Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xClaudiaaL

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 10:07

@Oji hoe gaat het met paardlief? Hopelijk geneest het allemaal een beetje mooi

@samsie, welkom! En wat leuk een wat ouder paard. Ben benieuwd hoe ze het gaat oppakken :D

Voor de rest zag ik weer een hoop goede berichten en vervolg stappen langs komen, goed bezig!

Wat balen dat er zoveel paniek is ElinaSK, maar fijn dat ze het ook weer goed oppakt!

Sorry Sorry voor mijn afwezigheid, ik lees nog steeds mee, alleen weinig tijd om echt goed te reageren.
Bij ons gaat het ook niet zo heel hard met beleren. Meneer zn koppie zit vaak door het weiland al erg vol (hij staat in een kudde met nog 12 andere ruinen, veel speelmaatjes, maar ook rangorde bepalingen uiteraard. Vraagt erg veel van zn koppie)
Gisteren wel de volgende stap gezet. Ik heb gehangen, vanaf beide kanten en ook een paar stapjes gelopen toen ik hing. Deed ie top braaf. Wel wat spannend en hij vond het wat gek, maar dat is niet raar natuurlijk :D
Afbeelding

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 11:39

@DiertjeC leuk dat dat hangen zo goed gaat.

@Oji ik ben ook benieuwd hoe het gaat?

@leedebee heerlijk 3 weken Kroatie! Mijn vakantie is net begonnen, leuke dingen doen met de kids (pubers) vanuit huis. Volgende week nog een paar dagen naar België met mijn dochter.

Hier doet de dame het wel goed op de trainingsstal geloof ik. Ik zou wel elke dag een update willen met filmpjes hahahaha, maar dat is geen doen voor ze natuurlijk. We zijn afgelopen week wel even 2 keer gaan knuffelen.
Inmiddels heeft ze een bit in gehad, gelongeerd met alles er op en er aan. Met het longeren met de beugels naar beneden is ze flink uit haar plaat gegaan, begreep ik; 4 benen tegelijk de lucht in :+ Oei, dat beloofd nog wat.
Hij heeft inmiddels ook een keer gehangen maar daar gaf ze weinig om (maar was al wel moe van het longeren ;-))
Ben enorm benieuwd wat deze week op de planning staat.

Ze kreeg bij ons tot nu toe pavo vital, maar hier krijgt ze geloof ik merriebrok.
Dat brengt me wel tot de vraag wat wij haar straks thuis gaan voeren. Ik heb nog een halve zak podo grow; die ga ik iig opmaken. Maar wat zal ik haar daarna voeren? Eiwitten zijn tot wel belangrijk bij het groeien en ik denk dat we haar 2 a 3 weken per week oppakken (rijden of longeren). Wat voeren jullie?

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 12:18

Ik kreeg toevallig van de week van mijn stalgenoor de opmerking dat ze mijn topper iets teruggevallen vond. En in eerste instantie reageerde ik daar een beetje bot op, maar eigenlijk heeft ze wel gelijk.

Ik had haar in eerste instantie op nogal weinig krachtvoer gezet ivm verhuizing, veel meer gras uren, best rijk ruwvoer, en vond haar best een beetje aan de bolle kant. Maar ondertussen is ze een goede 3x per week aan de longe en natuurlijk ook nog vollop in de groei, dus omhoog geschroefd.

Van stal krijgt ze nu 1.5kg basis brok, daar gooi ik zelf nog wat Vitalbix breed en grow bij ivm vitamine, en heb er nu ook een zak draversbrok gekocht ivm inderdaad de eiwitten, dus daar krijgt ze ook nog een halfje van. Misschien dat ik dat nog wel richting een hele schep doe, maar eerst hier maar aan laten wennen. Daar doe ik nog een half schepje Vitalstyle Spierkracht bij maar ben ik eigenlijk niet echt weg van.

Draverbrok deden de sportpaarden hier het altijd prima op, merriebrok ligt er niet heel veel vandaan denk ik. Als de Vitalbix op is ga ik even kijken of ik dat met iets anders vervang ivm vitamine of maar zo laat. Die zakken zijn goor duur.

