[VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sintara

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 00:29

Fijn dat ze zo goed gaat! 20 minuten concentreren vind ik al echt knap van haar :)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-22 00:31

Ja knap he :+: ik ben zo trots op haar :+:

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 10:23

Ik weet dat Elise2 - ook in dit topic - best goed op de hoogte is van de fokkerij. Misschien heeft zij ook leuke tips voor je merrie TS

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-22 18:50

En toen....... zei het Madammeke nee. Wat ik ook vraag: het is nee en het blijft nee.

Nee ze wil haar halster niet om. Nee ze wil haar bit niet inhappen. Nee ze wil niet gepoetst.
Wat ik ook vraag....... ze wil niets. NIETS!!! Ze stampvoet.

Daar sta je dan met je goede gedrag.

Ik voel me poedersuiker. Ik ben boos en gefrustreerd.

Ik loop even weg. Ik voel de tranen achter mijn ogen branden. Dan word ik bij mijn kraag gepakt en staan 2 grote ogen me aan te kijken.

Toch loop ik weg. Ik voel stress, ik ben gefrustreerd, en wat er vandaag ook gebeurt....... die ga ik niet op haar uiten. Tijd voor een glas water.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-22 18:55

Haal adem. Chill.

Ik loop terug en besluit dat ik nog een vraag ga stellen: raak je bit aan. Dat is alles.

Ze doet het. Een mandarijntje verdient ze ermee. Ze geeft me een dikke zoen, en een knuffel. Ik hou van het kind. Maar jémig.......

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 18:59

Welkom in de wondere wereld van kinderen Y;(

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 19:02

Merrie?? Kenzo is op dit moment ook niet echt zichzelf. Van elk wissewasje waar ze normaal niks van heeft staat ze op scherp. Ik hoorde van mn instructrice vandaag dat de eerste hengstigheid van het jaar wel een dergelijk effect kan hebben. Normaal merk ik niet zoveel van de hengstigheid van onze merrie.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-22 19:04

Echt he.........

Zo frustrerend dit........ ik ben nu alweer een stuk minder gefrustreerd, maar echt, ik had de neiging haar hoofd naar beneden te rukken, en het bit in haar mond te duwen, maar met dit paard had ik dat niet kunnen navertellen denk ik.

Back to basics.

Babootje schreef:
Merrie?? Kenzo is op dit moment ook niet echt zichzelf. Van elk wissewasje waar ze normaal niks van heeft staat ze op scherp. Ik hoorde van mn instructrice vandaag dat de eerste hengstigheid van het jaar wel een dergelijk effect kan hebben. Normaal merk ik niet zoveel van de hengstigheid van onze merrie.

Ze hangt tegen de hengstigheid aan idd, nog niet op het hoogtepunt, maar ze is erg hormonaal op het moment idd.......

Echt. Ze wilde gewoon helemaal niets. En dat ik maar in de stront kon zakken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 19:04

Hormonen :j

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 19:06

Tja, en hebben we zelf die momenten ook niet? En achteraf kunnen we dat allemaal relativeren, op het moment zelf is het frustrerend

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 19:11

Jee, dat is jammer dat ze een NEE-dag heeft...Het zit waarschijnlijk in de lucht. Ik wilde met mijn diva vandaag ook weer bezig (werk aan de hand), na een winterstop. Ik dacht mooi zonnetje, grasland is mooi droog (ik ben afhankelijk van een grasmat om te trainen)...maar ik kon blijkbaar mijn enthousiasme niet overdragen. Zij had andere plannen en zei ook: NEE. Toch haar overtuigd om een paar korte oefeningetjes te doen en gestopt...Het is ook moeilijk voor kinderen om na een vakantie weer in een ander ritme te komen, daar had ik vroeger ook last van :o

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-22 19:45

Is ook niet erg. We gaan weer back to basics, alles even herhalen wat ze nu geleerd heeft, en kijken of we ze weer mee kunnen krijgen.

Het is feitelijk ook gewoon puberaal gedrag. Punt is alleen dat bij deze merrie de response wel exact goed moet zijn, want anders slaat ze zo weer om, en een paard wat steigert en gericht aanvalt moeten we maar niet hebben.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-22 19:52

Ik heb overwogen om dit topic een stille dood te laten sterven, omdat eigenlijk veel al wel gezegd is.

Toch vind ik het belangrijk jullie ook hierin mee te nemen. Dit hoort erbij. Het is normaal, en ik denk dat ze de afgelopen tijd zo hard ging, dat het gewoon even teveel was allemaal.

We pakken het weer op en we gaan verder :)

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 20:26

Ik heb vrijwel precies een type paard als jou (denk ik)...en die gaan nooit helemaal normaal en chill zijn denk ik...Maar het zijn zulke bovengemiddeld geweldige paarden...en je leert er ontieglijk veel van...vooral je rust en geduld bewaren. Elke stap dat jij te ver gaat in je hoofd gaan zij op de rem...tenminste zo ervaar ik dat bij de mijne.

