Equus veulenopfok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 08:52

Graag gedaan! Nu was een vriendin mee en met z'n 2en is het een stuk makkelijker om ze een beetje te positioneren.

Deze was ik nog vergeten zie ik:
Afbeelding

Viel ons op dat sommige al bijna helemaal hun wintervacht kwijt zijn terwijl vooral sommige jaarlingen nog vrij dik in het haar zitten. Maar dat zal nu wel heel hard gaan, de plukken komen er al af.

Auryn is inderdaad echt zooo schoon :oo heeerlijk voor je Evita :D
Laatst bijgewerkt door MariekeS_ op 27-04-20 09:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Twinklebel

Re: Equus veulenopfok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-20 08:55

Dat was vorig jaar ook, dat de jaarlingen later uit het haar kwamen. Die hebben het natuurlijk ook wat zwaarder, zijn pas dit najaar van hun moeder afgekomen, groeien enorm hard enz. Nijn had vorig jaar ook echt geen mooie vacht, en nu is het een en al glim.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 09:17

Ja inderdaad, dat verschil in weerstand je wel duidelijk nu.

Rubi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 10:09

Mooie foto’s Marieke!
Inderdaad de meeste jaarlingen hebben nog een aardige vacht, behalve Troy :o die ziet er al zo mooi strak uit!

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 10:18

Rubi_ schreef:
Mooie foto’s Marieke!
Inderdaad de meeste jaarlingen hebben nog een aardige vacht, behalve Troy :o die ziet er al zo mooi strak uit!

Dat is ook echt in een paar dagen zo snel gegaan geloof ik.
Nu begint de zware taak voor hem om weer net zo mooi donker vos te worden als vorig jaar }>

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 10:21

Wat een ontzettend mooie foto van Noble Marieke, wat lijkt hij al volwassen daar. dank je wel!

En Troi ziet er knap uit. Helemaal geen " naarling"

Van de anderen ook prachtige foto'. Super leuk!

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 11:21

Ja echt mooie foto's!

Fijn om te horen dat Cas zijn zaakje al wat minder dik is.
Zelf ga ik woensdag weer langs en zaterdag met Merilyn.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 12:05

Hey meiden, zijn al deze kinders jullie eigen fokproducten, of zijn de aangekocht op jonge leeftijd?
Ik ben zeer benieuwd hoe jullie na het fokken verder zijn gegaan met de desbetreffende merrie. Ben beetje opzoek naar ervaringen met het fokken van een veulen van je rij/wedstrijdpaard en haar vervolg carrière hierna!

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 12:42

Die van mij is een eigen fokproduct, de merrie heb ik toen Cas een jaar was verkocht aan een kennis van mij.
Ik wist dat ik hem wilde houddn en ik kan er maar 1 betalen.
Dus dat was keuzes maken.
Al had ik de keuze al gemaakt voor ze überhaupt drachtig was.

Maar ik zie haar nog altijd, verzorg haar af en toe nog en Cas komt van de winter zelfs bij zijn moeder weer op stal staan.
En ze heeft het super goed bij haar nieuwe eigenaresse

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-20 13:02

Mijn merrie stond al zes jaar in een paardenrusthuis ivm been problemen. Heb haar teruggehaald om nog een veulen te fokken toen ik mijn eerste fokproduct veel te jong moest laten inslapen.
Helaas kreeg de merrie er tijdens de dracht nog een blessure overheen en heb ik haar een paar dagen na het spenen ook in laten slapen.

Rubi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 13:49

Die van mij heb ik ook zelf gefokt. De merrie had een peesblessure en zodoende besloten haar te laten dekken.
Inmiddels is moeders weer helemaal opgeknapt en gaan wij weer verder met de wedstrijden!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 13:59

De mijne is ook eigen fokproduct. Na spenen ben ik weer gaan opbouwen met de merrie en zodra de maatregelen weer opgeheven gaan worden wil ik weer verder met springwedstrijden.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 14:01

OMG Mia doet er echt alles aan om gewoonweg de aller lelijkste te blijven op heel stal Equus, zelfs zonder paneermiddel is ze het lelijke eendje, maar dat chronische moddermasker zal hopelijk helpen ooit uit te groeien tot mooie zwaan := Mia is overigens ook een eigen fokproduct.....

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-20 14:03

Dat gaat echt nog wel goed komen met Mia. Ze is op het moment inderdaad niet de knapste, maar ik denk dat je einde weideseizoen al een heel ander paard hebt.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 14:04

Ach goss Mer _O- Ik denk eigenlijk dat dit nog de oude panneerlaag is die er gewoon nog niet afgeregend is :(:)
Flinke poetsbeurt en de haren eraf en daar komt een zwaantje onder uit hoor!