Voorrnaamste is dat je goed naar je paard blijft kijken en hoe ze het erop doen. Ik ben daar zelf dus mee in de fout geschoten omdat ik eigenlijk meer van atletische, gespierde paarden houdt, maar dat is niet helemaal reëel voor een 3 jarige die nog in de groei is.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 13:17

Ja dat laatste is het belangrijkste inderdaad.
Ik denk dat ik even afwacht hoe ze thuis komt en dan na de halve zak podo grow, bepaal of ik overga op havens draverbrok of basisbrok. Gaat me vooral om de eiwitten zo in de groei, dus ik neig toch naar de draverbrok en te kijken hoe ze het daar op gaat doen.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 13:26

Vind het overigens ook best wel weer confrontrerend hoeveel “fouten” ik alweer met haar gemaakt heb. Allemaal kleine dingetjes die redelijkerwijs geen gevolgen hebben, maar soms voel ik me wel echt weer een stuntel hoor :=

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 19:06

Welkom Samsie, leuk paardje!

@koekie we zijn al weer aan vakantie toe met onze meiden van bijna 5 en 6 8)7 en we zijn nog niet eens thuis haha. Woendag hier weer weg en dan nog 3 nachten Duitsland en naar huis.

@manic, voer is idd lastig. Ze oogt idd wat "ielig" maar dat is misschien ook deels haar bouw?
Stip is natuurlijk een Welsh cob, dus die heeft wel wat body en meer nek.

Een stalgenoot van mij heeft een randsoenbereking gemaakt. Hij kreeg breed & grow, maar daat wordt hij nu "te oud" voor, dus gaat hij nu over op een balancer van Masters Vit Crix. Daar zit dan alles in wat hij nodig heeft, zonder dat je er hele scheppen van hoeft te voeren.
Ik wil er nog wel iets bij geven voor het volume, maar daar moet ik nog ff naar kijken.

Ben benieuwd.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 14:16

FF kort, beetje druk en reageer later wel weer op anderen.

Maar lief dat jullie het vragen. Owen gaat goed gelukkig. Wond op de sprong is een korst die mooi aan het helen is. Wond op de hak is bijna ook een sluitende korst, nog inimini gaatje in het midden waar nog wat pus uitkomt, maar heelt ook heel mooi. Been is weer mooi dun (was van sprong tot kogel helemaal volgelopen). De hak is nog wel wat dikker maar daar zal een fikse bloeduitstorting onder zitten.

Hij loopt weer helemaal top en heeft weer praatjes voor 10. Ik heb hem nu afgelopen weekend 2 keer kort gelongeerd en dat gaat top. Gisteren weer dagje vrij en vanavond maar weer even longeren en als dat goed is ga ik morgenavond maar weer eens heel kort rijden en dan alles heel rustig weer opbouwen. Je ziet wel meteen dat zo'n jonkie na 3,5 week niets doen weer veel spieren verliest, dus begin gewoon weer van voren af aan met opbouwen in tijd en inspanning. Maar gaat de goede kant op!

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 16:14

Wat fijn dat hij weer okay is. Zag er echt naar uit.

Ik heb zojuist bericht gekregen dat mijn merrie voldoet aan de D-OC eisen dus eerste predikaat is binnen! :D

Puppy doet het verder goed alleen stappen aan de longe is kennelijk heeeeeeeel moeilijk. Paard doet alles het liefst in uitgestrekte draf lijkt wel.

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 16:38

@diertjec, goed bezig! Beter de tijd nemen dan hem overprikkelen :j.

@koekie, hopelijk het rest van het traject wat meer met de voeten aan de grond :D

@manic voer is altijd lastig idd, ik heb het tegenovergestelde de mijne groeit van lucht. Maar tegelijkertijd moet ze wel voldoende bouwstoffen binnen krijgen om wat te doen. Ik voer nu vitalbix balance+ muesli.

Dat niet willen stappen herken ik, in het begin veel mee bezig geweest. Gelukkig snapt ze nu dat stappen ook gewoon kan.

@oji fijn om te lezen dat het weer een stuk beter gaat.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 18:52

Geweldig dat Owen zo lekker aan het opknappen is! Ga zo door!

Qua voer heb ik hier saaie koudbloeden haha. Ze eten gras en hooi. Klein pakje hooi per dag per paard terwijl er gewoon 24/7 gras is :+ :D hooi is makkelijker weg eten kennelijk haha
Ze krijgen spoelders zero op dit moment halve schep per paard. We voeren expres ruim voldoende hooi zo hebben ze langer ook gras en lijdt dat niet teveel. Ik geef ook verse en gedroogde kruiden overigens en vitamine koeken krijgen ze ook met regelmaat.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 12:59

@manic oh maar dat is herkenbaar hoor. Gelukkig zijn die jonkies ook vergevingsgezind, zolang het niet traumatische foutjes zijn ;-)

@oji heeel blij te lezen dat Owen zo goed hersteld. Pechvogeltje. Ja een paar weken niets doen dan ben je qua spieropbouw wel weer terug bij af he? Het gaat altijd wel weer snel als je het weer oppakt!

