daar vast iemand in het verleden al wel een keer gebruik van gemaakt)

Hoeft niet per se, soms komen leuke paarden bij verkeerde mensen terecht. Maar dan nog, 12 is voor een fanatieke ruiter al laat om vanaf 0 te beginnen en deze is ook nog aangeleerd om te weigeren. Dus iemand met springambities haar er sws niet naar kijken vrees ik.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 13:36

MarjanB schreef:
Ze kan springen en vind dit ook leuk maar begreep dat als het hoger wordt ze vertrouwen mist en dan gaat staan. Is L1 of L2 geklasseerd

Ga je dr verkopen Marjan? Je hebt haar nog niet zo lang toch?
Geklasseerd in dressuur neem ik aan? Ook echt uitgebracht?
Zou wat meer vertellen over afstamming, stamboek (het is een merrie ten slotte en nog niet te oud)
Prok, RX hoe lang geleden is dat?
Bewegend beeld zou wel fijn zijn. De foto vind ik op zich niet heel fijn ogen (want erg op de voorhand).
Paard kent dus wat probleempjes, niet voor iedereen te rijden, spanning, niet alleen naar buiten.
Het is ook geen leerpaard. Voor de recreatiemarkt dus best een lastige verkoop.
Ik zou er op basis van deze nog geen prijs op durven plakken.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 13:41

Nee denk een leuk knutsel en buitenrij paard..

Kreeg t aanbod om haar voor de wagen te beleren en via die weg een passend huis te vinden. Zou ik er rond de 4 voor krijgen.

@babootje twijfel om haar te verkopen, zie ook m’n verhaal ergens in eerdere posts.

Rx is nog geen jaar geleden

Afbeelding

Edit, papier onleesbaar zo, zambesi x alaska x g ramiro z

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 13:42

Wat heb je er zelf voor betaald?

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 13:47

mavantos schreef:
MarjanB schreef:

[ [url=m/qzkl74.png]Afbeelding[/url] ]

Ligt er helemaal aan hoe snel je wilt verkopen. Ik zou zeggen ergens tussen de €4-6k, maar heb natuurlijk geen enkel bewegend beeld gezien en weet ook niet of ze verder nog iets kan.

Als ze idd staakt en eigenlijk gewoon lastig te rijden voor de gemiddelde persoon dan zou ik rond de €4k gaan zitten.