Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 08:35

Oefenen doen we uiteraard ook regelmatig, altijd met z'n 2en. Ik hou haar dan vast met een lading snoepjes en wortels in mijn zakken en mijn vader tilt haar voeten op. Optillen gaat inmiddels heel goed, even haar knie aantikken en ze geeft haar voetje al. Alleen na een paar seconden wil ze hem echt weer neerzetten en dat stukje uitbreiden lukt niet echt. Het is ook nog eens een groot en zwaar paard, dus als zij iets anders in haar hoofd heeft dan kun je het wel vergeten :+

veerledec

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 08:55

Hangt inderdaad wel af van het type paard. Mijn zwarte had ik gekocht als veulen en die kende nog niks. Die sloeg het licht uit je ogen als je naar z'n achterbenen keek. Dus dat is echt wel weken van investeren geweest in maar gewoon eerst kont kunnen aaien en dan langzaam naar beneden. Met snoepjes overtuig je zo één dan niet.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 11:40

Het hangt zeker van je paard af. Gelukkig hebben we Lily al als veulen regelmatig voetjes laten optillen, maar desondanks dat is achter toch altijd nog even een dingetje.

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 16:27

Mas vindt voetjes optillen ook lastig. Echt een balans ding. Ik ben ook veel aan de slag gegaan met ttouch voor de benen. Deze beweging: https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 0410428323
Helpt bij bewustwording van de benen en versterkt daardoor ook balans. Misschien kunnen jullie er iets mee.

Mascha is ondertussen al beter op haar plek in de kudde. Ze mag erbij staan, soms ook mee eten en de paardjes zoeken haar nu ook wat meer op. Heel leuk om te zien.

Qua gezondheid is het nog steeds bagger. Ze is echt heel mager.. ook krijgt ze nu wat snotogen en vond ik een plekje met mok.

De dierenarts erbij gehad en ze heeft mest gecontroleerd op zand. Daar zat best veel in. Dus nu (weer) aan de psylliumzaad. Als dat het is moet het binnen een maand beter zijn. Volgende week controleren we de mest op wormen, dat zou het ook nog kunnen zijn. Stalgenoot is nu bezig met een cursus accupressuur. Hierin wordt gekeken of de organen wel goed werken. Zij legt Mascha als case voor aan de groep, misschien komt daar ook wat uit.

Verder weet ik niet wat ik nog meer kan doen. Wil ook niet nu 1001 dingen op gaan pakken en ongeduldig lopen doen. Word er wel een beetje moedeloos van.

Afbeelding

Afbeelding

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 16:31

Ik heb misschien niet goed genoeg opgelet hoor, dus sorry als ik spuit 11 ben, maar heb je al eens bloed laten prikken?

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 16:33

Ze staat niet op het gras? Ze staat in een paddock dacht ik toch? Zandkuurtje zal wel al iets helpen, paar maandjes op de wei zou natuurlijk helemaal mooi zijn.

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 16:36

Qimm schreef:
Ik heb misschien niet goed genoeg opgelet hoor, dus sorry als ik spuit 11 ben, maar heb je al eens bloed laten prikken?

Nee nog niet. De dierenarts is er van overtuigd dat alle symptomen van de zand komen. Het was ook geen beetje zand moet ik erbij zeggen. Ze had 2 drollen gepakt en daar kwam al een eetlepel zand uit. Dus echt veel.

De dierenarts zegt als ze binnen een maand nog niet is opgeknapt kan je altijd nog bloedonderzoek laten doen. Ik vind het lastig bepalen waar ik goed aan doe. Aan de ene kant denk ik: wacht het gewoon even af. Aan de andere kant denk ik: beter alle onderzoeken nu doen dan weet je ook zeker of er niet meer aan de hand is. Maar wil ook niet onnodige dingen gaan testen en onnodig veel geld uitgeven.

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 16:38

veerledec schreef:
Ze staat niet op het gras? Ze staat in een paddock dacht ik toch? Zandkuurtje zal wel al iets helpen, paar maandjes op de wei zou natuurlijk helemaal mooi zijn.

Ze staat op een paddock paradise, maar mogen als het dadelijk verantwoorder is om ze het gras te laten eten weer elke dag van smorgensvroeg tot savonds de aangrenzende weide op. Vandaag hebben ze ook een paar uurtjes erop gestaan om de overgang minder groot te maken.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 16:45

Liiesjjj schreef:
Qimm schreef:

Nee nog niet. De dierenarts is er van overtuigd dat alle symptomen van de zand komen. Het was ook geen beetje zand moet ik erbij zeggen. Ze had 2 drollen gepakt en daar kwam al een eetlepel zand uit. Dus echt veel.