@dierenfan Wat is Spoelders Zero?
ik vind het voor jonge paarden wel heel belangrijk dat ze genoeg eiwitten krijgen vanwege spieropbouw.
Overigens krijgt mijn 8jarige NF pony ook niet veel bijzonders, naast hooi/gras. Alleen Pavo Vital. Alleen als mijn dochter wat meer wedstrijden rijdt, geef ik hem Gastro+ brok bij.

@Elina ze heeft haar beentjes netjes op de grond gehouden de rest van de week, hoorde ik.
Ik begin haar nu wel te missen en ze staat pas 2 weken op de trainingsstal :+
Ik ben blij dat hij haar echt de tijd geeft om alle stapjes steeds te verwerken. Dit stukje kun je tenslotte maar 1 keer doen. Deze week gaat hij hangen en dat wat stappen. Als dat na 3 keer goed gaat, gaat hij zitten. En afhankelijk van hoe ze reageert gaat hij daarna dan wat stappen. Ik merk aan haar dat ze best een binnenvetter kan zijn, dus steeds even een dagje rust en echt stap voor stap past goed bij haar.
Nadeel is dan dat je haar wel een week of 6-8 moet missen, maar we gaan er sowieso 1x per week naar toe. Ze zit goed in haar vel, dus ze heeft het duidelijk prima naar haar zin.

@babootje wat goed!! Zo braaf joh. Doet je dochter ook netjes <3

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 18:58

Koekie73 spoelders zero is:
Mengeling voor paarden en pony’s die gevoelig zijn voor suikers en zetmeel. Problemen hebben met spierstijfheid, hoef of spierbevangenheid, spijsvertering, maagzweren of slechte eters. Kan ook ter aanvulling naast krachtvoeder gegeven worden.

Hoog vezelgehalte
Zeer laag in suiker 2,6% en zetmeel 6,5%
Levende gist voor optimale spijsvertering
Toevoeging van Fenegriek, conditie verbeterend en werkt op de luchtwegen
Granen arm

Beetje te vergelijken met equifyt pre active maar dat eet de kieskeurige slecht. Spoelders is zoeter van geur, ruikt naar appel en vliegt er zo in!

Sato

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 23:19

Ik ben er ook een tijdje uit geweest! Helaas is ze hier een hele tijd kreupel geweest en begint ze er nu weer goed bij te lopen! Vandaag voor het eerst weer even gehangen en geeft geen kick "mag ik eigenlijk niet"... de komende weken gezien ik zelf 12 dagen geleden ben gevallen van een ander paard en 3 gescheurde wervels heb..

Wat zijn jullie ontzettend goed bezig en wat zijn ze knap zeg!

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 09:16

dierenfan schreef:
Koekie73 spoelders zero is:
Mengeling voor paarden en pony’s die gevoelig zijn voor suikers en zetmeel. Problemen hebben met spierstijfheid, hoef of spierbevangenheid, spijsvertering, maagzweren of slechte eters. Kan ook ter aanvulling naast krachtvoeder gegeven worden.

Hoog vezelgehalte
Zeer laag in suiker 2,6% en zetmeel 6,5%
Levende gist voor optimale spijsvertering
Toevoeging van Fenegriek, conditie verbeterend en werkt op de luchtwegen
Granen arm

Beetje te vergelijken met equifyt pre active maar dat eet de kieskeurige slecht. Spoelders is zoeter van geur, ruikt naar appel en vliegt er zo in!

Dat klinkt mss nog wel als iets voor mijn pony, die dik wordt van de lucht. Ik ga er eens naar kijken, dank!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 13:27

Graag gedaan Koekie73! Hier voeren we het voornamelijk omdat het sobere paarden zijn en de oudste al CPL heeft. Het verkooppunt hier heeft zelf shires en een kennis met Shetlanders voert het ook. Allemaal erg tevreden erover en de paarden vinden het heerlijk

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 14:13

Afbeelding
Gisteren voor het eerst weer even gereden. 10 minuutjes, echt weer vanaf 0 opbouwen. Maar op 2 frivole bokjes na bij aanspringen, superbraaf. Toppertje. Nou die weer wat gaat doen, ook de manen maar weer eens fatsoeneren.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 17:56

Wat fijn Oji!