En je hoeft ook niet continu wat te schrijven...dan meld je je weer als je weer wat bereikt hebt met haar. Zou jammer zijn als we niks meer zouden horen...En aan de andere kant zijn juist dompers ook goed om te vermelden, want paarden zijn geen machines en dat vind ik juist zo mooi aan je verhaal...jij laat haar in haar waarde...

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 20:39

manubres schreef:
Zou jammer zijn als we niks meer zouden horen...En aan de andere kant zijn juist dompers ook goed om te vermelden, want paarden zijn geen machines en dat vind ik juist zo mooi aan je verhaal...jij laat haar in haar waarde...

Amen

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 20:45

Precies, het leerzaamst zijn nou net de situaties dat het niet helemaal gaat zoals je zou willen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 20:47

Avalanche schreef:
Ik heb overwogen om dit topic een stille dood te laten sterven, omdat eigenlijk veel al wel gezegd is.

Toch vind ik het belangrijk jullie ook hierin mee te nemen. Dit hoort erbij. Het is normaal, en ik denk dat ze de afgelopen tijd zo hard ging, dat het gewoon even teveel was allemaal.

Dat zou erg jammer zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 21:03

Ik lees merrie gedrag en een baas die even (wie niet) gestrest is.
Laat je paard even je paard zijn en geef elkaar tijd om alles weer een plekje te geven.
Is je hoofd wat rustiger dan komt ze wel weer.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 21:25

Avalanche schreef:

Whut, je wilt onze nieuwschierigheid gewoon laten doodbloeden....
Ga je es schamen ~~}> ga in de hoek of op de trap ofzo....

Maare eh ja, ze zegt gewoon nee.
En dat gebeurd soms.
Ik ben best benieuwd hoe ze morgen is.
Wie weet was er iets wat haar niet beviel vandaag

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 21:37

Heee, je zei zelf dat ze nee mag zeggen! Dan vind ik het niet netjes als je er boos en gefrustreerd over doet ;)

Volgens mij is het grenzen aftasten. Je zegt wel dat.... Maar is dat wel zo? Dat wilt ze nu gewoon van jou weten.
Dikke kans dat het na een uur alweer anders is :j

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 21:42

Ze had nog een les voor je "op de plank liggen". Het bijstellen van verwachtingen, is moeilijk maar je hebt het gedaan.
Kan zomaar zijn dat het morgen weer anders is. Als je dat weet is een Nee de volgende keer ook minder frustrerend, dan weet je dat het zeer tijdelijk is.

:(:)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-22 22:18

Komt goed denk ik :D en ja, ik denk dat dit goed is. Het is een echt paard. Met heel veel persoonlijkheid, en een eigen mening, en een karakter wat er ook steeds meer mág zijn.

Misschien is dit wel een logisch gevolg ervan.

Je zei dat ik nee mocht zeggen. Mag dat ook echt?

@ Sintara: ik ben niet boos op haar geworden.
Ik ben bewust even weggelopen, om mijn frustratie te laten zakken, omdat het niet eerlijk zou zijn naar haar toe, als ik gefrustreerd zou doen. Dat is iets wat zij niet verdient. Want ze mag echt nee zeggen. Of ik het nu leuk vind of niet.

Maar mijn emotie is wel deel van dit verhaal.
Ik train niet emotieloos, ik werk niet emotieloos. Maar voor mij is het ook weer zoeken: hoe ga ik het kanaliseren? Hoe blijf ik eerlijk en rechtvaardig naar haar toe? Zij heeft niet om menselijke oliebol gevraagd.

En ze blijft mijn lieveling <3

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 22:48

Nou, dan heb je het gewoon goed gedaan hoor! Ik vind jouw meisje ook echt leuk en ze heeft veel geluk met jou :D

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-22 23:05

Ze is echt fantastisch. En om eerlijk te zijn weet ik niet wie nu meer van wie leert :o

Zonder enige twijfel een van de moeilijkste paarden waarmee ik ooit heb gewerkt, omdat ik bij deze simpelweg geen fouten kan maken.
En zij vraagt van mij perfecte congruentie en perfecte consequentie, en als mens is dat echt verschrikkelijk moeilijk. Je bent (en dat is niet goed of fout, maar wel inherent aan het mens zijn) geneigd om shortcuts te zoeken, quick fixes, en die zijn er bij haar niet.

Het gedrag uit het verleden (naar mensen toe steigeren en gericht aanvallen) zit er nog steeds in. En het is 100% intent to kill. Zij kan nog steeds ontploffen, want zij is nog steeds dat enorm temperamentvolle paard. Ik realiseerde me ook weer hoe dun het lijntje tussen rustig en kalm en enorme explosies eigenlijk bij haar is.
Dat is een goed ding, want het maakt mij weer bewuster van wat ik aan het doen ben. Tegelijk is ze heel duidelijk dat ze absoluut dol op me is, en dat is geheel wederzijds.

Ik vind haar echt, echt fantastisch.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 23:15

Tja af en toe knettert het in de beste relaties.