De dierenarts zegt als ze binnen een maand nog niet is opgeknapt kan je altijd nog bloedonderzoek laten doen. Ik vind het lastig bepalen waar ik goed aan doe. Aan de ene kant denk ik: wacht het gewoon even af. Aan de andere kant denk ik: beter alle onderzoeken nu doen dan weet je ook zeker of er niet meer aan de hand is. Maar wil ook niet onnodige dingen gaan testen en onnodig veel geld uitgeven.

Ja logische volgorde hoor!

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 16:56

Ik kan de redenering ook wel volgen, zeker als ze straks (meer) het gras op kan.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 18:32

Een breed bloedonderzoek kost ook een aardige duit. Ik zou idd de zandkuur afwachten en waar mogelijk bijvoeren in calorieën!

Wij gaan heel lekker! Vandaag het eerste drafje onder het zadel gedaan. Ik doe het heel rustig aan met hem, want hij is nog puppy.

Afbeelding

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 18:39

Lekker braafjes!

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 20:21

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 21:33

Mag ik mij ook melden? Weet niet of t lukt t helemaal bij te houden hier, maar ik ga mn best doen
Ik heb een jonkie van bijna 3 die we nu net opgepakt hebben met de beginselen voor het longeren
Dat pakt ze verbazingwekkend vlot op. Het is echt een leergierig paard die ontzetten houdt van (positieve) aandacht en heel veel knuffels.
Gisteren lag ze lekker te chillen in het zonnetje en heb ik de aanraakoefeningen bij haar gedaan terwijl ik over haar heen hing. Overal kriebelen en klopjes geven. Niet gewicht op dr rug maar dus los over haar heen. Helaas schrok ze van zo'n ellendige motor die even flink het gas lostrok.. (moet ze nog leren dat die oke zijn) ze kwam overeind maar kwam direct weer bij mij. Vanmiddag lag ze weer lekker en dit keer heb ik mijn been op haar rug gelegd terwijl ik leunde op mn been op de grond. Ze vond t allemaal prima en viel erbij in slaap. Heel benieuwd wat ze gaat doen als ik in juni er op ga. Ik ga het zelf doen, maar mocht het toch niet lukken of ik krijg toch twijfels en wil de eerste paar keer iemand anders er op, dan heb ik al een backupplan :) Ze kent al dingen op haar rug. Zadel kent ze (vorige week heeft ze haar nieuwe zadel gekregen een wintec zodat die met haar mee kan groeien) en een grote gele lege waterton lopend kent ze ook prima.
Vandaag even lekker gewassen. Het wassen zelf is geen probleem. Wel als je in een grote waterplas moet staan :') heb haar maar verplaatst naar een stukje waar geen water bleef staan, toen was het weer oke
Ze is ook paar week geleden geopereerd aan haar oog. Het ooglid hing los (van veulen af aan) en dat is opnieuw open gemaakt en vast gezet. De wond zelf gaat goed. Helaas heeft het oog nu een blauwe waas. Waarschijnlijk irritatie vh hechtdraad (dierenarts heeft geprobeerd zo te hechten dat t draad niet door binnenkant ooglid zou komen maar helaas) morgen maar ff bellen om t draad er toch maar uit te halen. Officieel is t oplosbaar draad dus moet er vanzelf uitvallen alleen t irriteert haar nu te lang denk ik, als dat het al is en niet iets anders
Zal binnenkort ff fotos plaatsen

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 21:45

-

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 21:43

-

Cheyenne0252

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 21:51

Ach jeetje, wat veel om zo mee te maken in haar jonge leventje. Andere kant wel heel fijn dat jullie het nu weten!

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 22:06

Nobel01 schreef:
Vandaag via Facebook de oude eigenaar gevonden,
Nou, een heleboel te weten gekomen , echt bizar!

Via Facebook iemand benaderd waarvan ik dacht dat hij als laatste eigenaar nog op de papieren stond, en dat klopte!

Van haar tweede tot haar vierde daar gestaan, en hebben een veulen van haar gefokt, vorig jaar. ( vader Edmundo), het is een palomino hengst. Deze is helaas na 3 dagen overleden.

vorig jaar is ze verkocht aan een vrouw die met haar zou gaan fokken, maar haar heeft haar ingeruild bij de handelaar voor een ander paard, en daarna hebben wij haar gekocht.

Heel veel gebeurd met haar in korte tijd, wat haar gedrag ook een beetje kan verklaren.
Veulen overleden, verkocht, doorverkocht en daarna hebben wij haar gekocht.

Dus dat verklaart ook waarom ze zo mager was, en met het overlijden van het veulen ook wel die verlatingsangst.
Dit was haar veulen.
[ [url=m/Ro58Ys.jpg]Afbeelding[/url] ]

Poeh, die heeft al veel meegemaakt ja. En wat sneu, prachtig veulentje...

Ik heb vandaag op mijn zwarte gereden! Ik speel beetje vals, want hij is op training geweest voor de HK en daar zadelmak gemaakt, maar nu voor het eerst zelf even gereden (heb hiervoor half jaar niet gereden dus was even extra spannend).