Oh jee Sato, dat is minder. Beterschap!

Hier terug van vakantie. Vandaag gelijk "schriktraining /obstakel dag" op stal. Nou het was doooodddd eng :')

Gelijk ook even "iemand" er op gezet haha
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Die pelikaan moest maar gelijk dood haha

Afbeelding
En op een flamingo kan je best proberen te gaan liggen
Afbeelding

Afbeelding

Samsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 18:25

Leedebee schreef:
Wat fijn Oji!

Oh jee Sato, dat is minder. Beterschap!

Hier terug van vakantie. Vandaag gelijk "schriktraining /obstakel dag" op stal. Nou het was doooodddd eng :')

Gelijk ook even "iemand" er op gezet haha
[ [url=m/WtUvCf.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/nkRygJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/9hV8Xv.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/BysKyn.jpg]Afbeelding[/url] ]
Die pelikaan moest maar gelijk dood haha

[ [url=m/UHWzDK.jpg]Afbeelding[/url] ]
En op een flamingo kan je best proberen te gaan liggen
[ [url=m/AD6E66.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/pRjHzx.jpg]Afbeelding[/url] ]

Whahah geweldig :P

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 18:54

Hahahahaha nou hij heeft wel letterlijk alles goed uitgeprobeerd :+

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 19:13

Fantastisch. _O- Zo te zien vermaakte hij zich wel. :))

Ik lees overigens nog steeds mee, maar kan lastig de tijd vinden om uitgebreid op iedereen te reageren momenteel helaas. :(

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 21:12

Koekie73 schreef:
Hahahahaha nou hij heeft wel letterlijk alles goed uitgeprobeerd :+

Vooral ook veel gesloopt :')

Mandarijn schreef:
Fantastisch. _O- Zo te zien vermaakte hij zich wel. :))

Ik lees overigens nog steeds mee, maar kan lastig de tijd vinden om uitgebreid op iedereen te reageren momenteel helaas. :(

Herkenbaar hoor! Is bij mij ook niet persoonlijk als ik op de een wel reageer en op de ander niet. Ik ben soms ook het overzicht een beetje kwijt 8)7

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 12:30

@sato oh wat vervelend. Hopelijk gaat het snel beter

@oji fijn dat je weer zo kunt opstappen en wegrijden zonder veel gekke dingen.

@leedebee haha wat leuk! Zoiets moet ik met mijn schijterd ook nog eens doen.

Hier een mijlpaal, super trots. Het hangen ging eigenlijk al super goed en het voelde gewoon heel vertrouwd. Dus gaan zitten. Super braaf!

Afbeelding

Samsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 15:38

ElinaSK schreef:
@sato oh wat vervelend. Hopelijk gaat het snel beter

@oji fijn dat je weer zo kunt opstappen en wegrijden zonder veel gekke dingen.

@leedebee haha wat leuk! Zoiets moet ik met mijn schijterd ook nog eens doen.

Hier een mijlpaal, super trots. Het hangen ging eigenlijk al super goed en het voelde gewoon heel vertrouwd. Dus gaan zitten. Super braaf!

[ [url=m/kqdbIN.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat knap. Ik zou willen dat ik dat gevoel ook heb, maar ze bouwt zoveel spanning op bij bepaalde dingen. Dat ik het liever uit handen geef.

Gisteren wel dit gedaan met mijn verzorgster. We hadden de grootste lol :')

Afbeelding

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 15:49

Haha, een teddy beer valt in elk geval wel zacht _O- . Je moet er zelf idd ook wel vertrouwen in hebben. Mijne is ook niet altijd even makkelijk hoor. Soms denk je echt, daar ga ik straks op := , maar vandaag gedroeg ze zich voorbeeldig.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 09:43

Aah, die Teddybeer!

@ElinaSK, wauw super zeg! Wat een leuk touwhalster ook.

Tijdens onze foto- en videoshoot spontaan momentje en er op gezeten. :o
(dit is een still van een video, de foto’s krijg ik natuurlijk nog).
Afbeelding

Wij doen nu veel clickertraining en liberty. We groeien daar heel erg in. Zo super leuk!