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 14:07

Dames, heel lief hoor de opbeurende berichten, maar ze is gewoon echt lelijk, dunne hals, hoekig lijfje, nog steeds echt te mager, als ik haar zelf op stal zou hebben zou ik er echt nog wel een kilo of meer aan voer extra in stoppen, ze heeft gewoon een klap gehad bij de hengstenhouder, ze kwam ondervoed en dat is nog steeds niet goed bijgetrokken. Helaas worden de kleintjes behoorlijk verjaagd als je ze aandacht geeft dus helaas zit een poetsbeurt er niet in, maar ach dat komt vanzelf wel ;)

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 14:12

Ze heeft gewoon tijd nodig om bij te trekken.
Je hebt vroeger altijd super knappe veulens gefokt en dan is dit even een mindere, zeker door de slechte zorg van de hengstenhouder heeft ze een achterstand.
Ze zal misschien niet je mooist gefokte veulen zijn, maar ze gaat echt nog een hele hoop inhalen, ik ben er van overtuigd.

Binau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 14:16

Genoeg merries die de sport nog in gaan na het krijgen van een veulen SBravour.

Met mijn merrie heb ik gewoon ontzettend veel pech gehad. Die heb ik helaas in moeten laten slapen vorig jaar. Met Auryn hoop ik meer geluk te hebben.

En Mia gaat nog wel opbloeien hoor! Echt!

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-20 14:17

Jullie zijn er ook zaterdag toch Mer en Sil? Ik kom ook eind van de dag, tegen een uur of 5. Weet niet hoe laat jullie er zijn, maar anders kunnen Sil en ik de groten afleiden terwijl jij lekker met Mia tut?

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 14:19

Bij mij 2 zelf gefokt (Mighty en Noble) en 1 gekocht (Madam Mikmak).
De moeder van de twee heren was al wat ouder, dus die is daarna niet meer opgepakt (en loopt nog steeds bij ons de boel te organiseren)
Ze heeft eerder (in 2005) ook al een veulen gehad, toen heb ik haar gewoon, met veulen aan de voet, weer opgepakt. Veulen samen met oude pony op stal, en dan in de bak aan de slag met de merrie. Dat ging prima.

En Mer, dat trekt wel weer bij hoor.
Noble en Mighty vond ik allebei ook echt heeeeeeeeel lelijk als jaarlingen, zeker zo aan het begin van het weideseizoen.
Noble vorig jaar:
Afbeelding

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 16:02

Jullie zijn lief <3

Twinklebel, we zijn wel een stuk eerder, maar wel heel lief <3

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 16:23

Dankjulliewel voor de ervaringen! Ik zie zo op tegen het opbouwen na het veulenen. Ben bang voor een fiasco met verlatingsangsten en dergelijke.
Op welke leeftijd hebben jullie de mannen en dames afgespeend?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 16:39

Een poosje terug ben ik bij stal Equus wezen kijken en herkende een aantal jonkies uit dit topic :D Wat stonden ze er lekker bij en wat zijn ze blij daar.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 17:39

SBravour schreef:
Dankjulliewel voor de ervaringen! Ik zie zo op tegen het opbouwen na het veulenen. Ben bang voor een fiasco met verlatingsangsten en dergelijke.
Op welke leeftijd hebben jullie de mannen en dames afgespeend?

Ik ben vanaf dat hij 1,5 maand oud was de moeder gaan longeren met hem naast de longeerpaddock.
Met 2 maanden begonnen mams bij hem weg te halen eerst paar minuten en dat opbouwen.
Met 4 maanden bleef hij uit zichzelf al achter in de wei bij de rest van de paarden.
Met 5 maanden afgespeend.

Rubi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 20:27

Ik heb ze al vrij vroeg geleidelijk laten wennen om uit elkaar te gaan. (Buiten de stal poetsen, later een minuutje uit zicht lopen enz)

Toen het veulen een maand oud was ben ik de merrie weer rustig gaan longeren en dat viel alles mee. Veulen met wat eten of naast anderen op stal, en moeders heeft de eerste paar keer wat gehinnikt maar ze wenden er al heel snel aan.
Ze vond het uiteindelijk zelfs wel even lekker om zonder die druktemaker te kunnen zijn.
Ik heb haar toen ze bijna 5 maanden was afgespeend.