Afbeelding
Afbeelding

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 10:31

Nobel, wat een verhaal. Niet echt een fijne start voor de merrie. Gelukkig staat ze nu bij jullie.

Veerledec, dat ziet er mooi uit.

Hier nog even geen lessen, want het weer is prut. Ik hoop deze zaterdag weer. :)

_activeme

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 11:34

@nobel jeetje wat heftig
@veerledec dat ziet er netjes uit.

Ik loop weer gigantisch achter en kan niet alles bijhouden ik lees wel mee maar reageren is voor nu alweer teveel :').

Wij hebben afgelopen zondag onze eerste les onder het zadel gehad. Jeetje wat liet Alano al hele mooi stukken zien. We moeten nu vooral veel voltes rijden op de linkerhand zodat zijn rechterkant wat losser wordt. Dit merkte we ook al met werken aan de hand. Voor nu hebben we lekker veel tips gekregen. Ook gelijk mijn houding even onder handen genomen :'). Vooral aan mijn benen en armen moet ik aan werken. In het slowmotion filmpje zie je heel goed dat hij voor het eerst zijn rug bol maakt en zijn achterhang er goed onder zet. Dit is voor hem mega lastig omdat hij lichaam nog overbouwd is. Ik was mega trots op dat moment. Hij vind het mega lastig om zijn achterhand er goed onder te zetten en als hij iets heel lastig vind dan komt zijn draken gedrag naar boven _O-. Hier moet ik hem proberen doorheen te rijden en vooral voorwaarts oplossen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 14:44

Lekker bezig!

Nobel wat een verhaal zeg. Wel fijn om een soort oorzaak te hebben gevonden, the only way is up!

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 19:48

Afbeelding
Nobi met haar nieuwe zadel (ze heeft een bril op ze was geopereerd aan t andere oog, daar zat een glas voor) singel paste niet dicht, heb inmiddels een grotere

Afbeelding
Van het winter eens in de set gehesen

Afbeelding
Diehard duitser :')

Afbeelding
Lekkere slaperd

Afbeelding
Lekker in t zonnetje

Afbeelding
Kijken wat ze doet. Ik zit niet, lijkt wel, maar geen gewicht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 09:35

@Liiesjjj: Achgerm, ze is wel echt mager geworden zeg ;( Voordat je je paard door de medische molen laat halen, krijgt ze wel voldoende eten binnen als ze bij de kudde staat? komt ze 's nachts nog op stal? wat krijgt ze verder nog gevoerd? Ik voer nu naast het hooi en muesli nog Pavo Fibrebeet. Dat is voor magere en arm bespierde paarden. Het is puur een aanvulling op het ruwvoer. Wellicht nog een optie om naar te kijken. Lady helpt het ontzettend goed.

@Stitchlover: ziet er goed uit zeg!

@Nobel01: Fijn dat je de oude eigenaar hebt gevonden. Die is ook veel meegemaakt op jonge leeftijd zeg.

@ Veerledec: Wat een knappe is het! ziet er goed uit! is die nog hengst?

@ _activeme: Ziet er lekker ontspannen uit. Die armen en benen zijn voor mij ook echt een drama!

@Corientjuhh: Knap paard zeg. Wat had ze aan haar oog?

Lady gisteren voor de 2e keer in de groooote buitenbak gereden. Ohhh wat was dat lastig zeg. Ze had nu geen steun van 4 wanden dus moest nu leren op eigen benen te lopen. Het gebeurde dus soms dat ik rechts langs een hindernis wilde en Lady links er langs wilde :') Verder nog geoefend op het laten zakken van de hals, dat ze haar kaak ontspant en haar onderhals spier die ze zo graag gebruikt leert loslaten. Ik merkte dat als ik haar wat langere teugel gaf dat het al een stuk beter ging. Enige nadeel, als ze het wat lastig vind komt ze met haar hoofd omhoog en doordat ze zo'n ontzettend lange nek heeft heb ik vervolgens mij teugels onder mijn oksels zitten om nog een beetje contact te hebben :+ . Stalgenootje heeft een stukje stap en draf gefilmd.

En nog enkele fotos

Afbeelding

Afbeelding

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 09:44

Ze had als veulentje een gescheurd ooglid. Dit hebben ze toen niet kunnen fixen, dus dat is pas geleden gebeurt :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 09:54

Dat ziet er al mooi ontspannen uit Laura!

Hier is gister de fysio geweest voor de tweede keer. Ze vond M heel erg verbeterd t.o.v 3 maand geleden.
Hij kon linksom het bekken wat minder goed kantelen, hopelijk gaat hierna de linkergalop ook weer beter.
Over drie maand weer controle en hopelijk daarna gewoon 1 a 2 x per jaar.
En met de trainster heeft hij gister in één sessie leren inparkeren bij het krukje a la TRT methode.
Leuk om te zien.